Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Nu må det altså stoppe

Startet af Eliza, 12. September 2012, kl. 15:37

Eliza

Laver lige en ny tråd her da jeg ikke vil ødelægge den gode rygklapperstemning der nu er i de to andre tråde.

Men hold da op hvor er jeg ved at brække mig over, at det pludselig er så ok at folk går af med deres dyr, ja det er ligefrem næsten heltemodigt.
Det er ikke lang tid siden at maria gik af med nogle af sine dyr og der var en hel hær af mennesker der høvlede hende ned, selvom hun havde forklaret at hun var inde i en krise i sit liv. Mange er netop dem der nu mener det er helt ok bare med andre personer.
Jeg er led og ked af den dobbeltmorale der hersker her på forum og i ilderverden generelt, hvor dem man godt kan lide gerne må gøre en masse dumme ting uden der bliver kommenteret noget som helst eller det pludselig er helt forståeligt, hvorimod hvis det er en anden person, så får de høvl. Havde det været en ny var det da først gået galt.

Jeg kan på sin vis forstå at man kan komme ud i en situation, hvor der bare simpelthen ikke er andet at gøre end skille sig af med dyrene, men når man vælger at tage dyr hjem velvidende at dem man har i forvejen nok ikke er de nemmeste at sammenføre med, så går jeg stærkt ud fra man har en plan-b som så må være to hold eller flere og ikke bare at skille sig af med dem hurtigst muligt.
Eller når man påtager sig ansvaret for en bideilder, så påtænker man sig en periode på lidt mere end et par få måneder inden man vælger aflivning.

Jeg synes det er hyklerisk når man aflevere en hvalp tilbage med forklaringen på at den bider, at man så på forum sidder og skriver at det er pga. en dårlig periode i ens liv, som om folk skal synes det er ok ligesom med alle de andre. Så burde man måske overveje slet ikke at anskaffe sig hvalpe, da det ser ud til at der hvert eneste år kommer sådan en periode, hvor en hvalp må videre.

Jeg troede vi var her for dyrenes bedste og ikke for at støtte de grupper vi i den gældende periode hører til, men det ser mere og mere ud til at jeg tog fejl.
(til de nye i miljøet, så har dette indlæg ikke som sådan noget med jer at gøre)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Malene

Jeg forstår godt hvad du siger og jeg kan også se dobbeltmorale nogle steder. Men der er også forskel på hvorfor folk går af med deres dyr og hvordan. I mine øjne er det altså helt anderledes at skille sig af med dyr man har haft i længere tid og udvælge dem man helst vil beholde, og at skille sig af med de nyeste i flokken fordi en sammenføring er umulig.
Der er også forskel på om man gør det én eller gentagende gange.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Malou

Jeg ville egentlig gerne skrive et svar på dit indlæg, men jeg vil lige gøre klart først at det ikke er skrevet som en kommentar på nogle af de situationer, der er blevet diskuteret herinde. Det er blot en holdning om emnet sådan generelt .

Nogle gange er realiteten bare ikke som man ønskede sig eller drømte for sig selv, før man kaster sig ud i noget nyt. Jeg er helt enig med dig i at man altid bør sikre sig med en plan b og tænke alle vinkler godt igennem, når man anskaffer sig dyr, men samtidig er det desværre bare umuligt at forudse alt..
Jeg er sikker på at alle herinde vil deres dyr det bedste, og nogle gange ER det nok det bedste at dyrene flytter... De er sgu mere hårdføre end man skulle tro de små :)

Jeg ved i hvert fald med mig selv, at det skulle være en fuldstændig forfærdelig og ekstraordinær situation, der ville udløse, at jeg forsøgte at finde et bedre hjem til mine 2 drenge, men samtidig synes jeg, at det er mit ansvar som en god ejer, at vide hvornår det er stop. Jeg tror de fleste herinde har det på samme måde.
Jeg respektere derfor andres ret til at lave den samme beslutning. Måske ville jeg ikke være enig hvis jeg stod i samme situation, men jeg nære en stor tiltro til at folk gør deres ypperste for at træffe de rigtige beslutninger. Det er også i sidste ende os umuligt at sætte os 110% ind i andres grunde, da vi alle er forskellige.

