Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Trapper i selvbyggede bure

Startet af Line, 29. Januar 2012, kl. 11:39

Line

Halløj alle i gæve folk :D

Jeg (læs Kasper) står og skal bygge et nyt bur. Det gamle er simpelthen for brugt nu. I den forbindelse har jeg lidt problemer med at finde ud af hvordan jeg skal lave trapper mellem etagerne til dem. Derfor tænkte jeg om der ikke var nogle der ude der havde billeder af jeres trapper mellem etagerne?

Jeg har overvejet at lave et rundt hul ude i hjørnet af hylden, og så sætte det der bliver skåret væk ned som "trinbræt" men jeg har ikke lige nogen idé om hvor stort et sådan hul skal være. Der ud over har jeg pt. net på buret som ungerne bruger når de kravler mellem etagerne nu.
Har I erfaringer med om ungerne godt kan komme op/ned mellem etager uden noget på siden hvor de kan holde fast med klørene?

Barky

Et hoppetrin er en helt fin løsning, for trapper fylder som regel meget i et bur.

Da jeg havde et hjemmebygget bur med 3 etager havde jeg 1 trappe og 1 hul de kom igennem ved at kravle på nettet i siden. Det fungerede helt upåklageligt.

Nu ved jeg ikke hvor store dine ildere er, men 10 cm i diameter burde være nok.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Da jeg havde hjemmebygget bur havde heg os er enkelt hoppetrin under hullerne! Men du kan os bruge noget kraftigt bøjeligt rør sat fast i hullet. Det er nemt for dem at komme op ad!

mette11

Jeg har både haft trin (som dem du selv beskriver), trapper (som desværre hurtigt blev ulækre og grimme) og nogle ramper med kradsebræt (altså et alm. lille kattekradsebræt sat på skrå på bagvæggen mellem to etager med et hul foroven). Jeg synes selv at det fungerede bedst med trin som de skal hoppe og og ned af, da det fylder mindst og de kan sagtens finde ud af det. Jeg ville nok lave hullet omkring 20cm. i tilfælde af fede ildere  ;)

I mine kræs hus i garagen er der også lavet et trinbræt mellem de to etager. Du kan se det her: http://ferretopia.eu/index.php?topic=6543.0  Det skal så lige siges med det samme at de fra det lille hus har fri adgang ud til deres løbegård og det kun er et sove/spise/drikke-hus!! Det er ikke ret stort nemlig.

Stubba

Jeg har lige taget et billede af vores hjemmelavede trappe i buret :) (vi satte en plade i buret, så hvis det er nødvendigt så kan vi dele buret).


Jeg undskylder at træet er så grimt. Mailo mente at det øverste lag træ skulle af. What to do.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Line

#5
Jeg har selv hoppetrin, som i kalder dem, i det bur jeg har nu. Og hullet er egentlig ikke særlig stort, men de bruger nettet rigtig meget. Jeg har tænk mig at der også skal være sådan nogle afsæt i det nye bur.
Det jeg så mangler at finde ud af er hvor stort et område de skal bruge som trin og hul når nu jeg fjerner muligheden for at bruge nettet i siden til at kravle på (ved nogle huller) Havde en idé om et hul på 20cm i diameter, i hjørnet af etagen, men er det nok hvis centrum af cirklen er i hjørnet? Og så kan jeg heller ikke helt finde ud af om trinnet skal være i samme størrelse, eller om man måske skulle lave det lidt større så dyrene kan få bagdelen med sig :P

Og mine ildere er ikke üpper fede... men Leezar på 1600g er ikke altid skiiiiide go' til det der med koordination  :lol:

FerretParadise

I det bur jeg har været med til at lave, der havde vi sat små "hylder" under hullet imellem etagerne, så de kunne bruge hylden til at komme fra den ene etage til den anden.

De ser sådan her ud:



Buret er 4 etager, og der er så hul imellem hver etage. Vi lavde det også sådan, at jeg kunne lukke af, hvis nu jeg ville dele buret i to.
Det kan jeg gøre med sådan en her:



Den passer i hullet, og jeg kan så dreje "låsen", så den sidder helt fast.
Så ser det sådan her ud, set nedefra:



Ann Hillerslev.

Anne

jeg brugte altid rør i stedet for trapper og det fungerede upåklageligt.

AlisVolatPropiis

Citat fra: Stubba Dato 29. Januar 2012, kl. 13:56
Jeg har lige taget et billede af vores hjemmelavede trappe i buret :) (vi satte en plade i buret, så hvis det er nødvendigt så kan vi dele buret).


Jeg undskylder at træet er så grimt. Mailo mente at det øverste lag træ skulle af. What to do.

hvis man gøre det sådan her, så kan man også sætte en lille lås på...så trappen kan vippes op og bruges til at lukke af mellem etagerne :) -det ville jeg synes var vildt smart hvis man f.eks skulle passe ildere, har en der måske er lidt syg eller lign. :)

Stubba

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 30. Januar 2012, kl. 00:27
Citat fra: Stubba Dato 29. Januar 2012, kl. 13:56
Jeg har lige taget et billede af vores hjemmelavede trappe i buret :) (vi satte en plade i buret, så hvis det er nødvendigt så kan vi dele buret).


Jeg undskylder at træet er så grimt. Mailo mente at det øverste lag træ skulle af. What to do.

hvis man gøre det sådan her, så kan man også sætte en lille lås på...så trappen kan vippes op og bruges til at lukke af mellem etagerne :) -det ville jeg synes var vildt smart hvis man f.eks skulle passe ildere, har en der måske er lidt syg eller lign. :)

Der er sådan en låsedims på :) .. så den kan lukkes :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!