Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Jonas Sander?

Startet af Shamua, 5. April 2010, kl. 19:03

Shamua

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skulle placere denne tråd, så håber det går an her.

Jeg har hørt lidt om denne mand skulle være en værre én, men jeg kunne egentlig godt tænkte mig at vide mere om ham. Hvad er det folk har imod ham, hvad ved i om ham og sådan. Hvor holder han til?
Hvad er det for nogle dyr han avler med? har han nogle avlsmål eller avler han bare løs?

Nogen der ved noget? Er bare nygerrig?

Vh. Marianne

mette11

Nu kender jeg ikke manden personligt, men det kendeskab jeg har til hans ildere er at de bliver solgt som MEGET små i dyrehandler.
Den sidste ilder jeg købte derfra, måtte jeg få aflivet før han blev 1år gammel, da han havde lymfekræft. Min daværende dyrlæge sagde at det var arveligt og når det ramte så unge dyr, så var det grelt! Jeg har så ikke købt nogen af hans ildere siden og det sker heller ikke!! Jeg vil simpelthen ikke udsættes for noget så tragisk igen!

A.C

Jeg kender desværre ikke nogen konkrete eksempler, men jeg har hørt meget dårligt om ham og de dyr han sælger.. Flere som minder om mette11's historie...

Bawa

http://ferretopia.eu/index.php?topic=1393.0 Der står godt nok ikke meget,
men emnet har været oppe nogle gange. Der er også nogle tråde på Ilderforum om ham :ja:

Amazing Ferret

Jeg har en Sander ilder, men jeg har været en af de heldige. Hun er nu snart 5 år  :) Men desværre er der flere dårlige historier end gode

Barky

Min Sander ilder er snart 6 år..
Men han er også døv på det ene øre, har binyrekræft og insulinoma...
Jeg havde en anden Sander ilder, den blev 4½ år, døde af kræft.

Begge købte jeg (MEGET dum fejltagelse fra min side), som 6½ ugers hvalpe i dyrehandlen.

Jonas Sander er storavler, sælger til dyrehandler, meget unge hvalpe, man intet ved om, andet end at de sansynligvis ikke er avlet for sundheden, men for at have specielle farver så de kan sælges dyrere....
Bla bla bla.... Hilsen Julia

HB-Ferrets

Jeg var i praktik i en dyrehandel i slutningen af 2009, hvor der blev leveret nogen ildere jeg efterfølgende fik at vide var fra jonas sander, og de blev leveret 10 stk ca, i en lille papkasse med hø i bunden. Det er nok til jeg ikke synes jeg vil købe sådan en ilder. Plus de var meget små, jeg spurgte dog ikke hvor gamle de var.
Hilsen Maja
&
Alle totterne

Namilla

Derudover kan jeg fortælle at han ofte trækker to kuld hvalpe om året på tæverne, ved at styre deres løb vha. kunstig belysning.
Så vidt jeg ved, ligger hele hans produktion et sted i Sverige, da der ofte er svenske dyrlæge-papirer på hvalpene...
Han avler gerne på fancyfarver, da det er de hvalpe han kan få mest for, uden tanke på døvhed eller kræft...

Anne

Jeg mener nu han holder til på sjælland, men samarbejder med en svensk dyrlæge?

Jeg kan ikke sige så meget med sikekrhed andet end at det er tydeligt han ikke har nogle sundhedsrelaterede avlsmål. Hans hvalpe bliver helt tydeligt avlet efter pelslængde og farve, da det er det der sælger, og der er ikke meget omtanke for hvalpene, når de kan blive taget fra deres mor i en alder af 6 uger :(

Charlotte

Undskyld mig men hvor mange af jer kender ham eller ved noget konkret fra en af hans venner?
Jeg tror at en hel del af det folk "ved" er noget de har hørt fra andre som har hørt det fra andre og som I ved bliver der altid lige lagt lidt mere på historien hver gang den går videre.

Det eneste jeg ved er at hvalpene sidder i dyrehandlerne som 6 uger gamle. Da mine hvalpe fyldte 6 uger igår var jeg rigtig chokeret over at han kan finde på at tage dem fra moderen og endda sende dem ud af huset i den alder. Mine hvalpe er på ingen måde parate hverken fysisk eller psykisk til at blive taget fra Silde. Det i sig selv er frygteligt nok, men resten af historierne tror jeg man skal tage med et gram salt. De er nemlig blevet værre og værre igennem årene uden at nogen har konkrete beviser på deres udtalelser.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Barky

Charlotte - det mener jeg nu faktisk ikke at det er.
Det virker måske som om at det er blevet værre gennem årene, fordi at flere mennesker er kommet frem med deres historier.

Jeg har ikke skrevet noget som er løgn. Det er sandheden om mine drenge fra Jonas Sander. Jeg fik at vide dengang jeg købte dem, hvem der leverede dem. Så fra min side af, er det min oplevelse af Jonas Sander ildere.

