Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvor meget hensyn skal man tage??

Startet af Black Diamond, 24. Maj 2010, kl. 10:33

Amazing Ferret

Jeg snakker ikke om at tage patent på et navn, for det kan man ikke. Men det handler jo om at tænke på andre og deres følelser de lægger i navnene.

Og jeg synes ikke man kan sammenligne det med navne til sine børn(menneske børn) for der er jo regler for hvad du må kalde dine børn

tzari

Citat fra: Amazing Ferret Dato 16. Juni 2010, kl. 21:14
Citat fra: Starshineferrets Dato 24. Maj 2010, kl. 11:30
tja.. alltså jag tycker mest att det är komiskt att en person kan bli sur/ked af det av att någon använder ett namn som man redan använt fast med annan stavning.. när samma person anser att det är helt ok att någon tar ett uppfödarnamn som är oerhört snarlikt ett annat ;) Känns som lite dubbelmoral om jag ska vara ärlig.

Jag tycker att  man ska försöka ta hänsyn.. men ja.. det kommer alltid finnas illrar som heter samma sak... thats life liksom. Man behöver ju inte kopiera ett helt namn medvetet, utan kanske försöka att åtminstonne göra det lite mer unikt.

Jag skulle Föreslå Cleopatra Aisha t.ex, eller Cleopatra Alanna, Cleopatra Allora, Cleopatra Ayshia

Sunshine Ferrets og Starshine Ferret - ikke ens - læg mærke til det bliver stavet anderledes  ;)

Asia/Asia - identisk  ;)

Jeg synes man skal tage hensyn til andres navne - med mindre som folk skriver det er de helt almindelige navne som Bølle/Bandit/Freja mm

Men når man sidder og bruger tid på at finde de bedste navne til sine hvalpe, så må jeg indrømme at jeg bliver ked af det når man så tager/bruger dem.

Sjovt det kommer fra netop dig. Der mener Midnight sun(midnats sol) og Midnight Malakai(kendt som Malakai) er samme navn.  Glæder mig til at se hvornår folk mener alle navne der starter med dark er samme navn. . .
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

hmm.... men du Amazing Ferret... i 2008 hade jag en valp som heter Daisy..... och nu ser jag att du visst döpt en valp till samma sak :O Är det ok att jag talar om dubbelmoral nu då?

Visserligen heter min valp Lilttle miss Oops a daisy... och din heter Shasta Daisy... men enligt din princip... så borde det ju vara jag som blir upprörd nu... när jag lagt ner så långt tid på att döpa mina valpar...

Men nej, faktum är att sådant tycker jag är helt ok. Hade någon däremot döpt sin valp till exakt samma sak.. ja då kan vi tala om att man kopierar namn. Men använder man ett namn i ett dubbelnamn som är samma... då ser jag faktiskt inte att det är samma sak. Man kan inte ta patent på ett enda namn eller ord på riktigt det viset när det gäller namn. Däremot tycke rjag att det är värre med uppfödarnamn.. då det är något som följer alla valpar från just den uppfödaren genom livet.. och inte bara rör en enda valp. Och då är det inte så kul när två namn är snarlika varandra.

tzari

Citat fra: Starshineferrets Dato 17. Juni 2010, kl. 00:50
hmm.... men du Amazing Ferret... i 2008 hade jag en valp som heter Daisy..... och nu ser jag att du visst döpt en valp till samma sak :O Är det ok att jag talar om dubbelmoral nu då?

Visserligen heter min valp Lilttle miss Oops a daisy... och din heter Shasta Daisy... men enligt din princip... så borde det ju vara jag som blir upprörd nu... när jag lagt ner så långt tid på att döpa mina valpar...

Men nej, faktum är att sådant tycker jag är helt ok. Hade någon däremot döpt sin valp till exakt samma sak.. ja då kan vi tala om att man kopierar namn. Men använder man ett namn i ett dubbelnamn som är samma... då ser jag faktiskt inte att det är samma sak. Man kan inte ta patent på ett enda namn eller ord på riktigt det viset när det gäller namn. Däremot tycke rjag att det är värre med uppfödarnamn.. då det är något som följer alla valpar från just den uppfödaren genom livet.. och inte bara rör en enda valp. Och då är det inte så kul när två namn är snarlika varandra.

Jeg har også en Daisy fra 2004 og en Hope fra 2004. Men lad da folk bruge det så længe det ikke er til avls dyr. Dobbelt navne eller navneord er ikke samme navn så er helt enig med sara
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

AlisVolatPropiis

..........................................................................Jeg kommer aldrig nogensinde i mit liv til at fatte hvordan "jeg er ikke enig" er en gyldig undskyldning for at overskride andres grænser og trampe på deres følelser og mening.

tzari

Barky

Bla bla bla.... Hilsen Julia

tzari

Citat fra: Barky Dato 17. Juni 2010, kl. 01:38
Ikke dig.. ;)

Blev da også paf over hvis folk nu mente navneord(og tillægs ord osv)=navne :)

AlisVolatPropiis

Uddyber lige her:

Jeg henvender mig ikke til nogen, men må indrømme jeg reagerer ret skarpt på manglen af hensyn til andre i denne tråd....

