Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ilder vs. andre kæledyr

Startet af Julie Stuhr, 26. September 2009, kl. 11:33

Julie Stuhr

Jeg vidste faktisk ikke hvor jeg skulle poste det her emne, but here it goes:

Hvordan reagerer jeres andre kæledyr på ilderlugten?
Her mener jeg når I har rørt ved ilderen og så rører ved det andet dyr, eller bare når lugten sidder i tøjet.
Vænner dyret sig til lugten?

Black Diamond

De fleste dyr jeg har mødt reagerer på lugten. Det er mest når jeg møder hunde når jeg er på besøg nogle steder. Endten begynder det at over snuse mig eller også så hopper de op hele tiden og gør.
Jeg passede to kaniner i sommerferien for mine børn. de var meget lige glade med mine dyr. De kom over og snuste og sådan, og virkeder slet ikke nervøse for dem.
Min mors fede katter ryster på hovdet og går vidre når de har snust til noget med ilder lugt. Men der skal også en hel del til for at få gange i dem. Omvandtrende hvaler :fnis:

ludvig

hmm...har ikke selv andre dyr herhjemme, men min chef har tit sin hund med på arbejde, og den reagerer overhovedet ikke...men har nu også fået af vide at man slet ikke kan lugte på mig at jeg har ileder....men de plejer heller ikke at være i nærheden af mit tøj, og er ikke de store putte dyr, så er nok begrænset hvor meget duft de rent faktisk sætter af på mig...

Lea

Har ikke andre dyr herhjemme . har prøvet med et hamster men kunne slet ikke komme til den så blev nødtil at sælge den videre den bor hos en af mine veninders veninder nu . men det hamster var så bange sad i et hjørne og viste tænder og hvæste af mig og bed efter mig. den stod på bagben når jeg kom ind til den . og det var et hamster fra en opdrætter en lille unge. har aldrig oplevet et hamster sådan så synes det var for syndt så han kom hjem til en anden som havde et andet hamster i et andet bur også . så han har det godt .

Har også haft mus til foder . og de bed mig da jeg lugtede af rovdyr. men nok også mest fordi jeg kom ind og tog en eller to og gik med dem og aldrig kom tilbage med dem

Min søster har rotter dem rører jeg ikke da jeg ikke kan lide rotter. i mit hovedet er det også foder men der har vi alle jo heldigvis forskellige meninger :) men tror også de ville bide mig hvis jeg gik ind til dem

når jeg tager hjem til mine forældre går jeg da også ud til min mors chinchillaere og de har så vendet sig til mig så de er lidt lige glade det ene par kan så ikke lide mig . men de skal også lige vende sig til at jeg kommer ind og lugter lidt af rovdyr. :) og hundene de er også vant til at jeg lugter af rovdyr for hvor jeg boede hjemme var Balou Viril og boede i en campingvogn sammen med nogle andre ildere også. og der kom hundene da med ind engang imellem ellers fulgte de mig derud . :) og sad udenfor og ventede på jeg kom ud igen..

Min ilder er ikke inærheden af mit tøj da jeg har et lukket skab og vil ikke have ilderen i mit rene tøj det synes jeg simpelthen er for klamt og det gælder så alle slags dyr . så noget andet når man tager et sæt tøj på . nusser og putter da lige med Balou inden jeg tager afsted om morgen. (han sover frit så er i sengetøj og ja overalt. bortset for mit skab og køkkenskabe osv. )
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

muligvisengnu

Syns faktisk ikke andre dyr reagerer så voldsomt.
Fremmede hunde snuser måske lige en ekstra gang, men det er også det.

Vores egen hund siger ikke noget til duften, men følger dem over alt hvor de går med logrende hale. Han bliver helt ulykkelig hvis de kravler ind under sofaen hvor han ikke kan følge med  :fnis:

Og vores sugar gliders virker heller ikke til at sige noget til lugten  :)

PiaLyng

nu har  jeg en mini-zoo (næsten).
Men her står ilder og rotter i samme rum, og jeg har katte og en hund :). der ingen som reagere på det overhovedet :).

