Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Easybarf

Startet af mette11, 18. Juli 2010, kl. 12:29

mette11

Nu kan jeg ikke sige hvad der har gjort det, men det er da dejligt at han er frisk igen.

Efter min mening er easybarf virkelig ikke et godt produkt til ildere. Det er udarbejdet til hunde og indholder alt for lidt fedt til en ilder (mener det kun indholder omkring 9%), så hvis man anvender det, skal man sørger for at anvende noget andet med ekstremt meget fedt i også (og nu når du skriver at du også anvender alm. barf, så formoder jeg det er helt almindeligt barf som kylling osv. som jo passer fint til en ilders næringsbehov, hvis det er med ben osv.), for ellers kommer man slet ikke i nærheden af at dække en ilderes behov. Jeg er virkelig ikke imponeret over easybarf. :( Jeg har selv noget stående og mine får det kun i ekstremt små mængder, da jeg ikke mener det egner sig til ildere, selvom dem i dansk barf center har forsøgt at overbevise mig om at det er perfekt til ildere.
Jeg siger ikke at det er easybarf´en skyld at han blev syg, men det er da en mulighed?? Der er selvfølgelig også mange andre muligheder. Jeg ville ikke udelukke kræft pga. alder, da der desværre er nogle helt unge ildere som får alvorlige former for kræft. Nu kender jeg ikke din ilder og aner intet om hans stamtavle, men jeg håber da virkelig ikke at der kan være tale om nogen alvorlig sygdom, da 1 år jo virkelig ikke er en alder som en ilder skal blive syg i. :(

Jeg håber på at han nu er helt rask og bliver ved med at være det... :)

[besked=Julie]Tråden er blevet delt fra denne http://ferretopia.eu/index.php?topic=3727.0[/besked]

cibatuchsi

Citat fra: mette11 Dato 18. Juli 2010, kl. 12:29
Nu kan jeg ikke sige hvad der har gjort det, men det er da dejligt at han er frisk igen.

Efter min mening er easybarf virkelig ikke et godt produkt til ildere. Det er udarbejdet til hunde og indholder alt for lidt fedt til en ilder (mener det kun indholder omkring 9%), så hvis man anvender det, skal man sørger for at anvende noget andet med ekstremt meget fedt i også (og nu når du skriver at du også anvender alm. barf, så formoder jeg det er helt almindeligt barf som kylling osv. som jo passer fint til en ilders næringsbehov, hvis det er med ben osv.), for ellers kommer man slet ikke i nærheden af at dække en ilderes behov. Jeg er virkelig ikke imponeret over easybarf. :( Jeg har selv noget stående og mine får det kun i ekstremt små mængder, da jeg ikke mener det egner sig til ildere, selvom dem i dansk barf center har forsøgt at overbevise mig om at det er perfekt til ildere.
Jeg siger ikke at det er easybarf´en skyld at han blev syg, men det er da en mulighed?? Der er selvfølgelig også mange andre muligheder. Jeg ville ikke udelukke kræft pga. alder, da der desværre er nogle helt unge ildere som får alvorlige former for kræft. Nu kender jeg ikke din ilder og aner intet om hans stamtavle, men jeg håber da virkelig ikke at der kan være tale om nogen alvorlig sygdom, da 1 år jo virkelig ikke er en alder som en ilder skal blive syg i. :(

Jeg håber på at han nu er helt rask og bliver ved med at være det... :)

sjovt de har prøvet at fortælle det er skide godt i dansk barfcenter. vi var i barfcentret i hillerød i sidste uge, og hun mente det var noget skidt til ildere. især fordi at hunde der får det skal drikke en hvis del vand ved siden af. og ja det samme skal en ilder jo og de kommer ikke op og når at drikke så meget som de skal. så hun fraråede på det kraftigste at bruge det til ildere.

mette11

Citatsjovt de har prøvet at fortælle det er skide godt i dansk barfcenter. vi var i barfcentret i hillerød i sidste uge, og hun mente det var noget skidt til ildere. især fordi at hunde der får det skal drikke en hvis del vand ved siden af. og ja det samme skal en ilder jo og de kommer ikke op og når at drikke så meget som de skal. så hun fraråede på det kraftigste at bruge det til ildere.
Det lyder også mere rigtigt i mine ører...jeg tror heller ikke på det jeg fik at vide i Glostrup, for det virker helt ærligt ikke som om de ved noget som helst om ildere... :(

Shamua

Citat fra: mette11 Dato 18. Juli 2010, kl. 12:29
Nu kan jeg ikke sige hvad der har gjort det, men det er da dejligt at han er frisk igen.

