Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Bur eller ej?

Startet af Starshineferrets, 2. Marts 2010, kl. 17:43

Julbert

#60
Som jeg forstår dine indlæg, så virker det som om du virkelig går op i den her debat med næb og klør.. så vigtig er den dog ikke for mig, da jeg er overbevist om mine små piger er lige så glade og tilpasse som alle andre ildere der bliver behandlet godt og som de skal og det er altså ikke lykkeds for andre igennem debatten her at overbevise mig om andet...
Så facit på mit resultat efter denne debat er, at jeg beholder mit bur, mine piger sover i deres bur og er der når jeg ikke er hjemme og jeg er stadig helt overbevist om de har et godt liv. Så kan det være jeg tolker forkert, at jeg kunne have nytte af at læse et eller andet, jeg er mystisk og hvad der ellers kan tænkes om en person, men.. ja.. sådan er det så - intet af det vi hver især skriver siver ind og bliver der, så står af nu, synes det bliver for meget nu. Tak herfra

Starshineferrets

ja jag går upp i den här debatten. Och är det så konnstigt? eftersom jag bara inte kan förstå varför folk inte eftersträvar att ge sina djur de allra bästa möjliga förhållandena? Jag tycker själv inte att mina illrar, som går lösa och som har en luftegård har de bästa möjliga förhållanden,jag strävar efter att en dag får möjlighet att ge dem ännu större yta än vad de har, ännu större luftegård. För att jag anser att det är min skyldighet som djurägare: att alltid se till så att mina djur har och får det så bra som möjligt. Hur folk bara kan rycka på axlarna, och inte sträva efter samma sak är för mig obegripligt.

Jag läser dessutom etologi & djurskydd på universitet, vilket innebär att djursvälmående, både mina egna och andras, vilda som tama inte bara är ett intresse för mig, men även mitt framtida yrke. är det då så konstigt att jag engagerar mig? Konstig att jag ger min syn på saken?

Anne

#62
Jeg tror aldrig vi kommer videre Sara, og tydeligtvist forstår vi heller ikke rigtigt hvad hinanden skriver. Da du tillægger mine indlæg ting jeg ikke har ment i dem, og det gør jeg helt sikkert også i dine.

jeg ændrer ikke på måden jeg holder mine ildere som tingen er nu, og som sagt så synes jeg ikke der er noget som helst galt med det.
Ligesom dig giver jeg også mine dyr alt det bedste, vi har tydeligtvist bare ikek samme opfattelse af hvordan det kan gøres.

Julbert

Må sige det Anne skriver lyder meget fornuftigt i mine ører og det kan jeg nu godt tilslutte mig.
Men nu er jeg så også nået dertil hvor jeg hellere bare siger: Du får ret! og det er fint du går op i den her debat, hvis det kan stoppe den diskussion mellem os to - for gider egentlig ikke mere nu må jeg sige.. du får ret! og jeg får fred... forhåbentlig

Starshineferrets

hahaha helt sanslöst. Som vanligt så slutar alla sådana här diskussioner med att handla om människor. Varför är det alltid så? Vart kommer djuren in? Det är ju dem som förlorar, och dem är dem det handlar om för min del. För mig handlar det inte ett enda skit om att ha rätt eller fel. Det handlar om djuren. Thats it. Ville jag diskutera för diskuterandets skull så skulle ajg engagera mig i alla trådar på det här forumet, vilket jag inte gör, eller för den sakens skull vara medlem på forum som handlade om människor.

Och ja, och som vanligt har sisådär 70% av det jag skrivit helt blivit förbisett.

Starshineferrets


FerretParadise

Nu får jeg lyst til at skrive noget her igen, for jeg vil også gentage mig selv, eller måske udbyde lidt mere.

Tidligere, for flere år siden, brugte jeg også bur til mine dyr. De var i det om natten, og når jeg ikke var hjemme. Et ret stort hjemmebygget bur. Flere af jer herinde har måske set det.

Det jeg oplevede dengang var, at når jeg slap mine dyr ud om morgenen, var de fyldt op med energi, og sprang rundt som små tonadoer. Hold op en masse energi de havde, og som de havde behov for at brænde af.

Jeg droppede så det med at bruge bur, og alle mine ildere går frit 24/7, også når jeg ikke er hjemme. Det jeg oplever nu er, at mine dyrs aktivitestniveau er mere naturligt. Det er fordelt ud over hele døgnet, de kan nu selv bestemme hvornår de vil lege og hvornår de ikke gider. Det at de hele tiden er frie, og derfor kommer til at hilse på alle de mennesker som nu engang komme og besøger mig, gør, at de er meget tillidsfulde. De er ligeglade med, om det er mig eller en fremmed de kravler op til, bare de bliver nusset.

Jeg har denne lille lejlighed, en to værelses med altan, og jeg må da indrømme, at jeg meget tit har dårlig samvittighed. Mine dyr er jo i to hold, da de ikke kan sammen alle sammen. Jeg ville gerne give mine endnu bedre forhold, men det er svært når de ikke kan sammen alle sammen.

Jeg forstår ikke det med, at nogen ikke tør have deres dyr gående frit. Jeg har sikret mit hjem, og er aldrig nervøs når jeg tager hjemmefra.

Og så kunne jeg skrive noget andet. Jeg kan mærke det på deres energier. Jeg masserer jo mine ildere, og jeg kan mærke en forskel på dem. Deres energier er blevet mere "langsomme". Noget som jeg helt klart tilskriver, at de er mere i harmoni med dem selv. Men det er så en helt anden snak.
Ann Hillerslev.

Sølvsten

Jeg synes også at jeg har ildersikret mit hjem, men men men jeg har børn der kommer ind og ud af huset hele dagen lang. De ligger deres ting rundt omkring i huset (jeg prøver at opdrage dem) og stadig bliver jeg overrasket over hvad uldtotterne kan finde på så derfor kommer de i bur her hos mig. Man kan vel sige at det er et kompromis for mig. Jeg vil gerne have ilder (og de skal være så sikret som muligt), mine børn skal stadig kunne være her, mit hjem skal være nogenlunde ordentligt for at jeg kan være her og derfor bruger jeg bur til mine ilder når det er nødvendigt for mig. Jeg er sikker på at hvis man kunne tale med mine så ville de også helst løbe frit.

Lea

Synes det er fair nok at der er nogle som har ildere i bur har jeg også selv haft da jeg ikke har haft mulighed for andet men har altid ville have mine ildere boende frit. Fordi jeg bedst synes om at mine dyr ikke er i bur. det er bare mig (ikke sagt at dem som har dyrene i bur ikke burde have dyr) Hvor jeg havde flere ildere havde jeg dem også boende i bur da jeg havde en del ildere som bed i fødder og ansigt så ville jeg ikke tage chancen med at have dem frit.

Ang at have hunde i bur. klart hvis de smadret hjemmet eller man er opdrætter og har mange hunde . men der burde man nok tænke sig om og evt bo i et stor hus med evt lade eller andet til det så man kan lave store bure så hundene kan have plads. mine forældre har købt en grand danois. og ja dyrene boede i store hunde voliere i laden og inden i huset da nogle af hundene ikke kunne sammen.. Alle dyrene havde det godt og deres behov blev opfyldt.

Så kender jeg så en familie som har flere forskellige hunde mest set muskelhunde. hvor de har hundene sat i 1 meters lang snor og hvor gang familien går forbi dem eller de gør så får de et spark eller et slag .og nogle hunde boende i bure rundt omkring i huset også evt en hund bundet fast ude på badeværelset . der stinker langt væk af Lort da de går i hundenes lort og pis. så burde man slet slet ikke have dyr. virkelig.. og ja dyreværnet har været ude hos dem nogle gange men der er intet sket..

Så at sige dem som har ildere i bur ikke burde have ilderene fatter jeg simpelthen ikke! der er intet i vejen med at have ildere i bur hvis man ikke har mulighed, dårligsamvittighed osv.

og at have dem boende frit er der heller intet i vejen med jo hvis hjemmet ikke er ildersikret rigtigt så dyret kan komme til skade.

Og synes bestemt ikke at det er fair overfor dem som har ildere i bur . at dem som har ildere boende frit siger at dem som har dem i bur burde ikke have ildere ? øhh men burde ikke have ildere hvis man ikke kan opfylde deres behov.. 

Kender en som har ildere som har dem i bur døgnet rundt. de ildere er pisse sky og ikke tryg ved hænder det er klart de kommer aldrig ud . jo måske lige max 8 timer om ugen sådanne mennesker burde IKKE have ildere.

