Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Vejer vores ene ilder for lidt.....

Startet af Ida, 27. November 2010, kl. 20:33

Ida

Hej med jer alle sammen.

Den her bruger er en fælles for både min kæreste og jeg. (Morten og Tilde). Vi har for nogle måneder siden fået vores to guldklumper, Laura og Olivia.
De er vores første ildere. Vi har nogle spørgsmål omkring vægt. Vi har næsten lige været til dyrlæge angående vaccination til dem begge og så fik vi dem også vejet. Laura vejede et kilo, mens Olivia, som er meget lille, kun vejer 700 gram ca. Hun har altid været rigtig lille og hun skulle være hos sin mor i et stykke tid længere end de andre hvalpe lige inden vi fik hende med hjem.
Laura har taget meget på nu når det er vinter og det er meget normalt af hvad jeg ved, men Olivia forbliver altså meget tynd. Min kæreste og jeg er meget bekymret for om der er noget galt. Vores dyrlæge havde ikke særlig meget forstand på ildere. (Kan I egentlig anbefale en dyrlæge, som I bruger til jeres ildere, som ligger her i Sjælland i hovedstadsområdet).

Spørgsmålet er om det er normalt Olivia vejer så lidt eller hun eventuelt er undervægtig.

- Det skal siges, at når vi giver hende mad, så vil hun helst ikke spise før man har hende oppe til sig og giver hende mad fra hånden. Det virker også som om hun har svært ved at tygge.

Og inden jeg slutter af.... Har I nogle gode råd til godbidder eller nogle gode erfaringer med god ilderfoder?

På forhånd mange tak.

Morten, Tilde, Laura og Olivia.

Amazing Ferret

700 g er helt normalt for en ildertæve  :)
Normalt vejer tæver mellem 500 g og 1000 g.

LordDoom

Vi har haft en ilder pige som var vejet 630 g. Og det var normalt for hende.
Du kan se de vægte dem der er her på forumet har skrevet ind for deres tæver her http://ferretopia.eu/index.php?topic=340.0

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Starshineferrets

Hur ser hennes tänder ut om hon verkar ha svårt att tugga?

Amazing Ferret

Hov glemte at skrive at Alison i Ballerup eller Lone på Jagtvejen er rigtig gode til ildere. Jeg har været hos dem begge og kan varmt anbefale dem  :)

mette11

Vægten er normal nok efter min mening...nogle ilderes vægt ændrer sig ikke ret meget selvom det bliver vinter og nogen tager en hel del på.

De to dyrlæger i Hovedstadsområdet som har forstand på ildere er Lone på Jagtvejens Dyreklinik http://www.jagtvejensdyreklinik.dk  og Alison Wilson fra Dyrlægehuset i Ballerup http://www.dyrlaegehusetiballerup.dk/  Begge to er virkelig søde og dygtige.

Namilla

Jeg synes du skal skifte til en af de to anbefalede dyrlæger og så få tjekket hende grundigt igennem... hvis du siger hun har problemer med at tygge, så kan hun have problemer med tænderne... Det kan dog også bare være diva-manerer og en måde at få lidt opmærksomhed på... Hendes vægt er jo fin nok, så måske spiser hun fint nok, når I ikke kigger...
Om hun er undervægtig kan være svært at sige ud fra et tal... det er mere vigtigt at se på hendes kropsbygning. En ilder skal være slank og med god "tyngde" når man løfter den... men knoglerne må ikke stikke tydeligt frem under huden (det er normalt at man kan mærke knoglerne, men de må ikke være "stikkende")... Men det kan Lone eller Alison også bedre vurdere...

Ida

Tusind tak for de mange svar:D

det har givet os en masse afklaring. Vi kontakter en af dyrelægerne bare for at være sikker:D

Det kunne godt minde om noget Diva-manér, for hun spiser fint hos os:) hun er også lidt opmærksomhedssøgende.

Igen, mange tak for alle jeres svar:)

AnneME

Hej :-)
Min gamle Diva, vejede kun 600-750 ca, :-) og der er jo dem der er meget mindre :-)

Lea

Anbefalder også klart Alison Wilson i Ballerup. men vægten er nu meget normal når det er en tæve (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

ThomasGorski

Kan også kun anbefale Alison i ballerup.

Anne

Jeg vil bare lige sige at selv om jeg er enig med de andre i at vægten er helt normal for en tæve, så kan vi herinde jo ikke uden et billede sige om hun faktisk er undervægtig. Hvis hun er bygget til at veje 1200 gram så er 700 jo f.eks. alt for lidt. men ja, tag hende hellere til lone eller allison, så kan du da få tjekket hende igennem.

Eliza

Ville lige hører om de ikke har adgang til mad hele tiden? Ellers er jeg ret så enig med de andre i at en tur til dyrlægen ville være godt når i er i tvivl, især når i er i tvivl om hun tygger rigtigt..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Ida

Først tak for alle jeres svar. Vi bestiller tid snart hos Allison og så håber vi på det bedste.

Til Elizas spørgsmål, vil jeg sige at de har selvfølgelig altid adgang til mad. Olivia, som er den lille, kan allerbedste lide at spise på skødet mens man mader hende med hånden. Dog hvis man sammenligner hende med sin søster, så kan hun slet ikke tygge store stykker kød og opgiver det nærmest, hvorimod det ikke er et problem for Laura (hendes søster).
Jeg er blevet en smule bekymret fordi hvis vi giver dem mad i deres madskål har Olivia den tendens til at gemme stykker af maden og gemme det i et hjørne fordi hun vil ikke spise med sin søster + hun har fået meget tør hud.

Vi håber på det bedste. Tak til alle jeres svar.

Tilde og Morten

Eliza

Det med at hun gemmer kødet er nu meget normalt  :) Alle mine hiver det ud af skålen og gemmer det et sted og så spiser de lidt senere eller med det samme, det kommer an på hvad det er de får  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.