Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Øjne løber i vand

Startet af Julbert, 9. December 2009, kl. 11:28

Julbert

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, men kan ikke rigtig finde svar synes jeg.. Frejas øjne løber nemlig indimellem i vand - ser det i hvert fald ud til. Det er tit når hun har sovet, så kan der være helt vådt omkring øjenene, eller når hun ligger og slapper af..
Hun kom op i sofaen og "punkterede" på mig igår aftes mens jeg sad og så fjernsyn - tror lige hun trængt til en pause fra en meget livlig og legeglad Mille ;) -og der fik hun meget "våde øjne" da hun tog en slapper.
Har tænkt på, at det kan være det bare er sådan, vores øjne kan jo også løbe lidt i vand, men ville lige høre om der skulle være nogen der kender til det på den ene eller anden måde?
Kan lige tilføje, at der aldrig har været noget omkring Milles øjne.. Det er kun Freja.

Peewit

Uden at vide noget helt bestemt om det så kan det være et tegn på smerte. Men igen jeg ved ikke noget om det, kan bare mindes jeg har læst det på et tidspunkt.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Julbert

Okay.. det håber jeg søreme ikke.. Altså umiddelbart er der ikke ændringer i hendes humør, hun spiser, leger og sover som normalt, så har ikke bemærket der skulle være noget med hende, men det var da godt nok synd hvis det er fordi hun har ondt et sted.. det må jeg nok hellere lige få tjekket op på så.
Tak for svaret :)

Starshineferrets

vet inte om jag förstår frågan rätt. Men om det är så att ögonen vattnas så kan det bero på flera orsaker, 1. ögoninflammation 2. Ögonsjukdom 3. Är hon angora eller semi angora? Vad jag har sett har dessa en tendens at överproducera tårvätska, och göra pälsen lite fuktig kring ögonen. Kan säkerligen även drabba andra ikke angora illrar så klart.
Smärta brukar inte visas hos ilel rgenom att de får tårar i ögonen.. det är rätt så unikt för oss människor. Såvida det inte rör sig om smärta i ögonen ; )


Malene

Min ene dreng får også lidt våde øjne når han lige er vågnet og det har han altid gjort. Mine egne øjne kan også løbe lidt i vand når jeg gaber/er træt/lige er vågnet, så jeg regner med at det er det samme ved ham. Men hvorfor, aner jeg ikke.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Julbert

Citat fra: Starshineferrets Dato  9. December 2009, kl. 13:05
vet inte om jag förstår frågan rätt. Men om det är så att ögonen vattnas så kan det bero på flera orsaker, 1. ögoninflammation 2. Ögonsjukdom 3. Är hon angora eller semi angora? Vad jag har sett har dessa en tendens at överproducera tårvätska, och göra pälsen lite fuktig kring ögonen. Kan säkerligen även drabba andra ikke angora illrar så klart.
Smärta brukar inte visas hos ilel rgenom att de får tårar i ögonen.. det är rätt så unikt för oss människor. Såvida det inte rör sig om smärta i ögonen ; )

Åhh, er søreme så dårlig til at forstå og læse svensk, hehe.. Men tror jeg har forstået det meste ;)
Men Freja er ikke angora, hun er standard, det var da i hvert fald den information jeg fik af tidligere ejer og synes heller ikke hun har lignet andet end en standard (har da godt nok overvejet om hun hellere selv vil være angora, da hun har anskaffet sig en stor fin lang vinterpels ;) ).
Men det lyder som om det ville være en god ide at få hende tjekket af dyrlægen, hellere være på den sikre side.
Der er ingen andre der har oplevet, at deres ilders øjne kan løbe i vand indimellem?

Julbert

Citat fra: Malene Dato  9. December 2009, kl. 13:15
Min ene dreng får også lidt våde øjne når han lige er vågnet og det har han altid gjort. Mine egne øjne kan også løbe lidt i vand når jeg gaber/er træt/lige er vågnet, så jeg regner med at det er det samme ved ham. Men hvorfor, aner jeg ikke.

Ja okay.. tænkte jo netop lidt det samme, men havde andre nogle ideer til hvad det ellers kunne være, så ville jeg da gerne høre det.. vil nødig hun går rundt og er skidt på den ene eller anden måde, så skal der jo gøres noget ved det.
Men som jeg før har skrevet, så virker hende humør heller ikke til at være påvirket af noget...
Kunne være jeg bare skulle starte med at ringe til dyrlægen og høre hans mening inden jeg slæber hende med derhen - det er en lidt længere tur med gåtur ned til bussen og gåtur efter busturen.. :)

Starshineferrets

Jo, jag har både en angora och en semi angora som får fuktiga ögon. Sedan kan det även hända med de andra någon gång ibland efter att de har sovit. Men ja, bara lite fuktigt under ögat på dem, som sedan försvinner.
Är hennes ögon alltid fuktiga? eller är det bara precis efter att hon har vaknat ?

Julbert

Det er oftest når hun har sovet og lige er vågnet og når hun ligger og slapper af.. Har i hvert fald ikke set det på andre tidspunkter.

Black Diamond

Tjalfe har altid haft øjne der løber. Han er den eneste af de dyr jeg har haft der har det "problem" men jeg er sikker på han ikke har smerter eller noget. Han har heller aldrig været syg, ikke engang forkølet. Dog har han haft nogle gange hvor øjnene klistre sammen når jeg vægger ham. Der plejer jeg at vaske hans øjne forsigtigt med noget vat. Men jeg har slet ikke på fornemmelsen at det har noget at gøre med de er syge. Tjalfe er ikke i alt fald. Så det eneste der kunne være galt hvis der skulle være noget, skulle være noget øjenbetænelse. Og det kan ordnes med kamillethe på noget vat 2 gange om dagen.

Julbert

Ok.. Jamen jeg må jo lige holde øje om det skulle ligne noget øjenbetændelse.. tror det nu ikke, men jeg får det lige tjekket. Kan da også godt bare være hendes små øjne bliver lidt "våde" når hun er træt, det lyder som om det ikke er helt umuligt i hvert fald.

Black Diamond

Jeg tror heller ikke det er øjenbetændelse. For jeg tror det er helt normalt at nogle dyr bare har let til våde øjne. Som sagt så har Tjalfe aldrig været syg og hans øjne har heller aldrig været fyldt med noget gult noget, så tror bare du skal slappe af og så bare holde lidt øje med det hvis det begynder at blive klistret.

Starshineferrets

tror inte du behöver oroa dig. är det inte hela tiden, så är jag rätt säker på att det är normalt

Julbert

Burde hun ikke også ha smittet Mille hvis det var øjenbetændelse tænker jeg?? Men i hvert fald tak for jeres råd - jeg holder lidt øje med det, og bliver det ikke til mere end det er nu, så satser jeg på det ikke er noget alvorligt eftersom hendes humør og appetit ikke ser ud til at fejle noget.