Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvad kan man gøre?

Startet af Ida, 5. Juli 2011, kl. 12:57

Ida

Citat fra: Namilla Dato  5. Juli 2011, kl. 23:22

Hvis ikke du kan banke fornuft ind i hovedet på din veninde på anden måde, så synes jeg du skal præsentere hende for nogle billeder af ildere med insulinoma og/eller fejlernæring...det kan være det så vil gå op for hende hvad det er hun er ved at gøre ved sin ilder... Men i det hele taget undrer det mig at ildere spiser af gnavermaden...

Ved ikke hvor vidt den spiser gnaverblandingen, men man kan også se den er fejlernæret.

Ida

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  7. Juli 2011, kl. 02:33
Afliver som regel også musene inden...især fordi mine dræber dem alligevel (selv optøede) så der er en del stimuli i sådan en...Men jeg har prøvet og de afliver faktisk hurtigere end jeg selv kan svinge musen ned i en bordkant....

Derudover så har jeg faktisk mine personlige tvivl om hvor stresset en mus bliver af ildere...de er i hvert fald meget tydeligt væsentligt mere bange for mig, og min hånd, end de er for ilderne...de kan faktisk stå på hver deres side af glasset og snuse til i hinanden og være nysgerrige ofte, hvorimod musene er pistvæk -bare jeg rejser mig fra sofaen 1½ meter væk....

Nu er mus og rotter måske forskellige, men min rotte Freja var meget stresset over ilderne, selvom de ikke tog kontakt til hende og hun var i sit bur. Hvis de kom tæt nok på buret, uden intention til at få kontakt, så tog hun fat i dem og bed dem, så de peb.
Vi var nødt til at gøre det så de fik hver deres værelse, fordi Freja ikke kunne få ro. Det er jo sådan set et rovdyr som farer rundt omkring hendes bur (selvom igen mine ildere kunne ikke være mere ligeglade.... de ville blive mere begejstret over en sok), men Freja blev meget stresset over det.

Dark Crystal Ferret

Nu er Tildes veninde jo ikke den eneste der svigter sin ilder. Det ses desværre ofte i ilder verden syndes jeg, man høre om folk der ikke passer dyrene ordentligt. De har ganske enkelt ikke forstand på det kæledyr de er gået ind til at købe  :(
Jeg syndes også det er rigtig af Tilde hun skriver ind her om hvad man kan gøre. Jeg ville da have gjort det samme..  :P
Det er ikke nemt at sidde med en veninde som man har haft det godt med, og prøve at forklare hvordan deres ilder faktisk skal holdes. Og måske især når folk ikke lytter med bare foresætter. Jeg ville selv have mine problemer med det hvis det var mig. For man kommer jo lidt i klemme mellem sin veninde og sine følelser for dyrene. Altså indvendigt mener jeg :)

Men jeg vil så også lige ligge spørgsmål til jer andre.. Hvor meget kan Dyrenes Beskyttelse osv. i Danmark, gøre ved det? Hvad jeg ved af så må de ikke gøre særligt meget ved dyremishandling.
Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed. Faktisk er jeg selv meget til tvivl om de rent faktisk må tage dyrene fra personer, eller hvad de må stille op?
Men man høre jo desværre om andre mennesker der har dyr, hvor dyrenes beskyttelse har kommet. Og hvor det har været begrænset hvad de kunne stille op. Udover at komme med en løftet pegefinger.  Det er utroligt trist.. (også derfor jeg drømmer om dyre politi i Danmark  :fnis:)
Mine børn holde Dyrenes Beskyttelses børne blad "vild med dyr". og ud fra hvad jeg kan se, så er det stadig småting de kan stille op. altså i forhold til andre lande... Men som sagt jeg er i tvivl om hvor stort råderum de har når de kommer ud et sted hvor der er tydelig problemer  :-$

Men jeg kan godt se at Tilde og alle andre reagerer på det her. Det er bare slet slet ikke i orden den måde veninden behandler den ilder på. Og jeg håber da nogen kan gøre et eller andet her, ingen tvivl om det. Jeg er bare i tvivl om hvem der kan gøre noget, og hvad de i så fald må gøre??

