Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

FerretParadise

Får man så svar tilbage med dyrets navn og chipnummer på?

Jeg kan da godt forstå, at de hos Kopenhagen Fur helst vil, at det er en forening/udstilling der står for det, så de ikke bliver kimet ned af os alle sammen, og de så kan nøjes med at sende det hele til et sted.
Ann Hillerslev.

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 14:25
Men stadig vil jeg ikke mene at man på nogen måder kan være sikker på at ens dyr ikke kan smitte eller blive smittet fordi man tager en tetst.

Du kan jo så bare vælge at lade være med at teste! Det er jo op til den enkelte ejer, og ja en test immunisere ikke dine dyr, så de ikke kan blive smittet i mellem testning. Men den giver i hvertfald et prej omkring hvorvidt dine dyrs adv-status er! Og jeg tror ikke vi finder nogle positive dyr, men det er da rart at vide alligevel.


Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Mustela

Citat fra: FerretParadise Dato 14. Februar 2011, kl. 14:30
Får man så svar tilbage med dyrets navn og chipnummer på?

Aner det ikke, men det tror jeg faktisk ikke man gør! Men måske de kan gøre det, hvis man spurgte!?!

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

hvis det har interesse kan det godt blive taget op til dif møde i marts? Det kan jo godt være folk gerne vil teste selv om det ikke er i forbindelse med en udstilling?

Mustela

Citat fra: Anne Dato 14. Februar 2011, kl. 14:41
hvis det har interesse kan det godt blive taget op til dif møde i marts? Det kan jo godt være folk gerne vil teste selv om det ikke er i forbindelse med en udstilling?

Skide god ide Anne :) Så kunne man arrangere at der var en repræsentant for både Jylland, Fyn og Sjælland? -som så sørgede for at sende ind?

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Citat fra: Mustela Dato 14. Februar 2011, kl. 14:33
Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 14:25
Men stadig vil jeg ikke mene at man på nogen måder kan være sikker på at ens dyr ikke kan smitte eller blive smittet fordi man tager en tetst.

Du kan jo så bare vælge at lade være med at teste! Det er jo op til den enkelte ejer, og ja en test immunisere ikke dine dyr, så de ikke kan blive smittet i mellem testning. Men den giver i hvertfald et prej omkring hvorvidt dine dyrs adv-status er! Og jeg tror ikke vi finder nogle positive dyr, men det er da rart at vide alligevel.

Det er jo ikke op til den enkelte hvis i vil som du selv siger gøre det til et krav på udstillinger.
Jeg har hele tiden sagt at jeg gerne ville teste mine dyr men det er ikke fordi de kommer på udstillinger som sådan.

Faktisk så er det da lidt pladt der er al den ballade omkring det nu når der slet ikke er nogle der er testet positiv, men da der var to ildere som højst sandsynlig er blevet smittet med ECE som vi dog ikke rigtig kan teste, ja så forsatte alle som om intet var sket. Synes selv det er en smule modsigende..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

vi har desværre ikke et bestyrelsesmedlem på fyn :S men måske vi kunne gøre sådan at testene blev sendt til dif, som sendte dem ud til folk, og at folk så selv skulel sende dem ind?

Men det er jo bare at tage snakke med dem om hvordan det kunne foregå, jeg kan da prøve at skrive en mail og spørge, er der nogen der har en mailadresse så kan jeg gøre det med det samme (det skader jo ikke at undersøge)

Sølvsten



Faktisk så er det da lidt pladt der er al den ballade omkring det nu når der slet ikke er nogle der er testet positiv, men da der var to ildere som højst sandsynlig er blevet smittet med ECE som vi dog ikke rigtig kan teste, ja så forsatte alle som om intet var sket. Synes selv det er en smule modsigende..

Nu kender jeg kun til Chucky som muligvis har ECE men her har Jill da også handlet hun har da ikke fortsat som om intet var hændt. Den anden ilder ved jeg ikke hvem er så her ved jeg ikke om ejeren har taget sine forholdsregler.

Anne

Jeg synes altså heller ikke det passer at folk ikke tager ECE alvorligt, og jeg forstår ikek hvorfor du bliver ved med at insistere på det Eliza.

Jeg synes altså heller ikek ADV skal blæses op til en kæmpe risiko, når der nok ikke er nogen smittede, men omvendt så synes jeg det er en god tryghed at der bliver testet rundt omkring. jeg kunen godt finde på at teste mine, selv om jeg er 100% sikker på der ikek er noget. Og hvis man kunne få dem der har mange dyr, dem der rejser meget å udstilling, dem der tager formidlingsdyr ind og dem der måske er i kontakt med mink (indirekte selvf) til at teste, så tror jeg vi hurtigt kan få et meget realistisk billede af om vi har det (hvilket vi ikke har), og et eller andet sted ville det også være rart nok at vide. Jeg ville nok heller ikke tage mine til dyrlægen for en test, når nu jeg ikek føler det er en trussel, men når testet er så nem og billig så kan man jo ligeså godt bare gøre det.

jeg ville nu nok ikke gå så langt som at synes det skulle være et krav på udstillnger, men omvendt ville jeg da teste mine hvis det var.

