Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

øv lizzie skal til dyrlæge i morgen (nu billeder)

Startet af Tendzin, 3. August 2010, kl. 18:34

Tendzin

lizzie har tabt lidt pels på bagdelen og nederst på bugen. drøner til dyrlæge med hende i morgen, men kunne godt tænke mig at høre fra jer andre om i har oplevet noget lignende. hun er frisk og frejdig, men klør sig en del. hun spiser som hun skal og alt det der, men hun har næsten bare pletter på bagpartiet.
gav hende et sprøjt frontline, da jeg fik hende hjem, da jeg så hun kløede en del og hun skulle op og parres af v-hob og ville ikke tage nogen chancer. det ligner ikke fedthale (sjovt nok har hun alt pelsen på halen) eller mider, men hun kan jo have parasitter under huden
finder nok ud af hvad der er galt i morgen, men ville rigtigt gerne have nogle erfaringer fra jer andre og gæt på hvad det mon kunne være.

Starshineferrets

för mig låter det spontant som om hon skulle kunna ha binjuretumörer.. det brukar ofta visa sig som alopeci på bakpartiet. Är hon kastrerad? Har hon visat brunsttecken sista tiden?

Självklart finns ju möjligheten till parasiter elelr annat, men ja, jag vet inte hur stor risk det är i DK för den typen av parasiter som ger pälsavfall.

mette11

Hvor gammel er hun?? Det kunne lyde som binyretumorer...men det håber jeg virkelig ikke at det er...

Jeg har lige erfaret at katte kan have loppeallergi (min mors ene kat) som også giver udslag i pelstab...men det er udelukkende gæt...du må hellere finde en ilderkyndig dyrlæge og få til at kigge på hende...

Tendzin

Citat fra: Starshineferrets Dato  3. August 2010, kl. 18:51
för mig låter det spontant som om hon skulle kunna ha binjuretumörer.. det brukar ofta visa sig som alopeci på bakpartiet. Är hon kastrerad? Har hon visat brunsttecken sista tiden?

Självklart finns ju möjligheten till parasiter elelr annat, men ja, jag vet inte hur stor risk det är i DK för den typen av parasiter som ger pälsavfall.

undskyld jeg er ikke så god til at forstå svensk. hendes første løbetid var ret sent på den. hun har kun været i brunst en gang og der blev hun parret med v-hob. hun blev solgt til mig som steril, men den tager jeg aldrig for gode varer og dagen efter gik hun altså i brunst. hun blev parret med v-hob i sidste måned og hævelsen forsvandt. hun har hverken sår eller andet bemærkelsesværdigt, hun klør sig bare en del og tror det er derfor hun har mistet pelsen, der hvor hun har, for det er nemlig lige præcis der hun klør sig. håber ikke det er noget alvorligt, men skynder mig til dyrlæge når de åbner.

har den samme dyrlæge som givskud løvepark og han plejer at have styr på disse dyr.

Tendzin

#4
læste lige lidt på binyrekræft og tror altså ikke det er det. her er nogle symptomer jeg lige kopierede fra en hp

Pels tab eller pels der sidder meget løst fast: hendes pels sidder fast
Drikker og urinere mere end normalt: hun drikker faktisk meget lidt og der er nærmest flere prutter i bakken end tis (pga  jeg pt fodrer med royal canin nok)
Opsvulmet mave: ingen opsvulmet mave
Ingen appetit: æder som en hest
Tynd hud: nope
Stærkere kropslugt: nope


mette11

Jeg håber da heller ikke at det er det, men jeg har en ilder med binyretumor som blev opereret for snart 2 år siden og hans eneste symptom var at han tabte pels på bagkroppen!

Men det kunne måske være noget allergi?? Hvis hun har fået nyt sengetøj som er vasket i noget hun ikke kunne tåle?? Det kan være utrolig mange ting og derfor synes jeg du gør helt rigtigt i at få dyrlægen til at kigge på hende. Vi andre gætter bare...

