Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Mit knuste hjerte

Startet af Black Diamond, 7. Juni 2010, kl. 02:16

Black Diamond

Jeg er bare knust.. Jeg har detsævrre en dreng der er mere og mere syg. Jeg er i tvivl om hvad jeg skal stille op.
Endten se om han trives bedre hos nogle andre. Eller.. Give ham fred.
Det er self lille Tjalfe det handler om.
Han er ved at være så tynd nu at jeg snart ikke ved om det er sygdom eller hvad der er galt. Jeg snakkede med Erika om det i går. Det er måske en hjerneskade mener hun.
Og åh altså, han har en lille knude under den ene albue. Men jeg er håber det bare er en lille fedt knude. Den kære dreng bliver 2 her i August. Og han er en glad dreng med krudt i rumpen. Han er mit lille hjertebarn. Men nu ved jeg ikke om det er hjemmet der er galt..

Det frygtelige ved det er også min lille Felina 
Hun forguder Tjalfe. Og hun kan ikke med nogen andre. Hun hader Emma og hun kan ikke med hvalpe overhovdet. Hun er så strid ved andre dyr. Så skal Tjalfe væk, skulle jeg endten give hende med til et nyt hjem, alt efter løsningen på hvad jeg stiller op med min kære dreng.

Jeg er så knust over det. Har kendt Tjalfe fra han var 2 uger. Han er mit et og alt. Virkelig. Men jeg er bare bange lige nu, for han er mere syg end han giver udtryk for.

Spørgsmålet er. Skal man prøve at give ham ud til nogen og se om det gik.. Og så frem det var. Så skulle Felina endten i en anden familie eller med ham. Det er bare svært at låne to dyr ud tænker jeg.. Og jeg ved heller ikke med Felinas opdrætter. Der skal laves ny kontrakt på hende jo.
Så er der nogen der har nogle ideer til hvad jeg stiller op??

Tænker selv, at løsningen er at give min dreng fred?? Og så finde et nyt hjem til Felina.. Måske på prøve. Men hun skal ikke være alene ilder tror jeg, men det ved jeg ikke heller. Måske hun kan et andet sted??..

Hvad ville i mene?? For Felina kan jo ikke være her hvis hun skal være alene og se på de andre der hygger sig. Lige meget hvor meget jeg ville ønske det, så kender jeg hende bare for godt til at vide det. Især hvis Tjalfe skal væk fra hende. Hun har mistet alle sine bedste venner inden for et år. Oliver og Fiona.. Skal Tjalfe også væk nu, så knuses hendes lille hjerte. Jeg det vil jeg bare så nødigt..
Håber nogle har et bud..


Black Diamond

Hvis der var nogle der kunne være inter i at give tjalfe en prøve og evt tage Felina med så ville jeg gerne høre fra jer. Det kan godt være opdrættern tager hende tilbage, men det ved jeg ikke om hun vil endnu.

FerretParadise

Jeg er da ked af, at høre at Tjalfe er syg. :(
Hvis Allison siger at det er alvorligt med ham, så er det måske ikke fair overfor ham, at han skal ud i et nyt hjem. Måske det så er bedre for ham, at lade ham blive hvor han er, i hans sidste tid, i stedet for at sende ham ud i et nyt hjem.
At du kan mærke en lille knude under den ene "albue", det er sikkert bare hans ene lymfekirtel du kan mærke. De kan hæve lidt op, feks ved sygdom eller anden "forstyrrelse" i kroppen. Det gør vores egne jo også, feks når vi er forkølede, så hæver vores der sidder under ørene.
Ann Hillerslev.

mette11

Men hvad siger blodprøver og scanning?? Kan dyrlægen ikke se noget galt?? Hvis dyrlægen ikke kan finde noget som helst galt, så ville jeg nok overveje at finde ham et nyt hjem, hvis han ikke trives...det kan måske være stress jo...jeg ved det ikke, men kan kun gætte.

For mig er det meget svært at træffe en beslutning som kan omhandle aflivning, hvis man ikke ved hvad der er galt. Jeg ville have meget svært ved at gøre det, da jeg ikke ville kunne lade være med at tænke at der måske var noget man kunne gøre og han så ville kunne leve lykkeligt i flere år fremover...

HB-Ferrets

Hvis der "kun"er de symptomer at han taber sig ville jeg nok bare have prøvet at give ham noget mere fedene foder, men som ann siger, hvis der er hævet lymfekirtler kunne det godt tyde på der er noget galt. Jeg ville ihvert fald få ham til lægen.
Hilsen Maja
&
Alle totterne

Barky

Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg vii ikke blande mig i hvad der er rigtigt og forkert, for det kan ingen ud fra en kort tekstbeskrivelse afgøre.

