Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ilder brunst v-hob eller dyrelæge ?

Startet af philippeb, 10. Januar 2010, kl. 18:52

philippeb

jeg ved godt jeg burde søge lidt på denne ting her.
Men kunne ikke rigtig finde nogle lignende tilfælde og synes selv jeg måske er lidt på skideren :S.
Min ilder hun er kommet i brunst nu. det er dog 1,5 måned for tidligt ifølge af hvad jeg havde ventet.
Det kommer også ufatteligt ubelejeligt for mig personligt.
Og sidst men ikke mindst, økonomi for en studerende gør det svært :)

Fik tidligere et råd om at oprette en dyrelæge konto i sidste måned og det har jeg så også gjort, men de sølle 200 dkr jeg nåede at sætte ind hjælper sgu ikke så meget ;S

Så her er spørgsmålet,
Hvor længe kan hun gå i brunst uden at det skader hende ?, kan hun vente til d.1 ?
Hun er kun lige blevet 7 mdr. og så vidt jeg kan læse er det aaallt for tideligt til rigtig paring.
Så spørgsmålet må være,
Skal jeg bruge en v-hob, eller dyrelæge ?
Hvad vil i anbefale ?, Husk også, bor på falster (kan ikke finde nogle v-hob i nærheden) og har ingen bil, samt økonomien halter lidt til en dyrlæge regning på 1000 dkr :P

Håber der er nogle gode råd her :)

Line

Det er meget normalt at ildere går i brunst nu, pga de går inde i varmen og får lys.

Du kan tage hende til dyrlæge og give hende en sprøjte. Det skulle få hende til at falde, og så kan du sterilisere hende i næste måned. Det er der selvfølgelig delte meninger om, da det kan være kræftfremkaldende, men hvis hun alligevel skal steriliseres gør det ikke det vilde.

En v-hob koster også noget at låne, og det normale er at den der skal låne et dyr tager ud til dyret.
Hvalpe er skide dyre at opfostre, og avlshannen koster også penge at låne. Jeg vil absolut fraråde dig at parre din pige!

Jeg har ikke selv erfaring med det, og hvis det var mig ville jeg derfor ikke turde at trække hende (hvis hun var min) til d. 1, da det kan gå lynhurtigt for dem. Har hørt om tæver der kunne gå i løb i et par måneder uden det generede dem, men også om tæver der ikke kunne gå i mere end 14 dage.

philippeb

hvad koster sådan en tur til dyrelægen ?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

hmm der er altid et konsultationsgebyr og det ligger fra Ca: 300 til 500 alt efter hvilken dyrlæge det er og så kommer medicinen oven idet. ved ikke hvad en p_spræjte koster! Men du må prøve at ringe til din dyrlæge og høre ad med prisen!

Bawa

^ En p-sprøjte ligger på omkring 300 kroner mener jeg :) Altså uden konsulation!

Shamua

jeg gav 365 alt i alt for en churolon sprøjte..

Vh. Marianne

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Shamua88 Dato 10. Januar 2010, kl. 20:31
Årh det var billigt! var det også med gebyr???

Shamua

Citat fra: A_M_T Dato 10. Januar 2010, kl. 20:53
Citat fra: Shamua88 Dato 10. Januar 2010, kl. 20:31
Årh det var billigt! var det også med gebyr???

Gebyr ? da jeg gik derfra var jeg kommet af med 365, og så sagde hun at hvis hun går i løb igen, får jeg den næste gratis... Så tilføjede hun: Man kan minimum bestille to af gangen, og hun er den eneste der bruger churolon, så jeg får den ikke brugt alligevel"... Niiice tænkte jeg så :P

Vh. Marianne

Bawa

Shamua

Vh. Marianne

Bawa

^Det husker jeg lige på, til hvis det en gang bliver nødvendigt :-$

Anne

Jeg gav 400 kr for en chorulon sprøjte og det var kun fordi jeg skulle betale for hele bøtten da de ikke ville bestille det hjem kun for mig. Det var alt inkl.

Du kan nok godt trække hende til dne først ehvis hun først er startet nu, men det er under alle omstændigheder bedst at få hævelsen til at falde før hun bliver steriliseret.