Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Vejlledning til statistikker

Startet af Shamua, 22. August 2010, kl. 23:04

Shamua

Til statistiktrådende:
Skriv alt hvad der er hver at vide, kost, aftegn, forældre, miljø (temp., bur?) - og hvad i nu selv kan komme på! ;) Alle faktorer er vigtige!

Og så hvad de døde af, hvad de fejler eller om de er raske :) Og husk alder :D

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Det er jo bare vildt uoverskueligt :/  i hvert fald for mig.

Hvorfor ikke lave en tråd hvor folk kan skrive hvis de har mistet eller ejer en ilder med tydelige genetiske defekter, hvad farve den har/havde og hvad der er i linien, både farver og sygdomme. På den måde kan man i en enkelt tråd danne sig et overblik...hvis man da lige fornuftigt nok, husker frekvensen af hver farve....jeg kender mange standarder der er døde f.eks, men jeg kender virkelig også en meget større procentdel standarder. -Ingen af disse har dog været f.eks døve...


Shamua

#2
jeg synes det er nemmere at dele det op, så er der ikke noget der bliver blandet sammen ved et uheld. Håber alle vil være med! :)
om en uges tid når alle har haft chancen for at skrive ind, vil jeg så begynde at sætte nogle tal op, så godt som jeg nu kan. Det må andre selvfølgelig også gøre. Men så kan man til sidste  sammenligne de forskellige farver, aftegn og angora.. De forskellige forhold skal jo selvfølgelig tages i betragtning.

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Og hvordan vil du så udregne korrelationen op mod frekvensen? med så mange forskellige data? Jeg er ikke det største matematiske geni....men laver man en survey, så nytter det simpelthen ikke med så mange variabler....enten laver du en ren kvalitativ undersøgelse, eller en kvantitativ....og den kvantitative kan man vidst godt skyde en hvid pil efter med så mange variabler, så få referencer og den kvalitative -tjah den vil vise det de gør....folks subjektive holdning, og så forsvinder meningen med at lave en overordnet statistisk over det her....

mette11

Nu formoder jeg, som Trine, at der her er tale om at foretage en kvalitativ undersøgelse, men for at gøre dette ordentligt, er man nødt til at have et repræsentativt udvalg at gøre det ud fra...kan de ildere som kommer på her, siges at være dette??
Ud fra mængden af tilgængeligt data vil jeg mene at undersøgelsen faktisk burde være kvantitativ (men så er vi ude i at informationerne slet ikke er tilbundsgående nok jo), da en kvalitativ undersøgelse efter min mening kræver en meget større mængde tilgængeligt data for at blive repræsentativ og et sammenligningsgrundlag og/eller en hypotese som man arbejder ud fra!
Man bør også eliminere de ubekendte faktorer, for at få et reelt grundlag at arbejde ud fra, hvor ubekendte faktorer ikke kan gå ind og bevirker at konklusionen bliver fejlagtig. For hvis der er for mange ubekendte faktorer, så kan man ikke bruge resulatat til noget som helst og så falder hele undersøgelse til jorden.

Shamua

ja, selvfølgelig er der meget stor usikkerhed i det her, men jeg ved ikke lige hvor der er en ilder database hvor man skulle kunne finde info omkring dødstal, hvor der står hvad de har af farver og aftegn. Det her er det bedste jeg lige kan komme i tanke om at gøre. Jeg vil prøve at regne ud hvor mange procent af de forskellige farver der har haft de forskellige sygdomme. Altså i procenttal. Håber bare på at få mange data så det bliver så præcist som muligt. Ja - det er svært, men jeg vil prøve at gøre mit bedste. Så må man bare forkaste konklusionen hvis der er for mange ukendte faktorer. Det er egentlig mest en undersøgelse for min egen interesse.

Vh. Marianne

Shamua

Men altså, hvis i har nogen forslag til at gøre undersøgelsen mere nøjagtig, tilføjelser eller andet, så sig endelig til. Jeg vil bare gøre det så godt som jeg nu kan, med de få ressourcer jeg nu har.

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Prøv feritage :) det er vidst ret meget derfor det blev oprettet :)

Og hvis du forenklede til arvelig sygdom og farve...så ville det måske give et meget overordnet men langt mere overskueligt billede...

det siger sig selv en standard som har levet af slik og leverpostej kan dø tidligt.....men det interessante kunne være...hvor mange standarder er døve? og hvor mange silvere over en vis alder har vist tegn på defekter....

Men jeg synes det er farligt at kalde noget statistik når det egentlig bare reflekterer folks personlige holdning, eller meget begrænsede personlige erfaring...det er ikke en statistik, bare endnu en udvidet "jeg har hørt" eller "jeg tror"... :) og jeg synes det er ganske fint at interessen er der....problemet for mig er at resultatet på ingen måde viser noget brugbart :/

Shamua

nu har jeg jo bedt folk skrive hvis dyret er døvt eller har lignende defekter, så det går jeg ud fra at de gør. Men jeg kan godt se hvad du mener. Men jeg bliver nu ved alligevel. Synes da det er ganske seriøse svar der er kommet indtil videre, kan jo så selv sortere i hvad der skal tages med som arvelige sygdomme. Fx en fejl sterilisation som død til følge, gælder ikke med i en statistik over arvelige sygdomme, men måske en statistik over alderen på danske ildere. Med de svar jeg får lige nu, kan jeg lave flere forskellige statistikker.
Og en statistik over alderen på ildere i dk er vel også interessant :) Man kan jo tage det der kan bruges og forkaste resten.

Vh. Marianne

Starshineferrets

en sådan här undersökning i så liten skala kommer aldrig att kunna bidra till att utreda vilka sjukdomar som är ärftliga ;) isåfall behöve rman tusentals djur, och stamtavlor i många generationer, och då kompletta stamtavlor med info om färg, kost, hållning när de blev kastrerade, allt från antal tänder till antal vita strån, synliga defekter på varje individ. Och ändå blir det egentligen mest gissningar.
Vetenskapliga studier är det som behövs ;) och ja.. faktum är at tdet finns en hel del om både iller och mink.