Den lille knude ved albuen, har du tjekket om han også har en i den anden side og om de andre også har det? Da jeg var på fugleudstilling for nogle år siden opdagede jeg sådan en på Puk og blev helt bange! Men ved nærmere undersøgelse havde de alle sammen sådan en ved "albuen" og det er en hvor der kommer nogle lange hår ud af som er ligesom en slags "knurrhår" som de kan føle sig frem med.

Black Diamond

Jeg er så tom for ord lige nu.. Så er ked af jeg ikke kan give en længere forklaring på alle jeres forslag. Men, ja.. Tjalfe har et nyt hjem. Felina kommer nok tilbage til sin opdrætter.
Mit hjerte bløder lige nu. Alene tanken om han ikke er her. Men jeg vil pakke mine følser ind i mig selv, og tænke på min dejlige dreng
Men altså, Tjalfe har fået 3 scanninger og 2 rynken. Den ene for nylig. Vi har undersøgt ham, og fået taget blodprøver og urin prøver. Han er på omkring 700g lige nu. Han spiser mere end nogen af de andre. vi skiftede til Orijen for nyligt til ham. Og jeg har håndfordret i en 4 måneder nu.
Han er en gald dreng. Og han har ingen mén af sit vægtab. Han hopper og danser når han er på gulvet. og derfor ser jeg ingen grund til at ende hans liv hvis der er mulighed for det omvendte. Ideen om omplacering var hans egens opdrætters. Og jeg vil ikke udlukke nogen muligheder. Men jeg ville gerne se tiden an før jeg gav ham vidre.
Hvis man læser på andre forumer vi har, kan man se jeg har haft ham på banen før. Det har stårt på meget længe.. Og det begyndte ved hans fald ud af mit vindue.. Før det vejet han en 1500g..
Men ingen brud på knogler eller organer kan vi se på nogen af alle de undersøgelser han har været igennem. Overhovdet ingen.

Annika

Ud fra de små ting, du forklarer der, syntes jeg, det lyder lidt som hyperthyroidisme, hvor de kliniske tegn er, at dyret først og fremst taber sig, selv om de spiser meget (tit rigtig meget!) og har tendens til at være lidt hyperaktive. Selve grunden til sygdommen er en overproduktion af thyroidhormoner (T3 og T4), som skyldes en tumor i skjoldbruskkirtlen (den vil derfor tit være forstørret)...

Du kunne jo prøve at høre, om dyrlægen har undersøgt for det.

Men ellers føler jeg med dig... Det lyder virkelig forfærdeligt og ønsker det bedste for dig og dine dyr.

Starshineferrets

Jag skulle satt in kortison på Tjalfe, precis så som jag rekommenderade dig att göra för en tid sedan och se om det hjälper. Att han har gått ne rsåpass mycket i vikt, har förstorad lymfkörtlar kan mycket väl bero på att han har lymfom, eller en hormonrubbning som Annika säger, men ja, hans symptom tyde rinte helt på binjuretumörer heller. Jag skulle helt klart provat med kortison (predisolon) och se vilken effekt det ger på honon. INte ge homom ett nytt hem. Och ja, det är inte alls säkert att Felina faktiskt mår dåligt, När min stitch dog var jag säker på att buffy som varit hans bästa vän i 5 år skulle tyna bort av sorg, elelr åtminstonne bli väldigt påverkad. Stitch gick bort i september, efter det har buffy blivit gladare och piggare än någonsin... trotts att hon är 6 år gamal. Så ja, man ska nog inte förmänskliga djuren allt för mycket, utan helt enkelt se vad som händer.

CMS

Jeg føler simpelthen, jeg er nødt til at skrive i denne tråd!  Maria, jeg forstår SLET ikke dine handlinger i alt dette her, og jeg er virkelig ked af at indrømme det, men jeg synes ærligt talt, jeg har hørt sangen spille før!

Når du køber et dyr, vælger du dyret – det vælger ikke dig! Du har valgt Tjalfe, og har dermed indvilliget i at tage dig af ham, passe på ham og give ham det liv, han har fortjent. Jeg synes, undskyld mig, ikke titlen på emnet "Mit knuste hjerte" passer sammen med, at du "bare" lader ham flytte – især ikke hvis du tror, han er syg.. Du lader da ikke din syge ilder, og dit hjerte barn som du kalder ham, flytte, bare fordi det bliver en lille smule besværligt! Det virker ikke, som om du OVERHOVEDET et sekund har kæmpet for at finde ud af, hvad din dreng fejler, og om han kan behandles.

