Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Underlig brunst

Startet af Starshineferrets, 7. Marts 2010, kl. 11:21

Starshineferrets

Jag har nu hört flera exempel på honor som i år haft en märklig brunst. Dessa honor har börjat visa tecken på löp i januari (vilket kan anses vara ganska tidigt), första dagarna har de fortsatt som normalt, för att sedan sluta, och antingen har vulvan gått tillbaka, eller så har den stannat kvar i samma storlek... sedan har det gått mera tid, och brunsten har kommit igång igen, för att stanna av, gå tillbaka eller stanna vid samma storlek. De flesta av dessa honor är inte ens nu i Mars redo för parning, så det har nu gått över en månad och de är inte färdiga i brunst. Har hört om exempel på detta i olika länder i europa i år

Är det någon i DK som har råkat ut för samma sak? Sitter själv och funderar på lite olika orsaker, så om någon har några ideer att komma med so shoot ;)

Cille

Jeg har da prøvet noget af det og ved også andre.
Altså med de går i løb,står stille og så forsætter eller går ud af løb igen uden.
Altså en del frem og tilbage i løb,før de var klar.....og det kan godt varer mdr.
At de så går i løb januar er ikke noget nyt,mange af mine begynder i dec. og har altid gjort det.
Har prøvet at lave om på tempratur og lys og ingen virkning.


Eneste forklaring jeg har på det er de har det for godt... rent ud sagt.
De får alt og skal derfor ikke som i naturen tænke på vind og vejr eller foder.

Starshineferrets

Är det bara i år? eller har du upplevt det tidigare?
Nej, honor som går i brunst tidigare än i januari vet jag att det inte är ovanligt. Men ja, "normalt" med hänsyn till en ilelrsn naturliga rytm skulle jag inte säga att det är. Men när de hålls inomhus så blir det ju normlat att det brunstar tidigare helt enkelt.

Men jag håller inte med om att det är för att de har det"för bra". En illers brunst styrs främst av fotoperioder, men även temperaturer. Och det har ingenting att göra med hur mycket mat eller liknande de har. När de utsätts för mer naturligt ljud, eller syntetiskt ljus går de helt enkelt i brunst. För att inomhus ha en fullt naturlig rytm (som i naturen alltså, där en brunstcykel per år är det normala, och brunsten inte kommer igång föräns i april eller senare), måste man ge illrarna ett rum som  enbart har naturlig belysning, alltså inte en enda lampa. Tänder man en liten lampa bara en liten stund på kvällen ibland har man saboterat möjligheten till en helt naturlig rytm. Och ja, hur många sitter i ett kolsvart hem om kvällarna? Jag gör det inte i alla fall ;)
Så nej, att de har det för bra, är inte orsaken till varför de brunstar tidigare, inte heller till denna "underliga" brunst.

Min enda gissning hittills är det förändrade klimatet som råder världen över, somrarna blir varmare, vintrarna kallare och längre.

Cille

Nej det ikke bare i år...det har været der i alle år jeg har været i ilderverdnen.
Det så ikke altid det lige slemt hver år,men der næsten altid et sted hos en af de avler jeg kender hvor de driller lidt.

Ang det med holde dem inde osv...den holder ikke da min veninde har dem i ude voliere(nogen af dem) også her om vinter, og der har de også været i løb flere af dem.
Så det uden lys og temp,men naturens lys/varme ....og det har jo ikke ligefrem været en varm vinter

Starshineferrets

Att tamillrar brunstar tidigare, även om det är en kall vinter eller att de hålls ute, har även att göra med hur pass framavlade de faktiskt är.Förlorad normal säsongsrytm när det kommer till reproduktion är en vanlig evolutionär konsekvens utav domesticering hos däggdjur. Klotchkov  konstaterar tex. i sin studie (Folliculogenesis, onset of puberty and fecundity of mink selectlively bred for docility or aggressiveness) att minkar som artificiellt selekterats  för tamhet går i brunst tidigare än de minkar där samma selektion inom aveln inte förekommit. Trut beskriver även liknande resultat hos silverrävar  selekterade för tamhet i Belayevs långvariga studie, där domesticerade silverrävshonor gick i brunst en månad tidigare än odomesticerade, parningssäsongen förlängdes , vissa domescticerade honor kunde få 2 kullar per år tillskillnad från de odomesticerade som enbart får en, samt att kullstorleken ökade med en valp i genomsnitt. Alltså är tidig brunst troligtvis en domseticeringseffekt, i kombination med att även fotoperioder är gynsamma.
.

