Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Bur eller ej?

Startet af Starshineferrets, 2. Marts 2010, kl. 17:43

mette11

CitatMen der fraråder i det "naturlige", og her mener i man ikke bør have ildere hvis man har dem i bur noget af tiden..
Nu ved jeg ikke hvem "i" er, men jeg kan da svare for mig selv. Jeg er en af dem der mener at man ikke skal lave hvalpe på en ilder fordi det kan lade sig gøre i naturen. Jeg mener så ikke at det er forkert at have ildere i bur, men derimod at det kommer an på buret! Fex. et bur på 30m2 som det jeg selv har udenfor, mener jeg absolut ikke er forkert til ildere. Et marsvinebur derind mener jeg er meget forkert at have ildere i! Det kommer meget an på størrelsen af buret! Jeg tilstræber at mine dyr skal leve naturligt, men med modifikationer. De kommer til dyrlægen og bliver vaccineret og kommer der når de er syge - det ville de ikke i naturen, men jeg mener det er bedst for dem og derfor gør jeg det. Det mener jeg ikke har noget med moral eller dobbeltmoral at gøre, men almindelig sund fornuft. Mine dyr får en kost der er rimelig naturlig (de får råt kød, men ikke tudser som i naturen), da jeg mener det er det sundeste alternativ til deres naturlige kost som er tilgængeligt for os ejere.
Jeg mener ikke man skal holde en ilder 100% som i naturen, da det jo så ikke ville være et kæledyr (og det er det jeg ønsker mig), men jeg mener heller ikke man skal holde dem fuldkommen unaturligt. Man skal gøre dem tamme og pleje dem, men samtidig give dem så naturligt et liv som muligt. Her mener jeg med udetid, frisk luft, god kost, aktivering, legetøj, venner osv. Hvis det er dobbeltmoralsk, ja så er jeg dobbeltmoralsk og har det fint med det...

Tazz

Citat fra: mette11 Dato  3. Marts 2010, kl. 20:56
CitatMen der fraråder i det "naturlige", og her mener i man ikke bør have ildere hvis man har dem i bur noget af tiden..
Nu ved jeg ikke hvem "i" er, men jeg kan da svare for mig selv. Jeg er en af dem der mener at man ikke skal lave hvalpe på en ilder fordi det kan lade sig gøre i naturen. Jeg mener så ikke at det er forkert at have ildere i bur, men derimod at det kommer an på buret! Fex. et bur på 30m2 som det jeg selv har udenfor, mener jeg absolut ikke er forkert til ildere. Et marsvinebur derind mener jeg er meget forkert at have ildere i! Det kommer meget an på størrelsen af buret! Jeg tilstræber at mine dyr skal leve naturligt, men med modifikationer. De kommer til dyrlægen og bliver vaccineret og kommer der når de er syge - det ville de ikke i naturen, men jeg mener det er bedst for dem og derfor gør jeg det. Det mener jeg ikke har noget med moral eller dobbeltmoral at gøre, men almindelig sund fornuft. Mine dyr får en kost der er rimelig naturlig (de får råt kød, men ikke tudser som i naturen), da jeg mener det er det sundeste alternativ til deres naturlige kost som er tilgængeligt for os ejere.
Jeg mener ikke man skal holde en ilder 100% som i naturen, da det jo så ikke ville være et kæledyr (og det er det jeg ønsker mig), men jeg mener heller ikke man skal holde dem fuldkommen unaturligt. Man skal gøre dem tamme og pleje dem, men samtidig give dem så naturligt et liv som muligt. Her mener jeg med udetid, frisk luft, god kost, aktivering, legetøj, venner osv. Hvis det er dobbeltmoralsk, ja så er jeg dobbeltmoralsk og har det fint med det...

Mine har et stort skabsbur, med masser af plads til de to tøser..
Og som du mener dit er godt nok til dine, mener jeg også at mit er fint nok til de to, så længe de bare har masser af tid uden for buret.
Mine kommer selvfølgelig også til dyrlægen, får godt foder, bliver aktiveret, har buret fyldt med legetøj, og Tøsen har en rigtig god legekammerat/kæreste.. Silke vil jeg ikke tage med ud til andre, da jeg ikke vil udsætte andre for hendes bid, jeg ved hvordan hun var da jeg hentede hende, havde 24 tandmærker/huller på hænderne. Og jeg vil ikke udsætte hende for at skulle møde for mange nye mennesker, derfor er det kun mig og Tøsen der leger og tumler med hende..

