Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvis man nu gerne vil lave et kuld hvalpe....

Startet af Danja, 11. December 2009, kl. 16:25

Boy5492

Citat fra: Malene Dato  7. Januar 2010, kl. 03:49
Der er ingen der angriber dig. Du får bare svar på dine indlæg. Man ligger som man har redt.
Du burde vise lidt ydmyghed og tage imod gode råd, i stedet for at lade som om du ved det hele i forvejen :)
Hvis du gerne vil avle, kan det være en god idé at snakke med en god erfaren opdrætter, som du kan få hjælp og råd af undervejs :)

Hvorfor KAN det så være at du vil avle på de ildere du har, hvis det ikke er fordi de bare er søde, når du ikke ved noget om deres baggrund?

prøver endnu engang har jeg ikke sagt at jeg vil avle på dem jeg har

men og igen lytter gerne men når folk ikke lytter til hvad jeg siger og kun lige skimter det igennem er det meget svært at kummunikere derfor skriver jeg ikke mere om dette emne nu for gider simpelthen ikke der er blevet skrevet mange gode ting fra nogle af jer mens resten nærmst bare lige skimter hvad jeg skriver også sende en eller anden besked som slet intet har med det jeg siger at gøre

Cille

nej du skriver det ikke,men der mange hentydninger til det.
Men fair nok...lad det glide ud lige for nu.
Men hvad har du så tænkt dig at gøre med dine 2 basser nu....tæven går snart i løb og hannen i brunst

Cille

#77
Citat fra: Cille Dato  7. Januar 2010, kl. 03:58
nej du skriver det ikke,men der mange hentydninger til det.
Men fair nok...lad det glide ud lige for nu.
Men hvad har du så tænkt dig at gøre med dine 2 basser nu....tæven går snart i løb og hannen i brunst

En lille obs....det ville hjælpe hvis du skriver tegnsætninger eller laver mellemrum...bare så det ikke stå i en lang smøre,for det gør det mere besværligt at læse

AlisVolatPropiis

Citat fra: Boy5492 Dato  7. Januar 2010, kl. 03:52
[prøver endnu engang har jeg ikke sagt at jeg vil avle på dem jeg har


Ja du må meget undskylde vi bliver forvirrede over udtalelser som disse så...

Citat fra: Boy5492 Dato  7. Januar 2010, kl. 01:44
menved at forældrene til zheila er omkring 5-6år og de lever stadig godt var ude at se dem hos avlerdrengen ved jeg så ikke det store om man udover at han er frisk fejdig og meget motiveret

Citat fra: Boy5492 Dato  7. Januar 2010, kl. 02:23
vigtigste bare er sunde dyr og at de ved at de er sunde men ja havde da også tænkt mig at lave stamtavle hvis det var også se hvordan og hvorledes men måske i til den tid ville kunne hjælpe mig for har aldrig selv skullet lave stamtavle før og egentlig skal den jo starte på de 2 jeg har nu (...) men igen er der ingen der siger det lige bliver dette par jeg avler med og det er 100% at det ikke bliver nu og her for det første er de for unge i mine øjne og der er lidt andet der skal på plads

AlisVolatPropiis

Ved du egentlig om din tæve ikke allerede er gravid?

katja

jeg har heldigvis ingen planer om at avle,

har dog før(for 6 år siden ) avlet nogle kuld,

ja der kan opstå problemer, men ikke mere end der gør med hunde og katte, samt er jeg ikke enig med jer ang stamtavle, jeg mener godt en ilder  fra en dyrehandel kan få et kuld  hvalpe, og mener ikke risikoen er større for sygdomme end dem men stamtavle

da dem der nu har stamtavle også har forfædre fra dyrehandlere, samt er  stamtavler på ildere jo entlig bare et stamtræ, da der ikke er en forening eller noget der først skal god kende dine dyr til avl, eller erklære dem egnet, som der er inde for hundeverdenen

vi har haft 4 kuld i vores tid, og der va ingen der åd hvalpene, gik tomme, eller andet

jeg mener stadig man skal sætte sig ind i hvad det vil sige af lave op opfostre et kuld inden man giver sig i kast med det, bår det er sagt så mener jeg også man skal byde nye avler velkommen og give en hjælpende hånd så  de  får den hjælp og støtte de har brug for, isteden for kun af fortælle dem alle skræk historiene ,og derved sikre sig af de unger der skulle komme tilverden får den bedste start i livet
ejer af 7 dejlige trolde,

KariN

#81
Boy5492: Jeg har ikke så¨meget andet at sige, end at jeg håber virkelig du lærer alt hvad du kan om ildere og forstår hvorfor vi går op i stamtavler..

