Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Dårlig mave efter træffet i lørdags

Startet af lille_jill, 14. Januar 2011, kl. 17:27

Eliza

Som Jill siger så skulle den test i Frankrig ikke være sikker, da dyret skal have virusen aktivt for at kunne give et positivt svar.. Det er så vidt jeg har forstået set at dyr der har ECE bliver testet negativ og det kan man jo ikke bruge til noget når de så smitter alligevel.

Tror det nærmest er umuligt at sende til USA især når det er en evt virus man vil have ind..

Anne hvad tænker du en scanning kan vise? (er bare nysgerrig  :) )
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mustela

Citat fra: Eliza Dato  3. Februar 2011, kl. 15:41
Som Jill siger så skulle den test i Frankrig ikke være sikker, da dyret skal have virusen aktivt for at kunne give et positivt svar.. Det er så vidt jeg har forstået set at dyr der har ECE bliver testet negativ og det kan man jo ikke bruge til noget når de så smitter alligevel.

Tror det nærmest er umuligt at sende til USA især når det er en evt virus man vil have ind..

Anne hvad tænker du en scanning kan vise? (er bare nysgerrig  :) )

Hvordan kan man teste noget negativt? -man tester vel for at få svar om det så er positivt eller negativt? Men et falsk negativt resultat kan se i nogle analysemetoder. Men dog ville jeg påstå at det ikke kan lade sig gøre ved en RT-PCR. Ikke hvis standardene dækker konc. af virale RNA kopirer, og mængden af specifikke primere er tilsat i korrekt mængde. PCR er en meget præcis metode....
Men hvis det franske lab kun undersøger for corona, og ikke specifikt en speciel corona, jo så kan det være svært at få et korrekt svar.

Hvis en virus skal overleve hos en vært på længere sigt, går jeg ud fra at vi her taler en latent virus? Og er det tilfældet, så er en karantæneperiode på fx 6mdr vel ikke nok? Vi taler vel resten af dyrets liv?
Og hvordan kommer vi denne gene til livs? -for alle på det træf kan være potieltelle smittekilder/smittebærer! Og hvor har de fået det fra? -VIF, Julefrittevitten, eller ligger det helt tilbage fra i sommers da folk importerede dyr fra andre lande, fx Sverige hvor der var mistanke om ECE? Eller finland, som jo så har døjet med disse problemer længe???

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Dark Crystal Ferret

Hvor er jeg bare ked af det på dine vegne Jill.
Håber snart at dine dyr får det godt igen. Og håber at alison kan gøre et eller andet der kan hjælpe dem.
Mine tanker er hos dig og dine totter :(

Anne

Eliza. Jill har før skrevet at den scanning chucky fik viste noget på tarmsystemet som kunne være betændelse eller kræft, det var sådan set bare det jeg spurgte ind til om det var undersøgt nærmere.

Citat fra: lille_jill Dato 24. Januar 2011, kl. 18:50
scanningen kunne ikke give svar. Der var en udposning som enten er betændelse eller kræft. Han er indlagt hos Alison nu.

AlisVolatPropiis

KariN

Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Shamua

Citat fra: Mustela Dato  3. Februar 2011, kl. 16:36

Hvis en virus skal overleve hos en vært på længere sigt, går jeg ud fra at vi her taler en latent virus?

Hvis en virus skal "overleve" hos en vært i 6-8 måneder, så skal det være en latent virus....

Vh. Marianne

Eliza

Jeg ved ikke hvad de tester i frankrig kun at den ikke skulle være 100% og så kan man jo ikke bruge den til så meget..

Om det smitter 6-8 måneder eller resten af livet det er ikke til at sige for det ser ud som om det er noget der er meget delte meninger om rundt omkring.

Mustela: Er ikke sikker på hvad du mener med denne gene?

Jeg tror selv det er kommet i sommers hvor der var rigtig mange rundt omkring i landet der havde dårlig mave hos deres dyr.

Mustela

Nej det kan man selvfølgelig ikke bruge til så meget. Og muligheden for at få det undersøgt er så ikke ret stor, da USA ikke tillader at man sender fæcesprøver dertil :(
Hvis virus er latent, så kan man jo ikke sige med sikkerhed at det er ude af kroppen efter fx 6-8mdr, og derefter ikke er en potentiel smittekilde mere?? Latent betyder jo Sovende, skjult, noget som ikke er kommet frem eller f.eks. i udbrud.