Efter min mening er easybarf virkelig ikke et godt produkt til ildere. Det er udarbejdet til hunde og indholder alt for lidt fedt til en ilder (mener det kun indholder omkring 9%), så hvis man anvender det, skal man sørger for at anvende noget andet med ekstremt meget fedt i også (og nu når du skriver at du også anvender alm. barf, så formoder jeg det er helt almindeligt barf som kylling osv. som jo passer fint til en ilders næringsbehov, hvis det er med ben osv.), for ellers kommer man slet ikke i nærheden af at dække en ilderes behov. Jeg er virkelig ikke imponeret over easybarf. :( Jeg har selv noget stående og mine får det kun i ekstremt små mængder, da jeg ikke mener det egner sig til ildere, selvom dem i dansk barf center har forsøgt at overbevise mig om at det er perfekt til ildere.
Jeg siger ikke at det er easybarf´en skyld at han blev syg, men det er da en mulighed?? Der er selvfølgelig også mange andre muligheder. Jeg ville ikke udelukke kræft pga. alder, da der desværre er nogle helt unge ildere som får alvorlige former for kræft. Nu kender jeg ikke din ilder og aner intet om hans stamtavle, men jeg håber da virkelig ikke at der kan være tale om nogen alvorlig sygdom, da 1 år jo virkelig ikke er en alder som en ilder skal blive syg i. :(

Jeg håber på at han nu er helt rask og bliver ved med at være det... :)

[besked=Julie]Tråden er blevet delt fra denne http://ferretopia.eu/index.php?topic=3727.0[/besked]

mette: Han spiser ikke så ofte af Easybarfen da han ikke bryder sig om det, han spiser/spiste mest kød fra dansk barf center. Og med hensyn til stamtavlen så ved jeg ingenting. Han er fra gul og gratis  >:| Og det giver jo kun mere bekymring for hans helbred. Jeg aner ikke om han er indavlsilder eller andet snavs.

Stubba: Ifølge det første link, så nej, selvom de får alverdens tilskud, så er det ikke nok.

Starshine: Okay, jeg vil snakke med dyrlægen om det når jeg kommer hjem fra ferie og evt. få taget en blodprøve hvis han mener det kan gøre en forskel. Men tror ikke på at han fejler noget i form af kræft. Han er simpelthen for frisk.

Men tak for svar allesammen, det har helt sikkert givet ro i sindet. For hvis han er blevet syg pga. BARF (det rå), så er det jo egentlig rart nok at vide så man ikke begår den samme fejl igen.


Vh. Marianne

Eliza

Det kan godt være det bare er mig, men jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan være pga Barf'en? Hvad var dyrlægens forklaring?
Tænker bare at en ilder jo ikke ligefrem spiser tørkost i naturen..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

CitatHan spiser ikke så ofte af Easybarfen da han ikke bryder sig om det, han spiser/spiste mest kød fra dansk barf center. Og med hensyn til stamtavlen så ved jeg ingenting. Han er fra gul og gratis  >:| Og det giver jo kun mere bekymring for hans helbred. Jeg aner ikke om han er indavlsilder eller andet snavs.
Ok...ja det kan jeg alt for godt følge dig i...har selv to som jeg intet aner om og dem er jeg også evigt bekymret for... :(

Shamua

Citat fra: Eliza Dato 19. Juli 2010, kl. 12:22
Det kan godt være det bare er mig, men jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan være pga Barf'en? Hvad var dyrlægens forklaring?
Tænker bare at en ilder jo ikke ligefrem spiser tørkost i naturen..