Jeg synes altså at man bør respektere hindandens valg. Det er i orden at være uenig og give udtryk for dette, men så bør man gøre dette på et respektfuld måde i en ordentlig tone. Det kunne jo være at man kunne hjælpe med noget, eller måske kunne komme med en vinkel som vedkommende ikke havde overvejet. Ofte skyldes disse ting jo at folk mangler overskud eller en løsning på problemer.
Vi når så meget længere hvis vi snakker ordentligt til hinanden. Mennesker gør næsten aldrig noget ud af ond vilje :)

Jeg ved godt det hele lyder sådan meget naivt, og jeg ved også godt at der er situationer hvor der er tale om reel dårlig behandling, men jeg disse situationer er normalt meget nemme at spotte og er HELDIGVIS et fåtal.

Igen vil jeg lige påpege at intet af dette er rette mod nogen specielt eller en særlig situation. Måske den næst sidste del en smule, da jeg må indrømme, at jeg måske synes, at mange er lidt for grove ved hinanden herinde.

Thomas Hartmann

Tror jeg vil lave en pris til næste udstilling ( den som er gået af med fleste dyr og nye hjem ) det er til at brække sig over

Amazing Ferret

Eliza var det ikke dig der selv gik af med en bideilder?

Cille

Der er en masse dobbelt moral, det har du helt ret i...MEN det kommer stadig an på som Malene også skriver at det er grundene til hvorfor, og måden man gør det på, plus om det er 1 gang eller flere gange.
Der var da heller ikke nogen der bankede dig i hovedet da du lod Sne blive et andet sted, så pas nu på med de der sten :)

AlisVolatPropiis

Der er forskellige grunde til hvorfor folk går af med deres dyr, og derfor har jeg også forskellige holdninger til det...

Jeg synes grundlæggende det er forkert! Men jeg har også svært ved at vurdere om man kan passe et dyr til dets eget bedste når man har det dårligt af den ene eller den anden grund -men hvad så når man får det godt igen? er det så for evigt en forbudt at få nye dyr?....og er man selv herre over om man får det dårligt igen?

Sidder dyrene bare og glor i et bur? -er det fordi man ikke har ressourcerne til det, eller har man bare fundet noget andet der er mere spændende?

Der er tusind scenarier, og endnu flere nuancer, derfor så synes jeg også det skal vurderes individuelt.

Jeg har selv personligt svært ved at acceptere at man når man vælger at anskaffe sig et vist antal dyr, ikke tager forbehold for en sammeføring har væsentligt mindre chance for at lykkes, og at man ikke har en plan b? Især når man ved at de måske ikke er den nemmeste flok man sidder inde med. -Eller at jo flere dyr -ikke altid bliver jo mere glæde og at man også skal huske ikke at anskaffe sig flere end man har overskud til i selv dårlige perioder. -Evt. kan man jo også få dem passet -det er jo før set at man kan gå fra totalt nedbrud og afskaffe sig dyr -og så en måned senere være i stand til at påtage sig meget mere end før.
Eller at man sælger dyr fordi man ikke har råd og iøvrigt vil skære ned, men pludselig anskaffer sig nye dyr. Det kan også være man afskaffer sig dyr fordi de har forskellige defekter.

Men man gør folk en bjørnetjeneste...og er med til det hele ekskalerer hvis man holder sin mund fordi det er venner eller bekendte. På den måde er det meget nemmere at være "ærlig" overfor folk man ikke bryder sig om...men der tager det så ofte også overhånd.

