Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

regler hos DSB

Startet af Soelberg`s SUN ferret, 2. August 2009, kl. 13:27

Soelberg`s SUN ferret

Det er rimelig tit at ilder folk som rejser med toget, bliver bedt om at forsvinde fra kupeen eller andre nedladende ting om ens ildere. Så jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide.

Hvordan er reglerne egentlig hos DSB. Bare sådan generelt når man har dyr med i toget. Det kunne egentlig være godt at vide for dem som har ildere med.
Måske man så kunne lave en kopi af reglerne og have dem med i toget, og så stikke reglerne i hovedet af dem når de er ubehøvlede. Altså hvis der overhovedet er nogle faste regler for rejse med dyr. Nogen der ved det.

RockaHulla

Det har jeg heldigvis aldrig været ude for :)

Dyr i Toget:

Du kan normalt kun tage 1 hund med på rejsen. Og du skal huske at købe en barnebillet til Standard til din hund. Ved rejse med flere hunde gælder særlige regler, som du kan få oplyst på stationen.

Helt små hunde og andre mindre kæledyr kan du tage gratis med, hvis de under hele rejsen transporteres i en håndtaske eller lignende. Tasken må ikke overstige 100 x 60 x 30 cm.

I fjern- og regionaltog:
Her må du ikke have dyr i toget:

* DSB 1'
    * Stillezone og Familiezone
    * Standard i Regionaltog i de vognafdelinger, der er markeret 'dyrefri'

Førerhunde, små hunde og andre mindre dyr, der under hele rejsen transporteres i en håndtaske eller lignende, må dog gerne medbringes på DSB 1' - undtagen på Hvilepladserne, som findes i nogle tog.

I S-tog:
Her må du ikke have dyr i toget:

* I de lange S-tog: I vognafdelingerne i begge togets ender
    * I de korte S-tog: I vognafdelingen i togets ene ende

Større hunde skal befinde sig på gulvet under hele rejsen.

lille_jill

Jeg har aldrig hørt noget negativt fra kontrollerer når jeg har haft dyr med. Altså så vidt jeg husker.

Har dog fået besked på at købe billet til Chucky i en bus. Det nægtede jeg, men kom med alligevel.

Black Diamond

Jeg har faktsik aldrig haft problemer med at havde mine dyr med før nu. Jeg havde endda Tjalfe med da han var i fuld brunst og vi skulle op til Allison og havde ham kottet. Der var virkelig lugt på der. Men nu med 5 hvalpe der ikke er i brunst og så skal man sidde i gangen i 2 timer. Det var en smule i overkandten syndes jeg. Jeg bliver også vred over at folk er så frække at sige at man skal havde fjernet duft kirtler på sine dyr.
1 det er efter hvad jeg ved ulovligt i danmark, 2 det er synd for dyrne da deres fedt sidder der og de bruger det til pelsen.
Jeg har dog en gang sat mig i en hvilekupe med en ilder, hvor jeg blev bedt om at gå ind i en normal kupe og sætte mig. Det gjorde jeg jo så.
Men det her var ikke en hvile kupe :@

Namilla

Det er jo bare lidt anderledes med ildere, end med hunde... fordi ildere lugter...vi er nogen der synes de lugter godt, men for andre folk kan jeg godt se, at det kan være en gene at dele kupe med dem... Jeg har lige sakset fra dsb's regelsæt:

"Artikel 12 – Tilladte genstande og dyr
§ 1 Passageren må medtage lettere genstande (håndbagage) og levende dyr iht. de almindelige transportbestemmelser. Passageren må derudover medtage uhåndterlige genstande iht. de særlige bestemmelser i de almindelige transportbestemmelser. Genstande og dyr, som kan være til hindring eller ulempe for de øvrige passagerer eller forårsage skader, må ikke medtages."
(http://www.dsb.dk/Global/PDF/Om%20DSB/Forretningsbetingelser/Dansk%20udgave%20af%20CIV.pdf)
For mange mennesker vil ilderes særegne lugt jo netop være til ulempe... de andre mennesker har også betalt for deres billet, og har derfor også krav på en behagelig rejse...
Følgende fandt jeg på Movia's hjemmeside
"Ildelugtende genstande
Det er forbudt at medtage ildelugtende genstande eller noget, der kan tilsmudse eller på anden måde genere passagererne."
(http://www.moviatrafik.dk/Priser/sydsjaelland/rejseregler/Pages/Rejseregler.aspx#Ildelugtende%20genstande)
Jeg er helt enig i, at det er skideirriterende, at det er sådan, men man må nu engang følge reglerne... vælger man at tage ildere med toget, så har man også pligt til at sikre, at rejsen bliver behagelig for de andre passagerer...og hvis de, eller kontrollanten, skønner at ilderne er til gene, så er der bare ikke noget at gøre ved det...

Julie

Nu har jeg godt nok aldrig haft problemer med at have mine dyr med i toget, men jeg tror, at grunden til at folk synes de lugter, er fordi det er en lugt de ikke kender, og den er måske lidt ubehagelig for nogle - specielt hvis man har dyr i brunst med. Derimod folk med våde hunde bliver der ikke sagt noget til.. og de stinker da også lidt af muggen røv.. altså hundene.. Jeg har også oplevet at der er folk der sidder og fiser i toget, og de bliver da heller ikke smidt ud af den grund, selv om de stinker mere end mine dyr..
Det er minimalt hvor meget mine dyr lugter, for det er to kastrater og de har altid nyt sengetøj med i kassen, netop for at det ikke skal lugte. Hvis folk kunne finde på at klage over det, er de godt nok sarte, og så vil jeg mene at det er mere en "ilder-er-et-rovdyr-og-burde-ikke-være-kæledyr-fordi-de-er-meget-farlige-og-bider-hovedet-af-dem-der-kigger-på-dem"-sag, end en sag om hvorvidt de stinker..

Namilla

Frygt og uvidenhed er jo ofte grunden til at vi oplever forskelsbehandling pga. vores dyr...
Mht våde hunde, så er jeg også helt sikker på, at man, hvis man klagede til en konduktør, ville få dem sat ud på gangen... men altså, det skal skønnes at det er til gene, og hvis ikke konduktøren synes det er til gene, og ingen passagerer klager, ja så kan man jo ikke forvente at der sker noget...Lige så vel som at det ofte er helt problemfrit at køre med tog med ilderne, fordi hverken konduktør eller passagerer klager...
At folk fiser i toget... well, sådan er det jo ind imellem... jeg har da oplevet at en landmand i beskidt arbejdstøj blev bedt om at sætte sig i gangen... igen, det handler jo om meninger, og lige der blev det skønnet at han lugtede så meget, at han var til gene...
Det kan bare ofte være sværere at "udvise" folk fra kupeerne, pga. personlig lugt, end pga. et dyr...da det jo ikke er noget decideret personligt...

Lea

Har aldrig hørt noget fra nogen mennesker. og jeg har altid haft min ilder på armen. har ham ikke i transportskasse eller taske.

og kontrollørene siger heller ikke noget.. men bor nu også på lolland her siger de ingen ting..
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

PetPile

Nu kender jeg ikke de konkrete regler.

Men når man har mindre dyr med i toget skal de helst være i transportburet under hele rejsen, selvom at det godt kan være svært, for man har jo lyst til at sidde og nusse med dem.

Der er mange der synes at ildere eller tamrotter for den sags skyld (som jeg jo ofte transporterer) íkke er kæledyr, så det synes jeg egentlig godt at man kan tage hensyn til, for nogen er jo direkte bange for dem.

Som der nævnes må man ihvertfald ikke have dyr på 1', familie og i stillekupé, også selvom at de ikke siger noget.
PetPile - Tilbehør til ildere :love:
www.petpile.dk | [email]mail@petpile.dk[/email]

www.facebook.com/petpile

tzari

Jeg har oplevet en del chikane fra dsb sjovt nok sker der ISÆR på strækning aarhus til frederikshavn. Det er en af de der salgs dimser der HADER mine dyr.

