Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ville gerne have ilder, men ..?

Startet af Pixie, 9. Februar 2011, kl. 17:23

Barky

Citat fra: Pixie Dato 10. Februar 2011, kl. 16:48
Nu har jeg lige lidt flere spørgsmål (Hehe)

Da den nok ville komme til at bo på mit værelse det meste af tiden, skulle der selvfølelig stå en bakke til den. Så jeg tænkte på om det ville komme til at lugte meget? Og hvor tit den skulle tømmes?
Og hvor mange gange om dagen giver i jeres mad?
Hvor tunge ting kan den vælte?
Hvor lang tid kan den ca. være alene hjemme?
Hvor lang tid kan den sove?
Og tror i at hvis man for eksempel skulle besøge nogle andre, at man kunne tage den med? Altså hvordan den ville have det med at blive transporteret hen til et helt andet hjem og måske være nogle timer - i stedet for at skulle være alene hjemme i den tid.

Og tak for jeres hjælp igen :D



Ildere lugter af ilder. Hvis du ikke har mødt en ilder før, og ved hvordan sådan en lugter. Så bør du klart gøre alt i din magt for at komme til det, altså at møde en ilder.
Uneutraliserede dyr lugter lidt kraftigere end neutraliserede dyr. Og en viril han i brunst (fra ca feb til ca september) STINKER.. *G* Han vil udskille mere olie fra huden som lugter kraftigere, og han vil markere alt han kommer i nærheden af med sin egen urin. Alt dette for at tiltrække tæver.

Nogen kan holde ud at bo med en viril han, de fleste undgår det hvis han ikke er egnet til avl. (Men alt det om avl - tager vi en anden gang)
Så ilderen skal naturligvis bakketrænes. Men du skal vide at de færreste ildere bliver 100% renlige i hele deres levetid. Der vil ske smuttere.
Bakken kan du tømme lige så tosset du vil. Du bestemmer selv når du synes at den lugter for meget. Haha!

Ildere kan selv styre deres madindtag, så de skal have mad til rådighed hele døgnet.
Dog skal det lige nævnes at folk som BARF'er (dem med råt kød) oftest giver 2 gange om dagen, for ellers bliver kødet dårligt og lugter.

Ildere sover mellem 10 og 16 timer i døgnet, og lærer hurtigt din rytme. Men har man kun 1 ilder, så skal den være alene hjemme mindst muligt. F.eks kun når man er i skole... 8-9 timer ca. Men så vil den også være HELT KLAR til at lege når man kommer hjem.

Langt de fleste ildere kan godt lide at komme med ud og se nye steder. Der er nogen få som ikke er så glade for det. Men så længe at du har styr på at have mad og vand med, og der hvor ildere skal hen kan den rende uden at komme til skade/gøre skade/blive væk. Så er det som regel ikke noget problem.


Men jeg tror virkelig at du vil kunne få meget ud af at komme på besøg hos nogen med ildere.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Pixie

#16
Citat
Men jeg tror virkelig at du vil kunne få meget ud af at komme på besøg hos nogen med ildere.

Tak for dine svar :D
Har også tænkt mig at besøge nogle, det er bare lige om at få det aftalt. Og så ville jeg også sikre mig om alle de ting der lige er, som der kunne opstå problemer med.

Barky

Hvis du og familien kommer forbi Valby - så er I meget velkomne hos mig. :)

Jeg fortæller hjertens gerne om ildere når folk gerne vil vide mere. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Pixie

Valby er godt nok lidt langt væk, ikke et sted vi kommer forbi lige med det samme. Men hvis vi engang gør så ville det da være fedt :D

AlisVolatPropiis

Husk at en ilder der bor på et lille værelse vil lugte mere :) -eller bakken vil også :) *G* plus at de fleste vil gøre rent inden i kommer....ikke at man ikke gør regelmæssigt rent, men der er altså forskel på duft alt efter hvor stort rummet er -jeg kan knapt nok lugte mine efter jeg er flyttet i en større lejlighed fra en etværelses....meeeen jeg kan nu godt lugte forskel på om de har nyrengjorte bakker og rent sengetøj :)

lille_jill

Det er bare at smide et ny indlæg under 'Tjenester'. Folk plejer at være rigtigt søde til at åbne deres hjem og fortælle om ilderen som kæledyr :)

