Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

KittAnderson

jeg vil altså lige komme med et lille input.
Jonas Sander leverer ikke ret mange ildere til dyrehandler, men derimod en grossist i sønderjylland. Jeg ved ikke om det er bedre efter hvad jeg har set i Hjørring Dyreland. De blev afleveret uden dobbeltænder. Med lige åbne øjne. Men DOG var de ikke Jonas sander lldere.
Min Chef sagde at Jonas sander ikke levere til ret mnage dyrehandler i DK længere. max 10.

Jeg vil ikke stå inde for dette, da jeg ikke selv har undersøgt dette, men det er hvad min Chef i Hjørring Dyreland sagde.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Pipvig

#46
Havde ikke noget at sige alligevel så har slettet mit indlæg....

lille_thor

Ildre fra en dyrehadel kan godt være flotte og se på, synes da min lille semi-angora thor er blevet en helt flot fyr efterhånden. Han ku også være flot at avle med. Men det skal han ikke. Men synes godt nok det er noget mærkeligt noget at købe en han i en dyrhandel bare for at avle på dem. Synes også det er lidt egoistisk. Det ser lidt ud til han bare er en penge maskine.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

AlisVolatPropiis

Lille_thor

Desværre har det intet at gøre med om ilderen er flot, om den er god at avle på. Og folk reagerer ikke på om det er en pengemaskine eller ej, det tror jeg slet ikke er charlotte's hensigt.
Det man reagerer på er faren ved at avle på en ilder hvis genetiske stamtræ man ikke kender. En ilder kan være nok så flot, men der er en lang række genetiske sygdomme -mange af dem dødelige hos ildere.
Derfor tør de fleste af os ikke købe ildere uden stamtavle, eller hos dyrehandlere, man ved simpelthen ikke hvad man får genetisk, selvfølgelig er der en lille risici for at selvom en stamtavle virker fin, så udvikler ilderen nogle af disse sygdomme -miljø faktoren (altså hvordan ilderen er opvokset, kvaliteten af dens kost, dens livskvalitet og hvor udsat den har været for unaturligt miljø der kan påvirke dens helbred) men man er altså langt bedre dækket ind når man ved ens ilders slægtslinie IKKE er en af dem hvor de er døde på stribe af de forskellige sygdomme.

En anden grund til dyrehandlerildere har en øget risici for at bære disse sygdomme er at de avlere der leverer til dyrehandlere for længst har set en mulig profit i at lave så "unikke" ildere som muligt. -Altså med speciel pelslængde eller farve. Alt avl er for det meste selekteret. Men for at fremavle det vi kalder fancy farverne, har man selekteret "mutationer" altså ildere der adskillede sig fra den naturlige farve og eller pelslængde (og gud ved hvor meget andet vi ikke kan se med det blotte øje) Nogle af disse ved vi har større chance for kræft, organdefekter og døvhed. Og ingen aner hvor langt disse profitmagere -bedre kendt som avlere som jonas sander -der avler i minkfarms lignende forhold, går for at fremavle disse farver. Indavl forstærker det dyr man avler meds gener, dvs der er større chancer for at få de fine fancyfarvede dyr, men også alle deres genetiske sygdomme.


Så ligemeget hvor flot en ilder er.....så er den bestemt ikke særligt flot hvis den ender således:'
Lymphoma:

http://www.smallanimalchannel.com/critter-columns/notes-from-an-exotic-small-animal-vet/100825-dont-eat-the-rat-bait-and-ferrets-red-third-eyelids.aspx

http://www.smallanimalchannel.com/critter-columns/notes-from-an-exotic-small-animal-vet/100714-three-ferret-cases-involving-chordoma-lymphoma-and-adrenal-gland-disease.aspx

AlisVolatPropiis

#49
Binyrekræft/Adrenal Disease

http://howtosandreviews.com/how-tos/pets-animals-howtos/ferret-adrenal-disease-diagnosis

http://www.azeah.com/Care-Sheets.asp?id=126

og dette er blot to af mulige arvelige sygdomme

Det er meget muligt man aldrig kan sikre sig HELT mod disse sygdomme. Men man skal være godt naiv før man ikke kan se fordelen ved ikke at vide at ilderes linie er klarlagt og uden disse arvelige risici. Man kan aldrig være 100% sikker på noget...men jeg synes det er fair nok at vælge den løsning med mindst risici...og i og med jeg selv har den holdning at jeg ikke vil risikere at se et elsket dyr ende som overstående eksempler, for til sidst at blive revet fra mig, på grund af det. Så ønsker jeg heller ikke andre ilderejere skal opleve det. Og derfor vil jeg aldrig nogensinde acceptere eller bifalde avl på en ilder uden god stamtavle-et dyr med SÅ dårligt en generel helbredsstatistik. Og jeg finder det virkelig sært at man har samvittighed til at byde andre mennesker det-. Gud skal vide jeg ikke vil sætte pris på holdningen "ja jeg vidste der var en risisci for dette skete, men nu har jeg informeret dig om dens søskende døde af det samme -så min samvittighed er REN" hvis jeg stod med en syg ilder og dens dødsdom i hænderne -alt alt alt for tidligt

lille_thor

 Kan godt se hva du snakker om, men for mig serdet bare lidt ud som om at han ikke er andet end et produkt der kun er købt til at videre produsere. Og det er synd
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Anne