Det jeg ikke forstår, er hvorfor man vil gøre alle disse ting, servere føde og vand for dem, lege med dem, give dem legetøj, gå ture med dem i seler, tage dem til træf, udstillinger, nusse/kæle med dem, tage dem til dyrlæge, neutralisere dem, give dem hængekøjer, tæpper osv osv, hvis det egentlig er så vigtigt for en at man mener andre ikke burde have deres dyr fordi de er i bur. Og mener man skal holde dem "naturligt" ved at de render løs!?
Det at ens ilder får lov at rende løs altid, gør det bestemt ikke mere naturligt for den..
I naturen, må de kæmpe for at overleve, finde og jage deres mad, drikke vand af søer osv.. De har ikke en hængekøje, eller en bunke tæpper i naturen de kan hygge sig i.. Og, de lærer heller ikke at gå på bakke..

Jeg vil som tidligere skrevet, også helst have mine rendende frit, men jeg ville ALDRIG kalde det naturligt, bare fordi de kunne få lov at rende i hele huset, for det er det overhovedet ikke.. Langt fra...

Dette skal bestemt ikke forstås som om jeg ikke gør alle de ting jeg har skrevet længere oppe, for det gør jeg helt bestemt. Jeg opvarter da mine dyr i hoved og røv, leger med dem, kæler med dem, går tur med dem, sætter bakker til dem, osv..

Vil du holde dine dyr naturligt, skal du ikke tænke på én ting kun, men køre det fuldt ud!
Dette er igen bare min mening, ved ikke hvor meget af det i kan/vil forstå!?

Julbert

#32
Jeg synes det er helt fantastisk hvis man kan have sine ildere til at bo frit i lejligheden/huset, så de er fri for bur - ville jeg ønske jeg kunne! MEN, jeg er for nervøs ved det... tanken om mine piger løber rundt i lejligheden uden nogen form for opsyn vil jeg ikke kunne klare! skulle de nu finde et hul eller få bidt hul i noget og smutte ud, så de er væk når jeg kommer hjem? Skulle jeg nu ha glemt at fjerne den slikpose jeg har hygget med om aften så de finder den og æder sig halvt ihjel i vingummi og lakrids? Skulle de nu kravle op og falde ned et højt sted fra? Skulle de nu pludselig ha fået en ide om de ikke vil på bakken - hvillket desværre sker ofte herhjemme, så vil jeg være utrolig ked af at komme hjem til at gulv der er over-skidt og pisset, for den lugt ville være meget svær at komme af med igen når det først er trukket ned i trægulvet. Elsker mine dyr, men vil altså ikke lugte som dem eller bo i et ildertoilet ;)
Så derfor har jeg mine i bur når jeg ikke er hjemme og når jeg sover - og det har jeg det bestemt ikke dårligt over - det kan godt være det for en ilder ude i narturen ville være mest naturligt at være aktiv om natten, men mine bor altså ikke i naturen og har aldrig gjort det... Jeg har altså været vågen før om natten hvor buret har stået åben og de kan gøre som det passer dem, (for så længe jeg er hjemme og vågen skal de selvfølgelig have muligheden for at komme ud hvis de gider - hvilket de ofte ikke gør, de vil hellere sove) men at komme ud af buret har ingen interesse når de i forvejen har haft en hel dag samt aften til at løbe og lege med hinanden, jeg selv eller min kæreste. Der er selvfølgelig forskel på ildere og hvor meget de hver især har brug for leg, motion og aktivering osv, og jeg kan kun svare for mig selv, men jeg mener bestemt ikke mine ildere lever et mere træls, øv, surt, kedeligt, ondt, what ever liv end de ildere der løber frit ude konstant. Ingen tvivl om det kunne være fedt hvis de bare kunne løbe ude altid, men... ja, sådan er det bare ikke her og ville aldrig kunne have dyr - ligemeget hvilket - hvis ikke jeg mente jeg kunne leve op til deres krav og behov, det kan min samvittighed ikke holde til.
Slut prut herfra :)