Og det virker i øvrigt også en smule halvlatterligt og hel-hyklerisk hvis man ligefrem udtrykker sig så stærkt at det virker fordømmende, når man selv har solgt et dyr...eller givet et dyr væk....eller om der endda findes tråde på fora hvor folk bebrejder en noget lignende. -I hvert fald hvis man selv er så rigid man ikke ser nuancerne i hvorfor og hvordan...for så er det vel heller ikke tilgiveligt ens venner gør det, eller at man selv har gjort det?
.
Jeg er personligt er ved at brække mig over den VIRKELIGT usympatiske tendens der er kommet med at det ikke blot er nok at sige sin mening om en given situation -men at det faktisk allerhelst skal udmunde i offentlig udhængning, tilsvining og ydmygelse.
Og jo flere der kan pointere det samme -jo hårdere, jo bedre. Det handler ikke en skid om at rette personen og det har absolut INTET med retfærdighed at gøre. Det handler mere om at få skabt en fællesskabsfølelse sig selv og sine venner imellem -og kan man kun det på baggrund af negativitet og andres bekostning -så er det sgu lidt sørgeligt. Men ilderverdenen vågner først rigtigt når vi alle kan mæske os i hvor dårligt andre må have det ligenu...og hvor gode den og den var til at sætte dem på deres rette plads...

I den virkelig verden tror jeg ikke jeg kender ikke en person hvis handlinger jeg 100% bifalder konstant, og hvor jeg så ofte som på nettet kan køres op til et "UTILGIVELIGT FORARGELIGT osv osv" emotionelt niveau, fordi jeg ikke er enig i andres handlinger -så ville jeg i hvert fald ende venneløs..og har idet hele taget andet i mit liv at bruge den energi på...den er faktisk bedre brugt på selv simple men positive ting som;
-rengøring (her kan man jo iøvrigt også så passende feje for egen dør -nu man er igang)
-gå en lang tur (og evt, på vejen liiiige klappe hesten)
-shoppe (her kan man måske evt. også passende anskaffe sig et "liv")

-Alt imens man tænker på hvordan man kan sige sin mening til både venner, fjender, fremmede og nye -på en måde så den også bliver optaget positivt.

Dyrenørden

Jeg er selv skide ked af min situation men fakta er at jeg simpelthen ikke har overskud til alle de dyr lige nu og jeg nød mine dyr allermest da jeg kun havde de 4. Derfor har jeg heller ikke i sinde at anskaffe mig flere bæster når det hele vender. Som det så ud da jeg havde Pascal havde jeg 2 hold jeg havde knapt overskuddet til at have 2 hold derudover havde jeg dårlig samvittighed over for begge hold hvilket kun har den negative effekt at endnu mere overskud ryger.
Hvad ville du have foreslået? Med den tone her og den frygt jeg selv havde for at lave min tråd kunne man frygte at andre folk ikke vil erkende når de har mistet overskuddet til sine dyr men måske istedet beholder dem for ikke at blive stemplet som dårlig og uansvarlig ejer.
Som dyrepasser er jeg en stor dyreelsker og denne beslutning har været ekstra hård for mig da hele min identitet næsten handler om dyr derfor går denne situtation imod alt det jeg står for hvilket jeg finder rigtig svært!
Men beholdte jeg dyrene så føler jeg de ville blive forsømt og det jo heller ikke at være en god dyreejer.
Og så må jeg da indrømme jeg er chokeret over at høre du selver gået af med en ilder! Måske du som nævnt skulle feje for egen dør.
Jeg elsker alle dyr men der er altså også andet i verden og har man ikke styr på sig selv så det svært at tage sig af sine dyr, man er nødt til at passe sig selv først

lussingen

Elisabeth.... Jeg må ærlig talt indrømme at jeg er virkelig vred, ked af det, skuffet og dybt forarget!!!!
Der er jo ingen tvivl om, at det bl.a er mig du hentyder til. Jeg ved ikke, hvad der giver dig ret til at skrive de ting du gør. Ej heller forstår jeg hvad du får ud af det, men det må virkelig være godt for dig, for du gør det gang på gang....

