Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Knude efter rabies vaccination

Startet af Eliza, 14. April 2010, kl. 13:03

Eliza

Jeg har fået lavet pas til basserne, men nu har to af dem desværre fået en lille knude der hvor de har fået rabies vaccinationen, selvom de alle blev masseret godt lige efter..
Vil så høre om nogen af jer ved om knuden går væk igen af sig selv på et tidspunkt, evt ca. hvor lang tid der går? Eller kan jeg gøre et eller andet for at få den væk?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

KariN

Jeg ved at der er et par ildere der før har fået knuder efter en rabies vaccination. I nogle tilfælde forsvinder de af sig selv og i andre bliver de :)

Om der er noget man kan gøre ved det, det ved jeg desværre ikke.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

FerretParadise

Åh..
Det er jeg ked af at høre. Jeg lader altid mine dyr få rabies vaccinationerne i låret, da de kan give knuder i nakken. Min Luna har en ret stor knude i nakken, efter en rabies vaccination hun fik i 2006.
Så hvis du er uheldig, så forsviner knuderne ikke.  :(
Ann Hillerslev.

Eliza

Min dyrlæge sagde godt at nogle helst ville give den i låret, netop pga knuder, men at det var meget mere smertefuldt for ilderen og at hun fortrak at give den i nakken og så massere det godt, for så plejede det ikke at være et problem.. Så ved ikke om jeg bare har været uheldig  :(
Heldigvis er den ene næsten væk her efter et par uger og den anden er blevet meget mindre, så håber de forsvinder af sig selv.
Nogen der ved hvorfor de får de knuder? For det er jo kun efter rabies og ikke den alm vaccine.

Anne

Min dyrlæge ville først ikke give den i låret fordi hun også mente det ville være mere smertefuldt, men da der er en der har en ilder (/havde?) som havde en knude der blev ved med at gå betændelse i, så ville jeg simpelthen ikke have at den blve givet i nakken. Jeg har også selv oplevet knuder nemlig, både som gik væk og ikke gjorde.

Joa fik den altså i låret siste gang og hun reagerede overhovedet ikke andet end at hun ikke synes dte var sjovt at få sit ben holdt ud. Dyrlægen var vist også ret overrasket over at det bare var det...

FerretParadise

Mine reagerer heller ikke så meget anderledes, når de får den i låret, frem for i nakken.
Jo de kan ikke så godt lide at få nålen ind, men med lidt olie, så opdager de det dårligt alligevel.
Der er jo også det ved det, at i låret bliver den givet i en muskel, og bliver faktsik optaget hurtigere, frem for i nakken, hvor den bliver lagt under huden.
Ann Hillerslev.

CarinaNielsen

hvordan kkan det være at de får knuder i nakken, spørger jeg måske dumt ? :)
Basserne fra Herning. :)

Eliza

Citat fra: CarinaNielsen Dato 15. April 2010, kl. 09:04
hvordan kkan det være at de får knuder i nakken, spørger jeg måske dumt ? :)

Synes også det kunne være dejligt hvis der var nogle der har er forklaring på det?

Men ved i hvertfald til en anden gang, at det ikke skal være i nakken.

Vil det ha nogen betydning på udstillingerne om de har en knude? Tænker nogle af jer måske har oplevet de trak for det?

FerretParadise

Nu har Luna haft sin knude i flere år, og jeg har en attest fra min dyrlæge på knuden. Den attest vedhæfter jeg tilmeldingerne til udstillingeren, og det kommer så på hendes dommerskema.
Kun en gang har jeg oplevet, at hun er blevet trukket pga knuden. 3 points. :X
Ann Hillerslev.

Eliza

Okay, tror jeg satser på de går helt væk for de er jo heldigvis blevet mindre og ellers må jeg da helt sikkert få lavet sådan en attest.. Bare surt det ikke altid er nok.

Starshineferrets

dels kan de få knuta i nacken till följd av en allergisk reaktion på vaccinet, men knutor pga allergisk reaktion skall gå bort med tiden.
Sedan kan även en inflammation/infektion uppstå där vaccinet gets, detta pg.a att när man injecerear riskerar att föra in bakterier och liknande som redan finns på huden kring vaccinationsområdet. Även dessa knutor skall gå bort med tiden.

För de knutor som inte försvinner med tiden verkar det enligt vad jag kan förstå följande:
På katt har  knutor som uppstår efter vaccination, på vaccinationsstället konstaterats vara en en typ av sarcom. Man har tidigare trott att det enbart är katter som drabbas av detta i relation till vaccinatione, men jag har hittills hittat åtminstonne en där det visats att det förekommer även på iller.
På iller finns det även tydligen lite forskning inom ämnet, och det tycks vara så att dessa knutor som uppstår är bindvävstumörer (fibrosarcoma). Detta verkar vara ett "problem2 som uppstår när avdöda vaccin bland annat används. De har även hittat aluminium i dessa tumörer på vissa katter, samt på någon enstaka iller, aluminium används bland annat i vissa rabiesvaccin.

Länk till studien:
http://vet.sagepub.com/content/40/3/288.full.pdf+html

Starshineferrets

Eliza

Tak Sara.. Tror da jeg forstod noget af det, men synes godt nok det var svært den her gang  :lol: