Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Vurdering af tilbehør til bur

Startet af Sisser, 16. September 2010, kl. 21:13

Sisser


Hejsa.

Så har jeg fået købt det meste til buret.
Her er lige en liste, hvis nogen kunne fortælle mig hvis der er noget, jeg absolut ikke burde ha (Jeg har været lidt kreativ)

En hængekøje (Dog en halvdyr en, 60 kr. Synes jeg har set dem billigere i samme kvalitet)
En tung madskål (venter med vanddims, til jeg har fundet ud af om ilderen gider de der sutte nogen, eller bare vil ha' en skål)
En firkantet killinge kattebakke
Et af de der hundetæpper, som jeg kalder dem. Kan jeg godt ligge det på hele bunden eller???
Så har jeg købt en ikke særlig stor plastik skammel og en der er lidt mindre igen. Tænker at jeg vil lave det under den store skammel til en slags hule, samtidig med at jeg vil stille den bette skammel ved en af siderne, så den kan komme længere op i buret - hvor højt kan ildere egentlig hoppe??? Jeg har lidt problemer med, at komme med idéer til hvordan den kommer opad i buret.. Synes ikke, at jeg kunne finde nogle af de der hylder ting :s Nogen forslag til alternativer???

Her kommer så det jeg er mindre sikker på..

Jeg har købt lidt legetøj:
Nogle ganske alm. tennisbolde.
En slags.. gummibold.. ikke så tyk i det.. og så er der en hård bold indeni, men sådan en ringe dims.. Har fået afvide, at der ikke er noget der er skadeligt for ilderen, hvis den skulle komme til at spise noget af det.. Da det ikke er det der, der kan ødelægge mavsen..
Så har jeg købt sådan et sjovt stykke legetøj.. Det er 2 tennisbolde med hul igennem, og så er der sådan noget rigtig rigtig tykt elastik i.. Tror bestemt ikke, at ilderen vil kunne gnave elastikken over.

Så fik jeg afvide mht. til tunneler.. Jeg synes, at det de havde var aaaaaalt for dyrt, så fik afvide, at jeg skulle få i byggemarkedet, og købt sådan nogle af de der grå rør... kan vist ikk helt forklare hvad dælen det er.. Men kunne hvert fald ikk finde dem, så købt istedet nogle lignene rør... Sådan nogle orange, solide.. tror det er til en slags afløb.. De er i hvert fald super fede....

Det er det jeg lige har købt, so far..
Så også da jeg var dernede en slags godbider.. Der stod 100% kylling.. Der var sådan nogle tørret strimler, ville jeg kunne bruge det til den? Bla. til opdragelsen.. Der var 1 kg i sådan en pose - Faktisk rigtig meget for 120 kr. Der er til MEGA lang tid - Ville det være i orden, at købe???

Er der noget jeg har glemt????

Sikke et langt indlæg :p
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Peewit

Synes det lyder til du har alle de vigtige ting.
Jeg har et hundetæppe i bunden af mit bur, og de er mine meget glade for at putte i.

Jeg mener der er en anden tråd herinde hvor der bliver snakket om hylder og alternativer, men kan ikke huske hvad den hedder. Men kig rundt. :)

Du skal nok stadig være opmærksom mht. den gummiboldt, da nogen ildere godt kan lide og "spise" gummi, og det kan jo sætte sig fast i maven på dem.

Men som sagt så synes jeg det lyder som om du har fint tjek på det hele.. :)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Sisser

Dejligt :)
Hun får kun lov til at lege mens jeg kan holde øje med hende så..
Vil lige fortælle, at jeg nu har kig på en rigtig, rigtig skøn pastel pige som jeg skal kigge på i weekenden.. Hun er super dejlig og udfra billeder og beskrivelse har jeg en rigtig god fornemmelse :D
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Anne

jeg har rør i mit bur i stedet for trapper, så kan man bruge køjer osv i stedet for hylder, men synes nu meget gulvplads er godt så måske i selv skulel lave en hylde

Sisser

Hvordan laver man selv hylder?
har aldrig rigtig prøvet det der med indretning af bur før :)
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Anne

Jamen du laver det vel af en plade træ (som selvfølgelig ikke må splintre, evt skal den lakeres) og så sætter du den fast i buret

AlisVolatPropiis

Ikke ting af gummi....sikke dog et tosset råd du fik der...men så tjente han da lidt ekstra penge -.-

Det er ikke fordi det skader deres mave, men fordi de splitter det til atomer..sluger det..og da ilderens tarmsystem er ret smalt....ja så sidder det altså fast og skal opereres ud, elles dør ilderen...

Og de kan virkelig bide alt gummi i stykker...min ilder delte engang en massiv gummibold -ret hård og på størrelse med en alm tennisbold i jeg ved ikke hvor mange stykker...tog mig et søvnløst døgn hvor jeg både holdt øje med ham..og legede gummibolds puslespil...

