Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Lidt hjælp tak.. ;)

Startet af Lea Kunckel, 5. December 2009, kl. 04:30

Lea Kunckel

Hej jeg er ny her inde og jeg har en hel masse spøgsmål som jeg håber der er nogen her inde der kan svare på det skal lige siges jeg er ordblind så hvis du ikke lige forstår alt hvad jeg skriver så skriv det lige til mig.

Hvor stort skal et bur være?
Jeg har kigget på et der heedder "Ferplast Furet Tower" 80 x 75 x 161 cm er det stort nok til en ilder?
Hvis ikke hvor finder jeg bure der er støre?

Hundetæppe i steden for grus til buret bund hvor smart er det? det er en ide jeg selv har fundt på da jeg har hørt af ilder ikke så godt tåler støv fra katte-grus og savsmuld hvis man nu skifter de der tæpper vær 2. dag med et rengt kan det så gå af bruge sådan nogen.?

Katte grus til bakken der har jeg fundet noget til katte med alagi har brugt det før da jeg har haft en kat der havet asma og det bliv meget beder efter vi skifted kattegruset ud.

Foder der har jeg kun fundet et mærke der lever op til ilderns nærings behov "Acana kitten" nogen der kender ander mærker der er lige så gode eller beder?

Kød skal den vel også have en gang i mellem men hvor meget? kan man bare købbe levne mus og rotter og kaniner og rengorme og sådan noget som  den selv kan jage og hyg sig med?

Malene

Hvis du kan "ildersikre" det du bor i, eller bare et enkelt værelse, så behøver du ikke et bur :D Jeg har ikke noget bur til mine.

Acana Kitten er et ok mærke. Det brugte jeg selv da jeg gav tørfoder. De kan sagtens leve af kun tørfoder, men det er godt at give kød så ofte som muligt. Du kan også fodre med udelukkende BARF (råt kød). Det gør jeg selv og der næsten kun fordele ved det :)
Du kan give dem hakket kød fra f.eks. Dansk Barf Center eller Rigtighundemad og du kan give dem alle de dyr du nævner. Ildere jager og leger ikke med deres bytte, som katte gør og det ville nu også være synd at lade dem gøre det. De er ligeså glade for hele bytte dyr, når de er døde, men hvis du gerne vil give levende, kan du godt give dem mus. Du skal dog være klar til selv at aflive dem, hvis ilderen ikke kan/er hurtig nok. Den går den ikke med rotter og kaniner - de er for store og rotter bider igen og kan gøre skade på ilderen.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Lea Kunckel

Tak for svaret  :)

Okay fedt så den kan bare gå rudt lige som en kat hvis man har et ildersikre hjem? :D

Hvordan gør man hjemmet ildersikre?

Okay Jeg havet bare læst det her
Føde
Ilderen er et lille rovdyr, der næsten kun spiser kød - og som går på jagt efter mange forskellige dyr. Det bedste ilderen ved er mus og rotter. Men den kan også rigtig godt lide padder og krybdyr, som frøer, tudser, firben, snoge og hugorme - og så kan den lide fisk som den selv fanger.
Også større dyr som harekillinger og kaniner går den på jagt efter. Kaninerne forfølger den ned i deres underjordiske gange. Ilderen spiser også muldvarpe - og så kan den lide spidsmus, og det er mærkeligt, for de fleste rovdyr synes de smager grimt og lader dem ligge.
Ilderen kan også godt lide fugle og æg, men den er ret dårlig til at klatre, så den jager mest de fugle, som den kan træffe på jorden.
Ilderen vil gerne samle forråd. Hvis en ilder kommer ind i et hønsehus, dræber den alle de høns den kan få fat i - og forsøger at slæbe dem til et sted, hvor den kan gemme dem. Ilderen spiser derfor også gerne ådsler, altså døde dyr den finder, men ikke selv har dræbt.
Hvis det kniber med maden slår ilderen sig på små hvirveløse dyr, som regnorm og insektlarver.
Om efteråret kan ilderen også spise frugter og bær.

Bawa

Herhjemme har vi ilder sikret vores sofa :D
Der er nogle billeder af det her http://ferretopia.eu/index.php?topic=876.0

Namilla

Det du har læst om føde, gælder ildere i naturen. Ildere i fangenskab skal ikke have frugt og bær...

Lea Kunckel

Hvor smart!
Tak :)

Ja men det er med vilie jeg har gjort det da jeg også har læst et sted af en ilder skal have det så meget man nu kan et liv lige som den har i naturen selv om det er kæle ilder

Bawa

Det var så lidt :)

Det var bare så du kunne forestille dig hvor meget det faktisk kræver at ildersikre sit hjem, hehe.
De kan komme op de mest utrolige steder, så man skal virkelig være omhyggelig med det :)

Lea Kunckel

Ja det fik jeg også indtrykket af.. men jeg ved altså ikke om mit hjem kan ilderskires for vi har godt nok mange ting. og jeg ved ikke helt med kæresten om han vel stå på hovdet for det her.. vi havet kun snakket om af den skulle gå ude på altanen i et bur. også skulle den være inde i lejliheden hele tiden når vi var hjemme men under opsyn.

Namilla

Det er også rigtigt, men i den artikel du har citeret, står der også, at ilderen sikkert kun vil spise frugt og bær, hvis den ikke kan finde andet...så det er kun for ikke at dø af sult, at den vil spise det...
Når du får en ilder, så vil du se, at den sikkert meget gerne vil spise alt hvad der er sødt (frugt osv), men det er ikke godt for den..faktisk kan den få isulinoma (en form for sukkersyge), af at få ting med sukker i... hold dig til at give tørfoder og kød, eller kød alene...
Derudover står der i artiklen som du har citeret, at ilderne i naturen vil spise krybdyr og padder, men inden du nu finder på at gå ud i naturen og hente en frø eller tudse til din ilder, så husk at alle krybdyr og padder i naturen er freddet!...så du må altså ALDRIG tage krybdyr eller padder i naturen til at fodre ilderen med...

Bawa

Mine er også i bur når jeg ikke er hjemme lige for tiden :)
Ville gerne have dem fritgående, men de kravler op i sofaen og springer over i vindueskarmen.
Den sidder ret højt oppe, og de kan komme slemt til skade hvis de falder ned og lander forkert.
Så jeg må vente med at have dem fritløbende til kæresten gider at pille den ned.

(Håber du læser det her Steffen! KOM I GANG!) :lol:

Lea Kunckel

Okay godt du siger det for så skal de da bestemt ikke have bær.
Det vel jeg så gøre.
Det ved jeg godt man ikke må.

Okay uha det da ikke godt hvis de kan falde ned
heh