Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

En lidt skidt oplevelse

Startet af Dark Crystal Ferret, 18. April 2012, kl. 09:21

Dark Crystal Ferret

Jeg ved ikke om jeg bare har vennet mig til to af danmarks bedste dyrlæger, eller om jeg bare er en smule pirelig omkring dyrlæger i det hele taget. Men under mit ophold hos Christina var jeg med til dyrlæge hos en jysk dyrlæge. Og det satte altså nogle ting i perspektiv for mig. Jeg vil pt ikke ind på hvem denne dyrlæge er, men kan sige det er en dyrlæge som er meget brugt af folk herinde. Og som jeg faktisk selv anbefalede Christina fordi jeg havde hørt så meget godt om denne. Jeg har aftalt med Chrstina at jeg skriver denne her tråd, da hun stadig er for rystet over hendelsen, til hun føler hun kan forklare tingene ordenligt.

Aftenen efter jeg ankommer til Silkeborg opdager jeg ved et tilfælde at Chrstinas silver pige, Gaia går på bakke og at der kommer blod med ud sammen med afføringen. Jeg tager hende ud af buret og får kigget på hende. Og opdager at hendes kønåbning sidder ca et par cm længere oppe end på mine egne tæver. Jeg prøver at sammenligne det flere gange, men det gjorde den.
Efter som Christina flere gange har fortalt mig at Gaia ikke virkede til overhovedet at være på vej i løb, og ej heller havde været det. Syndes jeg jo det hele virkede noget mystisk. Hun er født sidste år, så det er jo ikke normalt hun ikke engang har haft en antydning af at være i løb eller på vej, i forhold til den årstid vi er i nu.
Christina havde planlagt at Gaia skulle have en implantat, samtidig med at Emily og Irish skulle. Og efter som jeg ser blod i Gaias afføring tænker vi efter en kort drøftelse, det bedste er at få en tid hos dyrlægen hurtigst muligt.
Vi får en tid dagen efter, og chrstina får med lidt besvær fundet nogle der kan køre os derud. Jeg sidder hele vejen og er meget spændt på at møde denne dyrlæge, da jeg kun har hørt godt om denne. Og også har anbefalet denne til flere hvalpe købere, eller folk som boede i Jylland som har skrevet til mig fordi de var interesserede i at lære mere om ilderne.

Hos dyrlægen komme vi ret hurtigt ind og vi vælger selvfølgelig at dyrlægen skal begynde med Gaia, efter som det er hende vi er mest bekymrede for. Jeg er især spændt på at høre om dyrlægen også mener Gaias køns åbning sidder for højt, og om det er set før. For selv har jeg aldrig set noget ligende. Og flere gange har jeg endda overvejet om hun kunne være en han.. Da hullet sidder nogenlunde der hvor penis hullet sidder på en han. Det virker underligt, for hun opføre sig samtidig som en hvalp. Så jeg ville gerne høre dyrlægen om der var mulighed for at Gaia kunne være tvekønnet.

Nå, Dyrlægen tager Gaia op og kigger på hende og syndes også hendes kønåbning sidder alt for højt oppe i forhold til på en normal tæve + og at det er underligt at hun ingen antydning har af at det er forår og dermed parrings tider.
Christina er selvfølgelig meget bekymret nu der også kom blod med ud i afføringen aften før. Men dyrlægen er langt mere optaget af at Gaia ikke er i løb endnu. Jeg prøver at spørge ind i det med den blodige afføring, men det er meget begrænset hvad vi får af råd i forhold til det. Dyrlægen vil ikke gøre så meget andet end at give hende noget zoolac agtigt noget med hjem til maven, som så skulle gives i 14 dage frem.
Vi spørger ind i forhold til at Gaia skulle have en implantat og hvad dyrlægen mener der skal gøres i forhold til det. Men Dyrlægen syndes slet ikke er nødvendig for Gaia med nogen form for neutralsering. For han syndes vi skal vendte et år og se om hun overhovedet går i løb eller viser tegn på noget i mellem tiden.

Christina spørger så om ikke nok dyrlægen vil undersøge Gaia´s organer, evt med ultralyd, scanning eller whatsoever, så bare hun kunne finde ud af om der var andet der var unormalt inde i Gaia. Hvis der er noget galt med hendes kønsorganer af nogen art, så var det jo måske ikke det eneste der var. Og i alle tilfælde ville det da være rat at være klar over i forvejen, som Chrstina siger.
Men dyrlægen fortæller Christina at der ikke findes NOGEN i danmark som den slags på en scanning. Og at ilderens organer er så små at en defekt inde i den, ikke kan ses med det blotte øje. Og hvis Christina vil have sådan en undersøgelse, så må hun tage til udlandet. Jeg rømer mig en smule da han siger det. Jeg har personligt set en dyrlæge kunne det, nemlig Alison, da hun undersøgte Fiona i sin tid og så at hele Fionas underliv var vokset sammen. Da jeg rømmer mig, ser dyrlægen over på mig og ændre så sine ord til "jeg kender ihvertfald ikke nogen som kan".

Men alt i alt får vi kun det der zoolac noget med hjem til Gaia, og så et par råd som hverken jeg eller Chrstina følte kunne bruges til noget.

Så kom turen til Irish Coffee og Emily Rose. Jeg var glad for jeg havde fået lov til at kunne være der når de skulle have deres Implantater. Og det er jeg måske endnu mere nu.
Vi havde talt om hjemmefra at det måske var en idé at give Irish en b-vitamin sprøjte udover Implantaten.  Men da Chrstina nævner det for dyrlægen, at hun gerne vil Irish får sådan en også, ser dyrlægen helt forkert ud i ansiget og griner en smule. Og forklare så at sådan en aldrig vil virke på noget særligt og det er en gammel idé nogle har fået at det kan hjælpe på noget. Jeg siger så at det faktisk var min idé og han kigger på mig og spørger, lidt nedladende i stemmen, om jeg så nogensinde havde set den havde virket. Det kunne jeg hurtigt svare ja til, faktisk op til flere gange. Efter som b-vitamin sprøjten var en af de få ting der virkelig kunne få Oliver til at få det godt igen i lang tid, så derfor var den en fast ting jeg fik gjort dengang når Oliver alligevel var hos dyrlægen med et eller andet.

Men så skulle Irish og derefter Emily have deres Implantater. Jeg var gået ud imens, efter som jeg lige skulle nå op i den lokale brugs og købe nogle ting med inden vi skulle hjem igen. Men da Chrstina fortalte mig hvad der var sket der inde efter jeg gik, blev jeg simpelthen så vred. Ikke nok med at dyrlægen faktisk bare havde græbet fast i dem hver især inde i kassen og trukket dem ud og derefter fået Chrstina til at holde deres hoved mens han jog nålen ind i dem. Så havde Emily og derefter Irish også kravlede panisk op af Christina og virkede totalt skræmt for dyrlægen. Nu kender jeg jo Emily ret godt, og ved hun normalt ikke er bange for dyrlæger. Normalt plejer hun at være glad og åben uanset hvad de gør. Men her fortæller Christina mig oven i købet hun kunne se Emily virkelig så ud som om hun sad og overvejede at bide dyrlægen, hvilket bestemt heller ikke ligner Emily. Hun har aldrig været bange for dyrlæger. Og aldrig reageret sådan som her. Hun virkede virkelig som om alt gik langt over hendes grænse. Selv da vi kom ud med hende efter dyrlæge besøget, så virkede hun så bange og rystet oven på den behandling. Og jeg var virkelig vred og forvirret, da jeg gik ud sammen med Chrstina og dyrene, da regningen skulle betales. 

For Ikke nok med vi følte os så dårligt behandlet inde hos dyrlægen. Da vi kommer ud får Chrstina så en regning i hånden. Og måtte betale lidt over 2400kr for hele den her omgang. Han havde i en mail lovet hende prisen en helt del billigere. Og samtidig kunne vi se på regningen at han havde taget 420 for at undersøge Gaia, 210 for at undersøge Irish og 105kr for at undersøge Emily. Alt i alt havde undersøgelsen kostet 735kr, og oven i kom så implantaterne som jo koster - det ved jeg. Men det virkede bare svinsk på mig at tage så meget, og så forskellig en pris for undersøgelserne. Og måske især når vi ikke følte vi overhovedet kunne bruge hans råd til noget. Jeg ved ikke om det bare er mig der er for godt vandt, men jeg syndes bare det var en rimelig stor regning for en smule zoolac og 2 implantater.

