Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Avl på dyrehandelilder for at få angora

Startet af Eliza, 10. Januar 2011, kl. 13:30

Kristine

#75
Altså... min første ilder købte jeg fra en dyrehandel.. Jeg havde ham i 3 år.. men han stak af :( :( :(
Han stak faktisk af 3 gange.. 2 af gangene fik vi ham tilbage.. sidste gang fandt vi ham aldrig.. ved ikke om nogen har fundet og beholdt ham eller han døde pga det var i oktober måned.. gal hvor var jeg dog ulykkelig :( :( :( når men nok om det.. han var fra en dyrehandel og en helt sund og rask ilder.. og selv om han var 3 år var der intet galt med ham overhovedet... ( Han var blevet lidt tyk men vi gav ham også lidt for meget mad og han var ikke kasteret ) og selvom han var overvægtig.. var han stadig en helt rask og fin ilder da han var hos lægen..

Og ALLE dyr i dyre handlere er IKKE kun fra Jonas sander, men også fra folk der lige lavede en upser, folk der ikke vil have dem, folk der ikke kan komme af med dem.. og derfor behøver de altså ikke at være syge :S
Jeg har selv haft afleveret rotter til dyrehandlen fordi jeg ikke kunne have dem.. og så begyndte jeg at sælge dem da de var små som slange mad i stedet også
og min brors kæreste (det er mange år siden) hendes ildere fik hvalpe og hun solgte 4 og gav 3 til en dyrehandel..
sssååå..

Tror bare man kan være heldig og uheldig med sine køb jo :)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Eliza

Line: og hvor vidste jeg bare du ville tage det negativt.. sådan er der jo så meget.. Men jeg har på intet tidspunkt sagt at Jonas Sander leverer til alle dyrehandler, men ved han leverer til den som Charlotte har sin fra. Ved fx ZooZity får fra holland nogle gange, men tvivler på hvor sunde de dyr er når man vælger at sende dem afsted uden pas (bliver de taget så bliver alle aflivet) og de er knap 8 uger når de er kommet frem til dyrehandleren.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Eliza: Hvorfor vælger du så ikke at formulere dig på en måde hvor du ikke regner med at dine ord vil blive opfattet negativt?  ;)

Cille

#78
Nu kommer jeg så lige med lidt baggrunds et eller andet....som jeg har set/hørt igennem mange år.
Men fakta er som Line også skriver...jonas levere ikke til alle dyrhandler, hvis han overhovedet gør det mere....for har mine tvivl om det...han har gjort.
Derudover er der rent faktisk mange flere private end man tror som aflever hos dyrhandler.... trist men sandt.
Tror det kræver at man snakker godt med sin dyrhandler for få at vide hvor dyrene kommer fra.
Men hvis jeg ikke havde psyken til det og modet på at være herinde, eller kendte en masse......hvor skulle man så gå hen med sine hvalpe......der er så alle de "aviser-internet" steder nu, men det er der også mange som ikke vil vente på at få dem solgt gennem de steder.
Men jeg må så også sige at mange også flygter herfra, inden de overhovedet har deltaget herinde, og jeg kan faktisk godt forstå dem.....for man bliver jo tit slagtet af hoben inden man kommer igang.
Og det jo muligvis dem som så sælger til dyrhandler.... tænk over den ;)

(og jeg ved det passer)

Charlotte

Citat fra: Anne Dato 12. Januar 2011, kl. 16:50
Mavesygen i sverige har ikke smittet nogen igennem udstillinger, det har smittet igennem at folk har været hjemme hos hinanden. Hygiejnen på udstillinger er normalt ekstremt god. Jeg holder fast i mit indlæg, fordi jeg har ret! ;)


Der er faktisk aldrig nogen der har mistet dyr grundet smitte på en udstilling.
Til gengæld har hundredevis mistet dyr for tidligt pga dårlig avl.

