Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ny ejer!

Startet af lucy, 17. November 2009, kl. 12:47

lucy

Jeg har desværre taget den beslutning at skulle af med min elsket ilder efter kun 3 måneder. Han er noget af det sødseste og kærligste man kunne tænke sig. Grunden til at jeg valgte dette valg var fordi min datter på 6 var meget bange for ham. Han kunne kun være ude for sit bur når hun var i skole, og det ville jeg ikke byde hverken ham eller min datter. Oveni det, er jeg også blevet arbejdsløs, så hvis der skulle ske ham noget ville det bliver svært med dyrlægeregning.
Udfra alt dette fandt vi en god familie til ham som var på besøg en gang og hentet ham den anden gang. De synes han var fin og ham ville de gerne have.
Nu er det så kommet frem at han har lopper og øremider. Nu er mit spørgsmål så bare: ville han ikke klø sig meget både i pels og øre hvis det var tilfældet? og ville vores hund eller os selv ikke også blive angrebet? Dyrlægen siger han har haft det i lang tid da der er fundet ekskrementer fra lopper. Ny ejer kræver at jeg betaler for dyrlægeregningen, men det kan jeg ikke som situationen er. Har sagt at vi så bare må annullere kontrakten og jeg må købe ham tilbage når pengene er der, hvis de synes det var et dårligt køb.
Nu fremstår jeg bare som dårlig ilder ejer, og det vil jeg helst ikke have hængene på mig, da jeg virkelig har passet og plejet ham i de månedere jeg havde ham. Hvis jeg vidste at han havde øremider var han jo blevet behandlet og med hensyn til lopper kunne jeg ikke selv se noget da jeg kigget ham i pelsen. Han kløet sig jo heller ikke.

Håber i kan hjælpe mig.

lucy

Vil lige tilføje at jeg ordnet ham den dag de skulle have ham så han så pæn og fin ud. Han fik klippet negle og ordnet øre. Det der kom på vatpinden da jeg ordnet ørene var sådan noget gult ørevoks agtig noget, det var hverken brunt, sort eller rødt som det nogen gange kan være når de har øremider.

AlisVolatPropiis

Det kommer vel an på hvad der står i kontrakten, hvis du sælger ham som sundhedstjekket så forstår jeg dem godt, for så skulle han have været ved dyrelægen inden køb.

Hvis der blot står generelt sund....så er øremider og lopper jo ikke nogen sygdom der giver varig skade, det kommer dog så an på hvor længe han har gået med lopper og øremider. Men stadig.
Dog forstår jeg ikke helt hvorfor du skal betale en fuld dyrelæge regning, -hvis han havde været sund og rask, havde du så også skullet betale?...hvis ikke, så kan du vel "slippe" med at betale for behandlingen...og bruger man stronghold er det relativt hurtigt overstået.

Logikken i at købe ham tilbage forstår jeg ikke, det må være væsentligt dyrere, og holder de slet ikke af ham?

lucy

Tak det jeg glad for du skriver.
Der står ikke noget om det i kontrakten kun at han årligt skal tilses af dyrlæge. De valgt så at tage til dyrlæge med både ham og den anden de har og det mener de jeg skal betale for. Det kan godt være det lyder egoistisk, men jeg betaler ikke for at begge dyr bliver behandlet hos dyrlæge. 700 kroner blev det.
De ville have ham som han så ud og vi lavet en ny kontrakt sammen med opdrætter. Vi kender begge opdrætter og de kunne vel have spurgt om hun ville tilse ham inden køb. Det var bare en tanke jeg havde, men det så de ikke muligt og valgt dyrlæge istedet for.

Grunden til at jeg ville have ham tilbage hvis det var muligt, var jo bare et forslag da jeg følte at det pludselig var blevet et problem at de havde købt ham. Og jeg ønsket ikke at han skulle være et sted hvis de ikke var tilfredse med ham.

FerretParadise

Står der i den kontrakt I sammen har lavet med opdrætter, at du skulle dække eventuelle dyrlæge regninger efter købet?

