Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

nye ilder hjem.

Startet af Rasmus, 6. Februar 2010, kl. 20:25

Lena og Peter

#15
Jeg kan godt følge dig Rasmus... Desværre er det nogle gange ikke helt let herinde, da nogle godt kan være lidt hurtigt til at angribe isteden for at hjælpe...

Dog er der også rigtig mange der ved en masse om ilder, og som også er rigtig gode til at hjælpe.

Men som sagt tidliger, er det alt for tidligt med din nye hun ilder, så løsningen kunne måske være at give din han ilder et implantat, således at han er "kastereret" en par år og så derefter få hvalpe... Og hvis din pige gør i løb i år, så enten få hende parret med en v-hob, eller give hende en p-sprøjte.

VVVVVVVVV----- Rasmus: Her se du en som jeg ville lytte til. Ferretparadise. ;)

FerretParadise

Jeg tror da heller ikke at du vil gøre dine ildere ondt, og jeg er da glad for at læse, at du vil vente med at avle.
Nu du har taget den gode beslutning at vente, så vil du vel få dine dyr neutraliseret?
Du må også forstå os herinde, du kommer ind som helt ny ilderejer, og vil allerede starte med at opdrætte.
Det oplever vi gang på gang, og der kan virkelig ske så mange ting med tæven/hvalpene og det at opdrætte er altså ikke noget man bare lige gør.
Nu har jeg opdrættet siden 2005, og jeg må sige, at jeg aldrig har haft en fødsel her i huset, hvor tæven ikke skulle have en eller anden form for hjælp. Og du kan ikke lære at se hvornår tæven har brug for hjælp, ved at skrive et par indlæg på et fora.
Ja hvalpe er rigtig søde, det vil jeg give dig ret i, men det er for mig ikke et godt nok argument.
Nej jeg synes du skulle neutraliserer dine ildere, nyde dem, og så sug al den viden til dig som du nu kan, og vil du så stadig avle om et par år, så har du ligesom et bedre grundlag for det. Så kan du søge efter nogle gode avlsdyr, nogen der kan bidrage med noget godt til ilderstammen herhjemme.
Ann Hillerslev.

Anne

Det er en egoistisk handling at avle på dyr. Man kan ligeså godt bare indse det i stedet for at bilde sig ind at man gør det for dyret. Jeg skal selv avle, og ja, det er da fordi JEG gerne vil have hvalpe, ikke fordi ilderne vil det.

Mine alarmklokker ringer når folk projicerer deres egne menneskelige følelser og egenskaber over på dyr. For så gør man bare tingene på et helt forkert grundlag.

Jeg synes ikke man gør dyrene en tjeneste ved at avle, men jeg er selvfølgelig ikke imod avl, så længe man gør det på det bedst mulige måde hvor man både tager hensyn til forældredyr (her tænker jeg på tæven, da hannen ikke skal andet end at parre) og kommende hvalpe. Det vil sige at man skal sætte sig ind i både genetik så hvalpene ikke bliver "dårlige" og man skal sætte sig grundigt ind i avl.

Jeg kan da godyt forstå du føler sig angrebet, men det er fordi vi har set SÅ mange der bare ville avle fordi ilderne skulle prøve at få unger, og så var fløjtende ligeglade med hvad vi andre sagde. Det er selvfølgelig tarveligt at generalisere det over på dig, men mine alarmklokker ringer bare.

Jeg håber at jeg gør dig uret, og så skal jeg gerne undskylde, hvis dte viser sig at være tilfældet.

Julie

#18
Du er ikke den første nye ilderejer der vil avle, og nok heller ikke den sidste. Mindst 1 gang om måneden kommer der nogle og vil avle på deres nye dyr, uden at vide hvad de går ind til. Langt de fleste bliver talt fra det, når de finder ud af hvor svært det er og hvor meget arbejde der ligger i det. Dog er nogle mere stædige end andre og VIL bare ikke tage i mod andres råd når de opretter et avls-indlæg. Så for at denne tråd ikke skal udvikle sig til sådan én, er her en af mange tråde gennem tiden, hvor meget om ilderavl bliver diskuteret. http://ferretopia.eu/index.php?topic=2293.0 Derudover er der en helt kategori herinde der hedder "avl og genetik" hvor du kan læse meget om de komplikationer der kan opstå ved dårlig avl. Den kan findes her http://ferretopia.eu/index.php?board=12.0
Jeg håber du kan bruge det til noget

Namilla

#19
Jeg er helt enig med de andre i, at det ikke er særligt smart at avle på dine ildere...
Ud over at du slet ikke har viden nok om selve avls-delen, så ved du vel heller ikke rigtig noget om dine ildere? Hvor kommer de fra? Er de beslægtede? Har de stamtavle? Hvilke farver/aftegn er de bærere af? Der er rigtig mange ting som man skal overveje inden man begynder at avle...
Men du kan ikke bare vente... heller ikke selvom dyrene er taget fra hinanden...for for det første skal de så være fra hinanden halvdelen af året, for det andet vil tæven gå i løb på et tidspunkt og så SKAL hun parres eller have en p-sprøjte, ellers kan hun dø af at være i løb for længe...og 1 p-sprøjte er måske ikke nok... p-sprøjter er associeret med forskellige kræftformer senere i livet for ilderen...så det er jo også et svært dilemma... du kan ikke bare nøjes med at holde ilderne fra hinanden indtil du synes de er gamle nok...
Få nu dem begge to neutraliseret, så vil de kunne gå sammen og hygge sig i hinandens selskab...det vil de ikke kunne, så længe begge (eller en af dem) er virile...

Rasmus

Jeg tror har tage en beslutte at vil gerne neutralitet dem begge og de skal også nyde hinanden.
så har valg med at vent en alv. 
Faktisk flerst af Jer har ret at det er bedst jeg lære dem første og forstår dem helt rigtig godt. :)

Sølvsten

#21
Hej Rasmus

Jeg er sikker på at du har taget den rigtige beslutning. Nyd dine dyr nu og så kan du jo bruge noget tid på at studere ilderavl.

cibatuchsi

Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato 23. Februar 2010, kl. 09:07
Hej Rasmus

Jeg er sikker på at du har taget den rigtige beslutning. Nyd dine dine dyr nu og så kan du jo bruge noget tid på at studere ilderavl.
lige mine ord.
og så glæder vi oz til at se en masse billeder af dem begge to.