Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

skal, skal ikke?

Startet af MaddiHoegh, 27. Februar 2013, kl. 23:38

MaddiHoegh

Hej alle jer der nu læser dette  :)

efter lang tids søgen efter et kæledyr faldt jeg over den lille udsædvanlige pelstot også kaldet en ilder  :) jeg faldt med det samme for den. Jeg fortsatte min søgen lidt, men blev ved med at vende tilbage til ilderen utallige gange. jeg læste lidt om den, om dens adfærd, og hvordan man passer dem ordentligt, og var/er stadig MEGET interesseret. men jeg vil lige forklare min situation... jeg har haft mange forskellige dyr... hamster, kanin, undulater og et par hunde, men det dyr der dog har fyldt mest er min pony, hun er elsket, men på grund af det kommende gymnasie forløb har jeg ikke tid til skole, hende og så arbejde for at holde økonomien oppe, så jeg kan betale for hende. ser i jeg betaler det jeg kan selv, og så smider min mor resten i. Hun er ligesom bare den bedste. men her til sommer skal min pony sælges, både fordi jeg bliver for stor og for gammel til hende, men også fordi at jeg ikke føler jeg har tid til at sørge for hende fysisk og psykisk såvel som økonomisk. som sagt har jeg haft et "par" dyr. men de var alle sammen mest købt ind for at kompensere for en hest... har altid været MEGET heste glad. så jeg blev lyn hurtigt træt af dem. jeg tænker dog at det er anderledes efter at jeg jo har oplevet glæden ved at have hest, og ved hvor hårdt det er. så denne gang bliver dyret ikke købt for at kompensere men fordi jeg virkeligt vil tage mig af det og elske det! men grunden til at jeg overhovedet leder efter et kæledyr er fordi at jeg simpelthen ikke kan leve uden pelstotter omkring mig... så det eneste der indtil videre har gjort mig VIRKELIGT forelsket er så ilderen, men dybt inden i er er jeg lidt bange for at det måske alligevel ikke er 100% det dyr jeg skal have. jeg mener om jeg har tid til det, med hensyn til gymnasie altså? jeg kommer ikke til at skulle arbejde så meget, da det at have hest faktisk giver godt i sidste ende  :-$ jeg har jo læst at det kræver en del tid at have ilder, men ville bare lige høre fra nogle erfarende ilder "holdere" om det vil være muligt?

så er der lige de mere praktiske spørgsmål:

hvor stort skal buret være?

er der forskel på hanner og hunners adfærd?

kan man godt kun have en? eller skal de helst være to?

og så måske dagens dumme spørgsmål >:| er en fritte og en ilder det samme? er blevet lidt forvirret efter at ha' læst al' den info...

men tak hvis der er nogen der gider at svare og mange hilsner her fra Herning  :D


Line

Jeg havde 2 ildere da jeg læste HF uden problemer. Det kan kræve lidt mere af en selv hvis man kun har en, fordi den så skal aktiveres, hvor imod hvis man har 2 kan de til en vis grad godt aktivere hinanden. Spørgsmålet er dog om man kan koncentrere sig til at lave sine lektier mens de render rundt. De er lidt som kattekillinger - alle vejne, men de kræver tidsmæssigt så meget som hunde. Hvis du fx. skal ud en aften efter at have været i skole skal du huske at det er meget anderledes lige at "få mor til at lufte hunden" i stedet for "at lukke ud og have opsyn med i et par timer".

Buret skal være så stort som muligt. Mit er 1,80m x 0,65m x 1,10m - i 5 etager.

Adfærdsmæssigt kan hanner lege voldsommere end tæver, men tæver kan være nogle emsige nogle. kontaktmæssigt med mennesker der der ikke en klar forskel.

Du kan godt kun have en, men de har bedst af at være to.

Og ang. ilder/fritte - ifølge taxonomien er fritten en underart af ilderen. Fx som huskatten er til vildkatten

Miss-Bjerregaard

Hej jeg bor i Brande som ligger meget tæt på Herning, du skal være velkommen til at komme fordi og se på mine totter en dag og få en snak om dyrene D
Med mange kærlige hilsner fra Liam og Basse også!! <33

Anne

Jeg havde ilder da jeg gik på gymnasiet (Herning gymnasium faktisk ;) ) og har været studerende meget af min tid som ilderejer. Det er muligt, men det kræver også at man prioriterer sine dyr og tager sig tid og ikke mindst råd til dem.

Jeg hader at dele det op i om hanner og tæver er forskellige adfærdsmæssigt, selvfølgelig kan man godt se nogle generelle tendenser, men ildere skal mødes som de individer de er, da de sagtens kan afvige fra hvad man forventer af deres køn. Hanner er større end hunner og de lugter værre når de er i brunst.

Som line siger skal de helst være to. HVis du kun vil have en så find en voksen der er alene i forvejen, det er synd at tage en hvalp som er vant til dens søskende og mor og så skal den til at være helt alene.

ellers er jeg vist bare enig med Line :)

lochtanna

Jeg er enig med Line og Anne

Pt. har jeg selv 4 "små" totter, arbejderhver 2. weekend og har 1 år tilbage af min bachelor. Det er helt klar et spørgsmål om prioritering. Jeg startede selv ud med 1, men er enormt glad for det er blevet til flere. Ikke kun for min egen skyld, men fordi de har så meget glæde af hinandens selskab.

Jeg bor i Randers, men her er du bestemt også velkommen til at kigge forbi.

Lonely Ferrets Ilder v/ Lone Christensen
www.lonelyferrets.weebly.com