Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

buget ?

Startet af janALDI, 8. Oktober 2010, kl. 12:18

janALDI

ville bare vide hvor meget det ca koster om måneden med 2 ildere bare med alm. ting som mad og grus og sådan :)

jeg bor i lejlighed med meget høj husleje, og er på su.
hvad er jeres erfaringer ? :)

KariN

Foder:  Jeg bruger ca. 800kr på foder hver 2.-3 måned.

En dyrlæge konto bør man også have, til hvis de pludselig bliver syge (jeg sætter selv 600kr ind på en sådan konto hver måned til mine 3)

Grus/træpiller, alt efter hvad man vælger at bruge. Selv bruger jeg krystal grus da det minimerer lugten fra deres afføring. Jeg plejer at købe det på tilbud til 99kr for 6 kg (3 x 2 kilos poser)
Træpiller er en del billigere hvis man køber dem i et byggemarked.
Igen det kommer an på hvad man selv syns man vil bruge.

Legetøj: 50-500kr om måneden (her tænker jeg hvis man vil have nyt kradsetræ, senge osv.

Sengetøj/tæpper: 10-500kr (man kan købe billige Ikea tæpper, men personligt foretrækker jeg at mine dyr også har hængekøjer, soveposer og senge at putte i inde i buret)

en ilder skal vaccineres 1 gang om året det er ca. 500kr pr. ilder.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

mette11

Jeg bruger omkring 500-700kr. på en normal måned tror jeg til mad og træpiller (jeg har 3 nu og havde 4 indtil sidste uge)...men jeg har faktisk ikke helt hvad jeg bruger...de måneder hvor jeg "kommer til" at shoppe nye ting til ilderne kan det hurtigt blive dyrt  :-$...men det er jo ikke nødvendigt og det kan man købe når man har råd...selvfølgelig skal de have nogle tæpper, hængekøjer, madskåle osv. men jeg har fex. lige købt en stak fleeceplaider i Føtex til 20kr. stk og de er fine til ildere...Ikea har også en del ting man kan bruge (legetelte fex), så det med tingene vælger man lidt selv hvor meget man vil bruge. Som toilet kan man nemt bruge en firkantet opvaskebalje i plast som også fåes for 20kr...ildere er ret ligeglade med om det er kattebakker, eller opvaskebaljer de skider i!! :ja:
Det er tit billigst at købe stort ind af mad uanset om man køber barf eller tørfoder. Zooplus har store sække med 7-10kg. foder i og der er virkelig til lang tid. Når jeg køber barf, så køber jeg 30kg. af gangen, for så får jeg 20% rabat og jeg er så heldig at have et fryseskab til det. :)

Det er en rigtig god ide med en dyrlægekonto...for det kan meget hurtigt blive dyrt hvis de bliver syge...jeg har selv brugt omkring 10.000kr. på dyrlægeregninger det sidste halve år... :(
Den årlige vaccination skal der også være penge til...og til neutralisering!

janALDI

tusind tak.
hmm jeg tænker lidt om det måske ikke kan gøres billigere ?
hørte engang man kunne bruge billig kattemad i stedet ? eller er det bare en skrøne ? jeg har ca 300-400 kr om måneden til dem, og dyrelægeregninger tager jeg ud af min lejligheds opsarring :D

Mustela

Jeg bruger min. 1000kr om måneden på mine ildere(6stk), men køber også mange irrelevante ting, som jeg sagtens kan undvære.
Jeg vil klart tilbyde mine dyr det bedste mht foder, og desværre er det ret dyrt. Billig kattemad kan man sagtens finde, men det afhænger vel af hvad man syns der er billigt?
Mht tørfoder, så skal det helst være killingefoder, så mængden af protein, fedt osv er opfyldt mhp hvad der er optimalt for en ilder. Der er vidst flere tråde med det optimale under ernæring.
Så nej, hverken whiskas, billig foder fra fakta osv er optimalt, og jeg ville aldrig overveje det, hverken til min ilder, hund eller kat.
Men kig på:
Orijen, ziwipeak, vitalin, wildcat osv. Men du kan jo også overveje at barfe, som mange andre gør med deres ilder, hunde og katte.