Tjek det her link: http://ilderkliken.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=5351&sid=65d3c7b69449854ea7a58c0cc787f187

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg ikke ønsker at nogen andre skal gennemgå hvad jeg har været igennem, det er noget af det mest forfærdelige man kan opleve..

Ville du kunne stå til ansvar overfor en køber der har oplevet at miste sin højt elskede ilder i en alder af 1 år, fordi at køberen er nybegynder med ildere og bare tror på alt hvad avleren siger?

Jeg har selv oplevet det, min allerførste ilder (det er ham der er i linket) ham mistede jeg 10 dage efter hans 1 års fødselsdag.. han havde arvelig kræft, som resultat af stamtavle-løs avl og en uvidende avler der mente at hendes kæledyr var gode avlsdyr bare fordi de var søde.. og ja man kan ikke forstå hvor ondt det gør før man har oplevet det, den dag i dag, går jeg konstant og frygter at de 3 andre jeg har også bliver syge (og det på trods af at der er en god stamtavle på dem)

Så husk på, det er DIG der skal stå til ansvar overfor køberen hvis du laver hvalpe der dør tidligt eller bliver syge pga. defekter som evt,. ville kunne være spottet hvis dyrene havde en stamtavle. Så nej stamtavle-avl er ikke bare snobberi! Jeg håber meget du vil lytte og forstå hvorfor jeg skriver dette, det er ikke for at være efter dig men for at fortælle hvordan en køber af en hvalp oplever hvis de bliver syge og dør tidligt,

Det er Dig køberen vil bebrejde og Dig der skal stå til ansvar for at forklare køberen hvorfor hans/hendes elskede kæledyr er død i så tidlig en alder

Mvh

Karina
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Danja

Hoooold da helt op! Der har dælme været gang i den her i nat  :lol:

Nu har jeg lige læst hele tråden igennem, og vil da bare lige sige at alle jeres indlæg ikke har været helt forgæves. Som jeg skrev da jeg startede tråden havde jeg overvejet om jeg skulle lave et kuld hvalpe på Daisy, da jeg i det mindste vidste at der var stamtavle på hende, men ikke kender noget til den.

Efter at have læst alle jeres indlæg har jeg besluttet mig for at vente med at avle, hvis det overhovedet bliver aktuelt, til jeg på et tidspunkt har fået mig en lille pige med en stamtavle der går langt tilbage (og selvfølgelig en tilladelse af opdrætter til at avle på hende)

Det skræmmer mig lidt at Boy5492 snakker om at han selv vil lave stamtavle osv, og derfor har jeg besluttet at stamtavlen på min kommende ilder skal kunne føres et godt stykke tilbage.

Og nej, jeg er bestemt heller ikke en tavlesnob, har ikke noget imod tavleløse dyr af alle arter, men ved nogle dyr feks ildere kan jeg bestemt godt se det praktiske i en stamtavle.

