Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Uuuuups. Ny ilder!

Startet af Dyrenørden, 4. Juli 2011, kl. 20:30

Dark Crystal Ferret

#60
Dyrenørden: Hvad du gør er dit valg, og ingen andres!

Men jeg vil sige det desværre ikke er første gang i år jeg høre om en hvalp som har det skidt og folk vil købe hos opdrætteren fordi den ikke trives hos dem. Altså medlidenheds køb.
Jeg syndes også den er svært. Hvis man har forelsket sig i et lille pus og man finder ud af alt går galt der hvor den bor.
Men mit bedste råd er at medlidenheds køb er en dum idé. Lige som det ville være hvis man så et lille pus på en markeds plads/ eller en dyrbutik.
Det er utrolig hårdt at vende det døve øre til og gå væk, når man kan se de lille dyr nok får et dårligt liv hvis ikke man gør noget.
Men man skal også prøve at tænke fornuftigt.
Nu ved jeg desværre der er sket et par tilfælde i år med opdrætterer hvor ilder hvalpene ikke bliver passet optimalt. Og jeg håber bare folk der køber sådanne steder for at redde evt. hvalpe, tænker på i også bekræfter avleren i at lave flere kuld.

Min ærlige mening er du skal købe det sted hvor du får det bedste dyr.Og holde dig langt væk fra opdrættere der ikke behandler dyrene ordenligt. Det er sikkert ikke kun de små der har det dårligt jo;)
Nogen gange skal man IKKE kun lytte til sit hjerte, men også sin hjerne! ;) Og det kan gøre enormt ondt at gøre.
Men det er ud fra mit hoved det eneste rigtige. For man stopper jo ikke folk i at avle og tro de bare kan det her, hvis ikke man viser dem det ikke er i orden sådan som de behandler dyrene!
Og det knuser mit hjerte hvis sådanne opdrættere skal have lov at blive ved med at lave hvalpe. 
Men som sagt det er kun dit valg hvad du gør. Jeg vil bare advare imod at købe dyr hos en opdrætter pga medlidenhed med hvalpene. Det skulle helst være en god oplevelse for dig at få din nye drømme ilder. Og det kan både blive en dyr, og trist oplevelse du får med sådan et dyr. (altså i forhold til dyrlæge regninger osv)
Håber du forstår hvad jeg mener.

Anne

Jeg synes ikke du skal tage de andre ildere med. Du kan alligevel ikke danne dig et reelt billede af hvordan det vil gå, og hvis du ikke tager dem med får du et mere ægte billed af hvordan han er der.

Namilla

Der er stor forskel på hvordan en ilder kan være, når den møder andre ildere på sit eget territorium, og så når det er den der er på de andres territorium...så det giver ikke noget reelt billede af, hvordan en sammenførsel bliver alligevel, af at du tager de andre med...

Eliza

Godt råd hvis du er bange for en lang og besværlig sammenførsel så lad være med at anskaffe dig en ilder mere, længere er den ikke. Man kan aldrig vide det.
Og om det er en hvalp eller voksen man køber har ikke altid den store betydning, jo i teorien er det lettere med en hvalp, men nu har jeg kun fået hvalpe hjem i tidens løb og det har aldrig været særlig nemt den ene gang tog det et halv år før de kunne sammen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Dark Crystal: Er helt enig vil heller ikke støtte sådan et sted og det mener jeg ikke jeg gør her da det ikke er en opdrætter jeg køber ved men en der allerede har købt den og nu ikke kan have den mere :) Kunne ikke drømme om at lave den slags medlidenhedskøb du nævner :)


Jeg tager ikke Paya og Marcel med det også en lang køretur i den her varme det vil jeg ikke byde dem :)

Her er han http://www.guloggratis.dk/dyr/andre-kaeledyr/ilder/annonce/11409031

KittAnderson

jeg tror han bider som bare fanden. De skriver han er meget legesyg, men det tror jeg bare dækker over at han bider :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Anne

Det er da ikke sikkert, de fleste ildere ER jo meget legesyge. Jeg synes egentlig ser ser ud til at dem der har ham vil hanm det godt, men bare ikke har forståelse for at det er en ilder de har.

KittAnderson

Jeg kunne nu ikke forestille mig at de har givet ham særlig meget opmærksomhed, eftersom han går udenfor i et lille bitte bur, og de ikke har givet en længere beskrivelse af ham :)
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Anne

Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at han bider.

mette11

Jeg synes du skal gøre op med dig selv hvad du vil. Vil du "redde" ildere og give dem et godt hjem, eller vil du have en ilder fra en fornuftig opdrætter fra hvalp af??

