Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Mink i hjemmet???

Startet af Black Diamond, 13. Juli 2009, kl. 18:41

Black Diamond

Jeg har lige et spørgsmål til dem der ved noget om Mink..

Jeg blev for nogle dage siden spurgt om jeg vidste om man kunne holde en Mink som kæledyr.. Altså måske ikke indendørs men mere selve tanken om at havde en mink i hjemmet.
Jeg er faktisk i tvivi om man må havde Mink i et normalt hjem eller ikke. Man må jo ikke med en Mår.. men er det det samme der gælder med en mink? eller skal man havde en særlig tilladelse?
Syndes faktisk det kunne være ret spænden at høre om. Jeg kender kun reglerne for Mår...

Starshineferrets

i sverige får du inte ha mink som husdjur, enligt lagen. Men jg och en vännina fick in en mink, som fick bo hos henne i en månad innan hon fick flytta till norge. Hon var riktigt trevlig, men visade klart och tydligt att hon inte trivdes i en lägenhet.

I Frankrike börjar minkar bli nästan lika vanliga som illrar som husdjur. Flk har dem på precis samma vis, går ut med dem i sele, gosar med dem, och har dem ihop med sina illrar. Vad jag förstått så är dessa minkar riktigt trevliga, och främst framavlade utav en uppfödare i söder, för att få dem mer lätthanterliga och sociala.

Men faktum kvarstår att en mink behöver stor yta, ch framförallt bad och simmöjligheter för att må bra.

Soelberg`s SUN ferret

ja spændende emne.

jeg kunne rigtig godt tænke mig et par mink, men ved så ikke om det er lovligt i DK.

her er en hjemmeside med mange smukke mink

http://vison.site.voila.fr/




RockaHulla

Mink går under Hold af særlige dyr.
Af hvad jeg kan huske, kræver de tilladelse og skal have udendørs areal.

Men i kan jo læse dette https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1447

:)

Namilla

Jeg er også næsten 100% sikker på at de skal have adgang til vand at svømme i (så altså en vandskål er ikke nok)... derudover er de danske mink jo desværre heller ikke så søde som de franske som starshine fortæller om... jeg har hørt flere historier om folk der tager mink hvalpe til sig, og de er så søde og så kære, men i løbet af 6 mdr. bliver de så vilde, at de ikke kan håndteres uden læderhandsker, hvorefter folk må opgive dem og minken må aflives (for den kan jo ikke komme tilbage til en minkfarm når den har boet hos mennesker)...
Kan huske at der på et tidspunkt var meget snak om "minkemand" (mener det var på ilderforum), men jeg mener også det samme skete der, at han blev så vild at han ikke kunne håndteres...

tzari

For 5-6 år siden kendte jeg en der boede sammen med en mink. Hun var sød og ikke bidende overfor sin ejer og hende men MEGET sky overfor alle andre end de 2. Minken er ikke egnet som kæledyr, det er et HOBBY dyr. Ved også flere andre har haft hvor de er gået amok og angrebet folk og mennesker uden varsel fordi det er slået klik for dem da de er blevet kønsmodne  :(
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Barky

Det var Sheila der kendte en mink med et godt sind. Albinohannen Minkemand.
Han skulle eftersigende være sød, sød og atter sød. Han var voksen, så tror ikke at det "gik galt" med ham efter 6 mdr, men jeg ved reelt set ikke hvad der er sket siden vi ikke hører om ham mere. Hun skulle jo også have haft den lille sorte mink Amouritte. Men jeg kan ikke huske hvad der blev af den, det står nok på IK. (ilderkliken)

Ang. hold af mink. Så er jeg "all-for" at man holder mink som hobbydyr i vouliere med vandbad og alskens herlige sager. Men selvom jeg har mødt en semi-tam/hel-tam mink hos mine norske venner (for dem der kender hedder hun Lilo og er blå), som både boede med ildere og blev håndteret en smule af menneskene. Så tror jeg måske stadig at de er liiige vilde nok til at have på samme betingelser som ildere. Eller rettere, næsten samme betingelser, der ER forskelle. Det er jo ikke samme dyreart. :lol:
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Namilla

Det var mig der blandede det sammen... minkemand hørte vil pludselig ikke om mere, men der var folk der gættede på, at han var hjerneskadet, og at det var derfor han ikke var vild...
Amouritte blev vild... men jeg ved faktisk ikke hvad der skete med hende derefter...
Men så vidt jeg husker, så blev Lilo da også håndteret med handsker, og var ikke bange for at give sin mening til kende?

Amazing Ferret

Amouritte blev desværre aflivet  :(

NemoToft

Min egen historie med mink.
For 18-19 år siden (nøj tiden flyver afsted), da jeg var tenager og boede hjemme hos mor og far på gården (nedlagt landbrug). Min far er også tosset med dyr. Og vi har altid haft heste, hund, kat, høns, undulat (olign.) og fisk (ude og inde). En  portion mink var stukket af fra en mink avler, et par kilometer fra os. Det lykkedes far at fange 3 mink. To hanner og en hun. Den ene han kørte far op til mink avleren med og fik en snak med manden. Han kunne ikke tage den ind i hallerne igen, så den ville blive aflivet. Far fik lov til at beholde de 2 andre og kunne komme med dem, når/hvis han blev træt af dem.
Så var det ellers igang med at lave bur. Et stort papegøje bur blev lagt ned og der blev lavet så det kunne kunne lukkes af midt på. Et drænrør blev monteret i enden. Røret gik ud i en "kæmpe" løbegård, lavet på et betondæk og aluminiums porte 3x3 meter og 2 meter højt (far arbejde i et port firma  :) ). Der gik selvfølgelig ikke længe, før vi havde fået 8 hvalpe i alle mulige farve, blå,brune, hvide og sorte. Hunnen var vild. Hannen kunne man godt få lov at røre. Men hvalpene blev forholdsvis tamme. I papegøje buret, hvor vi kunne lukke forældrene fra, kunne vi jo kæle og nusse hvalpene fra de var små. De kravlede rundt på os. Men de var ikke rigtig tamme. De blev sure, hvis man forsøgte at løfte dem alt for længe. Vi blev kun bidt, når vi håndfodrede med for små stykker mad. De havde et kæmpe stålkar med vand. Om vinteren, selvom der var 20 cm is og kun en lille åbning i isen, så svømmede de stadig. Vi havde dem nogle år. Og da de havde fået et kuld mere og de yngste i flokken blev ikke så tamme, så fangede vi hele flokken og kørte op til mink manden med dem og de blev alle aflivet. Det var på det tidspunkt, at jeg sagde at jeg godt kunne tænke mig at få noget ligende en dag. Så da jeg flyttede hjemmefra, så fik jeg en ilder. Keld mente godt nok ikke det var noget at have. Meen han er lige så glad for ildere, som mig.
Dolly.