Hygiejnen fra udstillingens side er god, ja. Men den er jo ikke god når I går rundt og kæler med hinandens ildere. Eller når folk udefra (som kunne have en dødssyg og højsmitsom ilder derhjemme) får lov til at røre ved jeres dyr. Nej I kan ikke sætte dem ind i en tillukket plastikbobble, men JEG vælger ikke at tage risikoen. De to udstillinger jeg har været og kigge på, der har jeg også taget rent tøj på da jeg kom hjem fordi man aldrig ved. Jeg vil ikke have at mine dyr skal dø af diarré (eller noget andet).

Det er min mening. Det er fint at du har en anden mening (og tror at du har ret).  :P  :fnis:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Eliza

Kristine du kan ikke vide om en ilder er sund og rask bare fordi den ser sådan ud og dyrlægen ikke lige kan finde noget. Den kan jo have forstørrede organer som på ingen måder er godt og den kan godt selv være rask men så give defekter videre til hvalpene.

Charlotte: Nu er jeg personlig sådan at dør min ilder ikke af alderdom så skal den obdukseres og det er jeg ret sikker på en god opdrætter også ville forlange netop for at have styr på sin linie.

At du synes 5 år er en god alder for en ilder kan jeg kun sige at jeg synes er sørgeligt og viser noget om din holdning til avl.. Jo man hører om ildere der bliver omkring de 6 år fra dyrehandel men det skal jo helst ikke være sådan at man har 50% chance for det sker..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Eliza

Line: hvorfor skrev du det ikke selv anderledes hvis du vidste det..

Charlotte: Jeg rør kun ved dyr på udstillinger som jeg kender i forvejen. Hvis jeg rør andres så spritter jeg hænder inden og efter. Hvis folk udefra skal holde mine så beder jeg dem spritte hænder og ikke tage dem ind til tøjet.
Og ellers kan jeg kun give Anne ret.

Private der leverer til dyrehandel er jeg 99% sikker på ikke laver hvalpe der ville leve op til en standard jeg synes om. Det er folk der ikke tænker på sine dyr og avler af egne egoistiske grunde hvis man kan få sig selv til at aflevere dem der, så hvis jeg skulle være med til at skræmme dem væk er jeg faktisk lidt ligeglad med, folk bør kende sandheden også selvom den ikke altid er så rar at høre..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Fordi jeg håbede på at det ikke var nødvendigt at skrive. - Men man skal jo lære lidt hver dag.. Og i dag har jeg så lært, at det nytter åbenbart ikke at håbe her inde, alt skal udspecificeres til mindste detalje, for ellers skal der nok være en der finde en eller anden måe at vride ens ord på så de kan misforståes... Hvis man vil misforstå gør man det jo :)

Eliza

Line: så kan du se hvordan jeg har det  ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Tjahh.... troede ikke det var så svært at misforstå andres indlæg, men det er det jo så åbenbart  :lol:

Charlotte

#85
Citat fra: Eliza Dato 12. Januar 2011, kl. 17:15
Line: hvorfor skrev du det ikke selv anderledes hvis du vidste det..

Charlotte: Jeg rør kun ved dyr på udstillinger som jeg kender i forvejen. Hvis jeg rør andres så spritter jeg hænder inden og efter. Hvis folk udefra skal holde mine så beder jeg dem spritte hænder og ikke tage dem ind til tøjet.
Og ellers kan jeg kun give Anne ret.

Private der leverer til dyrehandel er jeg 99% sikker på ikke laver hvalpe der ville leve op til en standard jeg synes om. Det er folk der ikke tænker på sine dyr og avler af egne egoistiske grunde hvis man kan få sig selv til at aflevere dem der, så hvis jeg skulle være med til at skræmme dem væk er jeg faktisk lidt ligeglad med, folk bør kende sandheden også selvom den ikke altid er så rar at høre..

Men det er jo langtfra alle der gør det (beder fremmede spritte hænder).

Og bare fordi du har en mening om noget, er det jo ikke ensbetydende med at det er sandheden for andre. Din mening er ikke mere værd end andres mening. Det glemmer du bare ret tit.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lille_jill

Citat fra: Eliza Dato 12. Januar 2011, kl. 16:55
Line: og hvor vidste jeg bare du ville tage det negativt.. sådan er der jo så meget.. Men jeg har på intet tidspunkt sagt at Jonas Sander leverer til alle dyrehandler, men ved han leverer til den som Charlotte har sin fra. Ved fx ZooZity får fra holland nogle gange, men tvivler på hvor sunde de dyr er når man vælger at sende dem afsted uden pas (bliver de taget så bliver alle aflivet) og de er knap 8 uger når de er kommet frem til dyrehandleren.