Citat fra: Charlotte Dato 10. Januar 2011, kl. 20:48
Anne > Min han har nærmest været i brunst hele året (det er 1 år siden jeg fik ham). Jeg kan ikke have ham gående sammen med andre. Selvom han kan snuse til damerne (og de kastrerede hanner) igennem tremmerne, så er det jo ikke det samme som at kunne løbe og lege med nogen. Og han er bare så legesyg så det gør helt ondt at han ikke kan lege med dem (jeg har prøvet og har måtte skille dem ad igen fordi han går lige i parringshumør med det samme uanset hvilket køn de har). Men ja, jeg har også tænkt på det med et implantat jeg er bare lidt bange for det fordi det jo ikke har været brugt så længe på de linier vi har i DK. Ja det har været brugt længe i Australien (jeg kan ikke huske om det også havde været brugt længe i USA) men det er jo nogle andre dyr end dem vi har og jeg er ikke meget for at eksperimenterer på mine dyr. Til gengæld har jeg så været uheldig da jeg fik kastreret mine 3 drenge tidligere på året for den ene ville ikke rigtig vågne og da han endelig vågnede, havde han STORE smerter. Så jeg føler lidt det er et valg mellem pest og kolera.  :(

Flot nu trykkede jeg hjerte i stedet for svar.. sorry.

Men jeg har en veninde i holland der har sat det i nogle hanner for flere år siden, og de har også fået fornyet dem, og der har altså ikke været noget.

Kristine

Ej nogle FORFÆRDELIGE billeder! Fik det helt dårligt da jeg så dem! Især fordi jeg sad og spiste, så mistede man da helt appetitten og fik lyst til at knibe en tårer i stedet :( :( :( :(
Stakkels dyr.. hvorfor er de dog ikke blevet aflivet ?

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Stephanie

Citat fra: Kristine Dato 11. Januar 2011, kl. 12:35
Ej nogle FORFÆRDELIGE billeder! Fik det helt dårligt da jeg så dem! Især fordi jeg sad og spiste, så mistede man da helt appetitten og fik lyst til at knibe en tårer i stedet :( :( :( :(
Stakkels dyr.. hvorfor er de dog ikke blevet aflivet ?

Mon ikke også de er blevet det efterfølgende. Det er da langt værre at man velvidende at man udsætter ildere og ejere for de pinsler og bekymringer som man ser på de billeder ved at avle på dyr som man enten ved har anlæg for at udvikle disse sygdomme, eller som man ikke ved noget om og derfor kan risikere disse ting.

Mht til den ilder med Adrenal kan man give den et implantat, så kan den leve fint og uden problemer og symptomer et stykke tid ihvertfald.


Stubba

Jeg får det helt dårligt ved at se de billeder. Mailo er fra en dyrhandler .. Fuck ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Eliza

Vil nok mene at man bør aflive sine dyr inden de kommer til at se så slemme ud, for det er jo ikke fair over for dem at de skal lide på den måde. Den med Adrenal disease kunne man jo prøve at give et implantat som nok kunne hjælpe lidt, men ville stadig have givet det længe inden den så sådan ud.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stephanie

Citat fra: Eliza Dato 11. Januar 2011, kl. 13:21
Vil nok mene at man bør aflive sine dyr inden de kommer til at se så slemme ud, for det er jo ikke fair over for dem at de skal lide på den måde. Den med Adrenal disease kunne man jo prøve at give et implantat som nok kunne hjælpe lidt, men ville stadig have givet det længe inden den så sådan ud.

Ja du har helt ret, jeg skulle selvfølgelig have skrevet at implantatet skulle i inden en ilder kom til at se ud som den der.


Anne

det billede med adrenal er sikkert fra før implantater blev brugt til at behandle, men det er STADIG ikke om at lade det komme dertil, uanset om der er en kur eller ej!

Charlotte

Namilla > Det er ikke mig der spørger hvem Jonas Sander er. Jeg er fuldt ud klar over hvem han er. Men jeg undrer mig over alt det du ved om ham. Kender du ham eller er det bare den sædvanlige historie der er vokset sig større og større igennem årene selvom ingen af os faktisk har noget at have det i? Ja, jeg har også selv troet på de historier man hørte om ham, men nu synes jeg da den er vokset jer lidt for meget over hovedet og den lyder nu som ren fantasi. Hvis ingen har været der og rent faktisk set det, så synes jeg ikke I skal blive ved med at fortælle det som om det er noget I er helt sikre på (for det er vi faktisk ikke).

Lille_Thor > For det første har jeg ikke købt ham i en dyrehandel. Jeg har købt ham hos en privat der har købt ham i dyrehandlen.
For det andet har jeg ikke købt ham for at avle. Jeg har købt ham fordi han er angora. At jeg så kan bruge ham til avl er jo kun et kæmpe plus. Hvis hun havde haft en angora kastrat eller viril hun til salg (man kan ikke avle på nogen af de to), så havde jeg stadig købt dyret for jeg har altid ønsket mig en angora. Hvis du har noget imod at folk køber dyr ind for at avle på dem, så har du noget imod ALLE herinde der vil avle for de køber jo alle sammen dyr ind fordi de vil avle på dem. Dyrene hos mig er først og fremmest mine kæledyr. Jeg går hverken til træf eller på udstilling som så mange andre herinde gør, fordi jeg er bange for at de skal blive smittet med et eller andet der gør at jeg risikerer at miste dem. Så hvis jeg var så ligeglad med mine dyr, så ville jeg nok også tage på udstilling med dem. 
Derudover så tror du det er en pengemaskine? At få hvalpe er absolut ikke noget man kan tjene penge på. Jo måske hvis man tager 2500-3500 kr for et kæledyr som mange herinde gør og får et stort kuld (og alligevel tjener man ikke mange penge hvis overhovedet nogen for det er dyrt at have hvalpe). Men det er ikke de priser jeg vil tage. Jeg har tænkt mig at tage nogenlunde det samme som dyrehandlerne tager. Nej jeg er ikke en dyrehandel, men det er ikke alle der har råd/vil give så mange penge for et kæledyr og det er da bedre at de kommer her og køber en hvalp og får en kyndig rådgivning istedet for at stå i en dyrehandel hvor de ansatte enten ikke ved noget om ildere eller bare er ligeglade.

Alisosv > Det er nogle frygtelige billeder men de sygdomme kan et dyr med stamtavle ligeså godt få som et dyr uden stamtavle.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Citat fra: Eliza Dato 10. Januar 2011, kl. 21:47
åh ved slet ikke hvor jeg skal starte  :lol: Jeg har det nok som Anne en gang havde det, men jeg har så ikke været her så længe at jeg er blevet træt af at sige min mening hele tiden  ;)

Jeg blander mig og har ikke noget avl så det er ikke fordi jeg tror du vil ødelægge det. Men jeg synes det er synd for dine hvalpekøbere at de får en hvalp der måske dør tidligt og er fyldt med defekter. Så kan det godt være du vil informere dem hvis du opdager en defekt i linien, men hvad kan de bruge det til? På det tidspunkt elsker de jo deres dyr og så skal de bare leve med frygten for at dyret dør tidligt, som de nok ikke vidste fra start , for ellers ville de nok ikke købe fra dig. For ikke at tale om de kæmpe dyrlæge regninger som de risikerer at få i forsøget på at få lidt ekstra tid med deres dyr. Betaler du så dem for dem? Mange af os med dyr på kontrakt får nemlig penge tilbage hvis vores dyr får konstateret en arvelig sygdom.

Det er jo netop personer som dig der gør at man ikke kan stole på at købe en ilder privat, for de kan være fyldt med jeg ved ikke hvad som du selv siger og den der avlede de dyr du købte er åbenbart lige så ligeglad med alle andre mennesker når det ikke lige passer ind i hans planer som du er.

Jeg synes en kontrakt viser at man virkelig går op i sit avl og vil dyrene det bedste, men det er du jo selvfølgelig ligeglad med så hvorfor skulle du så også have kontrakt på dem.

Jeg sprang lige dig over fordi den ikke kunne gå så langt tilbage da jeg skulle svare men her er mit svar til dig:

Folk kan ligeså godt købe en hvalp med stamtavle der dør tidligt. Det er ikke alle dyr med stamtavle der er lige gode. Og alligevel avler folk på dem fordi det lyder "fint".

Og ang dyrlæge-regninger, så får man altså ikke mere rabat hos dyrlægen med et dyr med stamtavle end med et dyr uden. Dyr med stamtavle kan få præcis de samme sygdomme og det koster præcis de samme penge. Og får dyret med stamtavle en sygdom, så prøver nogle avlere at sno sig udenom at skulle betale penge tilbage. Det er jo desværre set. Så hvad hjælper det at du kan få penge tilbage hvis du skal bruge en masse penge på advokatgebyr for at få dem?

Jeg er ærlig overfor folk. Det har jeg været indtil nu og det har jeg tænkt mig at fortsætte med. At du ikke vil købe en ilder her fordi du åbenbart tror man ikke kan stole på mig, det er helt ok. Men lad være med at få det til at lyde som om jeg er et uærligt menneske. Det er jeg ikke. Jeg ved at nogle opdrættere er, men det har intet med mig at gøre. Nej, jeg vil ikke nævne navne for jeg gider ikke ende i retten for det, men jeg hører ting fra folk jeg snakker med og har en god fornemmelse af hvem man kan stole på som opdrætter og hvem man ikke helt kan.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!