ELIZA: Ja, hvordan kommer vi denne gene til livs!? Hvordan kommer vi dette problem til livs, hvordan kommer vi denne virus til livs? Der var jo en klar mistanke om ECE i Sverige i sommers, Finland har døjet med disse problemer de sidste år, og der er jo improteret dyr fra begge steder? Det kan jo også sagtens ligge latent i vores kære ildere i DK, og pludselig bryde ud! Men(ret mig hvis jeg husker forkert) der var ekstremt mange tilfælde af mavesyge(som jo så kun kan være ECE, når ildere ikke får mave og tarminfektioner af andre ting) i sommers.
Denne virus skal tages alvorligt, lige som verdens strategi for beskyttelse af svage mennesker mod Influneza A. Men folk kan jo ikke bare blive hjemme. Hvordan afgør vi om vores dyr er potentielle smittebærer, så vi kan beskytte dyr som fx sarte Chucky? -hvilke forholdsregler har du selv taget, for du havde jo også mavesyge i sommers? (dette skal ikke opfattes negativt, for jeg mener ikke at nogle skal stilles til ansvar for dette, for ofte er man jo ikke klar over hvis ens dyr kan være en smittekilde) Overvejede du at det kunne være ECE? -tog dine forholdsregler mht. træf, udstillinger osv.

Mht. Chucky: Jill har ofte beskrevet ham som en ilder der ALTID sover, har stor tendens til dårlig mave og har kæmpet med dette ofte. Kunne de symptomer man ser hos ham være en kronisk tilstand, fx. irriteret tyktarm, kronisk tarmbetændelse eller lign? Man har set en fortykkelse på hans tarm, aner ikke om det var 12-finger- eller tyktarmen, men det kunne måske være en ide at foretage en ny scanning som Anne er inde på, for at se om der er en ændring. En blodprøve kunne også være en ide! 

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Mustela: Jeg må ærlig indrømme at jeg ikke aner hvordan man skulle komme ECE til livs, faktisk så tror jeg det er lettere umuligt, men hvis der ikke er nogle der tør indrømme at deres dyr kunne være smittede så har vi virkelig langt igen. Og jo folk tør ikke indrømme det, for du kan bare se hvordan sara er blevet set ned på og folk ser det som en mulighed for at ramme den person. Faktisk er hun den der har taget det aller mest seriøst efter min mening.
Jeg synes selv jeg fik en masse negative svar da jeg nævnte det kunne være ECE som Chucky og Amina var blevet smittet med og det virker som om der bare er en kæmpe modvilje mod at nævne ECE i dk.

Jeg har ikke selv taget mine dyr til træf, for det er der jeg ser at smitterisikoen er størst, da ilderne jo leger sammen og går i samme bakker. Faktisk har jeg besluttet at jeg nok aldrig vil tage mine dyr med til et træf igen. Jeg ved godt du mener at ECE er luftbåren men det er jeg ikke så sikker på og der har da også kun været delte meninger om det rundt omkring i verden, ligesom der er med om det smitter i 6-8 måneder eller resten af livet.
På udstillinger går jeg meget op i hvem der rør mine dyr og at de husker at spritte hænder inden de rør dem og ikke holder dem ind til tøjet. Jeg rør heller ikke selv dyr jeg ikke kender uden at gøre det samme.
At det så måske kan smitte selvom man spritter, da sprit ikke tager det, det er helt nyt for mig og jeg vil prøve at anskaffe det der kan tage det til næste udstilling.

Jeg tror man skal overveje meget hvis man især har ældre eller svage dyr om man tager til træf eller mødes med andre ildere og hvordan man egentlig gør i forhold til andre ildere, da det jo er dem der er mest udsatte. Jeg tror ikke man kan regne med at der ikke er smittede dyr tilstede, da det nemt kan være ejeren faktisk ikke er klar over personen har smittede dyr.

Med Chucky så kunne jeg godt forestille mig at han har kronisk mave problemer som jeg aldrig kan huske forkortelsen for. At han så har fået ECE gør det jo bare endnu værre og det er jo derfor han er blevet så meget mere syg end Amina. Han kan risikere at han måske skal være på prednisolon resten af livet og måske han endda kan udvikle kræft som følge af den her omgang. Det er jo desværre set før. Jeg ville nok også få ham scannet igen, men er ikke sikker på hvad det ville kunne gøre anderledes.

Mustela

Indrømme at de har smittet dyr? Folk kan jo ikke indrømme noget de ikke har kendskab til. Tror du folk render rundt med viden om at deres dyr muligvis er ECE-inficeret, og er ligeglade? Jeg syns ikke man kan udtale sig om hvorvidt folk "lyver" omkring dette eller ej! -men jeg har da aldrig i min vildeste fantasi forstillet mig at folk ville hemmeligholde sådan noget, hvis de var klar over det!
Mht Sara så håber jeg da ikke folk ser ned på hende pga. hun har taget sine forholdsregler!?! -eller hvis de gør, så er det jo bare et stort tegn på uvidenhed, og generel respekt for andre. Jeg har heller ikke hørt nogen som helst udtale sig omkring at de ser ned på hende pga. dette. Så jeg aner slet ikke hvor du har det fra? Jeg er helt enig med dig i at jeg syntes hun har tacklet denne situation korrekt, og håber aldrig jeg har givet udtryk for andet?

