Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

I løb nu??

Startet af Stef89, 14. December 2009, kl. 11:21

Stef89

Fandt lige ud af i dag at lille Cookies tissetrolg er blevet gevaldig stor.. Har søgt rundt herinde efter billeder af en tæve der er i løb, og den lille se præcis sådan ud.. Er det ikk alt for tidligt for hende?? Hun er fra omkring juli- august måned?? Chili som er ældre ser normal ud dernede..  :S

Soelberg`s SUN ferret

jo det er tidligt, men nogle tæver går i løb meget tidligt, både hvad angår alder og årstiden  :ja:

Shamua

De kan sagtens gå i løb allerede.. Det er vejret der forvirre dem. klimaforandringer!!!
Venus, som er født d. 14/7 i år gik i løb for én måned siden. 4½ måned gammel.. Hvis hun er i løb vil jeg råde dig til at give hende en p-sprøjte der hedder chorulon, da hun måske er lidt ung til sterilation. Man kan godt steralisere hende nu, men ved ikke om du vil bruge hende til avl.

Hos min dyrlæge gav jeg 390 for sprøjten..

Vh. Marianne

Stef89

Oki mange tak.. Eh altså.. Nej vil slet ikk bruge nogle af dem til avl.. Hehe tror mine dyr er ligeglade med om det er jul og nytår, har to hanner der er i brunst nu og ja så Cookie :X

FerretParadise

Uha så skal du passe på, at de hanner ikke parrer hende.
Ann Hillerslev.

Stef89

Gør jeg også, de kommer ud hver for sig.. Så det er et galehus herhjemme lige nu hehe :)
Hun kan ikk selv gå ud af løb når hun er så ung?

FerretParadise

Det er ikke normalt at tæverne går ud af løb af sig selv, jeg ved godt at der er nogen der har skrevet, at de har oplevet det. Men det er ikke normen.
Nej jeg ville tage den lille pige med til dyrlægen, og så ville jeg give hende et Suprelorin implantat.
Ann Hillerslev.

Stef89

Nej sys også det lød lidt mærkeligt.. Men jo skal ned med hende :)

Shamua

Nå ja.. havde helt glemt implantatet :) Er det bedre end at steralisere? Også hvis man ikke skal bruge dem til avl? Står jo lidt i samme situation med venus... Hun skal ikke bruges til avl.

Vh. Marianne

Amazing Ferret

Jeg synes man skal snitte dem hvis de ikke skal bruges til avl - men hver sin smag  :)

Stef89

tror også helst jeg vil ha hende snittet, men hvis hun er alt for ung til det, så det nok bedre med sådan et implantat.. Men må snakke med dyrlægen heroppe om det.. Håber jeg kan få noget rabat hehe.. Har tre hanner og to hunner der skal snittes engang puh..

FerretParadise

Jeg synes bestemt det er bedre med et implantat.
Og den vigtigste grund lige i dette tilfælde er, at hun er så ung, alt alt for ung til at blive steriliseret.
Og det ville være godt at undgå en sprøjte.
Du kan læse meget mere om det implantat rundt omkring her på siden.
Ann Hillerslev.

Anne

HVis man giver et implantat så udløber det jo på et tidspunk og så skal man have et nyt. Men jeg tænkte på noget sara skrev, med at selv sertiliserede dyr danner kønshormon, og når der ikke er nogle organer (fordi de er fjernet) til at modtage det, så kan de få binyrekræft fordi binyren går ind og leger livmoder (ret mig sara hvis jeg har misforstået dig). Men altså, hvis suprelorinimplantatet stopper disse hormoner, så kan det vel være ligemeget om ilderen er steriliseret eller ej? Så kan man ligeså godt bare give det til steriliserede dyr. Så slipper man også for at de går i løb igen, selv om man selvfølgelig skal holde øje med når implantatet udløber. Og en anden tanke er så, hvad sker der når implantatet udløber? Især hos snittede dyr, så får de pludselig en masse hormoner de ikke er vant til ud i kroppen? JEg tænker bare at det kunne være kroppen reagerede dårligt på det.

Jeg har endnu ikke læst det om implantaterne som jeg har fået tilsendt så dette er KUN spekulationer, men sidder der en der kan svare mig så vil jeg da gerne vide det :)

Anne

Mht ilderen så ville jeg selv trække hende lidt og så give hende en sprøjte, med mindre du er på implantat selvfølgelig :) Og så vente 6 uger før du steriliserer. Jeg har en tæve der skal have en chorulon sprøte på fredag. Der siger kontrakten at det er det hun skal have, så der er ikke så meget at rafle om der. Jeg har trukket hends løbetid nogle uger, men det kan ikke anbefales hvis man er i tvivl om man kan se hvs de går for længe. Løbetden kan jo i sidste ende dræbe dem og hvem er interesseret i det.  Min pige skal så, hvis opdrætter siger god for det, steriliseres i januar (igen der står i kontrakten hun skal snittes), ellers skal hun i starten af februar men så risikerer jeg løb igen inden, da de kan gå ret hurtigt i løb igen efter en chorulon. De burde dog ikke gå i løb igen før efter 6 uger, da de går falsk drægtige og dte er den periode det tager for dem normalt inden hvalpene fødes. Så vælger du sterilisering så synes jeg du skal trække det en smule, men ikke mere end at du er tryg ved det.

Stef89

Så var jeg nede hos Skagen dyrlæge for at høre om implantatet og sådan..
Så siger hun sådan, jamen hvad er en ilder?? Hun var da bar så dum altså.. Hun vidste bar intet..
Sagde en ilder lignede en fritte, så kiggede hun bar så underligt på mig og sagde"  Ej det er et skrækkeligt dyr"
Jeg kiggede bar surt på hende og gik.. helt ærligt.. Så ringede jeg til frederikshavn dyrlæge, de havde forstand på ildere, så skal derned med hende på torsdag.. Så vil de tage stilling til om hum skal ha implantatet eller den der sprøjte.. :)