Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvordan fik du din første ilder?

Startet af Fuske, 14. August 2010, kl. 10:28

Dark Crystal

Jeg var omkring 13-14 år gammel da jeg så en ilder første gang. Det var i 1996.
Min kammerat havde købt to hos en opdrætter. Begge to standarter og piger.

Han var desværre ikke god ved dem. Han anede stort set ingen ting om ilder eller opdragelse af dem.
Han havde købt dem for sin løn for at gå med aviser.
Han brugte dem mest til at blære sig over for sine venner. Og de boede ude i deres legehus ude i haven. De lugtede helt forfærdeligt, og derfor fik jeg, uanset hvor meget jeg plagede mine forældre om en ilder, IKKE lov at få en. De LUGTER fik jeg altid i hovedet.

Jeg gik alligevel i gang med at sparre sammen til et udendørs bur til en ilder. Men det blev aldrig til noget.

Men mit ønske om en hold sig i godt behold frem til 2007.

Jeg så tit folk gå med ildere i snor i byen. Og jeg var altid over for snakke med dem om dem.
Jeg flyttede til Jyderup, en lille by mellem Holbæk og Kalundborg i 2004. Der i byen var der en pige der havde en sød standart ilder.
Hun ville ikke have jeg måtte kæle med den. Hun sagde det var på eget ansvar hvis jeg gjorde det.

I 2006 var jeg til noget jule frokost i City 2.
Inde i dyrebutikken var der små ilder hvalpe. Især en af dem var noget så sød. En lille standart på en 7 uger højst vil jeg tro.
Jeg fik endelig lov at holde en ilder. Han lå og gumlede i mine fingre og jeg faldt pladask for ham.
Oliver skulle han hedde. Hele turen hjem fra city 2, lavede jeg planer om hvordan jeg kunne købe den lille dreng.
Men da jeg ikke vidste noget overhovedet om ilder, gik jeg på biblioteket og lånte en bog om ilder som kæledyr. En gammel bog var det. Og den eneste jeg kunne finde.
Jeg læste den 4 eller flere gange igennem. Og undersøgte med bure og alt til den lille dreng der havde stjålet mit hjerte.

Men det blev aldrig til noget. Og i 2007 flyttede jeg til Kalundborg igen. Jeg havde der en lille kanin der hed Carmello.
Jeg var stadig varm på at få en ilder. Og havde i laaaang tid været inde på både forums. Og nogle ilderopdrætters hjemmeside. Playfull Ferrets hjemme side især.

Jeg meldte mig ind på Ilderforum.dk og spurgte om der var nogen der ville sælge mig en hvalp.
Men det var der ikke.. Jeg blev anbefalet en voksen.
Men ringede alligevel på en lille standart dreng. Det blev heller ikke til noget med ham. Og igen blev jeg anbefalet en voksen.

Derefter undersøgte jeg voksen tråde. Og iblandet dem var der et ungt par der solgte to ildere.
Der var ret mange der havde skrevet på dem allerede, men jeg skrev alligevel på dem.

Det endte ud med at jeg tog til Næstved med bussen en skønne dag, og kiggede på dem.

På det tidspunkt var jeg ikke klar over der var flere farver inden for ilder. Så at den lille dreng var silver, var jeg slet ikke klar over.
Men sådan endte det med at jeg købte mine to første ilder dyr. Drengen kaldte jeg Oliver. Og pigen beholdte sit navn. Zia.

Den første lange tid med dem, var meget hård. Oliver, var ikke en lille putte nut ilder. Nærmer mere eller mindre syg i knolden. Og jeg blev faktisk ret bange for ham til sidst. For han bed mig konstant, og han fattede bare ikke opdragelse. Han gik mere eller mindre i koma hvis man tog nakke tag på ham, som jeg ellers havde hørt man skulle gøre.
Men med lidt held endte det med jeg fik den mest fantastiske ilder ud af ham. En ilder der er mit hjerte så nært at jeg stadig ikke kan skrive om ham, se billeder eller noget, uden jeg sidder med tåre i øjnene.

