Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Lopper

Startet af katja74, 21. December 2011, kl. 20:07

katja74

Jeg har søgt på Lopper her inde, og fundet en del svar.... men må indrømme, jeg er lidt forvirret  :S

Må eller må jeg ikke bade fritterne med loppe middel/shampoo til kat ??

Hvilket loppe middel skal jeg vælge... skal det være spray, pipette eller ??

Vi har opdaget 3 lopper på hunden, men kan umiddelbart ikke se på fritterne er der er nogen. Tjekker dem alle igen i morgen.

Er det en go ide at forebygge eller kan man ik det ??

Jeg har været så heldig, at ingen af mine dyr før har haft lopper, så jeg er ærlig lidt på bar bund  :(

Dog har jeg fanget at her skal støvsuges grundigt, sengetøj, tæpper, dyner og puder vaskes...

Andet jeg skal være opmærksom på ??

..... uhhhhh.... syns det klør over alt... lige som når man snakke rom lus  :X
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Stubba

Vi bruger pipetter herhjemme. Men jeg fik strenge ordre af min dyrlæge, at jeg kun måtte bruge det hvis jeg VIDSTE mine dyr havde lopper .. Fordi det vidst er ret 'stærkt'.
- derudover støvsuger jeg og vasker ALLE deres ting, når det er. Mine dyr bliver aldrig badet. Tror faktisk aldrig jeg har badet dem :p hehe.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

KittAnderson

Du må gerne give dem det, hvis det er for at forebygge.
Selvfølgelig skal man ikke bare sprøjte dem med gift for sjov. Så alt med måde.
Men i og med du har set lopper på hunden og jeg går ud fra de går sammen, ville jeg behandle.

Jeg synes det bedste er pipette fra Advocate. Det får man på apoteket, men det kræver lige en recept. Men når du har set levende lopper på hunden burde du nok kunne få en uden et sundhedstjek. Især hvis de tidligere har hilst på ilderne.

Og nu kommer det svære ;)
Du skal nemlig selv regne ud hvor meget de enkelte ildere skal have hver især, med sådan en lille sprøjte, man også får på apoteket.
Jeg mener at den store (til 40kg hund) skal have 4 ml væske.
Altså skal 1 kg. ilder have 0,1 ml.
Hvis din ilder så vejer 1300 g,- skal den have 0,13 ml :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

NemoToft

Jeg vil anbefale at du bruger den advocate der er lavet til ilder og ikke deler en hunde pipette op.

Pipetterne er for vores skyld indelt i pakninger der henviser til dyrets kilo. Men det er kun fordi at det ikke er logisk for os dyre ejere at omregne vores dyrs vægt til et overflade mål.

F.eks
40 kg hund har en overflade på 1,17 m2.
1 kg hund har en overflade på 0,1 m2.

Formlen kan findes her : http://www.merckvetmanual.com/mvm/htm/bc/tref9.htm
En god side med alt muligt veterinært materiale  :)

Hvis 1,17 m2 skal have 4 ml. Så svarer det til 3,4 ml pr m2. dvs 0,34 ml pr 0,1 m2 overflade

Dvs at en ilder på 1,3 kg skal have 0,44 ml fordi overfladen ikke bliver 30 gange mindre, bare fordi vægten er blevet 30 gange mindre.

Det hele bliver så usikkert. Ingen af os ønsker at give for meget gift. Men vi vil heller ikke behandle for lidt. For så er det jo spildt og vi kommer ikke af med vores lopper.

Om man behandler forebyggende eller behandler når man har et problem, er en smagssag. Jeg syntes ikke det er verdens undergang at få lopper, så hvis jeg ser noget så bliver de behandlet. Og husk at behandle 6 måneder i træk. Det er den livslængde lopper oftest har fra de har parret, lægger æg osv til de sidste lopper er kommet ud af pupperne og er døde.

Sidst jeg havde lopper brugte jeg frontline spray til ilderne og frontline pipetter til kattene. Og vi kom af med vores lopper uden problemer. Frontline spray er også super økonomisk i brugt. Og det er ikke receptpligtigt ligesom Advocate. Og der er ikke bevist resistens mod frontline. Det er bare rygter, fordi vi har haft enorme loppe problemer de sidste par år.

Pøj pøj  :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg så i fjernsynet at en loppe i fangeskab har kunne leve i 6 år :o det er jo sindssygt!!!! Så er der ikke noget at sige til at de forpulede plaget kan være umulige at komme af med!

Dolly: Det kan godt være det ikke er bevist resistens over for frontline, men nu har jeg erfaret nogle gange at det IKKE virker og derfor er spild af penge!! Dog har det været på katte ved ikke om der er forskel?!

NemoToft

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 27. December 2011, kl. 22:26
Jeg så i fjernsynet at en loppe i fangeskab har kunne leve i 6 år :o det er jo sindssygt!!!! Så er der ikke noget at sige til at de forpulede plaget kan være umulige at komme af med!

Dolly: Det kan godt være det ikke er bevist resistens over for frontline, men nu har jeg erfaret nogle gange at det IKKE virker og derfor er spild af penge!! Dog har det været på katte ved ikke om der er forskel?!

