Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Løb og parring af tæver

Startet af Line, 12. Marts 2010, kl. 19:12

Line

Nu i år, har der været ret meget snak omkring underligt løb på avlernes tæver rundt omkring i landet. Det har fået mig til at tænke på hvordan avlerne selv forholder sig til netop det emne omkring parring og løb hos deres tæver.
Er det rimeligt at en tæve går i løb flere (måske 4 gange) på et år uden at man prøver at begrænse det? Hvis en tæve går i løb flere gange, hvornår vælger man så at bruge v-hob og hvornår en viril han? Hvor mange gange er det fair for tæven at lade hende parre med en viril han?
Selvfølgelig er disse spørgsmål baseret på en antagelse om at tæven går tom eller ikke kan passe hvalpene første og/eller anden gang hun er parret med en viril han.

Der ud over har jeg tænkt på hvor mange gange en avler skal se sin tæve gå tom på et år før tæven bliver taget ud af avl? Eller hvor mange gange en tæve kan gå i løb før man overvejer at tage den ud af avl?

Jeg har talt med forskellige avlere om dette, der har vist mig at jeg langt fra er enig med alt hvad der bliver sagt.
Derfor ønsker jeg at vide hvad jeres mening er på dette område.

Er det fx. fair overfor tæven at lade den gå i løb 4-5gange på et år?
Er det fair overfor en tæve at parre den med virile hanner flere gange om året?
Er det fair for overfor tæven, kun at lade hende parre med en v-hob, hvis hun 2 gange er gået tom efter en parring med en viril han, fordi  man mener det er hårdt for kroppen at føde?
Er det fair overfor tæven at lade den gennemgå en evt. voldsom reaktion ved at være falsk drægtig, og dette gentagne gange?

Amazing Ferret

#1
Jeg synes efterhånden vi har set flere gange at vi ikke helt kan styre hvornår vores tæver skal gå i løb.

Mine dyr bor på en lukket altan året rundt og alligevel går de i løb i februar hvor der er minus grader om natten

Jeg har brugt en v-hob 2 gange og fik 2 forskellige udfald. Izzy fik en depression samme dag som hun havde "termin", hvilket gjorde at hun stoppede med at spise og drikke og sov konstant. Hun gik så i løb igen og hun blev parret rigtig op og vupti var hun glad igen
Lina havde hvalpesyge i 8 uger - dang det var træls.
Jeg vil ikke bruge v-hob mere mm det er for at få min tæve ud af løb lige nu og her, så hun kan blive snittet lige så snart hun er gået ud af løb. Hvalpesygen kommer nok alligevel

Jeg synes ikke det fair overfor tæven at man bliver ved med at parre den op med en v-hob flere gange på et år. Det er ekstremt hårdt for en tæve at være drægtig/falsk drægtig og det tager tid for hende at komme ovenpå igen.
Lidt OT - hos mennekser tager det 18 mdr før en kvindes krop bliver normal efter en graviditet - og jeg tror det også tager tid med en tæve

Og lige en sidste ting - jeg mener at jo flere gange du parrer din tæve op, enten med v-hob eller alm viril han, så øger du risikoen ved underlivsbetændelse

Line

Er det langt den største mængde af falsk drægtige tæver der får depression og/eller hvalpesyge?

En anden ting jeg har tænkt på ang. løb er om man kan sige at en tæve typisk skal have været i løb så og så lang tid inden den er parrings-klar, eller om det er så forskelligt fra tæve til tæve at man ikke kan sætte tidsrum på det?

Hvis Izzy ikke havde fået hvalpe anden gang hun blev parret, eller hun havde fået hvalpe og var gået i løb kort tid efter igen, hvad havde du så gjort?