Jo, der er da også nogen som har opnået en "pæn" alder. Men nu har jeg det sådan personligt, at 6 år faktisk ikke er ret gammelt for en ilder, når man ved at de kan blive ældre, og stadig have et godt og aktivt og sygdomsfrist liv. Så er en 6-årig ilder med 2 x kræft og døvhed ikke ligefrem et af de flotteste eksemplarer. :/
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

Jeg kan da også bidrage med min erfaring med Jonas Sander hvalpe.
Og det er ikke noget jeg har hørt fra andre, eller digtet, det er min egen lille private og meget triste erfaring.

Min første ilder var en Jonas Sander hvalp, han fik kræft da han var 3 år, og blev aflivet da han var 4.
Min anden ilder var en Jonas Sander hvalp, han fik kræft da han var 3 år, og blev aflivet 8 mdr efter.
Min tredie ilder var også fra Jonas Sander, han fik sørme også kræft, og blev aflivet da han var 4 år.
Jeg har også engang købt en Jonas Sander hvalp, han var blind på det ene øje, døv, havde en lunge defekt,og var hjerneskadet. Han blev så aflivet da han var 3 år pga Hyperthyreodisme.

Jeg har samme erfaring som jer andre, at hvalpene bliver taget alt for tidligt fra, og solgt fra de er 6 uger gamle. Det er ganske hjerteskærende, at få en hvalp hjem, som ikke selv kan spise rigtigt.
Jeg har bla måtte sidde og tvangsfodre med prøjte, og give vand på samme måde, for at sørge for, at hvalpen fik nok væske. Jeg har set hvalpe der ikke selv kunne gå, og jeg har endda billeder af det.

Fuck jeg kan blive så vred over sådan noget. Og jo, jeg har selv købt ildere fra Jonas Sander, tilbage til 2003/2004, og har dermed været med til at holde liv i den syge for for handel med dyr. Noget jeg skammer mig over idag.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

kan ju berätta för er andra, att jonas sander illrarna faktiskt kommer från Sverige, en uppfödare (som förövvrigt var den förste att avla fram angora), strax utanför varberg. Det var bland annat för att bli av med honom som illermiljön i sverige gick samman för att få en lagändring där ytan för burhållning på iller för många år sedan. Finns inte så många som har något positivt att säga om vare sig honom eller hans illrar här i sverige i alla fall.
Han avlade och sålde (åtminstonne tidigare) illrar till djurförsök, förutom till djuraffärer.

Charlotte

Jeg kan godt se hvordan mit indlæg kan misforstås. Og det må I undskylde for det var ikke ment sådan. Selvfølgelig er det som I (og jeg selv) skriver om vores dyr derfra ikke opdigtet. Det jeg mener er at folk "ved noget" om hans opdræt f.eks at der bliver brugt kunstig belysning. Hvem har været hos hans dyr og set det og derfor kan sige det med sikkerhed? Min hun er gået meget tidligt i brunst og ja jeg bruger kunstig belysning men det tillader jeg mig fordi jeg ikke gider sidde i mørke hele vinteren (ilderne bor i min stue). Vi er enige om at hans ildere nok med stor sandsynlighed ikke bor i hans stue (jeg er ikke sikker, dette er bare en formodning) men at skrive det uden selv at have været der og set det, det er med til at gøre historierne om ham værre og værre.

Jeg har også selv skrevet ting om ham på et af de gamle forummer og troede på alt jeg blev fortalt. Idag er jeg blevet ældre og ved at nogle ting altså skal tages med det tidligere omtalte salt.

Men jeg kommer da gerne med min beretning om dyr derfra.
I efteråret mistede jeg den dejligste han som var købt i City2 og som kun blev 9 måneder. Jeg ved ikke hvorfor han døde. Dvs det ved jeg godt, men der er ikke rigtig nogen sammenhæng i alt det han fejlede da Lone obdukserede ham.
Min silver han, Frederik, blev kun 2½ år og blev aflivet pga kræft. Såvidt jeg ved var begge hans forældre fra Jonas Sander.

Men jeg skal også gerne fortælle de gode historier:
Min gamle pige Freja blev 5½ år. Hun var derfra.
Min dejlige Fætter fylder 5 år om 24 dage. Han er derfra.

Jeg tror at på et forum som dette, der hører vi for det meste kun skræk-historierne. Vi hører ikke om de dyr der har det godt og bliver gamle som var derfra. Ingen af os kan sige at de fleste af hans dyr falder døde om tidligt for vi ved det reelt ikke fordi vi ikke aner hvor mange hvalpe han laver hvert år og vi aner ikke hvor gamle de alle bliver. Jeg håber I forstår hvad jeg mener for jeg kan ikke skære det bedre ud.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

FerretParadise

Jeg fik det om det kunstige lys afvide af ham der havde Runddelens Dyrehandel dengang.
Det var da jeg skulle købe min Magnus. Magnus blev født d. 24 december (hvis datoen da passer) og da sagde han, at grunden til at Jonas kunne lave hvalpe på den tid af året var, at han satte kunstigt lys på døgnet rundt. Så tæverne kunne gå i løb igen. Jeg måtte også give 100 kr mere for Magnus, som tilskud til el-regningen.
Ann Hillerslev.