Hvilket program har du set det på? Jeg har aldrig hørt at en loppe kan leve så længe. Jeg mener de kan leve op til 2 måneder.

Jeg har ikke oplevet at Frontline ikke virker. Jeg har til gengæld tit oplevet klienter der siger - nåh ja, når vi sammen begynder at gennengå problenet sammen.


Der kan jo være mange grunde til at man ikke tror et produkt virker.

Den første grund er ofte at jeg tror jeg kommer af med et loppe problem på 2-4 uger.

5 lopper bliver på 3 uger til 6.000 efterkommere på forskellige udviklingsstadier (æg, larver, pupper og nye voksne lopper).

En loppe puppe kan overleve i mit gulvtæppe helt op til 12 måneder. Det er dog sjældent der sker.

Jeg glemmer at grovstøvsuge hver dag og få fjernet smitte kilden i miljøet.

Jeg tror jeg kan dræbe loppe æg og pupper ved at ligge det i fryseren. Det kan jeg godt, men så skal det dælme ligge der flere måneder. Vask med 60 grader kan slå ihjel.

Jeg glemmer at behandle ALLE dyr i husstanden. Altså både hund, kat og ilder.

Jeg deler pipetterne op på flere dyr og har ikke styr på mængden de får.

Jeg bruger Frontline de første 2 måneder og ser stadig en loppe. Så køber jeg Advantage og 2 måneder senere har jeg ikke flere lopper. Hvis jeg var startet med Advatage i 2 måneder og derefter Frontline i 2 måneder, var jeg også blevet loppefri.

Ungerne har et gammelt legehus, hvor min kat nogle gange sover. Det gør nabo gårdens staldkat også. Og har den lopper og ligger der bare en gang hver anden måned og sover,. Ja, så bliver min kat jo smittet igen og igen og igen.

Og hånden på hjertet. Når man har haft lopper i 2-3 måneder, så er man ved at være træt af det. Og begynder at tvivle på det produkt man er startet med. Har jeg lidt ret  ;)


A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg så det i et quizprogram så jeg går ud fra det er korrekt! Men de indskød også at der jo var i fangeskab og man af gode grunde ikke kunne garantere at det var det samme for en "vild" loppe. Men med de rigtige vilkår kunne det altså sagtens lade sig gøre! Det var muldvarpeloppen de snakkede om mener jeg!

NemoToft

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 27. December 2011, kl. 23:14
Jeg så det i et quizprogram så jeg går ud fra det er korrekt! Men de indskød også at der jo var i fangeskab og man af gode grunde ikke kunne garantere at det var det samme for en "vild" loppe. Men med de rigtige vilkår kunne det altså sagtens lade sig gøre! Det var muldvarpeloppen de snakkede om mener jeg!

Smiler. Tænk at en muldvarpe kan have lopper  :lol:

Kattelopper lever slet ikke så længe. Max 2 måneder og oftest kortere tid. Jeg mener snit alderen er 3 uger.

KittAnderson

Jo kattelopper kan da leve længere?
Mener da de kan ligge i deres pupper i op til 6 mdr.
De er jo så ikke ligefrem 'levende' :D
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

NemoToft

Citat fra: KittAnderson Dato 29. December 2011, kl. 18:53
Jo kattelopper kan da leve længere?
Mener da de kan ligge i deres pupper i op til 6 mdr.
De er jo så ikke ligefrem 'levende' :D

En voksen loppe lever max et par måneder.
Det er pupperne der kan være længe undervejs. Som du skriver 6 måneder og i ekstreme tilfælde helt op til 12 måneder. Ligger puppen i et beboet hus, så klækker den hurtigt. Ligger den i et sommerhus der står tomt, så venter den med at klække indtil der kommer aktivitet i huset igen :-)

katja

hej

vi har brugt strong hold til vores ildere da vi fik lopper, udover det tager det øremider, skab, indvolsorm, mm, det er nemt at dosere til ildere under 1 kg skal de have o,5 på den lille sprøjte man kan køpe på apoteket, vejer de 1 kg og der over skal de have til 1 tallet på sprøjten

der er 2,5 ml pe pipette og der er 3 pipetter i en pakke den koster 279 kr

de skal have det i nakken, det resterende der evt er i pipetten kan ikke gemmes, har prøvet det fordamper
ejer af 7 dejlige trolde,

NemoToft

Stronhold er også super godt. Og der er ekstra bonus på de interne parrasitter  :ja:


katja74

Til trods for vi har behandlet hunden, har vi igen fundet lopper på ham  :(

Har heldigvis ikke fundet nogle på fritterne, men får dem lige tjekket en ekstra gang i morgen, og får noget til dem..når vi alligevel skal op og ha styr på vaccinationer og implantat  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

NemoToft

Citat fra: katja74 Dato  3. Januar 2012, kl. 20:55
Til trods for vi har behandlet hunden, har vi igen fundet lopper på ham  :(

Har heldigvis ikke fundet nogle på fritterne, men får dem lige tjekket en ekstra gang i morgen, og får noget til dem..når vi alligevel skal op og ha styr på vaccinationer og implantat  ;)


Hvor længe har i været igang med behandlingen?