Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Vaskning af ilder

Startet af Katrine, 31. December 2009, kl. 18:46

Katrine

Hvad bruger i til vask af ilder?
Jeg har nemlig både noget til marsvin og hund, om jeg kan bruge noget af det?
Jeg har aldrig vasket ilder før, men det er fordi jeg ved mange af jer gør det i forbindelse med udstilling.

Lige et tilægsspørgsmål.
Hvordan skal ilderen "se ud" på udstillingen, altså jeg tænker på om en lille topmave trækker meget ned?
Ildere: Loppen & Bamse

FerretParadise

Jeg bruger noget minkolieshampoo når jeg vasker mine ildere, hvilket jeg kun gør en gang om året, nemlig i oktober.

Det med hvordan ildere skal se ud på en udstilling er straks lidt værre, for det komme helt an på hvilke dommere der dømmer.
Men ihvertfald er det fælles, at kløerne skal være velplejede, dvs at de skal ikke flosse, være knækkede eller helt nyklippede. Længden kan så varierer fra dommer til dommer, det er jo forskelligt hvad de kan lide.
Øjnene skal være klare og rene, dvs ingen søvn og skidt i øjnene.
Ørene skal være rene, men lad være med at rense dem for voldsomt lige inden de skal ind til dommeren, da det kan gøre dem lidt røde, og det kan dommeren se.
Pelsen skal være blank og glat, altså ikke tør og ru. De fleste dommere kan ikke lide hvis en ilder dufter af sæbe.
Tænderne skal helst være uden tandsten, ikke knækkede eller andre skader. Dog accepteres lidt skader jo ældre ilderen er. Dvs en knækket tand på en junior trækker mere ned end på feks en veteran.
En ilder skal helst være i god kondition, med god fast muskelmasse, specielt hannerne skal være lidt kraftigere end tæverne.
Det med den lille topmave tror jeg ikke vil trække ned, det er jo vinter, så det er meget naturligt at ilderen da har mere kropsfedt.
Ann Hillerslev.

Katrine

Citat fra: FerretParadise Dato 31. December 2009, kl. 19:06
Jeg bruger noget minkolieshampoo når jeg vasker mine ildere, hvilket jeg kun gør en gang om året, nemlig i oktober.

Det med hvordan ildere skal se ud på en udstilling er straks lidt værre, for det komme helt an på hvilke dommere der dømmer.
Men ihvertfald er det fælles, at kløerne skal være velplejede, dvs at de skal ikke flosse, være knækkede eller helt nyklippede. Længden kan så varierer fra dommer til dommer, det er jo forskelligt hvad de kan lide.
Øjnene skal være klare og rene, dvs ingen søvn og skidt i øjnene.
Ørene skal være rene, men lad være med at rense dem for voldsomt lige inden de skal ind til dommeren, da det kan gøre dem lidt røde, og det kan dommeren se.
Pelsen skal være blank og glat, altså ikke tør og ru. De fleste dommere kan ikke lide hvis en ilder dufter af sæbe.
Tænderne skal helst være uden tandsten, ikke knækkede eller andre skader. Dog accepteres lidt skader jo ældre ilderen er. Dvs en knækket tand på en junior trækker mere ned end på feks en veteran.
En ilder skal helst være i god kondition, med god fast muskelmasse, specielt hannerne skal være lidt kraftigere end tæverne.
Det med den lille topmave tror jeg ikke vil trække ned, det er jo vinter, så det er meget naturligt at ilderen da har mere kropsfedt.

tak for svar, hvor køber man det der minkolieshampoo?
- hjælper det også pelsen med at blive blank og glat?
Ildere: Loppen & Bamse

FerretParadise

Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg købte den, men jeg ved at kirstensdyrebutik også har shampoo til ildere.
www.kirstensdyrebutik.dk

Om det ligefrem gør pelsen blank og glat...  Måske. Men jeg tror ikke så meget om hvis ilderen har det normalt pga den får et godt og sund foder, med de rette vitaminer osv.
Ann Hillerslev.

Katrine

Citat fra: FerretParadise Dato 31. December 2009, kl. 21:38
Jeg kan faktisk ikke huske hvor jeg købte den, men jeg ved at kirstensdyrebutik også har shampoo til ildere.
www.kirstensdyrebutik.dk

Om det ligefrem gør pelsen blank og glat...  Måske. Men jeg tror ikke så meget om hvis ilderen har det normalt pga den får et godt og sund foder, med de rette vitaminer osv.

Okay, synes heller ikke hendes pels er værst, såh det er vist okay...
hmm, du kender ikke en butik, tænker mere hvis jeg skal til at betille henover nettet, hun skal jo nok snart i bad, har læst at det ikke skal være for tæt på udstillingen
Ildere: Loppen & Bamse

FerretParadise

Du kan bestille over nettet hos Kirsten. ;)
Ann Hillerslev.

Katrine

Citat fra: FerretParadise Dato 31. December 2009, kl. 23:08
Du kan bestille over nettet hos Kirsten. ;)

Ja, men det er det jeg mener, så varer det jo lidt før man får det, vores postbude er rimlig dovne her ude på landet, så jeg er bange for at det bliver for tæt på udstillingen, så om du kendte en dyrhandler der måske havde noget?
Ildere: Loppen & Bamse

FerretParadise

Jeg ved at de fleste dyrehandlere har sådan nogle små firkantede flasker med shampoo, det er vist til hunde.
Jeg ved ikke hvad de hedder, men der er mange forskellige slags, også til forskellige farver pels, og noget som ikke svinder i øjnene osv.
Ann Hillerslev.

Idamusen

KW tror jeg de hedder, de firkantede flasker med pink mærke og prop. eller hvad man kalder den farve. de har en minkolie shampoo. den plejer jeg at bruge. og den kan fås i næsten alle dyrehandlere sammen med hundeshampooen.

katja

ellers har hundeklippere noget lækkert champo, der er beregnet til hunde og katte, det er mildt mod huden, og alle dyr kan tåle det, det giver en rigtig blød og lækker pels, bruger det når jeg tager på udatilling med min dansk.svensg gårhund

ddet koster 89 kr, der skal blandes vand i og der er til virkelig længe
ejer af 7 dejlige trolde,

Stubba

Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Katrine

Tak for svar, hun blev vasket igår, var ikke speciel populær, heh  :P
Ildere: Loppen & Bamse