Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvornår er det en stamtavle

Startet af tzari, 4. August 2009, kl. 17:23

tzari

Oy fik lige ubevist inspireret mig til et spændende emne  :dans:

Når folk gerne vil have dyr med stamtavle hvornår er det så en stamtavle. Er det nok man ved hvem far og mor er eller kræver det 5 komplette led. Er det nok der er navne i tavlen eller skal der være sundheds statestik i ledene før de "gælder". Altså fortæl jeres MINIMUM krav til en tavle. Er meget interesseret i at høre købernes mening ikke kun avlerne  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Namilla

For mig ville det først være en stamtavle, hvis der var minimum 2 led (forældre og bedsteforældre) + sundhedsstatestik... ellers kan man jo ikke bruge den til noget... Pointen for mig, er netop at jeg skal kunne sikre mig, at den ilder jeg køber med stamtavle er "sundere" end den der ikke har stamtavle...(det er en garanti ingen kan give, det ved jeg, men hvis jeg betaler mere for en ilder med stamtavle, så vil jeg også "have noget" for mine penge)... hvis der kun er navnene på forældrene, så er den stamtavle (i mine øjne) ikke det papir værd den er skrevet på... Heller ikke selvom der reelt set er helbredsstatestik på forældrene... så skal forældrene i hvert fald være minimum 4 år, begge to...(og sygdomsfri, det giver vel sig selv)...

Pipvig

Først sad jeg og tænkte ja man skal vel starte et sted så jeg ville sige 1 led... far og mor... For mig er en stamtavle ikke ret meget værd, jeg elsker mine dyr lige højt om den kommer fra en dyrehandler eller om den kommer fra en avler og har vundet 20 priser (overdrivelse fremmer forståelsen). Og hvem dens tiptiptip var kan jeg egentlig ikke bruge til andet end at sammenligne hvem den langt ude er i familie med.
Men så vidt jeg har forstået bruger i den også til at skrive hvor lang tid dyrene lever og udvælger dyr derudfra. Og derudfra ville jeg sige 2-3 led. Helst 3 og op.

Men for mig personligt er det ikke stamtavlen der fastsætter dyrets værdi. Det er dyret, evt vaccinationer, chip osv...

Namilla

Men problemet er, at en ilder uden stamtavle, reelt set kan komme fra en linie, hvor bedsteforældrene er døde at lynkræft og den eneste grund til, at forældrene ikke er blevet ramt af det er, at det er moderens første kuld, og hun er måske under 1 år gammel... Sådan en hvalp vil have MEGET højere risiko for at blive ramt af arvelige sygdomme, end en hvalp, hvor det kan bevises at der ikke er kræft i de led man kender til, og at gennemsnitslevealderen er 6 år fx...
De to hvalpe er sikkert nøjagtig lige så søde, men hvis jeg køber en hvalp, og skal give mange penge for den, så vil jeg hellere vælge den ilder, som jeg kan se frem til at have i 6 år eller mere, end jeg vil vælge den hvalp, som jeg ikke ved hvor længe jeg har...hvis vi nu forudsætter at prisen er den samme...
Nogle af de avlere, som gør et stort arbejde for at hæve gennemsnitsalderen på deres hvalpe, er villige til at give 4 års garanti på hvalpene...det er meget!
Jeg har selv en ilder, som har været heldig... han er kuldbror til en ilder som døde af lynkræft inden den blev 1 år...og faderen var død af kræft, inden hvalpene blev solgt... Jeg valgte med hjertet, men jeg er så også klar over, at det ikke er den ilder jeg skal forvente at have i 6 år eller mere... og jeg kan godt forvente at komme til at bruge en masse penge på dyrlæger på ham, hvis jeg vil forsøge at forlænge hans levetid, skulle han nu blive ramt af kræft...

Pipvig

Citat fra: Namilla Dato  4. August 2009, kl. 18:32
Men problemet er, at en ilder uden stamtavle, reelt set kan komme fra en linie, hvor bedsteforældrene er døde at lynkræft og den eneste grund til, at forældrene ikke er blevet ramt af det er, at det er moderens første kuld, og hun er måske under 1 år gammel... Sådan en hvalp vil have MEGET højere risiko for at blive ramt af arvelige sygdomme, end en hvalp, hvor det kan bevises at der ikke er kræft i de led man kender til, og at gennemsnitslevealderen er 6 år fx...

Jeg kan godt se hvad du mener. Hvis de får lynkræft dør de så alle sammen inden for det første år?

De to hvalpe er sikkert nøjagtig lige så søde, men hvis jeg køber en hvalp, og skal give mange penge for den, så vil jeg hellere vælge den ilder, som jeg kan se frem til at have i 6 år eller mere, end jeg vil vælge den hvalp, som jeg ikke ved hvor længe jeg har...hvis vi nu forudsætter at prisen er den samme...

(nu tænker jeg lidt i penge) men jeg ville også vælge den ilder jeg havde størst mulighed for at have længst, det er da klart. Såfremt at de kostede lige meget. Jeg skal jo også have råd til at holde dyret i live... ;-)

Jeg har selv en ilder, som har været heldig... han er kuldbror til en ilder som døde af lynkræft inden den blev 1 år...og faderen var død af kræft, inden hvalpene blev solgt... Jeg valgte med hjertet, men jeg er så også klar over, at det ikke er den ilder jeg skal forvente at have i 6 år eller mere... og jeg kan godt forvente at komme til at bruge en masse penge på dyrlæger på ham, hvis jeg vil forsøge at forlænge hans levetid, skulle han nu blive ramt af kræft...

Jeg håber din ilder lever mange år endnu.  <3

Namilla

Der er ingen der kan sige, hvornår en ilder med lynkræft vil dø... men reelt set bliver de ikke gamle... jeg tror faktisk de fleste dør indenfor de første 2 år... men kræft kan ramme i alle aldre, og det kan også ramme ildere uden kræft i linierne... sandsynligheden er bare ikke så stor...
Personligt tror jeg også at det handler om mange andre ting, end bare lige gener... generne har selvfølgelig meget at sige, og man kan gøre alting rigtigt, men hvis ilderen er forudbestemt, genetisk, til at få kræft, så hjælper det ikke, at man har gjort alting rigtigt...
Men man kan også godt "spolere" en sund ilder... fx ved forkert fodring, forkert behandling osv...
Jeg tror helt sikkert at foder spiller en stor rolle, men også sådan noget som kunstig belysning/varme... der er kort sagt mange mange faktorer der spiller ind, men starter man ud med noget ordentligt genetisk materiale, så er man hjulpet en del af vejen...