Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Out of Place, Out of Time - 6 veckor....

Startet af Starshineferrets, 21. Juni 2011, kl. 17:06

Starshineferrets

..och mindre än någonsin...

Det har varit ganska hårda dagar senaste tiden. Ebony slutade producera mjölk för en tid sen och med det så började valparna matstrejka. Även om de ätit kött sen de var ca 3 veckor dög det inte längre tydligen när mjölken upphörde. Först märktes inget speciellt mer än att det gick lite mindre mat än vanligt... sen stannade vikterna för att sedan börja gå nedåt. Det var då jag insåg att något var riktigt galet. Började stödmata dem, för att sen inse att det antagligenvar det enda som lyckades hålla e minsta vid liv. 3 av dem kom igång och började äta själva efter bara ett par dagar, men med 2 av dem var det värre, de hade noll intresse för mat och stödmatningen var en kamp utan dess like. De slickade sig inte ens om nosen när de blev kladdiga, och det var knappt så att man kunde få dem att svälja. Såg hur de blev mindre och svagare för varje dag, och vägningen som gjordes stup i kvarten var hemsk. Upp 2 g för att en kvart senare gå ner 10 - 15 g. Det var stört omöjligt att få dem att hålla vikten. Provade med alla typer av mat, alla sorters kött, bytesdjur, torrfoder, blöt mat - you name it... men de bara knep ihop munnen. Men sen i söndags kväll kom vändningen. Plötsligt började de två minsta frivilligt äta på en mus, samma sak upprepades igår och nu idag, och idag kan jag för första gången på över en vecka se en ökning på vågen. Dessutom har de fått tillbaka sitt intresse för mat och slåss nu m,ed syskonen om att få den bästa biten. Äntligen börjar jag få tillbaka hoppet om att även de två minsta kommer att överleva.

Ebony la helt ner sin modersroll när hon förlorade mjölken. Hon slutade i princip städa dem, släpa runt på dem eller göra annat som illermammor gör. Vad henne anbelangar var hon klar med det här med valpar.

Så ja... det är ett gäng minivalpar som idag blir 6 veckor gamla... 3 av honorna har ökat ca 100 g sen de blev 5 veckor, men de andra 2 ligger kvar på nästan samma vikt, med en liten liten ökning nu idag. Så jag hoppas innerligt att det vänder!

Men de 2 minsta har blivit märkbart piggare och har äntligen börjat leka och busa med syskonen som valpar ska!
























Malene

Jeg synes nu de er super fine, på trods af alt det der er sket <3 Men jeg håber virkelig at det har vendt sig nu og det fortsætter med at gå bedre med dem :D
Og shit et bredt hoved den hvide hun har, i forhold til de andre :o
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

lussingen

Puha Sara :( Det lyder godt nok til at have været en hård tid for dig og de små. Det glæder mig rigtig meget, at det tyder på at det går den rigtige vej nu. Det kan godt være hvalpene er små, men for pokker hvor er de fine <3 Jeg krydser fingre for den positive udvikling. Masser af tanker herfra <3
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Barky

Jeg må erklære mig enig, på trods af hvor hårdt det har været synes jeg nu at hvalpene ser rigtig dejlige ud! :D
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

Jeg er glad for at høre, at det nu går fremad, det må ha været en meget hård tid for dig.
Men selvom du siger de er små, så er de godt nok smukke.  <3
Ann Hillerslev.

Louise V


Lena og Peter

De ser rigtig dejlige ud.. også selvom de er lidt små...  <3

holmer

Puha sara... Det lyder skrækkeligt. Men jeg er da glad for det går fremad med dem <3
Og de ser rigtig dejlige ud :-D

Eliza

Åh hvor er jeg glad for at høre de er begyndt at spise igen, det er virkelig dejligt  :) Nu må de bare forsætte og tage en masse på og blive nogle store basser  ;) Men som de andre synes jeg faktisk de er helt vildt smukke selvom de har været alt det her igennem  ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

tack så mycket! ja det har varit en hel del jobbiga dagar vill jag lova... det var INTE lämpligt att jobba mycket och ha valpar samtidigt.... tror de på mitt jobb är rätt trötta på ordet iller ;) men nu ikväll har alla lagt på sig ca 20 g eller mera sedan i eftermiddag så jag hoppas verkligen att de fortsätter på det här viset!

Anne

De ser faktisk utroligt flotte ud i forhold til derse historie! Jeg har i hvert fald set værre. jeg håber også virkelig at alt går den rigtige vej fra nu af.