Soelberg`s SUN ferret

kunne du evt. tage et billede og ligge ind, så vi kan se det

cibatuchsi

mon ikke hun taber pelsen fordi hun er gået i falsk drægtighed??

Tendzin

Citat fra: cibatuchsi Dato  3. August 2010, kl. 19:23
mon ikke hun taber pelsen fordi hun er gået i falsk drægtighed??

dingding. kunne muligvis godt være en vinder :D har selv gået og tænkt over det og hun kunne godt ligne hun er ved at få lidt babser  :fnis: vidste bare ikke de tabte pelsen af den grund. kunne meget vel være, for er næsten helt sikker på hun er falsk drægtig. nå nu vil jeg ikke blive alt for lettet, da jeg stadig lige vil til dr. dyr med hende og høre hans svar.

ryggen


maven

Soelberg`s SUN ferret


Tendzin

Citat fra: Soelberg`s SUN ferret Dato  3. August 2010, kl. 19:35
hehe ja det ligner lidt et pelsskift

og de skifter pels, når de er drægtige, eller tror det?

Starshineferrets

de behöver inte ha alla de symptomen för att ha binjuretumörer.. oftast räcker det med att de faktiskt har haft sommarsvans ett par säsonger för att man skall kunna misstänka det. Är de dessutom kastrerade och har sommarsvans är det ett tydligt tecken på att de har en överproduktion av hormoner och löper en större risk att utveckla det i framtiden.

Att hon gick i löp behöver inte betyda att hon är steriliserad. Kastrerade honor med binjuretumörer går ofta i löp pga överproduktionen av hormoner. Men det faktum att hon gick ur löp efter en parning tyder på att det nog inte är binjuretumörer, däremot kan det röra sig om ovarierester efter kastreringen.

Sedan kan även pälsavfallet bero på att hon blivit skendräktig precis som chibatuchsi säger

Starshineferrets

såg bilderna nu, visserligen tappar ju honor päls både när de är dräktiga och när de är skendräktiga, och med tanke på hur hennes bröstvårtor ser ut så ser iaf dem ut att vara orsakad av dräktigheten. Men själva pälsskiftet tycker jag på bilderna tyvärr ser precis ut så som det kan göra vid just binjuretumörer. Men ja.. det behöver absolut inte betyda att det är det, utan det kan absolut vara relaterat till dräktigheten/skendräktigheten.

Hon ser liksom ut att vara nästan helt naken på vissa ställen? medans andra ser ut att vara typiskt "dräktighets" pälsavfall

här är en dräktig hona

NannaMB

HAr oplevet det på ego det tog 3 ugers tid. Han skiftede bare pels.

Tendzin

Citat fra: Starshineferrets Dato  3. August 2010, kl. 19:45
såg bilderna nu, visserligen tappar ju honor päls både när de är dräktiga och när de är skendräktiga, och med tanke på hur hennes bröstvårtor ser ut så ser iaf dem ut att vara orsakad av dräktigheten. Men själva pälsskiftet tycker jag på bilderna tyvärr ser precis ut så som det kan göra vid just binjuretumörer. Men ja.. det behöver absolut inte betyda att det är det, utan det kan absolut vara relaterat till dräktigheten/skendräktigheten.

Hon ser liksom ut att vara nästan helt naken på vissa ställen? medans andra ser ut att vara typiskt "dräktighets" pälsavfall

här är en dräktig hona
[img nuttet tyk ilder[/img]

hun er næsten hvid på maven og det er nok derfor det ser så vildt ud. desuden skal det siges, lizzie elsker at overdrive! gennem hendes brunst, hævede hun helt vildt dernede. selv dyrlægen blev lidt overrasket, da han vendte bunden i vejret på hende  :fnis: hvad jeg mener, er at mon ikke hun så også kunne overdrive pelstabet? hun kom jo også rimeligt sent i brunst, af hvad jeg har læst. brunsten startede ca 1. juli. og hun blev parret af v-hob ca 14 dage efter hendes brunst begyndte.