Stephanie

Ja, jeg kan også kun sige: hold dig fra alt hvad der er gummi. De ELSKER det, og splitter det af og spiser det desværre også.
(det var en dyr fornøjelse for mig at lære det, det kostede 8.000 kr at få opereret en øreprop ud af en af dem)

Hjemme hos mig er de helt tosset med pivedyr. Og da jeg synes det er synd at tage det fra dem når nu de er så vilde med det, så bliver pivedyr hos mig syet ind i en lille lærredspose. Så kan de stadig have fornøjelsen af at pive med dem, men de kan ikke længere bide dem i småstykker.


Sisser


Det er heller ikke sikkert det er gummi.. Kan ikk huske hvad hun sagde.. Kan det passe at det så var latex eller vinyl? Hun sagde hvert fald, at det ikke var som dem man køber i alm. supermarkeder..
Det er af mærket nobby, men kan faktisk ikk finde det på hjemmesiden og det står heller ikk derpå hvad det er lavet af...
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

AlisVolatPropiis

Gummi eller gummi lignende materiale - tror du virkelig selv tarmene kender forskel?  :) dyrlægen vil i hvert fald ikke på sin regning :/ det er ikke for sjov vi siger det - ildere der får noget fast i tarmene skal opereres eller dør og det er sandt at visse former for gummi materialer ikke er giftige at sluge men det ændrer stadig ikke på de kan sidde fast

Robert

#10
Citat fra: Sisser Dato 16. September 2010, kl. 21:13

Hejsa.

Så har jeg fået købt det meste til buret.
Her er lige en liste, hvis nogen kunne fortælle mig hvis der er noget, jeg absolut ikke burde ha (Jeg har været lidt kreativ)

En hængekøje (Dog en halvdyr en, 60 kr. Synes jeg har set dem billigere i samme kvalitet)
En tung madskål (venter med vanddims, til jeg har fundet ud af om ilderen gider de der sutte nogen, eller bare vil ha' en skål)
En firkantet killinge kattebakke
Et af de der hundetæpper, som jeg kalder dem. Kan jeg godt ligge det på hele bunden eller???
Så har jeg købt en ikke særlig stor plastik skammel og en der er lidt mindre igen. Tænker at jeg vil lave det under den store skammel til en slags hule, samtidig med at jeg vil stille den bette skammel ved en af siderne, så den kan komme længere op i buret - hvor højt kan ildere egentlig hoppe??? Jeg har lidt problemer med, at komme med idéer til hvordan den kommer opad i buret.. Synes ikke, at jeg kunne finde nogle af de der hylder ting :s Nogen forslag til alternativer???

Her kommer så det jeg er mindre sikker på..

Jeg har købt lidt legetøj:
Nogle ganske alm. tennisbolde.
En slags.. gummibold.. ikke så tyk i det.. og så er der en hård bold indeni, men sådan en ringe dims.. Har fået afvide, at der ikke er noget der er skadeligt for ilderen, hvis den skulle komme til at spise noget af det.. Da det ikke er det der, der kan ødelægge mavsen..
Så har jeg købt sådan et sjovt stykke legetøj.. Det er 2 tennisbolde med hul igennem, og så er der sådan noget rigtig rigtig tykt elastik i.. Tror bestemt ikke, at ilderen vil kunne gnave elastikken over.

Så fik jeg afvide mht. til tunneler.. Jeg synes, at det de havde var aaaaaalt for dyrt, så fik afvide, at jeg skulle få i byggemarkedet, og købt sådan nogle af de der grå rør... kan vist ikk helt forklare hvad dælen det er.. Men kunne hvert fald ikk finde dem, så købt istedet nogle lignene rør... Sådan nogle orange, solide.. tror det er til en slags afløb.. De er i hvert fald super fede....

Det er det jeg lige har købt, so far..
Så også da jeg var dernede en slags godbider.. Der stod 100% kylling.. Der var sådan nogle tørret strimler, ville jeg kunne bruge det til den? Bla. til opdragelsen.. Der var 1 kg i sådan en pose - Faktisk rigtig meget for 120 kr. Der er til MEGA lang tid - Ville det være i orden, at købe???

Er der noget jeg har glemt????

Sikke et langt indlæg :p

Hej sisser

Du kunne også have gået ned i en tæppe forhandler og spurgt om de havde nogen rør de ville af med.

Jeg fik 2 lange plastik rør og et langt paprør helt gratis da jeg gik ned og spurgte. Er ret glad for dem jeg fik i plastik, for de er lidt ru så de den ikke glider så meget i røret.

Og angående den gummi bold. jeg ville nok også fortrække ikke at få noget de kan ødelægge så nemt. det er jo ikke godt at få i maven lige meget hvad det er.

Jeg har feks købt nogen bolde i bomuld med noget vat inde i, i stedet for. Ved ikke om nogen ildere ville prøve at bide dem i stykker men min ilder gør ikke.

du kan også købe sådan en aktivitetsbold hvor du kan komme noget tør foder eller godbider ned i, hvor iideren så skal prøve at få dem ud. Man kan selv vælge hvor stort man vil have hullet skal være. Min ilder Buster er i hvert fald rigtig glad for den. For selv om han nemt kunne få sit tør foder fra en skål så vil han heller prøve at få det ud af bolden.