Zia, var ilderen der viste mig charmen i en ilder. Hun gik få cm fra mig hele dagen, og skulle være med i alt jeg lavede. Hun var grunden til at jeg er faldet så meget for ildere, at jeg ikke kan forstille mig et liv uden dem.

Charlotte

Skøn tråd.  :)

Jeg fik min første ilder tilbage omkring 97 eller 98 fordi min daværende kæreste (som jeg boede sammen med) ville have en. Jeg anede intet om dem andet end at de lugtede, de bed og at de ville æde mine marsvin hvis de slap ud så jeg var imod det men kunne ikke rigtigt sige nej da jeg havde mange marsvin og han ikke havde nogle dyr. Så vi tog til en opdrætter ved Dybbølsbro st og købte den skønneste lille pige som kom til at hedde Bissefis. Kort tid efter købte vi en dreng som kom til at hedde Basse. Vi havde dem kun i ½ års tid for pigen lugtede og uanset hvor meget hun blev vasket, så stank hun endnu mere (idag er jeg klogere). Og da fyren ikke længere gad ordne deres bakke og jeg var ved at kaste op når jeg gjorde det, så blev de solgt.

For ca 7 år siden skulle jeg så i Hvidovre stationscenter for at købe frokost i min pause som handicapchauffør. Jeg endte med ikke at få frokost den dag for der var en dyrehandel og jeg skulle jo liiiige derind og kigge og i et alt for lille bur med spåner, mellem en flok storbidende hvalpe, sad den skønneste hvalp og kiggede på mig. Jeg fik lov at tage ham ud og brugte min ½ time med at sidde og lege og nusse med ham. Jeg ville ikke købe et dyr som impulskøb så jeg tog derfra (med deres telefonnummer i tasken) mens jeg tænkte og tænkte. Jeg kunne slet ikke slå ham ud af hovedet så næste morgen da de åbnede, ringede jeg og reserverede ham til dagen efter hvor jeg havde fri. En måned senere ville jeg have selskab til ham så jeg ringede på en annonce i den blå avis og det viste sig at det var hvalpens opdrætter. De havde haft så mange hvalpe at de havde solgt nogle til en dyrehandel. Det var så lidt sjovt at jeg tilfældigvis fandt dem. Jeg har haft ildere lige siden og har aldrig fortrydt det.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Julie Stuhr

Min kæreste og jeg flyttede sammen for præcis to år siden, og da han skulle i militæret kort efter følte jeg mig meget ensom. Så jeg fik lov til at få et kæledyr. Jeg overvejede alle mulige forskellige dyr, men en weekend han var hjemme så vi en ilder på animal planet  :-$
Kort tid efter fik vi Sabby. Hun var en forfærdelig, bidende hvalp: Og nu, to år senere, er hun min dejlige ilder, der bider alle andre end mig  :fnis:

SaraJ

Har i mange, mange år gerne ville have en ilder. Så en dag da min kæreste og jeg var i Zoo City så vi en... var meget tæt på at tage ham, men fornuften tog over. Gik hjem og kiggede på dba og fandt min lille dreng. Han har også været til salg her inde kan jeg se. :love:

Minority ferrets

Da min mand og jeg flyttede i en ny lejlighed måtte vi ikke have andet end burdyr, så jeg begyndte at søge på nettet efter alternative burdyr. Da vi begge synes kaniner var kedelige og at det i så fald bare kunne være lige meget, snakkede vi med en af vores venner om det og han kunne så fortælle at hans bror og svigerinde havde 2 ildere. Jeg læste en del om dyrene og vidste bare med det samme at det skulle være ildere vi skulle have :)
Jeg gik derefter på udkig på DBA og Gul og gratis og fandt Santo <3 Han er simpelthen mors dreng og vi har endnu ikke fortrudt at vi fik ham :D
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html