Men jeg syndes da faktiks Tilde gør det rigtige ved at spørge herinde. Det er vel også det forumet er til :P

Omkring det med mus og rotter.. så har jeg selv prøvet at slå et par mus ihjel. Og det var skisme svært, for jeg har holdt mus, og ørkenrotter som kæledyr før i tiden.
Men jeg kom igennem det. Og i dag gør det mig ikke så meget mere..

Men jeg vil også sige, jeg havde en kanin da jeg fik Oliver og Zia i 2007. Og der måtte jeg sælge den til sidst fordi den blev så stresset af ilderne. Også selvom jeg satte den på et andet værelse. For den kunne stadig lugte ilderne.
Og Zia især havde lugtet lunten og vidste godt der var en kanin på den anden side af den dør. Og derfor stod hun altid og skrabede på den dør for at komme ind til den.
Det var jo skide synd, så jeg valgte at give min kanin til et nyt hjem.
Jeg tror måske der er stor forskel på hvilke dyr du har sammen med ilderne, altså mus - rotter osv. Men jeg ved det desværre ikke.. Har ingen af delene her. Men der er vel også forskel på dyr og hvordan de tager om der går et stort rovdyr rundt omkring det værelse de bor i.

Anne

Jeg tror ikek dyrenes beskyttelse gør en fis ved det, men det kan til gengæld godt være at dyreværnet vil.'

Jeg bliver simpelthen så ked af det når jeg læser den her tråd om den stakkels ilder der sidder og dør en langsom død af fejlernæring. Måske er det allerede for sent at redde den :(

Dark Crystal Ferret

Anne: Hvad kan dyreværnet gøre?  :-$
Altså hvor meget råderum har de.. kan de fjerne dyrene fra personer?

Dyrenørden

Det ikke sikkert at hverken dyrenes beskyttelse eller værn kan gøre noget men det kan have en effekt på folk at snakke med dem så de tænker sig om og måske forbedrer dyrenes forhold

Dark Crystal Ferret

Det er jo så spørgsmålet om det har en effekt på dem.. nogle vil det måske have det på, men tror lagt fra det er alle.
Og i mange tilfælde er folk jo godt klar over det, men ønsker/eller kan ikke ændre det selv.
Men jeg mener heller ikke at man i Danmark må tage dyrene fra folk, selvom de lever et kummerligt liv :'(
Det er rigtig trist det forholder sig sådan.. men jeg mener bare ikke jeg har set nogle steder at myndighederne eller dyre værn har grebet nok ind.
Og jeg syndes da også ofte jeg ser rundt omring med andre dyr, især hos landmænd osv. at Dyrenes Beskyttelse osv. står meget magtesløse i forhold til hvad der sker.
Især med private tror jeg det er minimalt hvad de kan stille op.. udover den gyldne løftede pegefinger.
Men det er virkelig trist hvis det virkelig er alt hvad de kan stille op.. og jeg håber da, især også for den lille ilder her at der sker et eller andet så den kan få et godt liv igen.
For det er bestemt synd for den..  :(

Dyrenørden

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 10. Juli 2011, kl. 12:34
Det er jo så spørgsmålet om det har en effekt på dem.. nogle vil det måske have det på, men tror lagt fra det er alle.
Og i mange tilfælde er folk jo godt klar over det, men ønsker/eller kan ikke ændre det selv.
Men jeg mener heller ikke at man i Danmark må tage dyrene fra folk, selvom de lever et kummerligt liv :'(
Det er rigtig trist det forholder sig sådan.. men jeg mener bare ikke jeg har set nogle steder at myndighederne eller dyre værn har grebet nok ind.
Og jeg syndes da også ofte jeg ser rundt omring med andre dyr, især hos landmænd osv. at Dyrenes Beskyttelse osv. står meget magtesløse i forhold til hvad der sker.
Især med private tror jeg det er minimalt hvad de kan stille op.. udover den gyldne løftede pegefinger.
Men det er virkelig trist hvis det virkelig er alt hvad de kan stille op.. og jeg håber da, især også for den lille ilder her at der sker et eller andet så den kan få et godt liv igen.
For det er bestemt synd for den..  :(


nej man må ikke bare tage dyret. De kan nok ikke gøre meget men håber på en løftet pegefinger er nok her :)

mette11

Jeg vil godt forære hende en pose foder. Så har hun ikke længere nogen undskyldning for at give ilderen forkert mad!! Kan se at du bor i Albertslund, så det er ret nemt for mig. Vil du være sød at videregive en pose med foder? Jeg bor i Taastrup, så jeg kan nok godt finde ud af at aflevere den til dig. ;)