Jeg har så også gjordt sådan så jeg har købt en helt masse af de der bomulds bolde og så lægger jeg nogen gange godbider i bland dem så han skal prøve at finde dem :).

Så har han også noget at lave når jeg ikke er hjemme. :)

Jeg har et 3 etages bur hvor der er 3 bure samlet og så er der en hylde i hver af dem hvor jeg så har rør han kan kravle op af. Så har jeg købt noget gulvtæppe til bunden og ja så bruger jeg selv hundetæpper som han kan læg sig på og kravle i :). og så selvfølgelig køjer. og så har han også en stor træ hytte i bunden af buret med lidt tæppe i. den er han også ret glad for at gemme sig inde i :)

mette11

CitatJa, jeg kan også kun sige: hold dig fra alt hvad der er gummi. De ELSKER det, og splitter det af og spiser det desværre også.
(det var en dyr fornøjelse for mig at lære det, det kostede 8.000 kr at få opereret en øreprop ud af en af dem)
Jeg har også haft en som spiste en øreprop og måtte opereres... :( Heldigvis kom han sig fuldkommen, men det ser desværre at ildere dør pga. de har spist sære ting. Min dreng kan finde på at æde alt muligt...han har også forsøgt sig med en rengøringsklud og en avis!! (og han har altid masser af mad!).
Ellers lyder det da som om du har fået købt de fleste ting...de der godbidder lyder rigtig gode...jeg bruger også selv dem af 100% kød til mine... :)

En aktivitetsbold er de fleste glade for...mine er også ret glade for sådan nogle fiskestænger-ting som man kan lege med dem med...dog skal man være lidt opmærksom på hvad der sidder for enden (fjer går meget hurtigt af og i stykker bla.).

Tunneler er også ret populære...de kommer i mange størrelser og man skal sørge for at de er store nok (jeg er kommet til at købe nogle som min største ikke kunne bruge) UPS!! Jeg har også nogle plastikrør som man kan sætte samme på alverdens måder...super fede, men desværre ikke i "Albert-størrelse"... :(

Hvis du taget et billede af buret, så kan det være nemmere at komme med gode råd... :)

Eliza

De der rør i supermarkedet hedder vist ventilationsrør til emhætter og sådan og er for det meste hvide. De går i stykker med tiden men de er super gode også inde i buret så de kan komme højere op i buret til en platform eller sådan.

De kloakrør du har købt er også sjove nok at lege med men de kan ikke rigtig klatre i dem fordi de er faste og glatte.

Tørret kød er super godt men jeg ville nok ikke købe så stor en pose for det er jo ikke sikkert din ilder kan lide det og synes det lyder som meget tørret kød den skal spise inden posen bliver for gammel. Det er jo kun en godbid..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Froelunde

Hej Sisser.

Altså jeg har en hylde og et lille rør til buret hvis det er. tror vidst også vi har et ekstra bræt med trin som du kan få med. :)

Tror det med hvor langt de kan hoppe kommer an på hvor dovne og tunge ilderen er  :lol: Flænser gider ikke det er hopperi, hvis han kan undvære det, eller hvis der er noget lækkert på bordet. Og ja, han er en lille tyksak :-)
Men derimod Silla og Bølle som var lidt små i det, kunne dælme hoppe højt og langt, når de var i fuld hopla.

Vi har flere hængekøjer som vi har købt, som de ikke har gidet. De ville hellere have mine termo og fleecetrøjer, så det har de fået (taget). :love:

Sisser

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. September 2010, kl. 08:39
Gummi eller gummi lignende materiale - tror du virkelig selv tarmene kender forskel?   :) dyrlægen vil i hvert fald ikke på sin regning :/ det er ikke for sjov vi siger det - ildere der får noget fast i tarmene skal opereres eller dør og det er sandt at visse former for gummi materialer ikke er giftige at sluge men det ændrer stadig ikke på de kan sidde fast

Jeg aner det ikke - Det er derfor jeg spørger... Jeg er godt klar over, at det ikke er for sjov, at i siger det.. Jeg er jo ikke dum.. Men jeg har ikke forstand på den slags legetøj og har ingen anelse om hvad forskellen er på gummi, vinyl, latex og hvad der ellers er.. Og jeg har ingen anelse om hvordan der påvirker tarmene.. Men det jeg ikke forstod er, det den kvinde i dyrehandelsen sagde.. Og derfor spurgte jeg ind til det.. Tak for svaret.......


Froelunde: Det kan vi lige se på :D

Eliza: Nej kan godt se hvad du mener med kødet.. Det havde jeg slet ikke tænkt på.. Men jeg tænker.. Jeg har også en kat, han kan med garanti også godt lide det og så har jeg en kat ved min mor der sikkert heller ikke siger nej tak ;)

Men tak for de mange svar :) Vil lige kigge lidt rundt efter sådan en aktiveringsbold, det lyder til at den ville kunne få noget sjov ud af den ;)



Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten