Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Mavevirus hos ildere

Startet af Dark Crystal Ferret, 14. Januar 2011, kl. 11:18

Dark Crystal Ferret

Her i efteråret og vinteren har der været en del tilfælde af en mavevirus hos flere ildere i både Norge og Danmark.
Vi har gudskelov undgået at få nogle med mave problemer her hos os.
Men jeg skulle forklare den kære mand om virusen i går i forbindelse med nogle andre ting.
Og så sidder jeg lige og tænker. Jeg ved ikke særlig meget om den her virus der har køre lidt rundt.

Jeg har hørt nogle dyr er døde af den. Og også et eller andet med den ikke kunne behandles når først de var syge af den..
Men ved ikke om det er rigtig :S

Er der nogle herinde fra der kan fortælle mig og min kære mand mere om denne virus, og hvad den gør og om man kan forbygge sig imod den, evt behandling af den hvis man var uheldig at få den osv.
Og dyr der har haft den, danner de forsvar, så de ikke kan få den igen.. ( altså lige som mennesker kan gøre imod en virus, når de har haft den en gang)

Håber der er nogen der kan fortælle mig lidt mere om det.

Tusind tak  :)

Starshineferrets

#1
Det virus det handlar om är FECV - tidigare känt som ECE - Epizootic Catharrhal Ebteritis  - Ett corona virus.

Jag kan för övrigt intyga att de som haft illrar som har avlidit till följd av detta hemska virus har gjort allt i sin makt för att rädda deras liv. Det är alltså inte tal om det vanliga "illern togs inte till veterinär"... "illern dog av uttorkning som inte ägaren upptäckte".

FECV är en hemsk sjukdom som jag tycker att majoriteten av människorna tar alldeles för lätt på. Folk tror att det bara innebär några dagars dålig mage sedan är det bra. För många illrar blir inte symptomen mer än så... men den skada som viruset orsakar invärtes hos de drabbade djuren är många gånger kroniskt och kan komma att avsevärt förkorta illerns liv. Följd-sjukdomarna är många, vanligast är IBD, men även lymfom i tarmarna är vanligt förekommande
De skador som viruset ger på mage och tarmslemhinnor är många gånger permanenta. Mina illrar har varit drabbade, och jag är livrädd för vilka konsekvenser detta kan komma att ha i framtiden för deras hälsa. Att få sina illrar drabbade utav denna sjukdom är inget jag önskat min värsta fiende :(

Ett annat problem med detta virus är att det muterar, vilket gör att bara för at ten iller en gång har haft det.. så betyder det inte att den inte kan få det igen. Flera utav de illrar som drabbats hårt i år, har haft FECV förr för flera år sedan... det gav dem inte bättre resistens mot det i år.

Här kan ni läsa vad som hänt hos den som drabbats hårdast så vitt jag vet utav viruset i år:
http://trickytrixie.tripod.com/enteritis.htm

Mycket utav informationen om ECE på nätet är ganska så gammal, så det är nog inte helt korrekt, och jag vågar inte garantera alla länkar jag lägger in

http://www.afip.org/consultation/vetpath/ferrets/ECE/ECE.html

http://www.ferretcentral.org/faq/med/green.html

Länk till institutet i USA som bedriver forskning på just ECE på iller, på den här sidan finns flertalet länkar till studier och presentationer inom ämnet, och jag skulle våga påstå att det är dem som är mest tillförlitliga.
http://www.ferrethealth.msu.edu/Publications.php

Charlotte

Men hvis det er så frygtelig en sygdom, og du lader dine dyr blive hjemme fra udstilling pga at du ikke vil smitte andres dyr, hvorfor sætter du så de ilder-senge du havde med til salg på udstillingen på gulvet så dine dyr kan komme til dem (det kan man se billede af på din hjemmeside). Og hvorfor sælger du en hvalp (Antares) fra dit hjem kun 2 måneder efter du havde sat dit opdræt i karantæne? Så er det jo ikke en effektiv karantæne og så kan det være ligemeget. Derudover er det kun 3 måneder siden du gik i "karantæne" men hvorlænge anbefaler din dyrlæge at du er det for hvis de fortsætter med at smitte, så burde du jo lukke opdrættet helt ned og ikke tage dyr ud derfra hverken til udstilling, salg eller træf.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