Jeg syns stadig mht. Chucky, at det er underligt at han er den eneste der har været modtagelig, hvis det fx. stammer fra træffet. Chucky deltog også på "1 træf hos Katja" hvor der godt nok var mange flere dyr, men stort set de samme dyr som til træffet denne gang. Chucky er nok den ilder der har rejst sjælland/jylland tyndt, for at deltage på forskellige træf. Jeg syns det er fint du nævner ECE, for det kan ikke udelukkes, men du lytter ikke til de påstande der kommer omkring hvorfor det lige så vel kunne være noget andet. Rundt regnet ud fra de folk jeg har talt med og som deltog på dette træf, så har vi over 60dyr til sammen. Minimum 10 ildere over 6år!! Så nu spørger jeg igen: er det ikke lidt underligt at Chucky er den eneste ilder med mavetamtam ud af 60+ildere? -hmm, de har måske alle været udsat for denne virus tidligere, og er immune? Men var der ikke noget med vævstropismer også kunne opstå ved dette såkaldte ECE-virus?

Hvis du har haft ECE hos dine dyr i sommers(eller jeg måske har), så har du da ikke taget dine forholdsregler mht. smitte(eller jeg har heller ikke). Hvis du mener at det er nok at spritte hænder(sprit skal være 70%, hverken under eller over, for at nedbryde DNA/RNA(virus har et RNA-genom)) og være yderst opmærksom på hvem der håndterer dine dyr, så syns jeg du skal kontakte fx. SSI eller KU-life(KVL) -de har masser af dygtige virologer, immunologer osv som måske vil besvare dine spørgsmål. Der er stor risiko for smitte på en udstilling, hvis der er en virus tilstede, om den er luftbåren eller ej. En ej luftbåren virus kan stadig i form af aerosoler i luften sprede sig og give smitte.

Amazing Ferret

Jeg har aldrig set ned på Sara over at hun selv gik i karatæne med sine dyr pga mistanke om ECE. Jeg synes faktisk det er flot gjort af hende. Ingen sure miner herfra omkring det.

Og jeg bliver altså noget muggen på min og andres vegne at du bliver ved med at påstå at der er folk som har haft ECE og ikke sagt noget. Jamen for fanden da. Hvordan skal man kunne vide man har ECE når det ikke kan blive testet? Hvad er det helt du ikke forstår.

Og jeg tror ikke vi kan komme det til livs og sådan er det bare. Man må tage sine forholdsregler og så håbe at det ikke rammer ens dyr eller andres. Man kan også isolere sig helt fra andre, men det ville da også være temmelig kedeligt

Eliza

Jeg siger jo heller ikke at folk direkte ved deres dyr er smittede med ECE, men det er jo tydeligt at det faktisk slet ikke bliver nævnt hvis en ilder bliver syg med dårlig mave og hvis man gør så er der 1000 grunde til det ikke kan være det, men så er det jeg meget gerne vil vide hvad pokker er det så? Hvis så mange andre lande har ECE hvorfor kan dk så af en eller anden grund ikke få det?

Som det ser ud for mig så er der faktisk ingen der helt rigtig kan finde ud af hvad det er for en virus vi har med at gøre, for hvorfor bliver nogle smittede og hvorfor går andre fri? Nogle gange skal der det mindste til før det smitter og andre gange skal der mere til, det er bare ikke ens for hvis det var det så ville det være en del lettere at konstatere.

Jeg synes det er sjovt at Chucky efter et træf, hvor der deltager dyr vi ved havde mavesyge i sommers, bliver syg og kort tid efter er Amina også syg og ja så har alle 60 dyr jo måske været udsat for smitten før og/eller har haft den.

Charlotte var da så flink at bruge det at sara har valgt at sætte sine dyr i karantæne til at prøve at ramme hende med at hun slet ikke tænkte på andre når hun så solgte sine senge. Og så vidt jeg husker så var Erika da kun med til at holde den tråd igang om hun så direkte gav charlotte ret virkede lidt ligemeget.

Amazing Ferret

Hvad har de senge fra Sara med det at gøre?

En ting er at jeg tager hatten af for Sara at hun har valgt karantæne med sine dyr....men dertil synes jeg ikke det er ok at man vælger at sælger ting fra sit hjem når man er i karantæne. Men det synes du måske er ok? Eller er du ligeglad? Det er jo det du påstår vi andre er når vi holder ting hemmeligt

Sjovt som du altid skal hive ting fra andre tråde ind og vende det om  :lol:

Optimus Ferrets

Jag skulle vilja veta vilka underliga illersjukdomar ni har i Danmark där symptomen är exakt likadan som hos illrar med ECE, för i Sverige finns ingen sådan. Personligen så skulle jag sätta mina djur i karantän bara misstanken fanns där.