Flere gange følte jeg han talte ned til mig, når jeg udtalte mig om ting jeg ellers vidste var sandt - ting som jeg har lært selv, eller fået fortalt hos Alison eller Lone. Og jeg prøvede for det meste at holde mig i baggrunden, da det jo var Chrstinas dyr og dermed hendes besøg. Jeg havde bare lovet at hjælpe lidt til med lidt råd osv. hvis det blev nødvendigt. Men at han ligefrem kunne anbefale at lade Gaia gå uden sterilisation eller implantat. Og han ligefrem tilskyndede Chrstina til bare at være glad for det, hvis Gaia ikke havde nogen livmor. Det syndes jeg simpelthen var for langt ude. Han sagde ordret til hende et par gange at så var hun jo bare fri for alle de problemer. Og det var en god ting. Men Chrstina var virkelig bekymret for om der kunne være andet galt inde i Gaia. Og jeg mener da en dyrlæge burde tage den slags alvorligt også.
Så det er bestemt den aller sidste gang jeg anbefaler den her dyrlæge til nogen i fremtiden. 

Stubba

Ej ... Han virker da .. Ja. Ikke helt. Det er da en frygtelig oplevelse - har i overvejet at prøve at tage til en anden dyrlæge ift. det med scanningen? Men jeg synes det er underligt, hvis han ikke engang er interesseret i at tjekke for blodig afføring - for det er jo absolut ikke 'normalt'. Puh.

Det med priserne er ogås så forskelligt her, da det bliver billigere pr. ilder. Altså den første er dyrest og så bliver det billigere og billigere - så det kan jeg ikke se noget forkert i.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Lyder godt nok som en rigtig træls oplevelse :(
Men jeg tænker lidt hvad vi andre skal bruge det til hvis du ikke vil sige hvem denne dyrlæge er? Ingen kritik, men man sidder lidt og tænker at man aldrig vil derhen med sit dyr, men hvordan skal man undgå den dyrlæge hvis man ikke aner hvem det er?

Shamua

Jeg synes så heller ikke det med priserne er underligt. Det lyder som min dyrlæge ;) og hvis det er det så kan jeg godt forstå at han vil holde ilderen fast når de får implantat. Det vil jeg også til hver en tid anbefale at man gør, så ilderen ikke hopper ud over kanten på bordet eller bider i dyrlægen. Så det kan jeg heller ikke se noget forkert i. Da Vanilla fik implantat blev hun så bange at hun vred sig ud af mine hænder og hoppede ud fra bordet, med en nål i nakken........ Det kunne godt være gået galt. Så hellere holde ilderen ekstra godt fast i de 10 sekunder det tager. Kan da også godt forstå han ikke vil gi implantat hvis hun ikke er i løb. Havde i bedt ham om at sterilisere så havde han nok gjort det. Den med b vitamin sprøjten har jeg også hørt før, med begrundelse for at man kan kun optage b vitamin hvis man også får noget andet i sin kost (som jeg så ikke kan huske hvad er).
Prisen er jo så heller ikke kun 2 implantater og zoolac. For mig lyder det som om i også har fået sundhedsundersøgelse på de 3 dyr.

Nej det eneste forkerte jeg kan se her er at han ikke siger noget til blodig afføring.  :X

Vh. Marianne

mette11

Det lyder sgu ikke rart. Der er ikke noget værre end når man føler at læger/dyrlæger ikke hører ordentligt efter hvad man siger. Som du beskriver det Maria, så lyder det ikke som en god dyrlæge efter min mening. For man kan godt scanne en ilder og se hvordan organerne ser ud - det er ligesom det en scanning anvendes til jo, men ja det er meget småt i en ilder og man skal nok vide ret meget hvad man kigger efter for at få noget som helst ud af det - men det er jo også derfor at de er uddannet dyrlæger! Jeg har selv fået gjort det et par gange (på KVL og hos min gamle dyrlæge) og der kunne de da godt finde ud af hvad der var hvad (at KVL så kunne overse en stor svulst sidste gang jeg var der er så en helt anden sag! :X).