Tazz - det med det "naturlige" som du skriver om, er jeg kun helt enig i! Det er bestemt ikke naturligt at skulle på udstilling eller andet som du så smukt skriver :)

lille_jill

Her var det meget nemt at kassere Chucky's bur. Han valgte selv ikke at ville være i det. Efter at være kommet hjem flere gange og på mystiske vis fundet ham uden for buret og med mit værelse totalt raseret, valgte jeg at sælge buret og så dobbelt-ildersikre mit værelse, så han kan gå her uden for meget ballade.
Foretrækker helt klart fritgående ildere, for det er ufatteligt kedeligt at gøre bure rent. Det eneste minus er, at man bare aldrig ved hvor ilderne er når de har alt den plads :)

Lena og Peter

Og så er de altid væk når man skal nogle steder med dem....  :fnis:

Tazz

Citat fra: Julbert Dato  3. Marts 2010, kl. 21:53
Tazz - det med det "naturlige" som du skriver om, er jeg kun helt enig i! Det er bestemt ikke naturligt at skulle på udstillilng eller andet som du så smukt skriver :)

Mange tak, så er jeg da ikke alene :)
Synes bare ikke man kan kalde det naturligt at ens ilder render frit i huset/lejligheden, hvis man så stadig giver den alt det jeg skrev i mit tidligere indlæg, eller gør disse ting for den.. Intet af det er naturligt..
Vil man holde sin ilder naturligt, skal man virkelig gøre det, det er ikke nok med en lille udegård, den skal have et par tønder land hvor der er træer, jord, græs, søer osv, der skal være de dyr der er i naturen, både dem de æder, og dem der er truende for ilderen.
Man skal ingen kontakt have med dem, de skal have lov til at passe sig selv, intet legetøj, køjer, tæpper, dyrlæger eller andet i den stil..
Den dag der kommer en og siger til mig at de holder deres ilder sådan, vil jeg synes det er fedt at man gør dette for sit dyr, men samtidig undre mig over hvorfor man vil have sit dyr hvis det skal være så naturligt.. !?

Hvad tror i jeres ildere helst ville hvis de kunne vælge!?

Ligge og hygge med jer og en køje, leve i vild luxus med mad og vand serveret og ikke føle sig truet af noget.!? Heller ikke selvom den måske bor i et bur?

Eller

Leve et liv i den fri natur, hvor hver eneste dag er en kamp for at overleve?
Måske ikke kunne få et ordentligt måltid så den bliver mæt hver dag?
Aldrig kunne føle sig tryg nogen steder, ikke kunne ligge og sove uden at være på vagt for om den lige pludselig bliver angrebet?

Hvad tror du din ilder ville vælge?

Malene

Bare fordi der er nogle ting ved vores dyrehold, der er unaturligt, betyder det jo ikke at det er ulovligt at de lever så naturligt som muligt under omstændighederne. Så bare fordi jeg har en seng lavet af fleece til mine ildere, kan jeg ligeså godt begynde at fodre med Whiskas og sætte dem ind i et hamsterbur? Det er sådan jeg læser det og det var dog en underlig logik!
Jeg har aldrig påstået at mine ildere lever helt naturligt, for det gør de ikke. Men derfor kan man godt tilgodese deres naturlige behov og adfærd, og det gør man altså ikke ved at sætte dem i bur.

I øvrigt synes jeg det er mærkeligt at så mange af jer, siger at I ville have jeres ildere fritgående, hvis I havde muligheden for det, men samtidig siger I at jeres ildere har det fint i bur og faktisk foretrækker at være i det. Hvis det ikke er fordi I mener at de har det bedre som fritgående, hvorfor så ikke bare beholde deres bur?
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Tazz

Citat fra: Malene Dato  3. Marts 2010, kl. 23:32
Bare fordi der er nogle ting ved vores dyrehold, der er unaturligt, betyder det jo ikke at det er ulovligt at de lever så naturligt som muligt under omstændighederne. Så bare fordi jeg har en seng lavet af fleece til mine ildere, kan jeg ligeså godt begynde at fodre med Whiskas og sætte dem ind i et hamsterbur? Det er sådan jeg læser det og det var dog en underlig logik!
Jeg har aldrig påstået at mine ildere lever helt naturligt, for det gør de ikke. Men derfor kan man godt tilgodese deres naturlige behov og adfærd, og det gør man altså ikke ved at sætte dem i bur.

