Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kastreret ilders reaktion.

Startet af Frikken, 10. Juli 2009, kl. 20:43

Frikken

Hej med jer.

Nu er der nok nogle af jer der kender mere til ildere end jeg gør, men siden jeg nu har oplevet noget der ellers sker sjældent, vil jeg lige fortælle de af jer der ikke forstår det :]

Jeg har to ildere. Faxe har jeg haft i to år, Tyson har jeg haft i to måneder. Tyson blev kastreret for omkring halvanden måned siden, da vi fik ham skiftede i foder, så begge ildere fik det samme. For to uger siden begyndte Tyson at klø sig, ikke bare som i at det kløede en smule, men virkelig ekstremt. Jeg tjekkede ham for lopper, da Faxe næsten lige havde haft og det lød rimeligt. Jeg fandt ikke nogen, men gav ham alligevel en loppekur, da jeg ville være sikker. Dette hjalp ikke, og det undrede mig. Jeg var så hjemme hos mine forældre en weekend, mens kæresten passede dem begge. Da jeg kom tilbage skulle de jo nusses, men Tyson fældede som en gal, faktisk så meget at der var kommet halvskaldede pletter på hans ryg. Jeg blev super bekymret og fik ringet rundt. Min far lovede at ringe til dyrlægen han blev kastreret hos (de kender hinanden) dagen efter for lige at høre. Dyrlægen sagde at jeg skulle tage til dyrlæge med Tyson hvis det blev ved, men han troede ikke det var noget alvorligt. Dagen efter havde Tyson mistet endnu mere pels, og han nappede sig helt vildt. Jeg fik ringet til en dyrlæge og bestilt tid, da jeg troede det kunne være skab og at det så skulle gå stærkt, så Faxe ikke nåede at miste pels også (ja, det smitter helt vildt) ..

Dagen efter tog vi til dyrlæge med Tyson, de beholdt ham i nogle timer. Da vi hentede ham fik vi at vide at det var en reaktion på at han blev kastreret. Det er helt normalt, men sjældent. Det vil sige at han mister al' sin pels og så gror der noget nyt ud. Han opfører sig helt normalt og som han plejer, og det gør et sygt dyr som regel ikke.

Pt. har han kun fyldig pels på hale og ben, det andet er små mørke hår. :)

Jeg ved godt dette ikke er et spørgsmål, men siden jeg aldrig havde oplevet det før og gik ret meget i panik, synes jeg lige jeg ville fortælle andre om det. Man bliver jo bekymret for sit lille dyr. Dermed ikke sagt at man skal lade være med at tage til dyrlæge, hvis det sker, for det kan være ørermider, skab, hårsækkemider, og alt muligt andet. :)

Håber det kan bruges :)

Amazing Ferret

Min reaktion på det du skriver lyder normalt.....nogle ildere taber pelsen meget kraftig til det punkt hvor de er skaldede. Jeg har prøvet det 2 gange nu og jeg er også blevet bekymret. Og det er også normalt at de skifter pels når de er blevet kastreret

Frikken

Citat fra: Amazing Ferret Dato 10. Juli 2009, kl. 21:03
Min reaktion på det du skriver lyder normalt.....nogle ildere taber pelsen meget kraftig til det punkt hvor de er skaldede. Jeg har prøvet det 2 gange nu og jeg er også blevet bekymret. Og det er også normalt at de skifter pels når de er blevet kastreret

Faxe mistede absolut intet pels, derfor blev jeg meget bekymret. Faxe blev kastreret da han blev et halvt år, Tyson blev kastreret lidt efter hans et års fødselsdag, så tror måske det kan have noget med det at gøre. At Faxe faktisk ikke nåede at få helt så mange hormoner i kroppen som Tyson. Ved et selvfølgelig ikke, men synes ikke det lyder helt dumt. Ville dele det, da jeg ikke anede noget om det inden det skete :)

Amazing Ferret

Nu er alle ildere ikke ens, og heldigvis for det da,  :fnis: men jeg har også kun 1 ud af 3 hanner der har smidt sin pels på den måde efter han blev kastreret. Jeg tror ikke det har noget at gøre med alderen

Pipvig

Jeg synes det er helt fint at du skriver det. Jeg vidste det fx ikke og jeg har 2 hanner der om ikke så længe skal kastareres, og jeg ville gå fuldstændig i panik hvis mine drenge pludselig smed pelsen. Du har formentlig sparet mig for en vagtdyrlægeregning. Så det er jeg da ret glad for!
Og det her er jo ikke kun til spørgsmål men også for at dele sine erfaringer og kategorien hedder alt om ildere, så jeg ville da også have placeret det her eller måske under helbred.