Mht. afføringen - har hun fået indmad?? Indmad kan nemlig komme ud så det ligner blod i afføringen (og det er det jo faktisk også - bare ikke ilderens eget). Jeg vil så også mene at blod i afføringen burde gøre en dyrlæge bekymret og give anledning til at tage prøver på ildere for at finde ud af hvad det drejede sig om - især når ejeren faktisk godt vil have det undersøgt!

Det lyder virkelig underligt med Gaias kønsdele - kan i ikke tage et billede og lægge ind??

CMS

Jeg er rigtig ked af, I har haft denne oplevelse med en dyrlæge. Det er rigtig ubehageligt at føle, dyrlægen ikke lytter til, hvad man rent faktisk siger.

I forhold til scanningen kan man (som både du og Mette siger) sagtens scanne. Jeg fik Romeo og Java scannet på KVL og Venus hos Alison. På KVL kunne vi endda konkludere, at Romeo's "forsvundne" testikel faktisk sad i pungen og blot ikke var vokset, siden han var en lille hvalp. Den var så lille at hverken dyrlæger (2-3 forskellige), Ann eller jeg kunne mærke den - og den kunne de altså finde med scanneren.

Jeg vil også rigtig gerne se et billede af Gaias kønsdele, hvis I har lyst til at smide det herind.

Mange hilsner Christina

the bird

nu ville jeg lige gå ind med en lille kommentar.. dyrlægen havde i en mail skrevet at han gav dyrene et sundheds tjek inden de fik et implantat, og det kostede selvfølgeligt ikke ekstra.. det eneste han gjorde ved alle tre dyr var lige kort og trykke dem på maven, ikke andet, syntes prisen er lidt voldsom bare for det.. det overslag han havde sendt mig var for et implantat, en kasteration, en vaccination og end grundig sundheds undersøgelse af begge dyr, og det ville han have 2000kr for i alt.. så da to implantater og tre gange tryg på maven kom til at hedde 2400 kr var man lidt overrasket..
jeg må sige jeg var forarget over at han tog Gaia så useriøst, han mente jo bare det var en god ting hvis hun ikke kunne gå i løb hvis hendes kønsorganer for eksempel var defekte eller hun for den sags skyld var tvekønnet, for så sparede jeg jo pengene ved en neutralisering! jeg spurgte ham om det ikke ville være en ide at få fjernet hendes livmor (hvis hun altså har en) uanset hvad, for er den deform, jamen hvad kan det så ikke udvikle sig til!! men nej nej, det kunne han ikke se nogen grund til! jeg regner med at snakke med min normale dyrlæge nu her, de er heldigvis også ilderkyndige ..

Anne

Prisen lyder meget normal. her koster et enelt implantat omkring 1100 kr og dertil var der jo andet undersøgelse oveni og flere dyr i var inde med. Priserne i jylland er generelt højere end på sjælland når vi snakker dyrlæge.

Jeg kunne godt tænke mig at vide på em pm hvem den dyrlæge har været. Hvis det har været en jeg selv har anbefalet fx vil jeg da gerne vide det. Men den af "mine" dyrlæger der ligger tættest på er en dame, for der ved manden ikke noget om ildere og de bokker heller ikke tider hos ham til ildere med mindre folk insisterer.

Og må vi ikke få et billede af den mystiske tæve??

the bird

anne: jeg har sendt dig en pm

Dyrenørden

Tror der er tale om min dyrlæge..
Det kommer meget bag på mig at han har virket nedladende det har jeg aldrig oplevet, han har altid lyttet og gjort som man ønskede uanset om han mente det var det rigtige.. Jeg fik taget blodprøve og røngten på Marcel selvom han mente det var unødvendigt men han gjorde det, heldigvis var der intet i vejen med min dreng..