I øvrigt synes jeg det er mærkeligt at så mange af jer, siger at I ville have jeres ildere fritgående, hvis I havde muligheden for det, men samtidig siger I at jeres ildere har det fint i bur og faktisk foretrækker at være i det. Hvis det ikke er fordi I mener at de har det bedre som fritgående, hvorfor så ikke bare beholde deres bur?

Har ingen steder nævnt at man ligeså godt kan sætte dem i små bure eller andet, men at man bestemt ikke kan kalde det naturligt fordi de får lov at rende løs i en lejlighed eller hus altid..
Nej, det er ikke ulovligt at de lever så naturligt som muligt, men det er heller ikke ulovligt at de har et bur at være i om natten eller når man ikke er hjemme!?
Jeg vil da også foretrække at de lever så naturligt som muligt, men det kan de bare aldrig komme til i fangenskab. Du kan gøre nogle få ting så det virker naturligt, men det vil det aldrig blive..

Jeg har på intet tidspunkt sagt at mine ildere foretrækker at være i bur, for det ved jeg 100% sikkert at de ikke gør.. Men jeg gør hvad jeg kan for mine dyr..
Og lige så længe jeg skal have ildere, vil jeg aldrig have dem uden også at have et bur til dem..
De vil nok kunne få et helt værelse som er deres, men de vil aldrig få lov til at være løse i hele huset 24 timer i døgnet..
Dette er bare min holdning, og det er der sikkert en masse der mener er forkert, men det er mit problem, ikke deres :)

mette11

Jeg skriver:
Citatså naturligt et liv som muligt. Her mener jeg med udetid, frisk luft, god kost, aktivering, legetøj, venner osv.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at mine dyr skal leve 100% naturligt, tværtimod! Men jeg vil give Malene helt ret når hun skriver:
CitatBare fordi der er nogle ting ved vores dyrehold, der er unaturligt, betyder det jo ikke at det er ulovligt at de lever så naturligt som muligt under omstændighederne. Så bare fordi jeg har en seng lavet af fleece til mine ildere, kan jeg ligeså godt begynde at fodre med Whiskas og sætte dem ind i et hamsterbur? Det er sådan jeg læser det og det var dog en underlig logik!
Jeg har aldrig påstået at mine ildere lever helt naturligt, for det gør de ikke. Men derfor kan man godt tilgodese deres naturlige behov og adfærd, og det gør man altså ikke ved at sætte dem i bur.
Det er også sådan jeg ser på det! Der er ikke nogen der kalder det naturligt at de går frit i et hus eller en lejlighed, men derimod kalder jeg det unaturligt at spærre en ilder inde på et lille areal som fex. et marsvinebur! Jeg skriver at der er stor forskel på bure, udetid og graden af aktivering!!
Vi er da alle enige om at vores ildere ikke er vilde ildere og de ikke bor som i naturen, men derfor kan man jo godt forsøge at gøre deres liv så naturligt man nu engang kan når der er tale om kæledyr!

Lena og Peter

Jeg kan kun være enig med Mette11.

Julbert

Citat fra: Malene Dato  3. Marts 2010, kl. 23:32
I øvrigt synes jeg det er mærkeligt at så mange af jer, siger at I ville have jeres ildere fritgående, hvis I havde muligheden for det, men samtidig siger I at jeres ildere har det fint i bur og faktisk foretrækker at være i det. Hvis det ikke er fordi I mener at de har det bedre som fritgående, hvorfor så ikke bare beholde deres bur?

Ligemeget hvor meget vi diskuterer det her enme bliver v noki aldrig enige, tænker mere det snart ender med nogen bliver sure, folk misforsår og der bliver skrevet nogle trælse ting.