Billige tæpper i ikea, og mange af de ting man køber i starten har man jo i lang tid, så det er engangsbeløb.
Og ja, dyrlægeregninger kan jo løbe hurtigt op, havde selv en periode på 2mdr, hvor jeg brugte 10.000kr og så neutralisering.
Men når alt det basale er købt, burde 300-400 kr vel være nok om måneden, hvis du kan tage af din boligopsparing til dyrlæge.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

mette11

Man kan i teorien godt bruge billig kattemad til dem, men så risikere man en række livsstilssygdomme og fejlernæring.  :( Og i de tilfælde kommer der jo så ekstra mange dyrlægeregninger og så er der ikke sparet spor. :( Livsstilssygdomme som fex. insulinoma er virkelig ikke sjovt og det kræver mange dyrlægeregniner og daglig medicinering. Hovedårsagen til denne sygdom er dårligt foder med for meget kulhydrat...

Men altså foder er slet ikke så dyrt...du kan købe det på nettet og fex.. kan du hos zooplus købe 14kg Orijen til ca. 750kr. incl forsendelse...og der må være til ret mange måneder til to ildere. Eller man kan købe 10kg. Hills Kitten til omkring 550kr og det må også række til et godt stykke tid. Jeg fodrer med ZiwiPeak til min ene ilder og det er ret dyrt at købe, men jeg tror på at det er det værd fordi det er sundere for ham.

Det skal så også lige siges at hvis man fodrer med kvalitetsfoder, så spiser de generelt mindre mængder af det, fordi de bliver mere mætte af det og får opfyldt deres nærringsbehov hurtigere.

Jeg tror godt at man kan holde ildere for 400kr. om måneden. For de penge kan man godt få foder og træpiller vil jeg mene...zooplus har jævnligt tilbud på fex. Orijen og Hills og det kan man jo med fordel benytte sig af hvis man vil spare penge...byggemarkeder har også ind imellem tilbud på træpiller og så er det jo også bare om at købe hjem der...

AlisVolatPropiis

Du må ikke spare på foderet! ildere har faktisk ikke så godt af tørfoder, de kan ikke bruge f.eks kulhydrat til noget, så det slider på deres system og kan forsage en masse livstils-sygdomme. De skal have kvalitetsfoder.

Men f.eks Orijen, hvis du bestiller over zooplus -der kan du som regel købe 14kg for ca 700kr...og så en 50'er ca i fragt. og 14kg vil altså holde ret lang tid med 2 ildere :) -det er ikke det bedste foder, men det er heller ikke det dårligste. :)  Det er self noget af en udskrift når man er på su...men laver man en ilderkonto og smider 200kr derind om måneden til foder -så tror jeg regnskabet går nogenlunde op.... :) det skulle nok holde 3 måneder -måske lidt mindre eller lidt mere.

Det er en helt anden pris. :) Og foder er virkelig et dumt sted at spare. Det er lidt som at sige -jeg vil ha et barn men har kun råd til at give det risengrød -lækkert nok og vil nok blive spist -men absolut ikke godt i længden :)

Jeg er også på su....og har fem ildere....og tjah...

Pt får de faktisk for 5-700kr foder om måneden -godt foder og råt kød
så er der for ca 200kr sunde tilskud og godbidder -en æggeblomme i ny og næ, fiskeolie, tørret kød osv.  -de får ikke så mange æggeblommer mere, fordi jeg giver daggamle kyllinger, og der er en blomme i maven på dem.

Grus bruger jeg krystal sorten, fordi klumpende alm kattegrus støver meget og støv er ikke godt for dem -og slet ikke støv der kan samle sig i klumper i dem fordi det jo bliver fugtigt. Men træpiller er også ganske udmærkede til at fjerne lugt :) og det er superbilligt :) -jeg får bare fnus af savsmuld :) men det er et personligt valg og rigtig mange er virkelig glade for det :)
Jeg tror jeg bruger ca 20 liter krystalgrus om måneden....det er nok 400kr...måske lidt mere.