Derudover undrer det mig at i brokker jer over fikseringen under indsprøjtningen af implantet. Det virker voldsomt ja men er da nødvendigt! Hvis dyret flytter sig med sådan en stor kanyle i sig kan det være livsfarligt for dyret! Implantater er dyre og synes prisen lyder helt fornuftig jeg har sammenlignet priser med andre dyrlæger i området i forhold til implantat, neutralisering, vacciner osv. og der er denne altså den billigste

Synes ærligt talt det lyder som om hele historien er kørt lidt op....
Ham der her er tale om er dygtig ingen tvivl om det men der er stadig ikke meget viden på området så han ved ikke alt, synes det er dumt at rakke en af de få dyrlæger herhjemme ned som faktisk ved noget om ildere og ønsker at lære mere for dem er der ikke mange af og der er kun ganske få alternativer til bedre dyrlæger på ilder området

Synes det rigtig ærgeligt i har fået så dårligt et indtryk og endnu mere ærgeligt at det hele skal skrives her..

Undrer mig mest over det med blodet i afføringen, kan simpelthen ikke forstå han ikke har taget det seriøst, undrer mig at i ikke fik ham til at undersøge mere for det ved jeg han gør hvis man beder om det uanset hans egen mening, hvorfor siger nej til ekstra undersøgelse og ekstra penge

Anne

Det er altid svært sådan noget, men alle dyrlæger kan give et dårligt indtryk. Læste noget om en som mange herinde er helt tossede med for nylig hvor det omhandlede en meget dårlig oplevelse med en anden slags dyr. Dyrlæger er også bare mennesker.

Jeg vil sige at mine dyrlæger heroppe ved heller ikke alt om ildere, men de undersøger og spørger og finder ud af det! Der var da en for nylig der ikke synes de var så gode (kan ikke huske om det var med ilder), hvor jeg bare har en HELT andet opfattelse og er vildt glad for dem.

jeg synes det lyder vildt mærkeligt at en dyrlæge ikke har undersøge den blodige afføring, og synes det er mega ærgeligt i har haft så dårlige en oplevelse. jeg er dog ikke i tvivl om at det har i!

Jeg har jo også selv haft en helt forfærdelig oplevelse hos en dyrlæge, som der da nok skal være nogle der er glade for (selv om han er en idiot der ikke burde have lov til at have med dyr at gøre og jeg aldrig, aldrig, adlrig, ALDRIG tilgiver ham!!)

Shamua

Citat fra: Dyrenørden Dato 18. April 2012, kl. 14:49
Tror der er tale om min dyrlæge..
Det kommer meget bag på mig at han har virket nedladende det har jeg aldrig oplevet, han har altid lyttet og gjort som man ønskede uanset om han mente det var det rigtige.. Jeg fik taget blodprøve og røngten på Marcel selvom han mente det var unødvendigt men han gjorde det, heldigvis var der intet i vejen med min dreng..

Derudover undrer det mig at i brokker jer over fikseringen under indsprøjtningen af implantet. Det virker voldsomt ja men er da nødvendigt! Hvis dyret flytter sig med sådan en stor kanyle i sig kan det være livsfarligt for dyret! Implantater er dyre og synes prisen lyder helt fornuftig jeg har sammenlignet priser med andre dyrlæger i området i forhold til implantat, neutralisering, vacciner osv. og der er denne altså den billigste

Synes ærligt talt det lyder som om hele historien er kørt lidt op....
Ham der her er tale om er dygtig ingen tvivl om det men der er stadig ikke meget viden på området så han ved ikke alt, synes det er dumt at rakke en af de få dyrlæger herhjemme ned som faktisk ved noget om ildere og ønsker at lære mere for dem er der ikke mange af og der er kun ganske få alternativer til bedre dyrlæger på ilder området

Synes det rigtig ærgeligt i har fået så dårligt et indtryk og endnu mere ærgeligt at det hele skal skrives her..

Undrer mig mest over det med blodet i afføringen, kan simpelthen ikke forstå han ikke har taget det seriøst, undrer mig at i ikke fik ham til at undersøge mere for det ved jeg han gør hvis man beder om det uanset hans egen mening, hvorfor siger nej til ekstra undersøgelse og ekstra penge

Det kan ikke være Ryan, for Ryan reagerede da jeg sagde Mikka havde blodig afføring. Og jeg kunne få scanning af organer og røngten og blodprøver :) Så måske er det Abild eller i Vejle.. dont know..

Vh. Marianne

the bird

nu ved jeg ikke om vi faktisk taler om samme dyrlæge, men syntes dog ikke vi har kørt historien op.. vi har kun gengivet besøget, vi ville gerne have haft undersøgt Gaia nærmere, men han mente ikke det var nødvendigt i denne omgang.. jeg siger ikke manden er en dårlig dyrlæge, jeg siger bare at det var en utroligt dårlig oplevelse for os.. vi ville ikke stemple nogen, det er derfor der ikke er blevet nævnt navne! vil så sige at uanset hvor god en dyrlæge man så end er, så skal man sgu tage folk og deres dyr seriøst.. bare det faktum at Gaia muligvis er deform indvendig eller er tvekønnet, og det så han så som noget positivt for så skulle vi jo ikke tænke på neutralisering eller implantat, hvis det var din ilder, havde du så været tilfreds med det svar?

Dyrenørden

Citat fra: the bird Dato 18. April 2012, kl. 15:19
nu ved jeg ikke om vi faktisk taler om samme dyrlæge, men syntes dog ikke vi har kørt historien op.. vi har kun gengivet besøget, vi ville gerne have haft undersøgt Gaia nærmere, men han mente ikke det var nødvendigt i denne omgang.. jeg siger ikke manden er en dårlig dyrlæge, jeg siger bare at det var en utroligt dårlig oplevelse for os.. vi ville ikke stemple nogen, det er derfor der ikke er blevet nævnt navne! vil så sige at uanset hvor god en dyrlæge man så end er, så skal man sgu tage folk og deres dyr seriøst.. bare det faktum at Gaia muligvis er deform indvendig eller er tvekønnet, og det så han så som noget positivt for så skulle vi jo ikke tænke på neutralisering eller implantat, hvis det var din ilder, havde du så været tilfreds med det svar?

Det jeg bider mest mærke i er det med fikseringen det jo nødvendigt! Og forstår ikke hvorfor det skal komme til at lyde som om der har været et overgreb på dyrene, hvertfald sådan jeg opfatter det.
Jeg kan simpelthen ikke forstå han ikke har taget jer seriøst, han har lyttet til mig hver gang selvom jeg har været bekymret uden grund men også været meget interreseret i at høre ting omkring ilderne og lære noget. Han vil f.eks. gerne have en tilbagemelding fra mig på hvor hurtigt implantet har effekt på Paya..

Træls i har haft en dårlig oplevelse, men kan simpelthen ikke sætte mig ind i eller forstå det. Er det muligt i kan ha mistforstået et eller andet?

mette11

Nu er det jo meget forskelligt hvornår folk mener at der bliver taget fat i ens ilder og derfor kan folk opfatte samme ting forskelligt og ingen af oplevelserne er forkerte. Som jeg opfatter Maria er hun i den pylrede ende og helst vil have at alt foregår meget stille og roligt. Andre er anderledes og synes det er ok at tage hårdere fat i et dyr. Der er tale om en beskrivelse af en oplevelse og oplevelser er meget individuelle og subjektive. Derfor handler det også om at finde en dyrlæge som håndtere dyrene på en måde man selv mener er god.

Ja det er i de fleste tilfælde en god ide at holde fast i en ilder når den skal have implantat. Det har jeg selv gjort med mine, mens de har lappet olie i sig og fået implantatet i. Ingen af de 4 jeg har fået sat implantat i har reageret ret meget på det. I hvert fald blev de ikke mere traumatiserede end at olien var det mest interessante. Jeg synes en god dyrlæge bør sørge for at dyret er fokuseret på noget imens, så de ikke reagerer så kraftigt som ellers. Jeg er i hvert fald glad for at mine dyr får olie imens de bliver vaccineret og implanteret (hvis man kan sige det - men i ved hvad jeg mener!).