Ja, jeg har valgt at Bluey og Hyper skal have nye hjem. Dette er den hårdeste beslutning, jeg nogensinde har skulle træffe som ilderejer. Jeg gør det for mine dyrs skyld, både for de 4 banditter, men også for Bluey og Hyper. Det er umuligt at få dem til at gå sammen. Jeg syntes, alt er prøvet. Det er muligt du mener, at så kan vi bare have to hold, men det ser jeg ikke som en mulighed. Jeg ønsker ikke at nogle af mine dyr skal sidde i bur, og det vil de komme til, hvis vi skal have to hold. Vi bor ikke på et stort slot, hvor der bare er uendeligt med værelser. Vi har også begge fuldtidsarbejde, og ofte er jeg først hjemme omkring kl. 17. Jeg synes det er alt for lidt tid at have til dyrene, hvis jeg skal sørge for to hold. Det ville de tabe på.

Jeg er ikke ude på at blive klappet på ryggen. Jeg føler mig som den mest usle madmor der findes, netop fordi jeg har været nødt til at opgive de to små. At det lige pludselig skal fremstå som værende heltemodigt forstår jeg heller ikke??

Jeg synes du viser et umanerligt grimt ansigt i denne sag. Det er direkte usmageligt det du skriver, og jeg mener ikke bare her i denne tråd. Det lykkedes dig åbenbart at slette dit indlæg i min tråd.

Jeg har ikke peget fingre af dig, når du har truffet de valg, som du har gjort. Hvad der giver dig ret til at sparke til mig når jeg ligger ned ved jeg ikke. Men hvis det interesserer dig det mindste, så kan jeg fortælle dig at jeg er helt færdig. Jeg håber du nyder det og får det ud af det som du ønsker.
De sidste 4 måneder har været et helvede for både mig, mine dyr og min familie. Jeg har mistet 3 gamle dyr indenfor 1½ måned, den ene af dem mistede jeg endda ude på skolen, hvor jeg sammenførte. Det har smertet mig så dybt og jeg er endnu ikke kommet mig over det. At jeg så er nødt til at skille mig af med de to små, gør absolut ikke min smerte mindre. Du beskylder andre for at være efter folk, men hvad er du selv nu? Du har en rigtig kedelig side som du gerne viser. Det virker som om du ligger og gemmer dig under din sten, og når du så vejrer smerte eller sorg, så springer du frem som trold af en æske.
Jeg synes du skal komme ned fra din forbandede høje piedestal og begynde at behandle folk med bare en lille smule mere respekt.

Ja, og hvad med Sne??? Hvorfor var det liige at du ikke kunne beholde hende? Det er åbenbart en helt anden sag. Når man er Elisabeth må man nemlig (også) gerne være dobbeltmoralsk!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Line

Ærlig talt så gider jeg ikke tage del i diskutionen om hvor vidt det ene eller andet er rigtigt.... men én ting forstår jeg ikke, og har aldrig gjort det.

Nogle mennesker tager et valg om at sælge de dyr de har anskaffet, eller nogle af dem. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad situationen er omkring det, hvor mange der skal sælges osv.
Det jeg ikke forstår er at ligegyldigt hvem der tager dette valg, så sker det åbenbart gentagne gange at der bliver lavet en tråd hvor man forklarer hvor elendigt man har det, hvor ked af det man er det, hvor meget man har prøvet osv osv osv. for at folk kan gå ind og skrive enten noget ala "du er et inhabilt fjols" eller "ihh hvor er det også bare forfærdeligt for dig".

I stedet kunne man vælge at acceptere sit valg. Sige til sig selv, dette er mine dyr, mit liv og mit valg og dermed oprette en salgstråd - konsekvensen af sit valg.
- Og så er det jo fuldstændig ligegyldigt om man er træt af rygklapperi eller føler man bliver angrebet - for man har ikke selv indirekte opfordret til nogen af delene, ved at oprette en debattråd hvor man fortæller om situationen.

Dyrenørden

Citat fra: Line Dato 12. September 2012, kl. 20:45
Ærlig talt så gider jeg ikke tage del i diskutionen om hvor vidt det ene eller andet er rigtigt.... men én ting forstår jeg ikke, og har aldrig gjort det.