Han sagde:
I naturen spiser vildilderen dyr - mus, fugle, hare og andre grøntædende gnavere. Dyr som ofte har grøntsager i maven.
Tørkost er et forsøg på at efterligne hvad ilderen spiser i naturen. Det er også derfor der er urter og andre underlige ting i tørkost, og ikke bare kød.
Vores ildere, som er tamildere, er bare ikke vant til at spise kød på samme måde som vildilderen, og derfor kan deres mave ikke holde til at få så meget protein i maven som der er i BARF. Det var hvad han sagde. Og synes egentligt at det lyder meget fornuftigt. Også fordi han er den tredje ilderkyndige dyrlæge der siger det, og de må vel vide hvad de snakker om?

Så kommer hvad jeg selv har tænkt på. En anden ting der tyder på at det er pga. barfen er, at der ikke kom ufordøjet prut ud af mikka da han kun spiste tørkost. Når det er ufordøjet, har han jo ikke fået det næring der er i maden, hvilket fører til at han bliver underernæret. Og det er så hvad der har ført til hævet nyre og lever.

Når det så er sagt er det jo ikke alle vores tamildere der ikke kan tåle BARF. Der er jo nogle af vores dyr, som ikke lægger så langt fra vildilderen. Nogle af os har hybrid ildere, og de kan sikkert godt tåle at leve af BARF. Men jeg tør ikke forsætte. Jeg vil ikke at min ilder skal dø af nyresvigt eller forstørret lever! Så hellere at de lever af god tørkost med supplering af mus og daggamle kyllinger engang imellem, som jeg har indtryk af at der er mange der gør.

Men prøv også at se det link som AlisVolatPropiis skrev http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring . Endnu en grund til at jeg tror han blev syg pga. barf.


Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Lige en rettelse til din ilderkyndige dyrlæge :) ilderer lever altså ikke af hare og fugle i naturen, medmindre de falder over en bovlam nærdød hare eller en skadet fugl så tror jeg næppe det er den primære fødekilde for dem :) -de lever faktisk hovedsageligt at padder og til tider smågnavere :) hvoraf den ene ihvertfald burde leve af protein...

Og der er masser af "langt fra vildilderen" ildere der lever udmærket på barf :) men ja det kan forekomme nogle dyr bare ikke reagerer ret godt på den slags mad...ligesom der er mennesker der ikke kan tåle mælk osv. jeg tror virkelig Mikka er undtagelsen frem for reglen...men det er vigtigt at påpege at de sker :) dog ikke så meget som jeg tror din dyrlæge gerne vil fremhæve... :)

Allergier og følsomheder overfor visse fødevarer forekommer altså bare og kan være genetiske

Shamua

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 19. Juli 2010, kl. 19:10
Lige en rettelse til din ilderkyndige dyrlæge :) ilderer lever altså ikke af hare og fugle i naturen, medmindre de falder over en bovlam nærdød hare eller en skadet fugl så tror jeg næppe det er den primære fødekilde for dem :) -de lever faktisk hovedsageligt at padder og til tider smågnavere :) hvoraf den ene ihvertfald burde leve af protein...

Og der er masser af "langt fra vildilderen" ildere der lever udmærket på barf :) men ja det kan forekomme nogle dyr bare ikke reagerer ret godt på den slags mad...ligesom der er mennesker der ikke kan tåle mælk osv. jeg tror virkelig Mikka er undtagelsen frem for reglen...men det er vigtigt at påpege at de sker :) dog ikke så meget som jeg tror din dyrlæge gerne vil fremhæve... :)

Allergier og følsomheder overfor visse fødevarer forekommer altså bare og kan være genetiske

Det er ikke kun Mikka, Macto, min anden angora, er også begyndt at få den samme ufordøjede prut. Måske det hænger sammen med at de er angora? så er det jo genetisk? min korthårs ilder kan sagtens fordøje BARF, dermed siger jeg ikke at der er sundt for hende. Men det er bare et gæt, ikke noget jeg ved.

Med hensyn til de der dyr han nævte, kan jeg ikke huske om han nævnte hare, men i hvertfald fugle og mus :P

Vh. Marianne

Eliza

Jeg kan bare ikke lade vær med at tænke at det er fordi vi (os mennesker) gør det forkert. Man skal ikke altid høre efter dem i butikken for de vil altid påstå at deres er det bedste, ligesom jeg har nogle dyrlæger mistænkt for at gøre.

