Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

syg eller?

Startet af mviqz, 2. December 2012, kl. 15:45

mviqz

hej (:
jeg er lidt bekymret for, om min lille frittefyr er ved at blive syg /: han bor udenfor, men er selvfølgelig ofte inde.. Det er jo så pokkers koldt i tiden, men det virker ikke til at det generer ham. men på det sidste er han begyndt at ryste helt enormt meget, både når han er ude og når han er inde.. det er rigtig ubehageligt, da han normalt aldrig ryster?
er det noget jeg skal være bekymret for? - min dyrlæge er ikke så kendt med fritter, så jeg tænkte jeg hellere måtte spørge herinde, før jeg sætter ham på arbejde (:

Anne

Når de ryster, er det for at regulere deres kropstemperatur (med mindre vi snakker deciderede anfald, hvor det ikke bare er ligesom når vi mennesker ryster af kulde).

Hvis han har været vant til at være ude, fra da det var varmere, burde det være ok nu også. Du skal selfvølgelig sørge for at han har et isoloeret hus/kasse, som er frostfri, så han har et sted hvor kan kan ligge lunt og sove (fx en isoleret kasse stoppet med tæpper), og selvfølgelig skal du også være opmærksom på at hans vand ikke fryser til.

mviqz

det er ikke anfald, bare konstant rysten.. men han har altid boet ude, og har også et lunt sted at sove. Man bliver jo bare så bekymret når han ændre adfærd på den måde. men er da glad for, at det ikke nødvendigvis betyder at der er noget galt, tak! (: