Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Tandsten, hvad gør jeg?!

Startet af SofieLykke, 22. Februar 2013, kl. 13:44

SofieLykke

Begge mine tøser er begyndt at få tandsten. Dette skyldes de begge slet ikke gider spise råt kød eller tørret.. De får tørmad, men hvordan forebygger jeg tandsten, og evt. får noget af det væk?

lille_jill

Har du prøvet alle former for tørret kød? også semitørret?

AlisVolatPropiis


A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hvis det er slemt bruger nogle også tandskrabere. Det er sårn et instrument med en(sjovt nok) skraber i begge ender.
Men man skal være meget forsigtig og vide hvad man laver.
Så tørret kød eller måske hele fodderdyr er at foretrække.
Jeg har selv det problem at alle mine dyr ikke gidder tørret kød nok til at det holder tandsten nede. Og de gidder slet ikke fodderdyr.
Så jeg propper dem med det naturlige jeg nu kan og så skraber jeg dem altså også selv. Dog kun 1-2 gange om året og helst slet ikke hvis jeg kan slippe fri. Og så er jeg blevet indtrueret hos en dyrlæge med speciale i tænder jeg var i praktik hos.

SofieLykke


Anne

Min tandrenser har nu kun en tandrenser i den ene ende (men den er faktisk også lidt elendig, vil have en ny!).

Men ja, man kan bruge en tandrenser til det, det kan godt være lidt svært at få det der allerede er dannet væk ved at børste, men det er en god idé at børste forebyggende.

Minni

De der tandrenser/tandskrabere er det nogle i får hos dyrlægen eller hvor skaffer man dem?  :)

Anne

dyrlægen kan sikkert skaffe dem, men ellers kan den købes forskellige steder på nettet. Bare søg på tandrenser

Minni


A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Anne Dato 28. Februar 2013, kl. 16:01
Min tandrenser har nu kun en tandrenser i den ene ende (men den er faktisk også lidt elendig, vil have en ny!).

Men ja, man kan bruge en tandrenser til det, det kan godt være lidt svært at få det der allerede er dannet væk ved at børste, men det er en god idé at børste forebyggende.

Der er en i hver ende af min fordi den både er til venstre og højrehåndet så "bladet" vender modsat af hinanden.  Men faktisk syns jeg det er super alt efter hvilken sider af dyrets mund du arbejder i. Jeg er meget glad for min. Fandt den også på nettet men kan desvære ikke huske hvorfra :S

Eliza

bare man lige husker at man nemt kan ødelægge tandkødet når man bruger sådan en tandstensrenser, hvis man ikke ved hvad man gør. Ellers så fjerner dyrlægen det også for en.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Oy

Mine  ryger i bedøvelse en gang om året og får det fjernet hos dyrlægen.

mette11

CitatMine  ryger i bedøvelse en gang om året og får det fjernet hos dyrlægen.
Det synes jeg godt nok lyder drastisk  :o. Jeg er fuldt ud klar over at tandsten skal man gøre noget ved, men jeg har aldrig i de snart 17 år jeg har haft ildere, haft en som har været nødt til at blive lagt i narkose for at få tandsten fjernet. Jeg får min dyrlæge til at fjerne med en tandrenser når de bliver vaccineret og det har kunnet klare det indtil nu. Jeg har haft en ilder som fik meget tandsten og der hjalp det med kød m. brusk/knogler i og tørrede kødgodbidder.

Sølvsten

Aste var også i narkose for 3 uger siden. Hans tænder sidder så skævt at det er umuligt at rense dem uden.

Anne

Lugh har lige fået renset sine i narkose, men det var jo så fordi han skulle have fjernet en tand og så tog dyrlægen lige alle tandsten også, så nu har han bare helt fine tænder igen.

Men ellers ville jeg kun få dem renset i narkose hvis der var en eller anden helt særlig grund til det. Tandbørstning, barf og en tandrenser plejer at kunne klare jobbet her. Mine får som reget et lilel stykke tørret kød når de har fået børstet tænder. I mit hoved forestiller jeg mig at så har jeg løsnet lidt hvis der sidder noget, og så kan det være det tørrede kød lige kan tage det.