Ilderne fra Zoo-zity er ikke 8 uger når de kommer til butikken. Jeg har de sidste 3 år hver sommer været nede og brokke mig over forholdende for deres dyr. En dag kom jeg derned og så små hvalpe som væltede rundt og ikke kunne noget som helst. De var bestemt ikke 8 uger. Da jeg kom derned dagen efter havde de fjernet dyrene, da de havde fået en del klager over, at de var for små til salg.

Kristine

Jeg brugte ham dog ikke til avl :) var 13 år dengang.. lidt trist over at jeg var så ung, for var uviden om hvad ildere behøvede og havde brug for og min far kendte heller ikke til dem.. men jeg er jo fars lille pige og havde selv sparet op og havde plaget ham så han kunne self ikke sige nej til sin prinsesse :D hehe
havde kun den ene til kæl.. så det ville jeg aldrig vide om det kunne være sket..
men det var bare den jeg købte der var sund og rask og det var fint nok for mig jo
at han så løb væk var virkelig forfærdeligt :(
og det værste er at vi aner ikke hvordan han stak af.. (Boede hos min far i lejlighed)
Den første gang hoppede han ud af vinduet og anden gang løb han ud af hoved døren fordi den var gået i stykker og ikke lukkede ordentligt...
men vi fik så også en ny dør..

Vi gik i seng og da vi vågnede op var han bare VÆK... ingen døre eller vinduer åbne.. og vi havde fået den nye dør på det tidspunkt og det er en kæmpe tung brandsikker dør
så jeg aner det ikke.. Men døren var ikke låst.. så vi har haft tanken.. tænk hvis nogen havde gået ind og stjålet ham imens vi sov?! :S
For det giver virkelig ingen mening.. og den dag i dag når vi snakker om det fatter vi stadig ikke hvor han blev af..

Undskyld at det er off topic, men snakken om min gamle ilder satte lige nogle tanker igang

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

FerretParadise

Da jeg startede med at ha ilder, købte jeg dem i en dyrehandel her i Kbh, og der blev lagt et gebyr på regning, til strøm, da Jonas Sander måtte have lys på hele døgnet, så tæverne kunne gå i løb igen.
Det fortalte ejeren af dyrehandlen selv til mig, at det gjorde ham han købte hvalpene af om vinteren.

Jeg har også engang købt i City2, og da fik jeg også afvide, at de var fra Jonas Sander.

Men det er selvfølgelig mange år siden.

Jeg vil ikke gå så meget ind i selve emnet omkring avl på dyr fra dyrehandler, da det er det mest vanvittige at gøre i mine øjne.
Min holdning er: Kan man ikke bidrage med noget godt, så skal man lade være.

Og så vil jeg sige, at jeg aldrig ville køre en hvalp af en opdrætter der ikke obducerer deres avlsdyr. Ja ok, dør de i en ulykke, så fair nok, at man ikke gør det.
Jeg får også selv altid mine dyr obduceret, så jeg evt kan lukke en linje, hvis de skulle dø af noget arveligt. Og opdaterer selvfølgelig også mine hvalpekøberer om alt hvad jeg erfarer af sygdomme osv i linjen.

På udstillinger får folk ikke bare lov til at røre mine dyr. De kan spørge først om de må, og får de lov, så skal de trække deres ærmer op og spritte hænder og underarme af, og ikke tage dyret ind til tøjet.


Ann Hillerslev.

Eliza

#89
Nej min mening er ikke mere værd.. men ting som at der ikke er nogle dyr der er blevet dødelig syge af en udstilling og der er genetisk større risiko for defekter og dødelige sygdomme på dyrehandel ildere er ikke min mening men fakta  ;)

Du bestemmer jo selv om du spritter inden du rør dine dyr eller andres eller lader andre rører dine dyr, så du kan da være ligeglad med om alle andre spritter hænder..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.