Boy5492 hentyder på et tidspunkt til at i alle sammen er tavlesnobber, og må indrømme at da jeg startede med at være herinde havde jeg selv samme tanker, og kunne ikke helt forstå hvorfor en stamtavle på en ilder skulle være så vigtig. Men efter at denne tråd (og en masse andre herinde) har jeg nu forstået vigtigheden af den.
Så vil bare lige sige TAK for at i har åbnet mine øjne, og været med til at forhindre at jeg måske var skyld i at der blev lavet nogle hvalpe med en tvivlsom sundhed  :D

Amazing Ferret

Det er godt at se at der er nogen der kan se det  :)

Namilla

Nu har jeg læst hele tråden, og alt hvad Boy har sagt... og Katja som lige kom ind over fra sidelinien...
Jeg tror at Boy og Katja har misforstået hvad en stamtavle er...og jeg synes ikke helt det er forklaret i tråden...der er sagt at det ikke er det samme som på hunde og katte, men jeg vil lige forsøge at forklare hvorfor. Jeg håber at det vil få Katja og Boy til at overveje igen.
Stamtavler på hunde og katte går på racer...ikke helbredsstatestik. I en hunds stamtavle står der hvem forældrene og forfædrene var, for at man kan se, at der ikke er andre racer blandet ind over. Der står også hvilke præmier forældrene og forfædrene evt. har vundet.
Hos ildere findes der ikke racer...der findes kun forskellige farver, aftegn og pelstyper, men i bund og grund er de samme race.
Når man ser på en ilders stamtavle, så finder man oplysninger om ilderens baggrund, altså et stamtræ. Men i en god tavle finder man også helbredsoplysninger på alle de tidligere led. Levealder, dødsårsag osv. Nu er det her bare et eksempel, men jeg fandt lige en stamtavle på en af Vivians ildere http://phoenix-ferret.info/avl/2007/tops.php/ Jeg har ikke skimtet til om det er en specielt god eller en specielt dårlig tavle, men det er et eksempel.
Hvis du nu forestiller dig at du laver et kuld hvalpe på to ildere som ikke har arvelige defekter i deres linier (det kan du se, fordi du kender deres tavler ud i 5-6 led), og så et kuld hvalpe på to ildere som du ikke kender baggrunden på. Så kan du naturligvis være heldig med de "ukendte" led, men det kan også være at de to ildere du har, faktisk er søskende eller halvsøskende...det kan være deres forældre var søskende. Det kan være at forældrene alle 4 døde af lynkræft, eller at hannerne var kryptokider, eller at de var døve...det ved du ikke... og alle disse dårligdomme vil blive givet videre i hvalpene... En hvalp som har alt dette med i bagagen skal være overordentlig heldig for at runde de 3 år...
Hvis man køber hvalpe fra en dyrhandler, så skal man ikke regne med, at de stammer fra avlsdyr med tavle...for ingen asvarlig avler ville sælge sine hvalpe til en dyrhandler. De stammer højest sansynligt fra en storavler som Jonas Sander, eller fra ups-kuld (fx bror/søster som skulle have været snittet, men som ikke nåede det før tæven var drægtig) eller fra små-avlere som har købt deres ildere i dyrhandleren. Hvis det er tævens første kuld, og også hannens første brunst, så er forældrene jo ikke engang 1 år gamle, og kan derfor ikke regnes for nogen stabil helbredsstatestik...de kan stadig nå at dø af kræft inden de fylder 2 år...

Ilderne fra dyrhandlere (eller skødesløst privat opdræt) er stadig gode og dejlige og søde og kære...og de er nøjagtigt lige så gode KÆLEdyr, som dem med stamtavle... de kan i øvrigt deltage i udstillinger på lige fod med ildere med stamtavle, for det hænger ikke sammen...men de er bare ikke egnede som avlsdyr...
Gennemsnitslevealderen for en ilder i Danmark er 3-4 år...det er under halvdelen af hvad de burde kunne blive...og det skyldes at 65% (dette er et skøn) af ilderne dør af arvelig kræft. Nogle dør selvfølgelig af ulykker og det kan også ske for en ilder som havde en forventet gennemsnitslevealder på 8 år... Den eneste måde at gennemsnitslevealderen kan komme op, er hvis man avler på dyr som har en høj forventet levealder...Og der nytter det ikke noget at man siger "jo, jo forældrene var sunde og raske, så det bliver den her ilder også"...der bliver man nødt til at være kritisk i forhold til avleren og kigge på stamtavlerne... mange af de gode danske linier er jo krydset på kryds og tværs, og så skader det ikke noget at tage fat i avleren og spørge ind til dyrene på tavlen...
Boy: Du skrev tidligere at så ville du tage ildere hjem fra England eller Sverige...men hvilke ildere? Det er ikke sådan, at bare fordi ilderne er fra England eller Sverige, så har de automatisk en bedre helbredsstatestik... du må ud og lave noget fodarbejde...læse på lektien og undersøge hvillke avlere der findes, hvilke linier de kører osv... du må også sætte dig nogle mål for dit eget avlsarbejde... hvad arbejder du hen imod? Vil du avle på fancyfarver, eller udelukkende gå efter højest forventede levealder på dit afkom. Og så må du forvente at de avlere du finder ud af at du vil købe avlsdyr fra, også vil stille kritiske spørgsmål til dig! Som ansvarlig avler ønsker man ikke sine gener spredt for alle vinde. Ofte vil der være et max antal kuld der må trækkes på en avlstæve, og andre krav, for at få lov at føre de gener videre.

