Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ihh hvor irriterende..

Startet af Mustela, 28. Februar 2010, kl. 22:01

Mustela

Min dreng fra sommeren 2008, som er kastreret, er begyndt at udvise et meget dominerende/ "virilt" adfærd. Han er begyndt at pinke på hans ellers bedste ven, og nu så ofte at de ikke kan gå sammen pt. :(
De kan jo i perioder, som han har været før, blive lidt hormonelt påvirket. Men syntes aldrig det har varet længere tid, altså flere dage.. Han kan sagtens gå sammen med alle tøserne, dem rører han ikke.
Nogle gode råd/ ideer? For syns klart han skal tilbage i sin flok, med hans bedste ven. (som ikke siger fra :( )

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

Nu kan det jo være mange forskellige ting. I værste tilfælde binyrekræft som ændrer hans hormoner. Lugte rhan mere, er gul/orange i peslen, taber pels eller andet?

Måske er det bare foråret han regarerer på, det gør de jo af og til selv om de er snittede.

Mustela

Nej, han er sund og rask, lugter ikke mere end han ellers plejer osv. Leger på fuld fart, og er rigtig glad.
Det skyldes nok foråret, men det er bare rigtig synd for min anden han. Han siger overhovedet ikke fra.
Han har været sådan før, men kun i kort tid. En dags tid eller to. Men nu har det stået på i længere tid, og der er ingen tvivl om hans ophidelse, med hævelse på kønsorganet.
Det er bare irriterende at han skal gå i det andet hold.... -hvor han opfører sig eksemplarisk.....

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Starshineferrets

det låter som att han antagligen har en överproduktion av hormoner, och ja, det är ju det som ligger till grund för at tde riskerar att utveckla binjuretunörer i framtiden. För att dels lugna ner hans adferd, men även minska risken för framtida binjuretumörer, så skulle jag rekommendera att du sätter in ett suprelorin implantat på honom nu.

Mustela

Men er det ikke normalt at de fra tid til anden kan få den overproduktion af hormoner, som så går over af sig selv? Jeg vil stærkt overveje at få et implantat i ham, hvis det kan hjælpe.
Mange tak for svarene, Anne og Sara  :)

Starshineferrets

en okastrerad hane skall ha en hormonprodkution som styrs av fotoperioder och temperaturer.  En kastrerad hane har dessvärre ofta delvis den här överproduktionen, men eftersom de är just kastrerade, så fyller dessa hormoner förenklat sagt inte samma funktion. Binjurarna  blir alltså överaktiva vilket så kan leda till att de utvecklar binjuretumörer- Här finns väldigt bra förklarat vad som sker: http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

Mustela

Super godt link. Det stemmer godt overens med min dreng og hans adfærd.
Jeg vil kontakte min dyrlæge i morgen, og diskutere situationen med hende, med henblik på implantet.
Tusind tak :)

mette11

Jeg har haft præcis samme problem med min Albert (som er kastreret)...han ville også parre! :nej: Han blev undersøgt i hoved og bagdel, da jeg troede at han havde binyrekræft. Det havde han heldigvis ikke, men hans hormoner var tydeligvis ikke helt som de burde være.
Han fik sat et suprelorin implantat ind, for jeg kunne ikke holde ud at han ville parre hele tiden...det virkede!

Mustela

Mange tak for jeres svar og egne erfaringer.
Jeg har bestilt tid til implantat  ;)