Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hårboller

Startet af Black Diamond, 17. Oktober 2009, kl. 01:39

Black Diamond

Ja jeg skriver sådan set ikke for at spørge om noget, men mere for at høre om i har prøvet noget ligne :fnis:

Kida har meget lang pels. Hun er semi angora med meeeget lang pels i forhold til de ander. Men nu har jeg taget hende i flere gange på få uger at få den ene hårklot i pelsen efter den anden. Jeg må klippe den af hver gang, for den er helt filtret ind i hindanden. Men det sjovt ved det er at Tjalfe ,som jo er Angora, og derfor har meget længer pels, aldrig har haft noget i den stil, han havde nogle problemer med at vaske sig ordenligt og pleje sin pels ordenligt da han var hvalp( han havde slet ikke tid til pels, han ville meget heller lege). De andre har haft problemer ved når der er kommet  :poo: i pelsen, hvis de ligger sig og sover i bakken eller leger oven i den, og så skal det jo også klippes af hvis ikke det kan tages af på anden vis.. men Kidas pels problem her er ikke afføring i pelsen, det er pelsen der filtre sammen i en lille klump.
Er der nogen der har prøvet det, måske nogen der kan komme med en godt grund til det lige er på hende eller nogen der ved hvad jeg kan gøre for at undgå det? Jeg har prøvet det med langhåret katte, og jeg ved at hvis ikke man gør noget ved det så begynder det at gøre meget ond på dyret så derfor er der jo ikke andet at gøre end at klippe det af..
Altså jeg ved godt man kun kan klippe den af. Det gør man jo på alle dyr der har sådan en, med mindre de kan tåle at få redt den ud, hvad jeg ikke kender nogen der har kunnet, men det kan da lade sig gøre.. Men må også sige det er lidt øv at Kida har små korte totter i pelsen rundt omkring. Gudselov skal vi ikke til nogen udstilling forløbig, men alligvel..

RockaHulla

Du kan måske bruge tangle fix eller grooming pudder, så du undgår at skulle klippe pelsen af?
Det bruger man ihvertfald til hunde/katte.

Jeg kan ikke hjælpe med hvorfor netop hun får det desværre :)

tzari

jeg kommer til at tænke på om det mon er din foder den er gal med. "Forkert" foder kan give dårlig pels med filtning osv. (siger ikke dit foder er dårligt men nogle dyr tåler nogrt foder bedre end andet foder)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

lille_jill

Jeg har aldrig oplevet det (hvilket undrer mig)

tzari

du kunne også prøve at rede dem igennem daglig  :dans:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Julie

jeg har aldrig oplevet det med zeph som er angora..
mit bedste bud ville også være at rede hende en gang imellem..
ellers, så ved jeg ikke om det her virker (og jeg vil ikke have flået hovedet af for det, hvis ikke det kan lade sig gøre), men kan man så ikke smøre lidt olie i pelsen på hende (f.eks. solsikkeolie), så det bliver nemmere at rede totterne ud? jeg ved godt hun bliver noget fedtet, men man burde vel kunne "tørre" hende i et håndklæde så det meste forsvinder bagefter.

Pipvig

Kommer lige med et lille ide måske...

Jeg fik lige et flip med at nu skulle min kat da redes. Og så begyndte han at filtre... Og jeg måtte klippe ham... Og jeg kæmpede og kæmpede. Til sidst gav jeg op efter at have klippet en af de sataner ud.. Og så stoppede det. Nu er jeg holdt op med at rede ham og lader ham passe pelsen selv og det er stoppet med at filtre.
Ellers hvis det ikke stopper så måske lidt mere olie i maden, det har jo god effekt på pelsen..

Black Diamond

Jeg ved ikke om det kan være foddret. For det er jo stadig sådan at Tjalfe som har meget længer pels , ikke får eller har fået dem. Det kan også bare være fordi hun er en hvalp og ikke er så god til at ordne sin pels selv endnu. Jeg ved det ikke..