Ja det er skide flot at man ikke SELV ville tage sig af det. HURRA for de seje ;) ....men det giver altså ikke en en gyldig grund til at overskride andres grænser. Det er jo ikke ens EGNE følelser det går ud over. OG fint nok man er pisse ligeglad....men så må man også forvente at ingen gider tage hensyn når det kommer til noget man selv måske skulle føle for.

At latterliggøre andre for deres følelser, eller gøre dem mindre vigtige...bare fordi man ikke selv deler, eller forstår dem...det er virkelig beyond me...

cibatuchsi

Jeg er altså skuffet over så mange bruger mit navn til deres dyr  :)
ej altså jeg føler mig vildt smiret når jeg ser, læser eller høre om et dyr med samme navn som mit, især når de har samme hårstil(sara´s Daisy)  griner

Sølvsten

Jeg vil give AlisvolatPropiss ret i at man ikke skal træde andre over tærene ved bevist at tage et andet navn for at irritere folk. Jeg ville aldrig vælge et navn som jeg ved betyder noget for nogle f.eks Annes My. Jeg vælger navne efter hvad jeg mener der passer til dem og hvis et af mine børn ville foreslå F.eks My ville jeg sige nej den går ikke for der er en anden My så det ville ikke passe til vores. Det er faktisk svært at finde navne. Vores har indtil nu Menneske navne og der har vi brugt det samme princip og det har taget lang tid for der er altid en af os der kender en der hedder det og så passer det ikke lige at bruge Lars for Lars er en dum dreng i klassen. Jeg har ikke kendskab til alles navne her i miljøet og derfor kan jeg ikke se mig fri for at komme til at kalde en ilder noget som andres hedder. Og ja jeg ved ikke om jeg ville blive rørt af at der er nogle der vil kalde sin Ilder for Vera, men det er der nok heller ikke så store chancer for.

Starshineferrets

Citat fra: cibatuchsi Dato 17. Juni 2010, kl. 07:11
ej altså jeg føler mig vildt smiret når jeg ser, læser eller høre om et dyr med samme navn som mit, især når de har samme hårstil(sara´s Daisy)  griner

Ja... jeg overvejede alltså hvis jeg skulle spöre sig om tilladelse at bruge det :P Jeg ved jo at du taget meget tid om at finde dit navn :D Men jeg tenkte at du måske ville tage det osm en komplimang at få en mopp kaldet efter dig *LOL*

cibatuchsi

Citat fra: Starshineferrets Dato 17. Juni 2010, kl. 10:46
Citat fra: cibatuchsi Dato 17. Juni 2010, kl. 07:11

Ja... jeg overvejede alltså hvis jeg skulle spöre sig om tilladelse at bruge det :P Jeg ved jo at du taget meget tid om at finde dit navn :D Men jeg tenkte at du måske ville tage det osm en komplimang at få en mopp kaldet efter dig *LOL*
tro mig jeg er stolt over hun hedder Daisy. især fordi vi deler sammen frisure  muhahahha

Anne

Citat fra: Sølvsten Dato 17. Juni 2010, kl. 08:38
Jeg vil give AlisvolatPropiss ret i at man ikke skal træde andre over tærene ved bevist at tage et andet navn for at irritere folk. Jeg ville aldrig vælge et navn som jeg ved betyder noget for nogle f.eks Annes My. Jeg vælger navne efter hvad jeg mener der passer til dem og hvis et af mine børn ville foreslå F.eks My ville jeg sige nej den går ikke for der er en anden My så det ville ikke passe til vores. Det er faktisk svært at finde navne. Vores har indtil nu Menneske navne og der har vi brugt det samme princip og det har taget lang tid for der er altid en af os der kender en der hedder det og så passer det ikke lige at bruge Lars for Lars er en dum dreng i klassen. Jeg har ikke kendskab til alles navne her i miljøet og derfor kan jeg ikke se mig fri for at komme til at kalde en ilder noget som andres hedder. Og ja jeg ved ikke om jeg ville blive rørt af at der er nogle der vil kalde sin Ilder for Vera, men det er der nok heller ikke så store chancer for.

Hvor er du sød :)

Faktisk ville jeg ikek være så ked af det hvis nogen tog My, for jeg har prøvet det flere gange igennem min tid som ilderejer, og navnet er jo relativt normalt. Første gang blev jeg lidt ked af det, men jeg har jo heldigvis stadig min dejlige My, og jeg tænker da lidt øv når navnet bliver brugt, men sådna er det jo bare og det var jo også brugt før mig, det vidste jeg bare ikke dengang.

Men jeg er glad for at folk tager hensyn. Så sent som i dag fik jeg en pb fra en der gerne ville kalde sin ilder noget med Lua i, og jeg var da bare utroligt glad for at hun spurgte. Tit er det også bare det der skal til.

Men jeg er nu glad for at du ikke kalder dine ildere for My, for i mit hoved er der jo kun EN My <3 og ja, hun er noget meget specielt for mig!

Amazing Ferret

Det eneste jeg har tilbage at sige er at min hvalp Shasta Daisy nu har fået nyt navn........så er den vist ude af verden. Er der nogen som har haft en ilder der hed enten Sweet eller Alyssum?

Men i sidder og snakker om alm navne hvor Daisy faktisk er en af dem, at det er ok man tager dem og det har jeg også selv sagt er oki, men jeg har nu valgt at det navn vil jeg ikke bruge  :P