Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

En en'er eller?

Startet af Isht, 25. Februar 2013, kl. 17:47

Isht

Jeg har læst flere steder at flere af jer herinde anbefaler førstegangs købere at anskaffe sig to ildere med det samme. Så tænkte jeg lidt på om I selv har gjort det? Hvis ja, hvordan gik det så? Kunne I få det til at hænge sammen og overskue det?

- og til dem som startede med en ilder, hvordan gik det? Har/havde ilderen en normal adfærd? og trivedes de? :)

Line

Jeg startede med at anskaffe mig en ilder - tæve, hvalp.
Hun var super nem at have, intet der, men hver gang vi kom hjem fra træf eller hun på anden måde havde leget med ildere blev hun lettere depressiv. Derfor købte jeg en legekammerat - tæve, hvalp, da hun var 1 år.
Set i bakspejlet var det en totalt forkert ilder at købe, men det er jo altid let at være bagklog, og man ved jo aldrig om det samme var sket med en anden ilder.
Hvalpen var utrolig dominerende og hvis jeg kunne ville jeg sige hun led af DAMP.
Min første ilder kunne slet ikke håndtere hende, og gad hende faktisk ikke. Det har hun aldrig gjort. I år bliver hun 5 år, og har boet som alene-ilder i over halvdelen af sit liv.
Hun gider ikke lege med andre, putte med andre, ja, de skal faktisk slet ikke kigge på hende så hyler hun og skider af angst.
Nu skal det så også lige siges at hun gennem sit liv har været igennem mange alvorlige sygdomsforløb, hvilket nok har bidraget til at hun er lidt anderledes.
I dag bor hun lige ved siden af mine andre ildere, og hun elsker at drille dem gennem nettet, men hun er absolut ikke interesseret i at have noget som helst med dem at gøre. Faktisk har jeg ikke observeret adfærd hos hende der kunne forveksles med savn til samvær med andre ildere siden hendes første leveår.

Isht

Interessant :) Der kan man bare se. Og godt at høre, at det ikke forhindrer dig i at have flere ildere :)

lille_jill

Jeg havde ca. 4 uger mellem mine 2 første, hvis jeg ikke husker helt skævt, og syntes faktisk at det var en ganske fin måde at gøre det på. Det gav mig lige lidt tid til at lære den første at kende før han fik en veninde hjem.
Vil helt klart anbefale at gøre det på den måde, men det er lidt af et puslespil at reservere hvalp hos to opdrættere i nærområdet og så være sikker på, at der er en hvalp til en også.

Ang. arbejdsmængden, så er det altså hårdere at have 1 ilder end 2. De får så meget ud af hinanden. Hvis du kun har 1, så er det dig der skal lege konstant. Hvalpe har vanvittigt meget energi og har de ikke hinanden til underholdning, så kræver det enormt meget tid.

Min ældste han har gået alene fra han var 1-3 år. Han trivedes fint, men han er blevet en lidt mere aktiv ilder efter han for 2,5 år siden fik en veninde. Problemet er, at de ikke rigtigt leger mere end 1-2 minutter af gangen, for han har simpelthen glemt hvordan man bruger andre ildere til leg og når de prøver, så bliver de begge forvirrede, fordi de ikke forstår hinandens signaler.

Anne

Jeg startede med en, men det er mange år siden, og dengang mente man det var helt i orden kun at have en. Jeg synes dog alligevel det virkede som om hun manglede en ven og skaffede mig en til nogle måneder efter. Det gik rimeligt med sammenførslen (ikke fuldstændigt glat, men det var ikke så galt igen) og de blev bedste venner.

Jeg ville aldrig anbefale at man fik en (normal) hvalp alene, da jeg selv har oplevet at sende en hvalp ud som eneilder og få den tilbage fordi den simpelthen blev "ulykkelig" (deprimeret dækker ikke helt, for han tudede hver gang de gik fra ham og blev enormt klyngende når de så var hjemme). Han kom heldigvis ud i et nyt hjem med en legekammerat og er faldet rigtigt godt til der.

Jeg synes at hvis man vil have en enkelt, så skal man gå efter en ældre der allerede er alene eller også skal man finde en der af den ene eller anden grund ikke kan med eller er vant til andre.

Isht

Det er rigtig rart at høre både jeres erfaringer og holdninger til det :)
For spørgsmålet om en eller to ilder, er virkelig noget jeg har tænkt meget over (som så mange andre XD) Så det er rart at vide, at det rent faktisk kan lade sig gøre at have en. Men at det gavner begge parter hvis man anskaffer sig to :) (normalt)

Jeg kom til at tænke på om det spiller nogen rolle om de hvalpe man får er fra samme kuld? Det må da være en fordel at de er søskende ikke?

mette11

Jeg har i år fået to hvalpe på en gang - fra samme kuld og de to er virkelig glade for hinanden. Det kan klart anbefales efter min mening. De går også fint med de tre jeg havde i forvejen. Generelt er hvalpe nemmere at sammenføre - både med andre hvalpe og med voksne ildere. Jeg mener at man bør have flere ildere sammen, med mindre man har en ilder som virkelig ikke duer med andre ildere. Langt størstedelen af ildere trives bedst når de har artsfæller at bo med.

Anne

jeg synes at der er mange fordele i at få to fra samme kuld, hvis man selvfølgelig køber fra et godt sted, dyrene har et godt temperament og passer til en osv.

Shamua

Angående to fra samme kuld, eller ja to der er vokset op sammen :)

Får selv to kuld og der kommer ikke meget aldersforskel på dem :)

Vh. Marianne