Jeg forstår slet ikke, hvordan konklusionen omkring Felina nu OGSÅ er nødt til at flytte er kommet ind i billedet. Tjah, hun kan ikke med andre end Tjalfe på nuværende tidspunkt – men er det ikke noget med, du skal have gud-ved hvor mange hvalpe hjem i år? Mon ikke hun kunne sammenføres med nogle af dem, hvis du virkelig ville?

Ak Ja – vi har jo desværre set det før! Du skiller dig af med dine "gamle" dyr med alverdens mærkelige påskud og undskyldninger, men nu skal der jo også være plads til alle de nye!

Puha, jeg bryder mig simpelthen ikke om køb og smid væk kulturen, når vi snakker med levende uskyldige små væsener!

Måske er denne under bæltestedet og kommer til at koste mig en advarsel, men var jeg opdrætter, ville jeg ALDRIG i livet sælge dig en hvalp! Hvem ved, hvornår den ikke er god nok længere, fordi der pludselig skal rykke en anden ind i flokken!
Mange hilsner Christina

Cille

Citat fra: CMS Dato  7. Juni 2010, kl. 21:27
Jeg føler simpelthen, jeg er nødt til at skrive i denne tråd!  Maria, jeg forstår SLET ikke dine handlinger i alt dette her, og jeg er virkelig ked af at indrømme det, men jeg synes ærligt talt, jeg har hørt sangen spille før!

Når du køber et dyr, vælger du dyret – det vælger ikke dig! Du har valgt Tjalfe, og har dermed indvilliget i at tage dig af ham, passe på ham og give ham det liv, han har fortjent. Jeg synes, undskyld mig, ikke titlen på emnet "Mit knuste hjerte" passer sammen med, at du "bare" lader ham flytte – især ikke hvis du tror, han er syg.. Du lader da ikke din syge ilder, og dit hjerte barn som du kalder ham, flytte, bare fordi det bliver en lille smule besværligt! Det virker ikke, som om du OVERHOVEDET et sekund har kæmpet for at finde ud af, hvad din dreng fejler, og om han kan behandles.

Jeg forstår slet ikke, hvordan konklusionen omkring Felina nu OGSÅ er nødt til at flytte er kommet ind i billedet. Tjah, hun kan ikke med andre end Tjalfe på nuværende tidspunkt – men er det ikke noget med, du skal have gud-ved hvor mange hvalpe hjem i år? Mon ikke hun kunne sammenføres med nogle af dem, hvis du virkelig ville?

Ak Ja – vi har jo desværre set det før! Du skiller dig af med dine "gamle" dyr med alverdens mærkelige påskud og undskyldninger, men nu skal der jo også være plads til alle de nye!

Puha, jeg bryder mig simpelthen ikke om køb og smid væk kulturen, når vi snakker med levende uskyldige små væsener!

Måske er denne under bæltestedet og kommer til at koste mig en advarsel, men var jeg opdrætter, ville jeg ALDRIG i livet sælge dig en hvalp! Hvem ved, hvornår den ikke er god nok længere, fordi der pludselig skal rykke en anden ind i flokken!


Tjah jeg valgte denne gang ikke at skrive noget...har meldt min mening ud op til flere gange.
Kan jo kun være rygklapper og siger jeg er enig

Black Diamond

Citat fra: Annika Dato  7. Juni 2010, kl. 19:43
Ud fra de små ting, du forklarer der, syntes jeg, det lyder lidt som hyperthyroidisme, hvor de kliniske tegn er, at dyret først og fremst taber sig, selv om de spiser meget (tit rigtig meget!) og har tendens til at være lidt hyperaktive. Selve grunden til sygdommen er en overproduktion af thyroidhormoner (T3 og T4), som skyldes en tumor i skjoldbruskkirtlen (den vil derfor tit være forstørret)...

Du kunne jo prøve at høre, om dyrlægen har undersøgt for det
Men ellers føler jeg med dig... Det lyder virkelig forfærdeligt og ønsker det bedste for dig og dine dyr.

Jeg vil prøve at undersøge det med Alison i morgen. Hvis der er en løsning så vælger jeg den frem for andet. For jeg vil helst havde min dreng her hos mig da.
Og det lyder meget muligt det kan være det der. Så det var da klart en god idé at få det undersøgt også.

Anne

Jeg synes altså også du skal beholde ham når du er sikker på at han er syg og få ham undersøgt og prøve nye løsninger. Måske er han stresset, men en flytning er også stresset. Hvad med at flytte ham og Felina for sig selv?

Desuden så er jeg enig i at Felina sikkert kan med nogle af dine nye hvalpe, og at det i hvert fald er værd at prøve.

Black Diamond

Jamen jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til jeres kritik. For det virker som om jeg bliver set på som om jeg vil sælge en syg ilder vidre eller bare af med ham fordi jeg får nye dyr ind.
Hvad der er rigtigt eller forkert i denne sag er jeg ked af vi skal havde ind på banen. Men jeg har bare dummet mig ved at skrive det, og eller formuleret mig forkert med det.

Tjalfe skal være hos MIG så længe jeg kan havde ham til det. Jeg har aldrig ment det som om jeg ville sælge mine dyr af nogen anden grund end hvis ikke jeg troede det var til deres bedste.
Der er mange lange forklaringer på alt, og mange vil sikkert sige at jeg også solgte dyr i vinters.
Personligt føler jeg mig ikke som en der bare sælger for at få nyt. Og lige meget hvad jeg forklare det med, så vil opfattelsen være det alligvel.

Men tilbage til Tjalfe. Jeg har fået nogle forslag på ting jeg kan gøre i dag. Nogle der tilbyder at tage ham og Felina på prøve, eller en behandling.
Jeg vælger at vendte med at give min dreng vidre. Som en siger til mig, er han syg er det bedste da at han er det og bliver her til det ender. Om ikke andet så er det det jeg gør.
Men lige nu vil jeg finde ud af hvad der er galt. Men jeg er dårlig til at formulerer mig på skrift. Jeg har snakket det igennem med flere venner nu. Og har nogle løsninger i ærmet.

Historie ligger jo netop i at Tjalfe falder ud fra 2sal sidste år. Han får en hjernerystelse og bliver indlagt hos Alison i 3 dage. Han kommer hjem og jeg håndfodre ham i en måned. Han havde flækket en tand og den var blevet opereret ud.
Før alt det her havde jeg aldrig drømt om jeg skulle sidde med de har problemer. Men det er altså, helt ærligt og lige fra hjertet KUN hans vægttab der gør mig urolig pt.. Han fejler som sagt ikke noget jeg kan sætte finger på ellers. Han har ikke skiftet adfærd overhovdet. Fiona døde fra os for nylig. Hun var alfa i vores gruppe, med Tjalfe og Felina i. Nu har Tjalfe kunnet kæmpe sig op på den plads som alfa. Personligt tror jeg ikke på en syg ilder ville kunne det.
Felina hvis jeg skal sige iidt om hende. (må lige rode den her ud  )
Felina er ikke sur på andre ilder andet end dem her i vores hjem. Hun fungerer fint med andre til træf og sådan. Hun elsker at være på rejse og hun kan godt lide at lege med PFF ildere. Men herhjemme er det Emma hun ikke kan lide. Emma og William faktisk..
Jeg fik 5 hvalpe sidste år.
Ved ikke om nogel ved det, men nogle ildere er bange for hvalpe. Ved ikke hvorfor de kan være det. Men kender altså andre der har set ildere der var bange for hvalpe.
Derfor holder jeg Felina og hvalpe langt fra hinanden. Jeg snakkede med min kære mand om det og vi indretter et rum oven på til tjalfe og Felina og sætter deres bur derop.
Nu er vi lige flyttet i hus, og dyrene har bodet her i små 6 måneder nu. De har været glade for den mere plads og deres nye madfar. Ingen af dem virker på nogen måde til at havde fået det værre. Tvertigmod. De har alle sammen blomstret op efter vi flytttede sammen og ind her.
Så det er måske bare mig der ikke får sagt ting ordenligt, og/eller folk der er hurtige ude med skeen når det handler om mig???

Og jeg tænker også på det er synd man ikke kan skrive om sine sorger eller problemer.. Wahtever, på forums mere. uden man skal angribes som en dårlig ilderejer.
Jeg syndes faktisk det er lidt synd.
Men jeg er selv ude om det her, helt enig. Jeg er dårligt til at formulere mig, og HUSKE hvad jeg ikke skal skrive på et forum.

Hmm det var vist alt hvad jeg har at sige mer ei denne sag..