Därför att smittan är en kontakt smitta, alltså att illrar ska komma i kontakt med andra ytor som illrar har vistats på där det finns avföring och andra kroppsvätskor aktivt. Mina puffar (dem som säljs) är inte i direkt kontakt med mina illrar, och när jag fotar dem (fortfarande - dem som säljs) är det på descinficerade golv (vilket jag alltid har gjort även innan smittan när jag syr), och puffarna förvaras sedan vakumförpackade i mitt garage där det inte finns några illrar. De bilder som är på puffar där mina illrar är med är puffar som jag faktiskt behåller själv nuförtiden. Och ja, Antares såldes innanför karantänstiden (mina illrar har varit i karantän sedan Juli och enbart träffat illrar som även de varit i karantän - enbart mina valpar jag har sålt ), eftersom han själv suttit i karantän i sitt nya hem (alltså inte träffat en enda iller sedan han flyttade från mig), och så även hos mig. De som tog Antares var väl medvetna om att han var en möjlig smittobärare, och fick valet att antingen vänta med att ta hem honom tills han suttit färdig karantänen (rekommenderade tid är 6-8 månader här i sverige) eller ta hem honom, medveten om riskerna - men eftersom den andra illern de själva hade även eventuellt kom från ett hem med smitta, och dessutom var en valp (som vanligtvis drabbas lindrigare) så valde de att ta risken och fortsätta karantänen hemma hos sig för sina nu 2 illrar. I övrigt tar jag inte mina illrar med på träff, och de träffar inte heller andra illrar vanligtvis - sista gången mina illrar lämnade hemmet var i juni till sankthans ilderen - förutom veterinärbesök under juli och augusti samt att mina valpar var på besök hos en person vars illrar då smittades i Juli - detta var innan vi visste att något var på gång. Mina illrar har inte varit med på en enda utav de 4 utställningar jag själv har deltagit på under hösten - jag har inte heller varit semesterhem eller bjudit in andra illrar i mitt hem utöver de valpar som har kommit tillbaka, som varit i karantän ändå hela tiden sedan de flyttade från mig.

Charlotte

#4
Du viser dette billede:
(billede fjernet)
Kilde: http://starshineferrets.se/sida1.html  (hvis du ikke vil have billedet herinde, så sig til, så fjerner jeg det med det samme).
Og så skriver du ovenover at hjemmesiden er opdateret med ny syet (tror jeg at nytillskott betyder) med følgende.
På billedet ser man jo tydeligvis en ilder står og snuse til en af ildersengene. Du beholder vel ikke alt det når du skriver at du har sat det på din hjemmeside (der mener du vel at det er til salg) og hvorfor tage chancen og lade en smittende ilder snuse til noget når du så sælger det bagefter? Dyrlægerne bliver hele tiden klogere og tænk hvis det smitter uden direkte kontakt men de bare ikke har opdaget det endnu?
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

Den bilden är gammal, trotts att den är upplagd under nyheter - men det var inga utställningar på gång då ;)   Det enda albumet jag har uppdaterat med puffar senaste tiden är det som ligger under mina nyheter (det här: http://galleri.starshineferrets.se/#29.0 . och den bruna puffen med cherry bredvid är min egen ;)) - ferretlove sidans album har jag inte uppdaterat på evigheter ;)

Nytillskott betyder inte nysytt men nya illrar helt enkelt.. och det var det jag hade uppdaterat (Rain + Malo) ;)

Men det är skönt att se att någon tar magsjukan på allvar :D

lille_jill

Nu spørger jeg måske lidt dumt:
Men hvordan ved man, om ens ilder har den sygdom eller om den bare har lidt dårlig mave?