Namilla

Jeg tvivler på at dyrenes beskyttelse kan gøre noget... jeg er medlem og får deres blad, men jeg har aldrig set at de skriver om privates dyrehold (med mindre der er en der har 50 katte eller sådan noget)...ellers er det mest med landbrug (køer, svin, kyllinger, mink osv)... men det kan jo ikke skade at tage kontakt til dem...de kan højest sige nej... Så jeg synes da at nogen skal prøve at melde det... Ilderen er jo ved at sulte langsomt ihjel...Følgende står i dyreværnsloven
"§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer."
Det må man sige ikke bliver opfyldt i hvert fald!

Dyrenørden

Namilla: Dyrenes beskyttelse har frivillige kredsformænd rundt omkring i hele landet. Går man ind på nettet og finder kredsformanden for ens område og ringer direkte til den person så plejer de som regel at tage ud og kigge på tingene. Jeg har måttet ringe 3 gange de to af gangene kom de ud men den 3 var en weekend og der var der svarer på. Den ene gang lukkede de en mands bix med hjælp fra politi da jeg ringede han havde en dyrebod på det blå maked her i jylland den anden gang var det dyr med for lange klove så de vred om når de gik i den sag fik ejerne bare besked på og få gjort noget ved det og det gjorde de :)

Ida

#56
Vil meddele at hun faktisk har solgt sin ilder videre til min veninde, som allerede har ildere, fordi hun ikke ville stå til ansvar for sin ilder længere da jeg faktisk sagde til hende, at siden hun ikke ville lytte til mig var jeg nødt til at melde det. Og jeg har været rigtigt ked af over det, da hun er en god veninde, men jeg kunne ikke holde ud at se hende misbruge ilderen og så var hendes svar til hvorfor hun gav den gnaverblanding og spåner var fordi hun ikke altid har råd til kattemad og derfor er gnaverblanding billigere, plus med spåner så er det bare billigere end hele tiden at købe grus og så synes jeg bare hun har ilderen for de forkerte årsager, fordi når man skaffer sig et dyr skal man gå ind for dyrets behov også angående dyrlægebesøg.
Hun har solgt ilderen, men hun har lagt mig på kold is, hvilket også er i orden bare ilderen har det godt. Tænkte jeg bare lige ville fortælle jer det herinde siden I har fulgt så meget med og så videre. Han har det godt, men har taget skade af fejlernæring, men han skal til dyrlæge og fodres ordentligt op og leve i de rigtige omgivelser og så må vi håbe at han kommer sig.

FerretParadise

Jeg synes det er rigtig flot af dig, at du satte dine egne følelser overfor din veninde til side, for ilderens skyld.
At hun så vælger at give dig den kolde skulder, er jo hendes valg, ihvertfald gjorde du det rigtige.

Jeg er meget forarget over hendes holdning til det at have dyr.
Anskaffer man sig et dyr, skal man sætte sig ind i dets behov, og opfylde dem. Plus man skal have råd til at passe og pleje den, på alle tænkelige måder.

Jeg håber den stakkels ilder får det godt nu, og at han ikke har taget alt for meget skade. Det lyder ihvertfald til, at han nu er et sted, hvor han vil få det godt.

Og tak fordi du opdaterede os herinde.
Ann Hillerslev.

mette11

Jeg synes også at du har gjort det rigtige. Det er rigtig trist at hun så ikke vil snakke med dig mere, men det er jo hendes valg. Jeg synes faktisk du skal være stolt af dig selv, for du har formentlig reddet ilderens liv.  :ja: Og jeg synes det er rigtig rart at du kom med en opdatering - tak for det.

Eliza

Jeg synes det er super godt gået og kan godt forstå du ikke synes det er fedt det måske har kostet jeres venskab, men du har gjort det bedste for den stakkels ilder og det er jeg sikker på den er glad for  :) Når hun nu vil gøre det så billigt så er det jo heller ikke fordi den ville komme til en dyrlæge når den nu på et tidspunkt havde udviklet kræft  :(
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.