Hvilke tre ilderkyndige dyrlæger er det der fraråder barf?

Jeg mener at der i easybarf er blandet vitaminer og mineraler til hunde i, men igen de vil jo aldrig kunne lave et produkt der passer til ALLE hunde.

Jeg tror selvfølgelig godt på at enkelte ikke kan tåle barf, men tror det høre til sjældenhederne.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Det er Abild dyrelæge (måske ikke den bedste at nævne lige pt.), så Karl Ole fra Randers dyrehospital, og så Ryan i Galten.

Ryan har speciale i ildere, og er skide dygtig..

Vh. Marianne

barf

Citat fra: Shamua Dato 19. Juli 2010, kl. 18:55
Citat fra: Eliza Dato 19. Juli 2010, kl. 12:22
Det kan godt være det bare er mig, men jeg har virkelig svært ved at se hvordan det kan være pga Barf'en? Hvad var dyrlægens forklaring?
Tænker bare at en ilder jo ikke ligefrem spiser tørkost i naturen..

Han sagde:
I naturen spiser vildilderen dyr - mus, fugle, hare og andre grøntædende gnavere. Dyr som ofte har grøntsager i maven.
Tørkost er et forsøg på at efterligne hvad ilderen spiser i naturen. Det er også derfor der er urter og andre underlige ting i tørkost, og ikke bare kød.
Vores ildere, som er tamildere, er bare ikke vant til at spise kød på samme måde som vildilderen, og derfor kan deres mave ikke holde til at få så meget protein i maven som der er i BARF. Det var hvad han sagde. Og synes egentligt at det lyder meget fornuftigt. Også fordi han er den tredje ilderkyndige dyrlæge der siger det, og de må vel vide hvad de snakker om?

Så kommer hvad jeg selv har tænkt på. En anden ting der tyder på at det er pga. barfen er, at der ikke kom ufordøjet prut ud af mikka da han kun spiste tørkost. Når det er ufordøjet, har han jo ikke fået det næring der er i maden, hvilket fører til at han bliver underernæret. Og det er så hvad der har ført til hævet nyre og lever.

Når det så er sagt er det jo ikke alle vores tamildere der ikke kan tåle BARF. Der er jo nogle af vores dyr, som ikke lægger så langt fra vildilderen. Nogle af os har hybrid ildere, og de kan sikkert godt tåle at leve af BARF. Men jeg tør ikke forsætte. Jeg vil ikke at min ilder skal dø af nyresvigt eller forstørret lever! Så hellere at de lever af god tørkost med supplering af mus og daggamle kyllinger engang imellem, som jeg har indtryk af at der er mange der gør.


Men prøv også at se det link som AlisVolatPropiis skrev http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring . Endnu en grund til at jeg tror han blev syg pga. barf.

Prøv at se på ingredienslisten på din tørkost, og se hvor meget protein der er i, og sammenlign så med råt. I råt er der max 21 % protein i, og derfor kan det ikke lade sig gøre at få "for meget" protein.

Den kilde du referere til, ang. hunde, der er jeg lidt skeptisk, fordi hvis hendes yndlingshund er har tabt alt muskelmasse på en måned, og hun har fodret med råt i to år, så er der noget helt galt, da man ikke kan have fodret i to år, men er stoppet efter en måned  :S

Det er vigtigt at man bruger sin sunde fornuft, og tænker på hvad ens kæledyr er bygget til at spise, desuden så er det vigtigt at man husker fedt indholdet skal være højt til et rovdyr, og jeg anbefaler altid at man bruger kød og eller fedt sammen med easybarf.

tzari

Kan nogle give mig ingrediens liste, nøgletal osv helst på engelsk  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Mustela

Citat fra: tzari Dato 16. August 2010, kl. 16:50
Kan nogle give mig ingrediens liste, nøgletal osv helst på engelsk  :)

Ingredienser: kalkun, oksekallun, okse-kød, -lunge, -lever samt en masse andre vitaminer og mineraler

Analysis:
Protein: 86%
Fat: 8,39%
Water: 4%
Ash: 0,78%
Vitamin/mineral: 0,83%

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

Hvad med taurin og kalk?