Plejer at bede om at få dyrene i deres opbevarings rum så lugten er isoleret og den er jo væk igen få min efter jeg er stået af denne ordning fungere for det meste. MEN den ene gang fra aalborg til frederikshavn oplevede jeg at blvie TVUNGET til at sidde på toilettet med mine dyr fordi et fisefornemt par lavede en kæmpe scene om hvor ULÆKRE de var og sås skred de jo i kassen og var såååå klamme og ham i toget kunn selv ikke lide dyrene heller så fik besked på på toilettet eller ud. KÆft jeg var såret. Mine kasser bliver renset TIT når jeg er i tog og vasker den hver gang så der ikke ligger lort i kasserne  :X
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

lille_jill

Kommer lige i tanke om dengang Chucky sked på en mand på vej fra Århus til Kbh  :-$ .. Ikke engang der fik jeg en klage.

Black Diamond

Jill, det kan jeg godt huske *G*

Tut var også så sød at skide ud gennem nettet på kassen og ud på gulvet da vi kørte hjem :lol: :fnis: er helt sikker på han gerne ville fortælle sin mening om den tur..

Bawa

Citat fra: lille_jill Dato  2. August 2009, kl. 21:11
Kommer lige i tanke om dengang Chucky sked på en mand på vej fra Århus til Kbh  :-$ .. Ikke engang der fik jeg en klage.
HAHAHAHAHAHA!!! det kan jeg godt huske du har skrevet herinde  :lol:  jeg var FLAD af grin!!!!

Pipvig

Jeg har jo lige været ude på en lidt længere togrejse med først en og derefter tre ildere.

I den forbindelse spurgte jeg nede på stationen hvordan og hvorledes. Og jeg fik af vide da jeg spurgte at jeg kunne stille dem på bordet eller overfor mig. (jeg havde før der ikke rejst med ic3 tog med dyr)

Jeg sagde at de jo godt kunne larme osv og jeg blev rent faktisk placeret i en familiekupe. Under andre omstændigheder går jeg ind i kupeer hvor der står at der må være dyr. Og brokker folk sig over mine dyr så kan de smutte ud derfra. De er også passagerer ligeså meget som mine medmennesker er. Jeg har taget hensyn til mine medpassagerer ved at gå ind i en kupe hvor der må være dyr. Jeg skal også have lov til at rejse med mine dyr. Det ER altså ikke kun alle andre der skal have lov til at være der.

Jeg har ikke været ude for chikane eller noget lignende fra personale tværtom synes dem jeg har mødt at de er enormt søde. Det eneste der var, var da jeg skulle hjem med Max fra dyrhandlen, jeg havde Max i sele, den første buschauffør var der ikke problemer med. Den anden hidsede sig op og sagde at jeg skulle have ham i taske ellers skulle jeg betale billet for ham også, jeg sagde stille og roligt at jeg lige havde været ude og køre med en anden der ikke havde sagt noget... Og så begynder idioten at råbe af mig at der ikke var nogen grund til at hidse mig op og at han jo bare sagde det stille og rolig og nu skulle jeg bare sætte mig ind i bussen hvis jeg ellers ville med... Jeg tror jeg lignede et stort spørgsmålstegn :lol:

Lea

Citat fra: Lea Dato  2. August 2009, kl. 20:10
Har aldrig hørt noget fra nogen mennesker. og jeg har altid haft min ilder på armen. har ham ikke i transportskasse eller taske.

og kontrollørene siger heller ikke noget.. men bor nu også på lolland her siger de ingen ting..

Skal siges jeg tit tager toget og bussen og ingen siger noget jo kun ej hvad er det, må jeg røre osv. de snakker kun med ham . nu Kender alle og hinanden hernede så ja der ikk så meget at sige folk ved at jeg har en ilder . og tager ham med mig tit  . også kan man jo altid få lov til at kæle og nusse med ham også lige få en snak . :) det er så hyggeligt.

og togkontrollerørne siger også kun hvor er den sød osv. intet kritik eller noget.

De ved at jeg holder ham ved mig .. og acceptere folk som der er bange for dem og ikke kan lide dem. vi har jo alle vores meninger omkring dem ..

Sad og snakkede med en omkring mink farme . pels osv .. det er jeg lige glad med har da flere pelse selv men kunne aldrig drømme om at tage pelsen fra min ilder.

Nu holder min ilder sig også til at han kommer ud af toget eller bussen er han rigtig god til . så der er ingen problemer og han får altid lov til at lave noget inden vi kommer ind i toget og ved han også godt.. han er vant til det. :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3