Jeg kan alt for godt følge dig i det med at ville "redde" en ilder fra dårlige forhold, manglende tid osv. For alle ildere fortjener at få det godt. Jeg synes det er en ædel tanke og man kan sagtens få sig nogle rigtig dejlige dyr på den måde. Det man skal huske på er at dyrene kan være præget af de forhold de har boet under (måske dårlig kost som kan give sygdomme, psykiske forhold der kan gøre at ilderen bider, er utryg, sær osv.). Men du kan også få en glad dejlig nem ilder. I de fleste tilfælde ved du heller ingenting om deres helsestatistik. Men igen - du kan være meget heldig og du kan være meget uheldig. Jeg har selv haft en ilder af ukendt oprindelse i over 7 år, så man ved aldrig. Men man kan også være uheldig at bruge en formue på dyrlægeregninger og miste dyret tidligt. :(

Hvis du køber hos en fornuftig opdrætter har du større sandsynlighed for at få et dyr som har haft en god opvækst, men fordi man kalder sig "opdrætter" er det ikke ens betydende med at det er gode dyr jo eller gode forhold. Alle kan kalde sig opdrætter jo. De forskellige opdrættere har meget forskellige dyr og forskellige syn på hvad der er gode forhold. Så her handler det om at gøre sig det klart hvad man selv mener er godt og så finde en opdrætter som opfylder disse kriterier. Selvom du køber fra en opdrætter som du finder fornuftig er det desværre heller ikke ensbetydende med at du får et nemt dyr som du kan have glæde af i mange år. For alle dyr kan blive ramt af sygdomme jo uanset hvor gode forfædre de har. Men ved at vælge en linje hvor der ikke forekommer arvelige sygdomme/defekter er sandsynligheden for at hvalpen har disse mindre end ellers.  ;)

Jeg har selv en pige fra en fornuftig opdrætter, men hun er sgu ikke en nem ilder. For hun æder folk ind imellem. :S Heldigvis er hun den sødeste og mest kærlige ilder overfor os, men jeg siger til folk at det er på eget ansvar at røre ved hende, eller faktisk bare være i rum med hende. Jeg elsker hende, men nem det er hun sgu ikke. Hun er så også hyperaktiv og meget kreativ! Dejlig ilder- ja, nem ilder - nej!!
Min anden pige er nemmere heldigvis. Begge to er sunde og raske indtil videre (2 og 4 år) og jeg håber da at de begge to bliver ved med at være dette, men det ved man jo desværre aldrig, selvom de begge har fornuftig stamtavle og er opvokset under gode forhold og nu bor hos en meget fornuftig ejer (mig) :P

Dyrenørden

Jeg har snakket med ejer over telefon. Og de har ikke vidst hvad de gik ind til men de har forsøgt at gøre det så godt de kunne og nu skal de flytte osv. De har brugt mere tid på ham tidligere men p.t er det kun hver anden dag :( Jeg tror ikke det dækker over at han bider. Men nu må vi se. Han er jo ikke ret gammel så mon ikke han bare hvalpe napper :)

Dyrenørden

Mette: Tak for råd :) Hmm. jeg har det egentligt meget godt med at redde ildere hvis man kan kalde det det. Tror helst det det  jeg vil men engang i fremtiden kunne jeg godt finde på at vente længe på den helt rette ilder fra den rette opdrætter. Men jeg tænker lidt at de ildere ofte ender i de forkerte hænder igen som måske ikke er villig til at gå til dyrlæge og hoste op. Det er jeg om så jeg skal leve af havregrød en måned :) Ved godt jeg ikke kan redde dem alle og det har jeg heller ikke planer om men som nævnt så ved jeg at en ilder fra en god opdrætter aldrig ender i de forkerte hænder :)

Anne

det sidste er nu ikke helt rigtigt. Gode opdrættere gør hvad de kan for at holde srtyr på hvalpene, men det kræver goide hvalpekøbere også for at det hele skal gå op i en højere enhed.

Dyrenørden

Nej fik lige formuleret mig lidt forkert der :) Men sandsynligheden er jo mindre :)

Dyrenørden

Så er vi hjemvendt uden ilder :( Han var slet ikke tam ejeren tog svejser handsker på for at håndtere ham så vi smuttede igen. Men øv hvor er det trist at folk er sådan nogen fjolser :( Han har nu ændret annoncen så ilderen gives væk