Jeg tror også at du vil have meget ud af at læse gamle tråde herinde. Du kan evt. bruge søgefunktionen på de ting du mangler svar på. Ikke 2 ildere er ens, så selvom du vil få nogen nøgle-svar, så er der aldrig nogen endegyldig sandhed.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Altså som tidligere skrevet bor jeg jo også på fyn og har 6 totter du er mere end velkommen til at komme og lugte lidt til ;)

Pixie

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 10. Februar 2011, kl. 18:17
Altså som tidligere skrevet bor jeg jo også på fyn og har 6 totter du er mere end velkommen til at komme og lugte lidt til ;)

Ja :D! Skal bare lige finde ud af hvornår jeg har plads i kalenderen, og hvornår min mor har, så hun også kan se om det er noget for hende :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Pixie Dato 10. Februar 2011, kl. 18:21
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 10. Februar 2011, kl. 18:17
Altså som tidligere skrevet bor jeg jo også på fyn og har 6 totter du er mere end velkommen til at komme og lugte lidt til ;)

Ja :D! Skal bare lige finde ud af hvornår jeg har plads i kalenderen, og hvornår min mor har, så hun også kan se om det er noget for hende :)
Du skriver bare en pb hvis du får lyst!

Namilla

Når man tager en ilder med et nyt sted hen, så skal man bare lige huske, at ilderen ikke altid kan finde bakken (når den er hjemme i vante omgivelser, så lærer den hvor bakkerne står, og der kan stadig ske smuttere), når den er et nyt sted, er risikoen for at den tisser/pølser på gulvet meget større... det er ikke alle veninder der vil synes det er fedt... dertil kommer, at ikke-ildervante mennesker, ofte synes at rummet/tøjet bliver ved med at lugte, også efter at ilderen er taget afsted... Så det med at slæbe ilderen med: God ide, ilderen vil elske dig for det, og vil blive dejligt træt efter at have udforsket det nye sted, men det kræver at du har en transportkasse, bakke+fyld, mad og vand med...hver gang...

Jeg synes det er en rigtig god ide, hvis du og din mor tager ud og besøger nogen med ildere (fx Anna) især for at være forberedt på lugten... En ilder lugter anderledes end både hund og kat, men forestil dig, hvis man havde en hund, som sked indenfor...mange gange om dagen...det dufter ikke af roser i hvert fald! Hvis et værelse skal holdes nogenlunde lugtfrit, så kræver det at du pletrenser bakken (altså tager det der ligger i den) flere gange om dagen (fx om morgenen når du står op, når du er færdig med skole, inden aftensmaden og inden sengetid)...det kræver også at ilderens sengetøj bliver vasket ofte, helst en gang om ugen (i vaskepulver uden parfume, og uden skyllemiddel). Dertil kommer at du må være meget grundig med at tørre op efter ilderen, når den har haft en ups'er på gulvet (og du skal nok forvente at det primært bliver steder der er svære at komme til, som fx under sengen). Fodrer du med kød, så vær meget opmærksom på, at ilderen ikke gemmer det nogen steder... Og du kan nok ikke forvente, at man ikke vil kunne lugte at der er dyr på dit værelse... måske er der endda veninder og familiemedlemmer, der ikke kan holde ud at være der, pga lugten...

Mht. økonomi, så synes jeg det skal være noget dine forældre også er inde over... selvom du sparer op nu, så kan alle dine sparepenge hurtigt ryge, fordi ilderen bliver syg...og når den så bliver syg måneden efter igen, så har du ikke nået at spare op igen... Og ilderen skal jo til dyrlæge, også selvom du ikke har pengene til det...