Julie Stuhr

Nu mente jeg jeres kæledyr, fx hamster, rotter, kaniner osv, som I også har fast i hjemmet  :)

Namilla

Kæledyr var det jo ikke just, men jeg har haft mus (både almindelig lab. mus og nathaler) og rotter til foder, som har boet i stuen hvor ilderne var...
De spiste og fungerede, og var ikke just mere aggressive, så rent basalt fungerede de... MEN... de åd deres afkom for et godt ord...en tendens som pattedyr jo har, hvis de føler sig truet (hvis der er risiko for at ungerne ikke vil overleve, så æder forældrene dem, for at genvinde noget af den tabte energi som er brugt på at producere afkommet)... det holdt de 100% op med, da de blev flyttet udenfor...
Så jeg er helt sikker på, at mindre pattedyr reagerer på lugten, uanset om de så lader sig "mærke" med det eller ej...

RockaHulla

Mine reagerer overhovedet ikke.
Jeg har marsvin og deguer og de kunne ikke være med ligeglade..Nogle gange er de lidt nysgerrig, når de spotter ilderne, men det er det.
Når de er oppe hos mig, hygger de som altid.

Og omvendt er ilderne også fuldstændig ligeglade med de andre dyr.

Myrina

Jeg har ildere, mus, marsvin og kaniner i samme rum. Ingen æder deres afkom eller virker stressede over hinanden.

Jeg sikrer ilderbure og gnaverbure mod udbrud og indbrud, for det kan koste liv.

Lea

Citat fra: Lea Dato 26. September 2009, kl. 14:38
Har ikke andre dyr herhjemme . har prøvet med et hamster men kunne slet ikke komme til den så blev nødtil at sælge den videre den bor hos en af mine veninders veninder nu . men det hamster var så bange sad i et hjørne og viste tænder og hvæste af mig og bed efter mig. den stod på bagben når jeg kom ind til den . og det var et hamster fra en opdrætter en lille unge. har aldrig oplevet et hamster sådan så synes det var for syndt så han kom hjem til en anden som havde et andet hamster i et andet bur også . så han har det godt .

Har også haft mus til foder . og de bed mig da jeg lugtede af rovdyr. men nok også mest fordi jeg kom ind og tog en eller to og gik med dem og aldrig kom tilbage med dem

Min søster har rotter dem rører jeg ikke da jeg ikke kan lide rotter. i mit hovedet er det også foder men der har vi alle jo heldigvis forskellige meninger :) men tror også de ville bide mig hvis jeg gik ind til dem

når jeg tager hjem til mine forældre går jeg da også ud til min mors chinchillaere og de har så vendet sig til mig så de er lidt lige glade det ene par kan så ikke lide mig . men de skal også lige vende sig til at jeg kommer ind og lugter lidt af rovdyr. :) og hundene de er også vant til at jeg lugter af rovdyr for hvor jeg boede hjemme var Balou Viril og boede i en campingvogn sammen med nogle andre ildere også. og der kom hundene da med ind engang imellem ellers fulgte de mig derud . :) og sad udenfor og ventede på jeg kom ud igen..

Min ilder er ikke inærheden af mit tøj da jeg har et lukket skab og vil ikke have ilderen i mit rene tøj det synes jeg simpelthen er for klamt og det gælder så alle slags dyr . så noget andet når man tager et sæt tøj på . nusser og putter da lige med Balou inden jeg tager afsted om morgen. (han sover frit så er i sengetøj og ja overalt. bortset for mit skab og køkkenskabe osv. )

Skal siges at jeg bor i en lejlighed på 26kwm . så kan godt forstå at mit gamle hamster reageret som det gjorder..
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Julie Stuhr

Okay, tak for svarene allesammen :)