Eliza

Citat fra: Sølvsten Dato 14. Februar 2011, kl. 14:56


Faktisk så er det da lidt pladt der er al den ballade omkring det nu når der slet ikke er nogle der er testet positiv, men da der var to ildere som højst sandsynlig er blevet smittet med ECE som vi dog ikke rigtig kan teste, ja så forsatte alle som om intet var sket. Synes selv det er en smule modsigende..

Nu kender jeg kun til Chucky som muligvis har ECE men her har Jill da også handlet hun har da ikke fortsat som om intet var hændt. Den anden ilder ved jeg ikke hvem er så her ved jeg ikke om ejeren har taget sine forholdsregler.

Det her er på ingen måde ment som Jill ikke gjore det rigtige eller gør. Amina er selvfølgelig også smittet, men hun er bare stærkere end Chucky så det virker ikke så slemt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Sølvsten

Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 15:12
Citat fra: Sølvsten Dato 14. Februar 2011, kl. 14:56


Faktisk så er det da lidt pladt der er al den ballade omkring det nu når der slet ikke er nogle der er testet positiv, men da der var to ildere som højst sandsynlig er blevet smittet med ECE som vi dog ikke rigtig kan teste, ja så forsatte alle som om intet var sket. Synes selv det er en smule modsigende..

Nu kender jeg kun til Chucky som muligvis har ECE men her har Jill da også handlet hun har da ikke fortsat som om intet var hændt. Den anden ilder ved jeg ikke hvem er så her ved jeg ikke om ejeren har taget sine forholdsregler.

Det her er på ingen måde ment som Jill ikke gjore det rigtige eller gør. Amina er selvfølgelig også smittet, men hun er bare stærkere end Chucky så det virker ikke så slemt.

Jamen hvem er det så der fortsætter som om intet var hændt? Er der nogle du har kendskab til der har ECE og som ikke vil tage sine forholdsregler?? jeg ved godt at man ikke kan hænge folk ud offentligt men hvis du med sikkerhed ved der er nogle så skylder man måske de folk der har omgang med de dyr at fortælle dem det, så man selv kan tage sine forholdsregler.

Eliza

Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke selv kan regne ud at Chucky nok har fået det fra et af de andre dyr der var på det træf, han har jo ikke selv muteret en virus til sig selv.

Der er da ingen andre der har meldt sig fra en udstilling og alle har gladeligt meldt sig til den næste også, det jeg mener med at folk forsætter som de plejer. Jo jo folk er måske lidt mere opmærksomme men så er det også det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Sølvsten

Det er lidt ærgeligt at denne tråd skal handle om noget andet end ADV så jeg skriver lige svaret til Eliza i tråden om Chuckys dårlige mave.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 15:24
Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke selv kan regne ud at Chucky nok har fået det fra et af de andre dyr der var på det træf, han har jo ikke selv muteret en virus til sig selv.

Der er da ingen andre der har meldt sig fra en udstilling og alle har gladeligt meldt sig til den næste også, det jeg mener med at folk forsætter som de plejer. Jo jo folk er måske lidt mere opmærksomme men så er det også det.

Du har da også selv meldt dig til næste udstilling - så må du jo også være ligeglad  :S :S


Line

Nu har jeg ikke skrevet alt dette i denne tråd for at blæse det helt ustyrligt op. Har skrevet det for at gøre folket opmærksomt på at vi altså har en ændret tilstand i danmark, og vi derfor bør overveje hvilke forholdsregler vi skal tage i betragtning.

Det er ikke fordi jeg ikke synes ECE ikke er vigtigt. Jeg synes bestemt det er noget man skal være lige så opmærksom på som dette er.
Vi behøver jo ikke vente med at skride til handling før der evt. er en tam-ilder der får denne smitte, ligesom vi ikke behøæver vente med at reagere til ildere rammes af ECE. Men selvom ECE er svært at teste, så kan du jo se at ilderen fx har dårlig mave, og så bliver man jo opmærksom på det og holder ilderen hjemme. Det jeg synes der er så forfærdeligt ved ADV er at i langt de fleste tilfælde ikke kan se på dyret om det er smittet eller ej.

Nu har jeg været i dialog med Kopenhagen Fur igen fordi de var smadder nysgerrige over denne "pludselige" interesse. Og jeg forklarede dem da selvfølgelig hvad det handlede om og hvordan det var kommet på tale. Hende jeg talte med var meget positiv omkring det hele. Hun mente at det var ret fornuftigt at dette blev taget op blandt os når det er vi fx mødes på udstillinger med dyr fra hele landet. Dog skulle vi være opmærksomme på at det ville blive billigere for os hvis vi fik testet mange dyr samtidig (altså sendt ud og ind sammen) og slvfølgelig ville det også lette arbejdet for dem.
Der ud over vil de tage det op der inde om det er sådan at jeg muligvis kan komme i besiddelse af nogle kort over kontrolzonerne, sådan at vi kan se om der rent faktisk sidder nogle med ildere i et risiko-område.

Jeg synes det er utrolig dejligt at Kopenhagen Fur har så positiv en holdning til denne situation, og er så villige til at hjælpe os. Det synes jeg virkelig er dejligt.

Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til at teste for ADV. Man kan altid selv vælge om man vil eller ej. Og det er da også fair nok hvis der sidder nogle ude i landet som ikke vil teste, det skal de da have lov til... Men derfor vil det stadig være en positiv foranstaltning hvis udstillingerne kræver test indenfor de sidste 12 mdr.