Namilla

Boy: du skrev tidligere, at du måske ikke ville avle på de to du har, men hvis de er virile (og det går jeg ud fra at de er, siden avl kunne komme på tale), så skal du jo nu til at skilde dem fra hinanden! Hvad vil du i øvrigt gøre med dem? Altså hvad skal der gøres med tæven, når hun ikke skal parres op i år?

CarinaNielsen

hej.,

nu har jeg læst hele smøren i har skrevet om i nat..
og holddd da op i har haft travlt. og jeg har kun noget til boy og sige. ?
DU siger du ikke vil parre det par du har nu.. hmm din dame går snart i løb og herren i brunst, det kan jo være de allerede er det og damen er gravid. ? har du tjekket det . ? men det kan du jo godt finde ud af når du har så stor erfaring.. Men det er utroligt at du har haft ildere i en uge og du kunne godt tænke dig og avle. ? Wtf. ? Undskyld mig men prøv og gå alt igennem ,, og Hvis du endelig kunne finde på det, så vent til du har haft ildere i nogle år og så køb nogle alv's ildere der er med stamtavle..
Tænk dig godt om inden...
Basserne fra Herning. :)

Starshineferrets

Jag har haft iller sedan ca 2002..... det var försti 2007 jag bestämde mig för att verkligen börja avla, och först i 2009 jag fick min första PLANERADE kull... i 2008 fick jag en uppskuld, hanen smet in till honan, trotts att jag hade en avspärrning dem emellan. Och trotts att jag hade läst på om avel i flera år, så kan jag medela att det inte var lätt! Honan fick vaginit till att börja med, under dräktigheten. Hon födde sedan 8 valpar varav en dog första dagen. en valp blev ajg tvungen att flaskmata, men den dog efter ca en vecka. Och nej, det var inte lätt. Och som sagt, då hade jag haft iller i nästan 6 år, och läst på om avel i kanske 4 år.... så tänk dig noga för vad du gör. 

Lea

Altså hvor jeg startet med at have ilder . viste jeg heller ikke så meget om dem som jeg gør nu . og ja jeg ville gerne avle (vil jeg stadig gerne, men jeg kan ikke pga bolig og allergi, men det sker en dag om nogle år når jeg har mulighederne for det og pengene til regninger osv man kan få når man avler også vil jeg også sætte mit helt ind i alt inden for avl så vidt muligt)

Men synes bestemt det er tarveligt/åndsvagt at lave et kuld unger på en ilder som man ikke kender leveår osv på fra forældre evt.
Og ved at de fleste Opdrætter kæmper med at få levealderen op osv så det er dumt at gå ind og ødelægge det endnu mere fordi nogle nybegynder kunne tænke sig at prøve at få hvalpe..

Sterilisere jeres tæver! og kastere jeres hanner!
Er ikke selv meget for dette men det skal gøres sådan er det . og går over efter et stykke tid .


Og ang det René skriver er jeg helt enig i dig . (:
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Malene

#89
[besked=Malene]Hvis man ikke har noget at sige om trådens emne, så bedes man holde sig væk!
Tråden blev delt og brokken kan findes her: http://ferretopia.eu/index.php?topic=2531.0[/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.