Hvis nej, så har køber intet at komme efter.

Bare lidt trist det hele, de skulle jo gerne være glad for deres nye ilder, og ikke se ham som et "problem" bare pga øremider og lopper. Hvis han da havde det altså.
Ann Hillerslev.

lucy

Der står intet om dyrlægeregninger kun at han er deres og de nu står for hans videre fremtid.
Ja det er meget trist, man fortryder næsten helt at jeg gik af med ham. Så havde han næsten haft det bedre hos mig, selvom min datter er bange for ham.

AlisVolatPropiis

De er jo ikke dårlige ejere fordi de gerne vil have dækket en regning. Jeg var sgu også nok selv blevet lidt ærgelig hvis jeg havde fået en ny ilder, og den så smittede mine med lopper og øremider, eller det der er værre, det er trods alt noget der koster både tid og penge. -Og hele ens hjem bliver vendt på hovedet.

Selvom jeg tror det reelt er "just bad luck"....og man har købt en vare "som beset" så synes jeg nu nok rent moralsk at jeg selv havde gået med til at slå halv skade, min samvittighed havde ikke helt kunnet klare det.

Et eller andet sted er det dit ansvar at sælge et dyr der ikke helt er up to date med dyrelæge og pleje. På den anden side havde de kunnet bede dig køre forbi dyrelægen inden købet.

Jeg kan dog se det fra begge sider, en smule forsømmelse er der fra din side, ikke den alvorlige slags, mere en uheldig en hvis du forstår? på den anden side så har de købt ilderen og da du ikke er opdrætter, kan du ikke garantere for dyrets helse. (i tilfælde af denne slags sygdomme ville opdrætter dog heller ikke kunne)

Jeg ville synes det er mest fair at slå halv skade. Så burde det også være ude af verdenen. Og alle begår fejl....det er bare at lære af dem. :)

lucy

Ja det er rigtig nok. Kan godt se at det er skidt at han måske har begge dele, men på den anden side synes jeg det virker mærkeligt da jeg ikke har set ham klø sig eller føle sig irritereret på nogen måde. Sagde til dem at opdrætter gerne ville se ham hvis det var, men det var ikke nødvendigt mente de. Jeg har heller ikke de penge til at betale for den regning da jeg som sagt er arbejdsløs og allerede har brugt de penge jeg fik af dem.
Der er nok ikke så meget at gøre ved det, synes bare lige at jeg ville fortælle min side af historien inden jeg måske blevet stemplet som dårlig ilder ejer.

Pipvig

Nu har jeg set dig SOM ilderejer både med Janus og Santos og bare så det lige ER sagt så synes jeg ikke du er en dårlig ilderejer. Og Santos havde ikke lopper med derfra.

Namilla

Jeg synes så ikke de skal have penge for dyrlægen... hvis du virkelig ikke har set ham klø sig, og du rensede hans ører dagen inden og de så fine ud, så lyder det underligt, at der skal være fundet lopper og øremider et par dage efter...
Det her er jo ord mod ord, men nu går jeg jo ud fra at du fortæller sandheden (og jeg kender intet til de nye ejere), men kan det så ikke være deres anden ilder, som havde lopperne og øremiderne, og så har de bare set en chance for at tørre regningen af på dig?
Jeg mener i øvrigt også, at når der ikke står noget i kontrakten, og du sælger ham i god tro om at der ikke er noget galt, så er det bare sådan noget der sker...det er ærgeligt, men det er hændeligt...
Jeg synes ikke det er forsømmelse fra din side, hvis du virkelig ikke har set ham klø sig, og ørerne så fine ud da du rensede dem...så tager man jo ikke til dyrlægen, med mindre det står i kontrakten at man skal inden videresalg...
Skal du betale for noget, så synes jeg i hvert fald ikke du skal betale for konsultationen hos dyrlægen...både lopper og øremider kan behandles hjemme, uden dyrlægebesøg, så det eneste der kan være tale om, var at du så betaler for behandlingen (altså frontline eller stronghold)...