Nogle mennesker tager et valg om at sælge de dyr de har anskaffet, eller nogle af dem. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad situationen er omkring det, hvor mange der skal sælges osv.
Det jeg ikke forstår er at ligegyldigt hvem der tager dette valg, så sker det åbenbart gentagne gange at der bliver lavet en tråd hvor man forklarer hvor elendigt man har det, hvor ked af det man er det, hvor meget man har prøvet osv osv osv. for at folk kan gå ind og skrive enten noget ala "du er et inhabilt fjols" eller "ihh hvor er det også bare forfærdeligt for dig".

I stedet kunne man vælge at acceptere sit valg. Sige til sig selv, dette er mine dyr, mit liv og mit valg og dermed oprette en salgstråd - konsekvensen af sit valg.
- Og så er det jo fuldstændig ligegyldigt om man er træt af rygklapperi eller føler man bliver angrebet - for man har ikke selv indirekte opfordret til nogen af delene, ved at oprette en debattråd hvor man fortæller om situationen.

Jeg oprettede hverken min tråd for at få skulderklap eller høvl men fordi jeg ved at der ellers vil komme rygter og det gider jeg bare ikke, derfor smider jeg kortene på bordet fra starten af

CMS

Der er vist ingen tvivl om, der er klar forskel på hvorfor, hvem, hvordan og hvorledes! MEN sgu også, at der hersker en dobbeltmorale udover alle grænser (hvilket dog ikke et nyt i ildermiljøet). Der ER faktisk situationer, hvor jeg er overbevist om, den bedste løsning for enten dyr eller hele familiens tarv betyder, man må gå af med et eller flere dyr, men der skal virkelig heller ikke herske tvivl om, de hører til fåtallet!

En dårlig periode i ens liv....har vi ikke alle vores op og ned ture? Jeg er af den holdning, man ikke skal skaffe sig flere dyr, end at man til hver en tid kan tage vare på dem (eller har en plan b, hvis man skulle være så uheldig at komme ud for en ulykke eller lign.). Ja måske kan man ende med at tage så mange ildere ind, at man er ved at "brække sig over, der er ildere alle vegne, og ens liv ikke handler om andet", men ved du hvad, det skulle du måske have tænkt på, noget før! Sker det gentagne gange, at man af den ene eller den anden årsag, må give et (eller flere) dyr væk af gangen, skal man måske liiiige overveje, om man virkelig vil stå forrest i køen til at hagle andre ned, når de gør noget lignende (men måske er der forskel på, når folk gør det i nattens mulm og mørke væk fra forum? – og her trådte dobbeltmoralen vist ind!)
Mange hilsner Christina

Eliza

Jeg er helt enig med det Line skriver, velvidende at jeg ikke altid har været en engel selv.

Forklarer gerne om Sne. Hun blev syg da jeg var indlagt på hospitalet med børnene og krævede at man holdt øje med hende hele døgnet, som ikke var muligt for mig. Derfor fik min søster hende hjem og passede hende. De blev så glade for hinanden og Sne blev gladere og bedre i den tid. Jeg prøvede at tage hende hjem igen da vi var hjemme fra hospitalet, men hverken Sne eller min søster synes det var særlig fedt og Sne begyndte igen at spise mindre og hun har problemer med vægten. Derfor kom hun til min søster igen, men hun er stadig min ilder og det er mig der klipper negle, renser ører, køber barf og tager hende til dyrlægen og nusser om hende hver gang jeg er derhjemme, så helt gået af med hende vil jeg ikke mene.

Erika må skuffe dig, for har aldrig gået af med en bideilder ;)

Jeg forstår udemærket godt at det slet ikke har været sjovt for dig de sidste mange måneder og jeg er utrolig ked af det på dine og din families vegne. Jeg forstår bare på ingen måde at dyrene skulle ud af dit hjem under et døgn efter du tog beslutningen uden tanke på hvor de egentlig endte, bare de kom væk og det kunne kun gå for langsomt. Du vidste banditterne ville blive et helvede at sammenføre med og derfor kommer det virkelig bag på mig at du nægter at have to hold, især når du får en hvalp hjem som Hyper som du ved Christina havde beholdt, hvis ikke det lige havde været fordi hun troede på at du kunne give hende et godt og blivende hjem, når nu Jannick virkelig ønskede den ilder.
At du nu sidder og siger det er usmageligt det jeg skriver er vist kun fordi det er sandheden og den rammer dig, for jeg mindes flere gange hvor du har været med til at fortælle mig, hvor godt det var og hvor enig du var i det meste af det jeg skrev til folk på forum, dog en smule direkte.

