Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Sky ilder :(

Startet af Kristine, 3. August 2010, kl. 18:08

Charlotte

Hvordan gik det hos dyrlægen? Og havde du dem begge med?  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Kristine

Det gik helt fint ;) Ja det havde jeg.. og han tog dem ikke op i nakken :)
Og så har vi besøgt Mette (Lussingen) i dag :) Og Ann (Ferretparadise) var der også, det var rigtig hyggeligt :) Hehe

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Charlotte

Jeg læste lige din tråd om dyrlægen. Det var godt at det gik godt. Og ja det er hyggeligt at have besøg af andre med samme interesse.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Agger

Citat fra: Kristine Dato  3. August 2010, kl. 18:08
Min lille pige er rigtig menneskesky og bliver hurtigt og nemt bange :(
(Pga hun har haft en dårlig opvækst)
Hvad skal jeg gøre for at hun ikke er så menneske sky?
For hun gider virkelig ikke at sidde hos mig og nusse, og når jeg nusser hende imens hun sover så vågner hun lidt tid efter og gider ikke at være hos mig

Skal jeg tvangs nusse hende? Rose hende mere?

Synes virkelig det er synd at hun går rundt og er skræmt :(
Hun er begyndt at kunne lege lidt med mig.. Men hun vil slet ikke tages op og nusses, og når jeg går over imod hende så bakker hun tilbage..
prøver at sidde på afstand og bare tage hånden frem, så går hun forsigtigt hen til min hånd og snusser, men lige så snart jeg bevæger fingeren for at nusse hende så bakker hun tilbage igen :( Vil virkelig gerne have at min lille pige ikke er bange for mig eller andre mennesker

Hendes tidligere ejere gav hende smølfespark når hun bed, kan det måske være at det er derfor og hun er bange for hænder?
Håber der er nogen som kan hjælpe :( Vil gerne min lille pige har det godt og er tryg ved mig

Jeg har selv haft en ilder der var blevet mishandlet.. Han var blevet sparket og slået hver gang han gjorde noget forkert..
Han var også utrolig sky for mennesker, og ville slet ikke så meget som se på mig.

Det jeg gjorde var at jeg var tålmodig.
Når jeg var hjemme brugte jeg alle mine vågne timer på lade hans bur stå åbent, og sætte mig på gulvet med en godbid, og så var det bare at vente.
De første 2-3 dage undersøgte han mit værelse, og løb i en lang bue uden om mig. Jeg rørte ham ikke, og jeg kaldte ikke på ham. Jeg lod ham bare være i fred, så han fik sin tid til at finde ud af at han var i trygge omgivelser, og så han lærte rummet at kende.
På fjerde dagen kom han over til mig og snuste hurtigt til mig, og smuttede så igen. Men efter et stykke tid fandt han ud af han fik en godbid når han var hos mig, og så roste jeg ham.
Dette fortsatte jeg med, og efter lidt tid kom han selv over til mig og satte sig hos mig, og jeg kunne så langsomt begynde at ae ham kort. Senere kunne jeg også løfte ham, og til sidst var han lige så tillidsfuld over for mig som om der aldrig var sket ham noget. Bagefter arbejdede vi på tilliden til andre mennesker end mig, og det gik fint - og meget hurtigere end da han skulle lære at jeg ikke gjorde ham noget..


Det bedste du kan gøre er at væbne dig med tålmodighed, og give hende den tid hun har brug for. Hun ved jo ikke at du ikke kunne drømme om at give hende smølfespark.

Håber du kan bruge det til noget :)

Og held og lykke med hende.

KariN

#19
Min ene dreng har jeg fra et internat, han er også ret sky, både overfor fremmede mennesker, høje lyde og hurtige bevægelser. Så herhjemme er der ikke nogen der pludselig skriger op, løber igennem lejligheden eller laver hurtige bevægelser. (Det er nu ikke så svært eftersom vi kun er to mennesker og 3 ildere herhjemme)

Da jeg fik ham hjem, brugte jeg enormt meget tid på gulvet, som mange andre også skriver. På trods af at han bed mig hver gang han kom hen til mig, blev jeg stædigt siddende (Han bider når han er bange, og han bider virkelig til, det bedste forsvar er jo et angreb) Til sidst fandt han ud af at det ikke nyttede at bide mig når jeg sad på gulvet, for han fik INGEN respons på det, hverken skæld-ud eller at jeg flyttede mig af den grund. Det tog laaang tid før han stoppede nogenlunde med at bide mig.

Min kæreste har måtte gøre det samme med ham, for Nano (ilderen) besluttede sig for at den eneste der ikke var farlig var hans madmor, så Jack (min kæreste) blev bidt mindst ligeså meget som jeg selv gjorde i starten.

Det er 1 ½ år siden jeg fik Nano og han bider stadig når han bliver bange, utryg, eller hvis der kommer fremmede mennesker. Derfor er ilderne i bur når der kommer gæster, medmindre det er folk som kender mine ildere og som mine ildere er trygge ved, for det er ikke fair overfor hverken Nano eller gæsterne at han bliver bange og bider dem.

Men ja en masse tålmodighed og kærlighed kommer man langt med ;) Nano bider meget sjældent os herhjemme og han ved at vi passer på ham uanset hvad, så det går fremad selvom det tager tid :)

Det blev lidt langt det her, men ville lige fortælle at der altså er lys for enden og at det kan være nødvendigt at tage lidt hensyn hvis man har en nervøs/sky ilder :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3