Amazing Ferret

Jeg tror de fleste tæver der går falsk drægtige får hvalpesyge af en eller anden grad. Jeg vidste faktisk ikke indtil sidste år at tæver kunne få en depression efter falsk drægtighed, men der lærte jeg noget nyt  :dans: Tak Hanne

Jeg skal ikke kunne svare for andre, men mine tæver er blevet parret op efter ca 14 dage i fuld løb. I år med Velcro har jeg så været så heldig at hun faktisk selv har vist mig at hun nu var klar til parring. Og det var ca efter 10 dage i fuld løb

Hvis Izzy var gået tom efter 2 parring sidste år havde jeg nok givet hende en chorulon indsprøjtning. Sidst hun fik den gik hun ikke falsk drægtig

Anne

#4
Jeg synes man skal forsøge at begrænse det så meget som muligt. Jeg har aldrig parret en tæve op med viril han, kun med vhob og så har jeg prøvet 2 forskellige 2 sprøjter (den ene af nød fordi det hastede da jeg fik tæven og de havde ikke churolon). Man kan trække tæverne lidt i løb, men det skal jo selvfølgelig gøres på en ansvarlig måde, så det ikke er med fare for tævens ve og vel. Ud over det kan man forsøge at lade være med at udsætte dem for lys og varme før foråret, så man ikke har turen helt fra november/december. Det er jo lidt svært, for det er ikke noget man kan styre, man kan kun prøve at påvirke det.

Jeg mener helt sikkert at en falsk drægtighed og hvad der følger tager meget på en tæve, og derfor synes jeg også at man skal begrænse det efter evne, og derfor steriliserer jeg mine tæver, som ikke skal avles på. Jeg synes ikke det er det værd at holde dem virile på bekostnine af adskiillige hormonudsvingninger. Nu har jeg måske også lige haft 2 af de værre når det gælder løb og efterperioden. Det er der jo også nogle der så bruger implantat til i stedet for sterilisering.

Jeg synes ikke der er forskel på om man bruger en viril han eller en vhob og så tæven går tom (selvfølgelig andet end at man ikke skal bruge en viril hvis man ikke vil have hvalpe). Jeg synes heller ikke at man behøver tage en tæve ud af løb fordi hun går i løb meget. Og at hun går tom han også skyldes hannen. Jeg ville nok ikke holde en tæve fertil mere end højest nødvendigt hvis hun var en af dem der gik i løb konstant. Som sagt, det tager altså på dem.

Men det handler selvfølgelig også om at man kan læse sin tæve, og at man behandler hende godt hele vejen igennem, uanset hvor pisse irriterende hun bliver.


Line

Nu sad jeg lige og talte med en om det. Hun sagde at hvis det var hendes tæve ville hun max parre med viril han 2 gange på et år og ellers bruge v-hob til evt. flere løb. Men hvis det er tæven går tom 2 gange, er det så i orden at hun skal igennem op til 2 løb mere med falsk drægtighed? - Hvis man altså kunne begrænse det til et løb, hvis hun fik hvalpe 3. gang? Eller hvor går grænsen?

Amazing Ferret

Jeg ved hvor min grænse går med mine tæver og det må jo egentlig være op til den enkelte avler hvad de gør. Men jeg må sige at jeg synes det er uansvarligt at parre sin tæve op mere end 3 gange. V-hob eller viril han er ligegyldig, for tæven gennemgår det samme

Starshineferrets

Här hemma tar jag bara 1, max två kullar om det finns speciella skäl (speciella skäl kan vara testparning, att jag inte blev nöjd med resultatet i kullen, och vill prova med en annan hane etc) på mina honor. Sedan får de suprelorin implantat.  Jag skulle däremot eventuellt kunna tänka mig att göra en korrekt utförd avbruten parning, för att ta dem ur ett löp första året, för att skjuta på implantat till året därpå. Jag hoppas på att ha så naturlig brunst som möjligt på mina honor, och ja, i naturen går de tex. bara i löp en gång per säsong. Adria gjorde det förra året, hun gick inte tillbaka i löp efter sin kull. Så jag väntar med spänning på om samma sak sker här i år igen med mina andra honor. Det hade om inte annat varit väldigt bekvämt. P-sprutor använder jag inte på mina honor, inte heller V-hob som det är nu, jag har som sagt haft dålig erfaring med det ;) Sedan vill jag undvika att mina honor  blir skendräktiga så mycket jag bara kan egentligen, då det kan ställa till det för dem hormonellt i framtiden. Själv skulle jag inte våga använda mig av en hona som har i mina ögon en onaturlig brunst, med fmånga cyklar om året, eller en som blir skendräktig flera gånger, även med olika hanar.