Dark Crystal Ferret

#7
Citat fra: Charlotte Dato 14. Januar 2011, kl. 14:48
Men hvis det er så frygtelig en sygdom, og du lader dine dyr blive hjemme fra udstilling pga at du ikke vil smitte andres dyr, hvorfor sætter du så de ilder-senge du havde med til salg på udstillingen på gulvet så dine dyr kan komme til dem (det kan man se billede af på din hjemmeside). Og hvorfor sælger du en hvalp (Antares) fra dit hjem kun 2 måneder efter du havde sat dit opdræt i karantæne? Så er det jo ikke en effektiv karantæne og så kan det være ligemeget. Derudover er det kun 3 måneder siden du gik i "karantæne" men hvorlænge anbefaler din dyrlæge at du er det for hvis de fortsætter med at smitte, så burde du jo lukke opdrættet helt ned og ikke tage dyr ud derfra hverken til udstilling, salg eller træf.

Charlotte: søde søde.. Vil du ikke nok - hvis du virkelig skal svine Sara totalt til hele tiden og komme med kritiske spøgsmål til hende.. lave en tråd kun til det? Og liiiige lade vær med at køre den ind i alle andre tråden hele tiden. Ink denne. Det handler slet ikke om sara eller om sænge til salg på en udstilling. Og sorry Charlotte. Men kan vi ikke lige holde os til mine spørgsmål.
Gider ikke hele tråden skal handle om det andet nu :'(
Vil bare gerne vide om denne virus..

Sara tusind tak for dine link og svar. Jeg kigger ivrigt videre på det nu.  :dans:

Charlotte

Nu handlede mine spørgsmål jo om denne virus. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle have oprettet endnu en tråd med det? Så skulle du jo have spurgt hende privat.  ;) Men ok, jeg lader da bare din tråd være.  :)

Men vil lige skrive at SELVFØLGELIG tager jeg det seriøst når der er en sygdom der kan slå vores dyr ihjel.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Charlotte Dato 14. Januar 2011, kl. 17:38
Nu handlede mine spørgsmål jo om denne virus. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle have oprettet endnu en tråd med det? Så skulle du jo have spurgt hende privat.  ;) Men ok, jeg lader da bare din tråd være.  :)

Men vil lige skrive at SELVFØLGELIG tager jeg det seriøst når der er en sygdom der kan slå vores dyr ihjel.

Nu var tråden jo ikke skrevet TIL sara.. Hvis den var har jeg hende på min msn. Og kunne spørge hende privat der. Men da det ikke var en tråd til sara, men spørgsmål om en virus jeg har hørt meget om i de sidste måneder. Så ville jeg ligge den ind her. Også for at folk der måske selv har oplevet noget om den kunne svare i den. Og evt, dem der ikke kendte den, kunne lære ting i den lige som jeg selv.

Citat fra: lille_jill Dato 14. Januar 2011, kl. 16:19
Nu spørger jeg måske lidt dumt:
Men hvordan ved man, om ens ilder har den sygdom eller om den bare har lidt dårlig mave?

Ville jeg faktsik også gerne vide :). For vores kan somme tider have en tynd mave. Men det går ret hurtigt over i normal jo. Og kunne da være fedt også at vide hvad man skal se efter, så man ved om det bare er normal mave øv, eller om det er denne virus.

Eliza

De bliver ofte meget syge meget meget hurtigt og det smitter hurtigt de andre dyr i flokken. De får tynd grønlig afføring eller andre sjove farver og så bliver de dehydreret, hvilket jo nok er noget af det farligste da der virkelig ikke skal meget til før de dør af det.
Nogle taber sig helt vildt da de ikke kan optage næring ved denne virus. Det er set nogle har tabt al muskel og fedtmasse på kroppen på få dage.
Det rammer som sara skriver ikke så hårdt på hvalpe og yngre dyr men ældre dyr er mere udsatte.
Det kan være svært at se om det bare er en gang dårlig mave eller hvad det er og derfor tror jeg der er langt flere i dk og andre lande for den sags skyld, der har haft denne sygdom, men den er jo ret så svær at konstatere helt 100%.

Jeg synes ikke man skal gøre så meget andet end at holde godt øje med sine dyr og går en dårlig mave ikke over på et par dage så skulle man nok tage til dyrlæge. (Hvis ilderen bliver meget syg pludselig skal man selvfølgelig ikke vente med dyrlæge da det som sagt kan gå rigtig stærkt). Problemet er ofte at dyrene har svært ved at komme ovenpå igen og risikerer at få problemer resten af livet.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.