Cille

Jamen hvis du vidste alt det,hvorfor så spørger om andres ideer?
Jeg siger ikke det er sådan eller ikke er sådan,for tror ingen rigtig ved det.
Ved så flere der har ilder med høj hybrid blod i har samme problem,også selvom de holdes ude.
Har min egen ide om det,og kan se lidt af det du skriver nok også passer,men igen er der for og imod det jeg tror og det du tror.

Starshineferrets

Det jag skrev var ett svar på varför honor går i brunst tidigt på året ;) Och det var nu inte alls det jag frågade i mitt första inlägg ;)

Det jag undrade över i mitt första inlägg, och anledningen till varför jag startade tråden var om någon hade varit med om honor som började löpa, för att sedan sluta, gå tillbaka eller stanna kvar, och sedan fortsätta igen, och ja, ta väldigt lååång tid på sig att bli parningsklara. Och om någon hade några fler teorier om vad det kunde bero på.  Det var alltså det min fråga handlade om. Inte varför honor går i brunst tidigt på året, för ja, som du säger, det vet jag redan varför. ;)

Även om det är mycket vilt i illrar som går tidigt i brunst, är de inte 100% vildillrar, så har de ju även tamiller i sig, vilket gör att de är framavlade (de silverrävar & minkar man utfört dessa studier på är ju rent tekniskt vilda även de, bara det att man bedrivit selektionsavel på dem) Pratar man vildillrar så kan man däremot konstatera att de är hyperkänsliga mot förändringar i fotoperioder, temperatur och ja generella förhållanden, och ja, hålls de inte 100% naturligt så kan man även hos dem se förändrad rytm. jag tror även man skulle kunna åstadkomma en förändring från det naturliga hos dem bara genom att hålla dem i fångenskap faktiskt, men det vågar jag inte svära på.

Anne

Man kan jo heller ikke være sikker på at en vildilder faktisk er så vild igen. Her i danmark, især på sjælland, skulle der være pelsdyrsfarmildere i de vilde.

Starshineferrets

Citat fra: Anne Dato 10. Marts 2010, kl. 14:58
Man kan jo heller ikke være sikker på at en vildilder faktisk er så vild igen. Her i danmark, især på sjælland, skulle der være pelsdyrsfarmildere i de vilde.

Det har du helt rätt i, många vildillrar har nog tamillerinblandning någonstans. Men det beror ju även på vilket land och region vildillrarna kommer ifrån. England tex har ju i princip inga rena vildillrar kvar. Men sen finns det ju de länder där det finns. Frankrike tex. där många studier på vildillerpopulationen har bedrivits.

Pickpocketsferrets

Två av mina honor började visa tecken på löp redan i början av januari, men de båda fick en ordentlig svullnad först ca två veckor sedan. Har också hört att det finns andra honor här i Finland som har i år startat sina löptider under flera veckors tid. Vet inte vad det beror på, men har tippat på samma som Sara, att det skulle ha någonting att göra med förändringarna i klimatet.

FerretParadise

#10
Dengang jeg brugte Luna i avl, hævede hun også meget meget langsomt op.
Jeg kan huske i 2008, da sendte jeg hende hjem til min veninde Amanda, så hun kunne bo i hendes køkken, for at få noget mere sol/lys. For her hjemme begyndte hun kun at hæve op, og gik så i stå..
Min lejlighed er nemlig ret mørk, jeg får aldrig sollys ind i stuen..
Alt i alt var hun nok ca 1½-2 mdr om at hæve op.
Ann Hillerslev.