Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

tænker på at anskaffe en ilder. kunne godt bruge nogle gode råd.!

Startet af nullemus, 26. April 2009, kl. 19:11

nullemus

Hej alle sammen.

Min kæreste og jeg har stærkt overvejret at anskaffe os en Ilder.
Da vi ikke rigtigt har nogle viden om ilder, kunne vi godt tænke os nogle råd og noget vejledning før vi opper ud i det.
Vi søger en kælden og rolig ilder, vi har kigget lidt rundt og set nogle af de forskællige farver og er faldet for en DEW.
Vi har set efter avler, man kan ikk rigtig finde nogle på sjælland som har/får hvalpe i år, er der nogle her inde som kender nogle gode steder hvor man kan blive skrevet op.?
Vi vil meget gerne høre fra nogle som bor i stor KBH (hvor der er mulighed for at kunne besøg/møde nogle ilder bare for at få en lille ide om hvordan sådan en er.)
Er der nogle som har nogle gode råd angående nogle gode bøger om ilder/fritter.

Med venlig hilsen.

Peewit

Af bøger vil jeg nok anbefale Ferrets For Dummies. Den er dog på engelsk, men fyldt med en masse rigtig gode råd og ting man bør tænke over inden man anskaffer sig en ilder, samt råd til når man har ilder.
Jeg har selv købt den på Amazon.co.uk. De har også en masse andre bøger om ildere, men igen de er alle engelske, da siden er engelsk, så priser osv er i pund. Men de er rigtig billige.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

lille_jill

Der er nok ikke den store chance for at finde DEW hos ordentlige avlere. Det er en fancy-farve og der er stor risiko for, at i får en ilder som er døv og har stor risiko for kræft.
Overvej om det ikke ville være bedre, at vælge dyret for den temperament og ikke udseende.

Anne

tzari

vil da benytte lejligheden til at fremhæve min hp www.phoenix-ferret.info  :dans: Der står meget info om ilderen som kæledyr  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

nullemus

Namilla

Mht. hvad?
Hvis du mener mht. farve osv, så synes jeg I skal gå efter en standard med god helbredsstatestik... kig lidt på de forskellige avleres hjemmesider, og bliv skrevet på venteliste, hvis I er sikre på, at I ønsker en hvalp...

Men hvis jeg må råde jer, så synes jeg at I skal starte med en voksen... find en voksen som er opdraget (bide- og bakketrænet), for det sparer Jer for mange problemer... Starter I med en hvalp, så er det op af bakke de første 4 mdr. ca...hvor man tørrer op efter ilderen mange gange om dagen, og når man ikke tørrer op, så kæmper man med at få den til at lade være med at bide... Når den så lige har lært det, så bliver en teenager, og så starter man forfra...og så skal man så også koste mellem 1000 og 2000 kr. på kastration/sterillisation...
Køber man en voksen som er opdraget, så er man (stort set) fri for alle de problemer... alle ildere afprøver grænser, så den vil højest sandsynligt skulle "genlære" det med bakkerne og det med ikke at bide, når den skifter hjem alligevel...men det tager bare ikke så lang tid... Derudover så skal man så kun betale for vaccination hvert år...

Tilo

Hvis i ikke vil havde en hvalp, så kunne det også være en ide og kigge efter en voksne ilder, de er over puberteten, hvor de kan være en håndfuld, især hvis man er førstegangsejer, og så er de nomalt også bakke & bide trænet  :) men ellers find en god opdrætter
Venlig Hilsen Thilde 
R.I.P Qvark 2004-2010, Elmer 200?-2010,Hubert ca 2004 -2011, Snorre 200?-2012 & Bigfod 2007-2012 <3

Tilo

Eller 2 voksne ilder, da ilder har det best når de er 2 eller flere  :)

Håber i finde den rette  :)
Venlig Hilsen Thilde 
R.I.P Qvark 2004-2010, Elmer 200?-2010,Hubert ca 2004 -2011, Snorre 200?-2012 & Bigfod 2007-2012 <3

Emmadyhr

Man kan godt få DEW uden at de er døve og uden dårlige helbreds tilstande og med fine stamtavler , men du skal til udlandet for at finde dem. Og jeg vil altså mener at en avler godt kan være ordenlig selv om han også bruger DEW i sit opdræt. Det er ikke ok i Danmark men det er det i mange andre lande. Jeg syndes ikke man kan sige at en avler ikke er god bare fordi man ikke deler meninger med dem...

PiaLyng

På en måde vil jeg foreslå jer at købe en voksen ilder, da man slipper for en del problemer. Fx bide og bakke træning.

Amazing Ferret

Jeg vil også helt klart anbefale jer at købe en voksen eller 2....det er et enormt arbejde, specielt hvis man ikke ved så meget om opdragelse :)

Min første ilder var en hvalp og det endte med at jeg måtte give ham fra mig fordi jeg slet ikke kunne styre ham

Og så vil jeg give Maria ret angående med de gode opdrættere. Man kan sagtens få en god ilder hos en opdrætter som ikke avler på dyr med mega lange stamtavler

Emmadyhr

Jeg ville helt sikkert også vælge en voksen hvis jeg var jer. For to år siden spurgte jeg om det sammen som i gør der.Og jeg valgte så at høre på dem på forumet ,og købte mig to voksne godt nok..Men siden har jeg prøvet kræfter med 3 hvalpe og har fundet ud af at de havde ret i alt det de sagde og jeg må sige det er virkelig svært at stå overfor hvis ikke man ved meget om ilderopdragelse. Især den ene jeg har fået ,Felina er noget af en opgave for selv mig..

Julie Stuhr

Jeg kan kun give de andre ret - start med en voksen.
Vi købte en hvalp til at starte med, og det endte med, at man glemte hvor sød og dejlig hun var/er, fordi der var sååå meget arbejde i opdragelsen.

lille_jill

Jeg startede med hvalp og det har jeg bestemt ikke fortrudt.