Jeg skriver jo netop også at jeg kan forstå der kan være situationer hvor man må gå af med dem også for dyrenes skyld og havde du nu fra start sagt at du kun beholdt dem hvis du kunne sammenføre dem, så er jeg sikker på den ene ilder aldrig var kommet hjem til dig og jeg havde nok forventet du i det mindste ville tage dig af dem og bruge tid på at finde dem et ordentligt hjem i stedet for at få dem ud af døren så hurtigt som muligt. Jeg forstår godt at det må gøre sindsyg ondt at skulle se på dem den tid det tager, men to hold i en kortere periode ville nok være mulig.

Igen så synes jeg bare det er irriterende at se på, at bare fordi man er den ene eller anden person, så er det mere eller mindre acceptabelt af gå af med sine dyr og nogle skal svines hvor andre skal have trøst. Jeg ved at situationerne er forskellige, men det giver da ingen mere ret til at svine nogle frem for andre.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Åhh så undskylder jeg  :D

Så må det have været en anden

lussingen

Jeg mærker faktisk ikke nogen former for sympati eller forståelse fra din side, og jeg har heller ikke brug for den. At jeg valgte at de skulle til Julia i mandags er den eneste egoistiske beslutning jeg har taget i denne forbindelse. Det gjorde så forbandet ondt på mig at skulle se på dem. Udover det så var Jannich fuldstændig ødelagt og derfor valgte vi at gøre som vi gjorde. Fint at du ikke forstår det, men det er MIT valg.
At jeg skulle have vidst at banditterne var svære at sammenføre med andre kan jeg ikke lige se. Hvis jeg havde det så kan jeg garantere dig for, at jeg ikke havde fået flere ildere. Da banditterne flyttede ind sidste sommer var de ikke hvalpe rent mentalt. De var meget langt fremme i skoene, men kunne sagtens sammenføres med mine gamle dyr.

Hvad er det for noget ævl om at dyrene skulle ud af vores hjem under et døgn efter beslutningen var taget uden at vide hvor de endte??? Jeg spurgte jo netop Julia, da hun kender dem og jeg ved hun vil tage vare på dem.

Jeg vil gerne forsøge at forklare dig det igen Elisabeth.... To hold er ikke en mulighed for os. Vi arbejder for mange timer og går ikke hjemme hele dagen!!! Mine dyr skal ikke sidde i et bur og glo bare fordi jeg insisterer på at have dem sådan. Det er fint hvis det fungerer for dig, men det gør det ikke her. Det er ikke den måde vi ønsker at holde dyr på.

Jeg kan godt mærke, at du forsøger at ramme mig på Hyper-delen. Tror du selv at jeg synes det er skide sjovt at skulle sige til CMS at jeg ikke kan have hende??
Når jeg skriver at jeg synes det er usmageligt det du skriver, så er det fordi du er så forbandet bedrevidende. Ja, jeg har mange af de samme holdninger som dig, men jeg lider ikke af skriftlig tourette. Tingene kan siges på mange måder, men det kender du ikke til og det mærker jeg da så sandelig ganske tydeligt.
Hvad ved du egentligt om, hvad jeg gør for at finde dem et godt og blivende hjem??Du skyder om dig med postulater, men du aner ikke hvem jeg snakker med. Du har alle fordommene fremme og plaprer bare løs. Du kunne evt. spørge i stedet for at sidde og komme med beskyldninger, det ville klæde dig.

At du skulle skrive sandheden må stå for egen regning. Jeg føler mig kun ramt af at være en dårlig madmor, da jeg ikke formåede at få dem ind i flokken og derfor er nødt til at træffe det valg jeg gjorde. At du så sidder og gør dig klog på alt mulig andet må sgu stå for din egen regning.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.