Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Gåture?

Startet af Dyrenørden, 26. April 2011, kl. 18:20

Dyrenørden

Hejsa

Jeg er ved at vænne Paya til at komme udenfor men græs og vind det meget farligt lige p.t. men på et tidspunkt kommer hun jo nok til at elske at være ude men hvor langt går i med jeres ildere og hvor ofte? Kan man gå flere km med dem som med en hund? Og så lige et ekstra spørgsmål. Hvad er forskellen på ilder og fritte? Jeg vil jo mene det det samme men har læst og hørt mange forskellige ting efter hånden så er en smule forvirret? På forhånd tak :)

Anne

en tamilder (som vi forkorter ilder) og en fritte er begge mustela putorius furo, altså det samme.

Jeg går tur med den ene af mine hver dag og de andre er ude ugentligt. Vi går vel lidt over en km og det er den samme tur hver dag (det sker vi tager andre steder hen eller abre er ude på græsplænen, men som regel går vi den samme runde).

Barky

Det afhænger helt af om ilderen vil gå eller ej. Jeg har haft et par stykker som gerne gik mellem 1-3 km. (og de blev sure hvis jeg forsøgte at løfte på dem undervejs!)

Og så igen har jeg haft nogen som nok aldrig er gået længere end 10 meter.

Så min konklusion er at det udelukket handler om ilderen har lyst til at gå eller ej.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Anne: Hyggeligt :) Håber hun også kommer til at gide og gå ture men nu må vi se.

Barky: Okay ja forventede heller ikke det ville være som med en hund ;) Men håber hun kommer til at gide og gå lidt :) Har lovet Kirsten fra Kirstens dyrebutik og komme ned og vise hende frem engang ;)

Barky

Dem som elsker at gå tur (af mine ihvertifald) går faktisk næsten som hunde, trækker i snoren når de løber foran.. *G*
Problemet er lidt deres syn kun er skarpt ca 70 cm frem, så de kan bedst lide at holde sig til lige linjer. F.eks langs en kantsten eller husmur. Mange tøver ved at krydse en vej, pga det åbne område..
Men min super-gåturs ilder gik også selv over veje, måske lidt langsommere så han kunne holde øje med at følge mig, men ellers krydsede han dem fint. (nu måtte jeg jo ikke løfte på ham, så blev han gal..)

Dyrenørden

Barky: Okay nu må vi se hvornår hun så beslutter sig for vind og græs ikke er så farligt ;) Håbe det bliver snart så jeg kan lufte hende i det gode vejr :)

Anne

Min oplevelse er at de er retningsbevidste. Det vil sige at når jeg går med dem mod vores hjem eller vores bil (der hvor vi kom fra) så løber de hurtigt, men går man væk fra huset eller bilen så går det langsomt.

I starten da vi flyttede her tog jeg My med ned for enden af vejen og lod hende løbe hjem, det gik fint. Nu er jeg så begyndt at gå op fra bagsiden af huset og om å¨gaden foran. Det går helt sikkert hurtigst den vej der er tilbage, men det går bedre og bedre på den anden strekning for hver gang vi går den.

Ellers så går de som regel bedre op af en mur eller hvis man går på en mindre skovsti. Store åbne pladser går det sjældent fremad på.

Men det er selvfølgelig bare mine personlige erfaringer.

Dyrenørden

Anne: jeg plejer tit at lufte mine hunde på et fortov hvor der er tæt hæk på den ene side hele vejen det nok der hun vil blive luftet hvis det er hun gider

Anne

Det er også noget i den stil vi går ved. Hække og husmure

Dyrenørden

Anne: okay så håber jeg det passer damen engang ;)

Anne

prøv hvis hun ikke gider gå ud, at tage hende et lille stykke ned af vejen og se om hun måske hellere vil gå hjem.

Katrine

Man går ikke tur med ilder, ilder går tur med dig :) - Sådan er det i hver fald her, hehe.
Nogen gange vil de være ude i lang tid, andre gange går de op til døren med det samme og vil ind :D
Ildere: Loppen & Bamse

Dyrenørden

Katrine: haha. ja det havde jeg godt på fornemmelsen men nu de heldigvis ikke så store at de trækker afsted med en ;)

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato 26. April 2011, kl. 20:16
Katrine: haha. ja det havde jeg godt på fornemmelsen men nu de heldigvis ikke så store at de trækker afsted med en ;)

Hahah.. Det kommer an på hvor ivrige de er! Når min gamle ville noget, så TRAK han ALT hvad han kunne, og han vejede ikke mere end 1200 g.. *G*

Dyrenørden

Barky: Haha. ja puha det må hårdt at holde sådan en stor stærk han ilder tilbage ;)