Men... da lidt øv at være en mærkelig en fordi jeg skriver jeg godt kunne se fordele i, at de løber frit, men jeg så har dem i bur om natten og når jeg ikke er hjemme. Mine ildere hopper altså selv ind i buret når de ikke gider være ude mere (hvis døren ikke lige er lukket ind til soveværelset altså), så synes ikke der er noget der tyder på de hader det bur - for igen, så løber de altså ude det meste af dagen og aftenen, så energien til aftenen er sjældent på det højeste, faktisk ret lav til tider. Klart en fordel hvis ikke buret var her, det fylder af helvede til, bestemt ikke en køn pynte-ting at have til at stå og så er det da rigtig upraktisk at gøre rent og ja, skulle der være 5 min hvor ilderne har lyst til at komme ud og jeg ikke er hjemme, så er det da træls for dem lige i situationen... Men jeg er overbevist om der ikke sker nogen skade ved de ikke lige kommer ud NU men først om en time fx. En hund kan heller ikke altid komme ud lige når den vil osv osv, men det gør den ikke nødvendigvis ulykkelig eller at den skulle have et træls liv, det kan jeg simpelthen ikke tro! Men til buret.. kan altså også se fordele i at have det og de fordele er ikke nogle der går ud over mine dyr - ellers ville jeg som sagt aldrig have dyr hvis ikke jeg mener jeg lever op til deres krav og behov - og det mener jeg kan OGSÅ selvom jeg er så ond at sætte dem i bur.
Så ja, jeg beholder skam også mit bur, men hvorfor er jeg så mærkelig fordi jeg kan se fordele i det ikke var her... det er da øv at blive kaldt mærkelig :)

Anne

Jeg tror på mange måde det er værre at være en hund der er spærret inde i et hus en hel dag. De kan jo normalt ikke komme ud og besørge hvis de virkelig skal. Tænk sig virkelig at skulle skide og ens ejer kommer først hjem om 2 timer :S

Malene

Julbert > Selvfølgelig er det øv at blive kaldt mærkelig. Det har jeg heller aldrig gjort :) Jeg skrev at jeg synes det er mærkeligt.. Som i at, det er noget jeg ikke forstår. Jeg har aldrig skrevet at I er nogle mærkelige mennesker.

Anne > Jeg er enig. Derfor ville jeg heller ikke anskaffe mig en hund, for jeg ville ikke kunne tilgodese deres behov. Men jeg synes nu vi skal dreje diskussionen væk fra hunde, katte og andre dyr. Nu er det trods alt ildere vi har.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Julbert

Anne - det tror jeg du har lidt ret i... I hvert har mine ildere mulighed for, og det mener jeg alle skal have hvis de er i bur indimellem, at tumle, lege, klatre, sove, gå på bakken og mulighed for mad og drikke - og som du skriver, så har en hund måske ikke altid mulighed for at gå på toilet og må vente til ejeren kommer hjem. Måske har den heller ikke ordentlig mulighed for at lege og tumle rundt eftersom nogle hunde bliver lukket ud i baggangen eller andre rum i huset og kun må være der mens ejerne ikke er hjemme og dét ville jeg have det en del sværer med, (ret overbevist om, at jeg faktisk ikke ville kunne få mig til det, for synes det kan være synd for den - selvf. alt efter situation, størrelse på hund og rum, men det er en helt anden diskussion og det er ikke en jeg prøver at starte her, bare så vi har det på det rene, det var ikke andet end en sammenligning :)) end jeg lukker mine såm piger i bur mens jeg ikke er hjemme - for de kan netop stadig lege rundt, spise, gå på bakke osv, men det kan en stor hund altså have svært ved ude i en gang, på badeværelset eller sådan noget.

Julbert

Malene - hehe, ok.. Kan godt være jeg tog den lidt personlig, det er min fejl.
Synes det er svært at formulere sig ordentlig på skrift nogen gange, men jeg prøvde på, at vise man vel nok kan se fordele i begge ting (bur eller ej) uden det er mystisk eller mærkeligt.. Godt være det ikke helt lykkedes hvis andre stadig synes det er mærkeligt :)