Og så sætter jeg 300kr af om måneden til dyrlæge...det er alt alt for lidt lige pt med fem dyr. og netop når man er på su blir man nød til at have en god fed opsparing der....et enkelt uheld eller lidt sygdom på et dumt tidspunkt koster kassen på  kvl.

janALDI

okay tusind tak !
okay jeg er glad for jeg spurgte jer først, vil ikke skade mine kommende ildere på nogen måde !

men det lyder meget rimeligt med at bestille mange kilo, men hvor mange måneder rækker 10 kg ca tilo så ?
undskyld jeg stiller så mange spørgsmål men vil bare være sikker på jeg gør det godt når jeg får mine ildere :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: janALDI Dato  8. Oktober 2010, kl. 13:42
okay tusind tak !
okay jeg er glad for jeg spurgte jer først, vil ikke skade mine kommende ildere på nogen måde !

men det lyder meget rimeligt med at bestille mange kilo, men hvor mange måneder rækker 10 kg ca tilo så ?
undskyld jeg stiller så mange spørgsmål men vil bare være sikker på jeg gør det godt når jeg får mine ildere :)
Da jeg kun hvade 3 dyr rakte 7,5kig ca til 3 måneder. og det var kvalitetsfoder, så det kan sagtens betale sig at bestille en del ad gange, husk så bare at opbevare det i en ordentlig lufttæt tønde så det beverer alle sine gode egenskaber...

Har pt 5 dur og har ikke helt regnet mig frem til hvor meget de spiser for...

janALDI

Citat fra: A_M_T Dato  8. Oktober 2010, kl. 13:54
okay tusind tak !

Da jeg kun hvade 3 dyr rakte 7,5kig ca til 3 måneder. og det var kvalitetsfoder, så det kan sagtens betale sig at bestille en del ad gange, husk så bare at opbevare det i en ordentlig lufttæt tønde så det beverer alle sine gode egenskaber...

ej det er godt ! !

hvordan en lufttæt beholder ? lige som de der ikea kasser der er gennemsigtige, med sorte håndtag agtige ting XD haha jeg er lidt dårlig til at forklare

haha det er vel heller ikke til at holde styr på med så mange  ;)

mette11

Olivers har nogen http://www.olivers.dk/hundefoder-foder-kattefoder-kennel-cat-accessories-vzdzpc1-da--olivers-shop.aspx 
Tit kan man også få en med i et tilbud med storkøb af foder som fex. det her: http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter/royal_canin

Nu er jeg ikke fan af Royal Canin til ildere...men Hills og mange andre kører også tit med sådanne tilbud på zooplus... ;) Man kan sikkert også få sådan en fodertønde med gratis i div. dyrehandlere ind imellem...

Citat fra: janALDI Dato  8. Oktober 2010, kl. 14:10
Citat fra: A_M_T Dato  8. Oktober 2010, kl. 13:54
okay tusind tak !

ej det er godt ! !

hvordan en lufttæt beholder ? lige som de der ikea kasser der er gennemsigtige, med sorte håndtag agtige ting XD haha jeg er lidt dårlig til at forklare

haha det er vel heller ikke til at holde styr på med så mange  ;)
Hmm er ikke helt klar over hvad du mener, men ligesom sårn en foderspand til hunde f.eks hvor låget sidder ret stramt så der ikke kan komme særlig meget luft ind...
Men brug fantasien, så læne det virker ret lufttæt.
hehe nej ikke rigtig og så har jeg glemt at holde styr på hvor meget jeg har købt osv.
Men jeg fodrer selv med alpaws dete r jeg ret glad for og der kan man købe på zooplus.co 2*7,5kg sække for ca 700-600kr. og så plejer jeg nogle gange at dele tilbudet med en anden der fodrer med samme mærke...

AlisVolatPropiis

vil også mene jeg fik 14 kg til at holde 5 måneder med 4 dyr men det varierer...både fra dyr til dyr og tid til tid. Men 200kr om måneden ca vil jeg i hvert fald tro det kan lade sig gøre for :)

Og nej de er ikke helt lufttætte...du skal have fat i en foderspand...de er lidt pebrede... :/

Men hvis du alligevel skal bestille lidt fra Olivers ;) (big beef bites og omega 3 boost olie) så bestil en af deres foderspande med :)

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  8. Oktober 2010, kl. 14:29
vil også mene jeg fik 14 kg til at holde 5 måneder med 4 dyr men det varierer...både fra dyr til dyr og tid til tid. Men 200kr om måneden ca vil jeg i hvert fald tro det kan lade sig gøre for :)
Det har som nævnt tidligere også meget at gøre med de forskellige fodermærker hvor meget de mætter.
Plus at dyrenes aktivetetsniveau har noget at skulle ha sagt...

cibatuchsi

hvis du en dag kommer op mod nordsjælland(frederiksværk) har vi en foderspand du kan få, for en slikpose til vores unger ;)