Men dem som har dem i bur om natten og når de er på arbejde kan jeg ikke se hvorfor de ikke burde have ildere ? for de kommer ud når man kommer hjem og bliver aktiveret og leget med . og dem som har dem i bur har også sørget for at de bliver aktiveret evt af hinanden eller legekasse eller andet i buret.

lige som Natascha (Tazz) skriver så har hun ikke muligheden Silke kan ikke lide fremmed og bider hendes mand så forstår jeg sku godt at hun ikke vil have dem frit.. og Tøsen er så legesyg så fødder de er bare lækre og hun vil 100% også hoppe rundt oven på Natascha og Sonny om natten og bide i fødder og ansigt for det er sjovt..
Tøsen er ellers helt tam udover hun får sine flip med at nakke ens fødder men sådan er det for de fleste ildere.

(Natascha blev nævnt som et f.eks da jeg kender hende privat osv. og ja Balou er Tøsens kæreste)

Sorry hvis jeg har gentaget mig nogle gange med nogle ting (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

KittAnderson

Min dreng Sheik bor ude hele tiden.
Men min pige + kanel bor i bur om natten og når vi ikke er hjemme.
Det er meningen at kida også skal være ude hele tiden, men jeg synes det er synd for kanel at hun skal sove alene om natten. (Hende og Sheik kan til tider godt være lidt voldsomme med hinanden)

jeg synes overhoved ikke det er synd at have dem i bur, men jeg synes så også det er dejligere når de ikke er så vilde og voldsomme når man lukker dem ud om eftermiddagen. Men Det er jo i princippet kun for min egen skyld at jeg ikke gider den voldsomme leg i 1 time +.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Tazz

Citat fra: Julbert Dato  4. Marts 2010, kl. 11:18
Måske har den heller ikke ordentlig mulighed for at lege og tumle rundt eftersom nogle hunde bliver lukket ud i baggangen eller andre rum i huset og kun må være der mens ejerne ikke er hjemme - for de kan netop stadig lege rundt, spise, gå på bakke osv, men det kan en stor hund altså have svært ved ude i en gang, på badeværelset eller sådan noget.

Ved ikke om dette er henvendt til mig, da jeg har skrevet i et andet indlæg at mine hunde er i gangen og vores badeværelse når vi ikke er hjemme??
Men vil sige, at vores gang og badeværelse er temlig store, og de har begge rum, hundene har deres kurve og legetøj der, og de render selv derud hver gang de kan se vi skal nogen steder.
Hvis vores hunde har haft et uheld på gulvet mens vi ikke har været hjemme, får de heller ikke ballade, da jeg ved det ikke er deres egen skyld..

Men dette er mit sidste indlæg her..
Som tidligere skrevet af en anden bruger, ender det sikkert med uvenskab, og misforståelser..
Det er ikke det jeg ønsker, derfor hopper jeg fra her.. Synes ikke man skal blive uvenner over at man har forskellige meninger..

Men god aften til jer alle.. :)

Julbert

^^ Nej, du må ikke tro du var det jeg skrev var myntet på dig, sådan var det ikke ment!
Jeg skrev det om hunde (man kan da også bruge et andet eksempel, det er sådan set ligemeget) for at stille det med ildere i bure op mod noget andet.
Som jeg også skrev, så kommer det hele jo også an på hvor stor dyret er og det rum man lukker det ind i og jeg aner jo intet om dig og dine dyr, så det vil jeg ikke kunne sige hverken negativt eller positivt om - håber du forstår hvad jeg mener :)
Så nej, det var ikke for at ramme dig, det håber jeg jeg har fået forklaret ordentligt så der ikke er tvivl om det :)

Og har det som dig, jeg er også stået af den her diskussion, da jeg synes det er blevet for meget nu - ville bare gerne lige se om jeg kunne få forklaret det ikke var for at ramme dig.


Ha' en go dag :D

Tazz

Citat fra: Julbert Dato  5. Marts 2010, kl. 09:53
^^ Nej, du må ikke tro du var det jeg skrev var myntet på dig, sådan var det ikke ment!
Jeg skrev det om hunde (man kan da også bruge et andet eksempel, det er sådan set ligemeget) for at stille det med ildere i bure op mod noget andet.
Som jeg også skrev, så kommer det hele jo også an på hvor stor dyret er og det rum man lukker det ind i og jeg aner jo intet om dig og dine dyr, så det vil jeg ikke kunne sige hverken negativt eller positivt om - håber du forstår hvad jeg mener :)
Så nej, det var ikke for at ramme dig, det håber jeg jeg har fået forklaret ordentligt så der ikke er tvivl om det :)

Og har det som dig, jeg er også stået af den her diskussion, da jeg synes det er blevet for meget nu - ville bare gerne lige se om jeg kunne få forklaret det ikke var for at ramme dig.


Ha' en go dag :D

Det er helt i orden :)
Ville bare lige høre :)